• Anonym (M)

Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)

EpicF skrev 2024-09-30 19:27:48 följande:
    För att ts vet att dottern kommer att tacka nej pga det innebär att denne delar med syskon. 

Nej, han har ingen som helst skyldighet att bidra till dotterns uppehälle hos sin mamma eftersom dotter är myndig, färdig med gymansier och har dessutom jobb. 

Mamman gör dottern en björntjänst genom att låta henne bo gratis. Men det är hennes val. 

Det vet han inte innan han frågar. Och oavsett varför så kvarstår att han vill inte erbjuda något gratis boende till henne, vare sig hemma hos sig eller i form av att bidra till det hos mamman. 

Och nej han har ingen skyldighet till det, har aldrig påstått det så jag vet inte varför du tar det med mig.

Men TS verkar inte hålla med om det med björntjänst, han har ju skrivit att han tycker man kan låta de bo gratis hemma i början när de jobbar.

• Anonym (M)
    nihka skrev 2024-09-30 19:55:15 följande:
    För att han vet svaret. Han känner sin dotter. Det gör inte du. Man erbjuder inte något man vet kommer att avvisas. Man erbjuder något man vet det finns en rimlig chans att det kommer att uppskattas.
    Nej precis han vill inte erbjuda det, sen kan du hitta på och spekulera i varför hur mycket du vill, det förändrar inte att han faktiskt inte erbjuder det.
  • Anonym (M)
    nihka skrev 2024-09-30 20:01:43 följande:
    Var läser du att det skulle bli trångt?

Nej, varför skulle han skänka pengar till mamman? Hon får väl stå för sina egna presenter.
    Han skrev att de i så fall skulle få dela rum och därför bli tvungna att flytta om denna dotter skulle bo där så det var en slutsats jag drog att det handlade om utrymme. 

Jag har inte skrivit att han ska skänka något till mamman så jag vet inte varför du frågar mig så. Men det är de alternativ som finns OM han hade velat erbjuda dottern gratis boende. Antingen hemma hos sig själv eller i form av att bidra till gratisboendet någon annanstans.
  • Anonym (M)
    nihka skrev 2024-09-30 20:25:34 följande:
    Det är du som spekulerar. Du vet inte hur TS känner och du vet inte hur dottern känner. Det vet däremot TS och han har sagt att om dottern ville bo hos honom så skulle hon få det - precis som hon gjorde tidigare, dvs innan hon slutade vilja bo hos sin pappa. Då när hon hade ett rum jos sin pappa som stod tomt i 4 år ifall hon ville börja bo där igen -  vilket hon alltså inte vill.
    Jag har aldrig påstått något om hur de känner. Ja men vad bra då har TS en utmärkt ursäkt för att slippa stå för något gratis boende åt henne även om han påstår att han tycker att barnen kan få det när de börjar jobba. Hade han verkligen menat allvar med att han vill det så hade han kunnat välja att betala för det någon annanstans eller faktiskt erbjudit att bo hos dem men nu kan han ju skylla på att dottern vill ändå inte dela rum med sina små halvsyskon. Men nu slipper han och den andre föräldern löser det i stället
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-09-30 20:41:47 följande:
    Varför ska han bidra till gratis boende hos mamman? 

Vill mamman låta dottern bo gratis så är det hennes egrt val. 
    Om TS vill erbjuda dottern gratis boende, vilket han påstår att han tycker man kan göra för barnen när de börjar jobba, så är det ett av alternativen som finns. 
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-09-30 20:40:23 följande:
    Han känner sin dotter och hittills har hon inte velat bo hos dem. Så han finner set onödigt att erbjuda något som dottern ändå inte kommer tack ja till. 

Nej, varför ska ha bidra till mamman? Mamman väljer frivilligt att dottern ska bo gratis, trots att dottern är vuxen och har egen inkomst. Det är inget ts ska bidra till, om han inte vill. 

