Inlägg från: Anonym (Barn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barn)

Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)

Hur ska man resonera rörande ens barn som gått ur skolan och är +18år och bor hemma hos ena föräldern, samt har en helridsanställning med ok lön rörande att betala "underhåll" till boendeföräldern?

Barnet och boende föräldern vill att barnet bor hemma tillsvidare och inte betalar något hemma. 

Ska den andra föräldern fortsätta betala "underhåll" till boendeföräldern. 

Juridiskt finns inget krav, men vad är moraliskt rätt? 

• Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)
  • Anonym (Barn)

Om boendeföräldern tycker att "barnet" ska kunna spara till boende, etc och då anse att den andra föräldern ska stå för del av boendeföräldern kostnad för boendet?

Barnet sparar. Sedan kan man ju alltid diskutera om det kunde sparats mer eller mindre. 

• Anonym (Barn)
    EpicF skrev 2024-09-20 20:03:25 följande:
    Boendeförälderns egna val. Inget som kan lastas den andre föräldern dö försörjningplikten upphör vid 18 års ålder och senast vid 21 om barnet fortfarande går gymnasiet. 

Här är det en myndig arbetande ung vuxen så då ska definitivt inte andra föräldern betala för att boendeföräldern inte vill kräva barnet på pengar. 
    Även om boendeföräldern har knapert ekonomik (sjukskriven) och vill ge barnet en god start, den andra föräldern har mycket bättre ekonomi (högchef) och kan lätt avstå några tusenlappar i månaden.
  • Anonym (Barn)
    Anonym (Herregud) skrev 2024-09-20 19:59:24 följande:
    Fortfarande inte den andra förälderns uppgift, om barnet jobbar heltid så bör hen kunna betala motsvarande belopp som underhållet iså fall skulle vara, jäkligt magstarkt att ems föreslå detta kan jag tycka 
    Barnet får bara ut ca 15 000kr medan den andra föräldern får ut över 50 000, boendeföräldern är sjukskriven och för tillfället beroende av underhållet för att få ihop ekonomin. 
  • Anonym (Barn)

Jag är faktiskt den andra föräldern, men ville höra svaren på de argument jag får till mig, då jag känner mig värdelös. 

Situationen är att jag har fler barn och bor med den föräldern, de är i tidiga tonåren och när de blir stora kan jag mycket väl tänka mig att de bor hemma ett tag. Pluggar de tänker jag definitivt gratis. Skulle de jobba vet jag inte om jag hade tagit betalt heller, lite beroende på vilken personalitet, de hade nog fått ta ett större ansvar för mat, etc. 

Och blir ju detta jag får till mig att nu när jag inte betalt "underhåll" sedan juli så är jag en snål förälder som gör skillnad på mina barn. Dvs de som inte bor hos mig få inte samma ekonomiska möjlighet. 

Boendeföräldern matas så klart barnet med detta, och vår distans ökar än mer. Även om barnet kanske egentligen inte bryr sig så mycket i frågan. Som ni säger betalar hon 2500 till boendeföräldern så är det ju fortfarande mycket kvar. 

Ville som sagt höra hur andra tänkte, då jag började bli knäpp. Jag har som sagt en god ekonomi och skulle barnet verkligen behöva något går det att lösa, men tänker ändå att hon behöver lära sig själv. 

Samtidigt är det svårt, jag bode själv hemma ett år utan att betala medan jag jobbade och sparade ihop lite pengar inför studierna som jag hade nytta av. Men hade jag betalt  någon 1000-lapp då, hade det nog inte gjort så stor skillnad.

Känns dock lite konstigt att betala en annan förälder, samtidigt som vi har lite olika personligheter. Barnet och mamman är lite mer att ha det så man klarar sig för dagen, primärt boendeföräldern, medan jag tänker alldeles för långsiktigt. Barnet kastas väll lite mellan våra personligheter, men matas ju så klart mer av det som sägs hos boendeföräldern.

Svårt tycker jag, men ni i tråden verkar i alla fall tycka som jag känner är rätt långsiktigt. Känns ju lite bättre att inte vara ensam i den tanken. 

• Anonym (Barn)
    Anonym (Disy) skrev 2024-09-21 10:02:08 följande:
    Det blir ju skillnad på hur man tar hand om sina barn om de är myndiga vs omyndiga.

Du kan ju hälsa ditt stora barn som tjänar 15000 kr att hen är välkommen att bo gratis hos dig då, som du planerar för dina andra barn att de skafå göra tills de flyttar hemifrån.

