Anonym (Disy) skrev 2024-09-21 12:08:14 följande:
Och då är det ju fortfarande barnet som väljer bort, som jag skrev i mitt inlägg?
Om du inte vill göra skillnad på barnen så ERBJUDER du dem samma sak - bo hemma gratis några år i vuxen ålder för att spara ihop pengar.
Om äldsta inte vill ta det erbjudandet så väljer hen det själv, men DU har inte gjort skillnad på dem.
Det är väl kärnan i det här? Mamman vill ha pengar så barnet kan få bo gratis - då kontrar du med att barnet är välkommet att bo gratis hos dig i något år, som du kommer erbjuda dina andra barn.
Så det handlar ju få om vad barnet vill - bo hos mamma i eget rum och betala lite hemma, bo hos pappa och dela rum men bo gratis och spara ihop pengar, eller flytta hemifrån.
Vill barnet inte ta ditt erbjudande är det ju så, men du erbjuder fortfarande samma villkor som dina andra barn kommer få.
Boendeföräldeern anser ju att jag inte erbjuder ett realistiskt alternativboende hos mig och att jag borde skaffa ett större hus för att kunna erbjuda detta. Då jag inte gör det sparar jag pengar som jag då kan betala boendeföräldern.
Jag förstår att detta är på hit för att få pengar, men var tvungen att få lite input som jag fått i tråden att jag inte är ute och cyklar.
Hade jag skaffat ett rum till tror jag inte barnet hade flyttat hit. Hade jag skaffat ett hus med källarvåning och egen ingång med pentry. Ja, kanske, men då stöttar jag heldre med pengar till eget boende.
Tack för all input från alla. Den här vinkeln rörande historik, etc är en egen tråd.