"..TS verkar inte hålla med om det med björntjänst..." Nej, det påstod jag aldrig heller. Det var något jag skrev. 
    Och jag kan inte se hur det är relevant att du tycker det. Nu vill TS göra det du kallar för björntjänst, påstår han iallafall. Så det är det jag utgår ifrån.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-09-30 21:02:11 följande:
    Nja, ts har bestämt sig för att bidra ekonomiskt till dotterns egna boende. Det är ingen björntjänst enligt mig. 
    Vadå nja? han har även skrivit att han tycker att man kan låta barnen bo gratis när de börjar jobba.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-09-30 21:03:13 följande:
    Varför ska han bidra till att dottern ska bo gratis till sin mamma? 
    Jag skrev inte att han SKA det. Det är TS själv som tycker att man kan ge gratis boende till barnen när de börjar jobba. Och då är att betala för boendet någon annanstan, ett alternativ.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-09-30 21:18:42 följande:
    Varför borde ts betala för att dottern ska bo gratis någon annanstans, i detta fallet hos mamman? 

Vad mamman gör är hennes ansvar och inget ts behöver blanda sig i. 

Ditt resonemang är väldigt märkligt. 
    TS har själv skrivit att han tycker man kan låta barnen bo gratis när de börjar jobba. Om han menar allvar med det så borde han betala för det också. Det måste inte vara hos mamman men TS verkar inte vilja försöka lösa det på något annat sätt heller. Trots att han påstår att det är vad han tycker.
  • Anonym (M)
    nihka skrev 2024-09-30 22:14:22 följande:
    Du tycks inte förstå att hon inte vill bo hos sin pappa. Vill inte. Vill. Inte. 
    Det spelar ingen roll. Det är TS som påstår sig tycka att man kan ge barnen gratis boende när de börjar jobba. Men han gör ingenting för att försöka hitta en lösning på det.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-10-02 18:32:21 följande:
    Anonym (M) skrev 2024-10-01 14:24:02 följande:
    TS har själv skrivit att han tycker man kan låta barnen bo gratis när de börjar jobba. Om han menar allvar med det så borde han betala för det också. Det måste inte vara hos mamman men TS verkar inte vilja försöka lösa det på något annat sätt heller. Trots att han påstår att det är vad han tycker.

Han erbjuder att bidra ekonomiskt när dotter skaffar egen bostad. Det är att hitta en lösning på problemet. 
    Vilket problem?
  • Anonym (M)
    nihka skrev 2024-10-02 22:05:54 följande:
    Klart det spelar roll att hon inte vill, eller tänkte du att TS skulle tvinga henne att bo hos honom?
    Nej, jag tänker att om TS verkligen vill göra det han påstår att han tycker man kan göra - låta barnen bo gratis när de börjar jobba - så hade han kunnat lösa det på ett eller annat sätt. 
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-10-02 23:08:11 följande:
    Vilket han också väljer att göra genom att bidra ekonomiskt när dotter flyttar hemifrån. 
    Låta bo barnen bo gratis var det jag skrev om. Du verkar prata om något annat.
  • Anonym (M)

Bara om det hade varit så att mamman skulle påstå att hon tycker att man kan ge bygga barnen egen lägenhet så borde hon också hjälpa till att stå för det, ja och inte två sina händer och låta den andre föräldern fixa det.

nihka skrev 2024-10-03 07:09:24 följande:
    Hon vill inte bo hos sin pappa varken gratis eller inte gratis. Till och med tveksamt om hon skulle gå med på en egen lägenhet i pappans hus. Och om pappan bygger en egen lägenhet åt dottern i huset och hon inte vill bo där tycker du pappan kan kräva av mamman att hon också bygger en egen lägenhet åt dottern och låter henne bo där gratis? Och om dottern skulle gå med på att bo i en egen lägenhet i pappans hus ska mamman betala pappan pengar för hans merkostnader?
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-10-03 11:20:41 följande:
    Vilket också kam innebär ekonomiskt hjälp till ett eget boende. 
    Gratis innebär just gratis och ingenting annat
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-10-03 14:13:08 följande:
    Så om en förälder betalar ens boende så anser du inte att man bor gratis? 
    Du skrev ekonomisk hjälp till eget boende men om du menar att TS vill helt betala för ett eget boende till dottern nu när hon börjar jobba ja då är vi överens, då är det gratis boende till barnet när det börjar jobba.
  • Anonym (M)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-03 14:10:39 följande:

Som svar på frågan så tycker jag inte att det nödvändigtvis är fel att minska eller sluta med underhållet om man tycker att ungdomen borde betala kostnaderna med sin lön.

TS har dock skrivit att han tycker att man kan låta barnen bo gratis när de börjar jobba.
Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)