På det viset gör du ingen skillnad på dina barn alls. Du erbjuder dem helt enkelt att bo med dig gratis tills de vill flytta hemifrån. Då får ditt äldsta barn ta det erbjudandet eller bo kvar hos den andre föräldern. Bor hen hos den andre föräldern då är det ett val hen själv gör.
    I praktiken inte en realistisk lösning då barnet skulle få dela rum med yngre barn. Hon har eget rum där hon bor idag. 

Då skulle vi behöva flytta, och barnet bör ju troligen flytta närmsta året/åren ändå och då känns det helt fel att göra en så stor förändring för en sådan sak. 

Handlat egentligen inte så mycket om vad barnet vill, är ju en diskussion mellan föräldrar.

Personligen tycker jag det är dags att frigöra sig, självklart ok att bo hemma ett tag för att spara ihop en extra slant, men vuxenlivet har inte börjat ännu på riktigt. 
  • Anonym (Barn)
    Anonym (Disy) skrev 2024-09-21 10:49:37 följande:

Okej.
    Fast då gör du ju skillnad på dina barn, och har egentligen gjort hela tiden med tanke på att ditt äldsta inte har ett hem hos dig.

Jag tycker inte att du ska betala underhåll som sagt, och om du nu velat det skulle det ju gått till barnet och inte till mamman.

Men du GÖR skillnad på barnen och det är ju något du får stå för. Du kommer ge dina yngsta något som din äldsta inte får. Du skriver att mamman pratar ner dig och att du och äldsta förlorar mer kontakt pga detta. Men det handlar vl inte om underhåll i sig. Utan om att du har plats för dina yngsta men inte för din äldsta. 

Så om jag var äldsta hade jag också varit ledsen över det. Det hade inte handlat om att du inte vill betala något (för det behöver du ju inte) eller vad mamman säger, utan att du faktiskt gör skillnad. Du behandlar inte ditt äldsta så som du behandlar dina yngsta och du ger dem inte samma möjligheter. Om du låter dina yngsta bo gratis hemma som vuxna/när de pluggar, men äldsta får inte ens bo med dig ens om hen velat.

Så om er relation blir sämre får du ju inse att det inte handlar om pengarna utan om att du inte sett till att ha plats för ditt barn.

Ja, viss skillnad är det alltid. På samma sätt som det kan ha varit omvänt i tidigare ålder. 

Barnet har haft ett rum ståendes tomt hos mig i 4 år. Nu kom en sladdis för drygt 2 år sedan och vi kände inte för att flytta bara för att ha ett rum ståendes om i fall att. Så klart någon form av åsidosättande, men ett rationellt beslut.

Barnet besöker mig, men har valt att sova på ett ställe sedan 13 årsåldern, avståndet är inte enormt.

Så klart är inte relationen mellan de vuxna optimal.
  • Anonym (Barn)
    Anonym (Disy) skrev 2024-09-21 11:56:35 följande:
    Jag tycker inte att någon förälder ska betala underhåll.

Pappan måste givetvis inte flytta till större men han verkade ju inte ens gå med på att äldsta barnet flyttar hem till dem. Dvs han svarade att barnet inte får flytta till dem, det går inte i praktiken.

Och då gör han ju skillnad på barnen, äldsta är inte välkommen att bo där och dela rum, om äldsta velat. Det är väl att göra skillnad på barnen, att det ena inte är välkommet att bo där i vuxen ålder, när de andra barnen kommer få göra det?
    Det finns inget intresse från de äldre barnet att bo med två tonåringar eller en 2,5 åring. Så handlar inte om att få, handlar om vad någon vill. 
  • Anonym (Barn)
    Anonym (Disy) skrev 2024-09-21 12:08:14 följande:
    Och då är det ju fortfarande barnet som väljer bort, som jag skrev i mitt inlägg?

Om du inte vill göra skillnad på barnen så ERBJUDER du dem samma sak - bo hemma gratis några år i vuxen ålder för att spara ihop pengar.

Om äldsta inte vill ta det erbjudandet så väljer hen det själv, men DU har inte gjort skillnad på dem. 

Det är väl kärnan i det här? Mamman vill ha pengar så barnet kan få bo gratis - då kontrar du med att barnet är välkommet att bo gratis hos dig i något år, som du kommer erbjuda dina andra barn.

Så det handlar ju få om vad barnet vill - bo hos mamma i eget rum och betala lite hemma, bo hos pappa och dela rum men bo gratis och spara ihop pengar, eller flytta hemifrån.

Vill barnet inte ta ditt erbjudande är det ju så, men du erbjuder fortfarande samma villkor som dina andra barn kommer få.
    Boendeföräldeern anser ju att jag inte erbjuder ett realistiskt alternativboende hos mig och att jag borde skaffa ett större hus för att kunna erbjuda detta. Då jag inte gör det sparar jag pengar som jag då kan betala boendeföräldern.

Jag förstår att detta är på hit för att få pengar, men var tvungen att få lite input som jag fått i tråden att jag inte är ute och cyklar.

Hade jag skaffat ett rum till tror jag inte barnet hade flyttat hit. Hade jag skaffat ett hus med källarvåning och egen ingång med pentry. Ja, kanske, men då stöttar jag heldre med pengar till eget boende. 

Tack för all input från alla. Den här vinkeln rörande historik, etc är en egen tråd. 
  • Anonym (Barn)
    nihka skrev 2024-09-21 14:04:49 följande:
    Jag tycker det verkar som boendeföräldern försöker mjölka dig på pengar för att finansiera sina egna livsval. Om man vill bjuda någon på något får man betala för det själv. Så sett är att inte betala är det självklara valet.

Men du kommer att bli boven här och det är kanske är värt att betala sig ur eftersom du ändå har en god ekonomi. Hur mycket betalade du tidigare? Relationerna är redan ansträngda och vad kan det handla om? Sex månader? Ett år? Två år?

Jag tycker alltså att du resonerar helt rätt, men vad är viktigast? Att få rätt eller att ta smarta damage controle beslut för framtiden? Om du slutar betala nu kommer du ALDRIG få höra slutet på det och varenda sak som går snett med dottern kommer att länkas till att mamman inte kunde erbjuda henne den start i livet hon tänkte sig för att du inte bidrog så som hon tycker du borde ha gjort. Om det går bättre för dina andra barn kommer det också att tillskrivas den "orättvisa" du skapat mellan dina barn. Och detta kommer hon att föra över på er dotter.

Dra bara av summan från den rejälare summa du hade tänkt ge dottern den dagen hon flyttar och ge samma summa i handen omräknad i den dagens penningvärde till dina andra barn den dagen de flyttar. Då har alla som vill åtnjutit bo hemma gratis när man börjar jobba och starthjälp när man flyttar ut.

Det kanske inte förbättrar era relationer, även om det hade varit något trevligt att hoppas på, men det kanske förhindrar att de blir sämre.
    Ja, det är lite så jag tänkte, och som du skriver så handlar det om ytterligare 6-24 månader. Det rör sig 15-60kkr, inget jag står och faller med. 

Samtidigt så kommer det vara något annat i framtiden, så har det alltid varit. 

Men samtidigt kanske dags att dra gränsen nu, känner ju att jag inte är ute och cyklar med att det är dags att dra ett sträck.
  • Anonym (Barn)
    Ess skrev 2024-09-22 09:56:57 följande:

OM hon nu skulle välja att tacka ja, så skulle det inte funka i praktiken. Eftersom hon inte bott där på länge och heller inte är skriven där, och dessutom uppnått vuxen ålder, så har de lagt upp sitt liv efter dessa förutsättningar. Hon valde bort detta alternativet för många år sedan. Det är bara dumt att ens föreslå något, och räkna med att hon tackar nej. Dessutom verkar det mesta gnället komma från den andra föräldern som ts kan blocka nu.

Ja, det känns orealistiskt att erbjuda något man vet är något ingen vill. Visst det finns många som pratar vitt och brett, men det skulle inte bli bra i praktiken för någon.

Större risk för konflikter än att det skulle skapa någon form av harmoni. 

Jag siktar mer på att försöka stötta med eget boende den dagen kommer. 
  • Anonym (Barn)

Varje tid har ju sitt som många konstaterar.

Första barnet hade för-/nackdel med att ha en "ung" pappa med mer lek kvar och fullt fokus på ett barn, medan pappan nu är äldre och vidare, men även kanske lite mindre lekglad och betydlig många fler barn att delat tiden med i olika faser av livet. 

En kanske får barn som morfar kan vara med och passa, medan andra riskerar att ha en farföräldrar som kanske inte orkar längre, eller för den delen inte finns längre. 

Men det är väll lite så att vissa ser här och nu, samt ser till sitt egna bästa för stunden, medan andra lyfter blicken och ser livet ur ett större perspektiv. 

Jag känner mig bekvämare i hur jag ska agera i den ursprungliga frågan. 

Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)