• Anonym (Barn)

Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)

Hur ska man resonera rörande ens barn som gått ur skolan och är +18år och bor hemma hos ena föräldern, samt har en helridsanställning med ok lön rörande att betala "underhåll" till boendeföräldern?

Barnet och boende föräldern vill att barnet bor hemma tillsvidare och inte betalar något hemma. 

Ska den andra föräldern fortsätta betala "underhåll" till boendeföräldern. 

Juridiskt finns inget krav, men vad är moraliskt rätt? 

• Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)
  • Anonym (M)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-09-29 22:03:55 följande:

Man kan visst ge samma erbjudande till alla barn - jag stöttar och hjälper dig så gott det går så det blir så bra som möjligt för både dig och alla andra.

TS verkat dock ha bestämt sig för att inte erbjuda dottern någonting alls i denna fråga som jag förstått det.
  • nihka
    Anonym (M) skrev 2024-09-29 22:11:47 följande:
    TS verkat dock ha bestämt sig för att inte erbjuda dottern någonting alls i denna fråga som jag förstått det.
    Han har bestämt sig för att stötta vid eget boende. Hon vill inte bo hos sin pappa.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (M)
    nihka skrev 2024-09-29 22:20:30 följande:
    Han har bestämt sig för att stötta vid eget boende. Hon vill inte bo hos sin pappa.
    Fortfarande inget som säger att det skulle vara samma erbjudande.

Det vet inte du. TS har inte frågat henne. Han vill inte erbjuda henne något gratisboende hemma medans hon jobbat, vare sig hemma hos sig eller stå för det hos mamman.
  • nihka
    Anonym (M) skrev 2024-09-29 21:56:35 följande:
    Nej och då kan man inte heller påstå att det är samma erbjudande 
    Jo. Att bo hemma utan att betala är samma erbjudande. Ingen skriver kontrakt om vilket rum man bor i, hur många kvadrat det är, vem mer som sover där, om det används till något annat dagtid, hur det är möblerat och om det är väster- eller norrläge.
  • nihka
    Anonym (M) skrev 2024-09-30 00:23:22 följande:

Det vet inte du. TS har inte frågat henne. Han vill inte erbjuda henne något gratisboende hemma medans hon jobbat, vare sig hemma hos sig eller stå för det hos mamman.
    TS har sagt att hon inte vill. Jag utgår från att han känner sin dotter bättre än vad du gör.
  • EpicF
    Anonym (Mis) skrev 2024-09-29 22:03:23 följande:

Det är såklart inget måste. Men hur hade ni gjort om ni levde ihop? Hade barnet då behövt betala hemma? Idag är man myndig vid 18 men väldigt få är vuxna o jag upplever att majoriteten betalar mat o husrum även för en 18åring. Då bör ni dela på det. Men självklart med krav att det sparas på lönen. Har själv en 19åring som förvisso pluggar. Här var vi överens om underhåll så länge barnet bor hemma o försörjs av oss vuxna till rimlig nivå som vi bestämt. Förmodligen till plugget är klart o första jobbet landat. Men ser eg att ungdomen bor gratis hemma o sparar till en kontantinsats. 

Inga barn ska betala hemma för mat och husrum för 18 års ålder, 19 års om de fortfarande får i skolan (då längst till 21). Gör dem det så har föräldrarna brutit i försörjningsplikten. Men man kan som 16 åring välja att flytta hemifrån och det behöver inte föräldrarna vara med att betala så länge de erbjuder mat och husrum henna. 

Om barnet mörjar jobba heltid vid 16 så kan man diskutera vad barnet borde betala. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-09-30 00:23:22 följande:

För att han vet att hon kommer tacka nej. 
  • Anonym (Mis)
    EpicF skrev 2024-09-30 07:28:44 följande:
    Inga barn ska betala hemma för mat och husrum för 18 års ålder, 19 års om de fortfarande får i skolan (då längst till 21). Gör dem det så har föräldrarna brutit i försörjningsplikten. Men man kan som 16 åring välja att flytta hemifrån och det behöver inte föräldrarna vara med att betala så länge de erbjuder mat och husrum henna. 

Om barnet mörjar jobba heltid vid 16 så kan man diskutera vad barnet borde betala. 
    Absolut. Skrev lite snabbt kanske vår 19 åring har gått ut gymnasiet o pluggar på högskola dvs ingen försörjningsplikt finns kvar. Gymnasie elever är det ju annat för 
  • Anonym (M)
    nihka skrev 2024-09-30 00:31:45 följande:
    Jo. Att bo hemma utan att betala är samma erbjudande. Ingen skriver kontrakt om vilket rum man bor i, hur många kvadrat det är, vem mer som sover där, om det används till något annat dagtid, hur det är möblerat och om det är väster- eller norrläge.
    Nej det blir inte rättvisande att kalla det för samma då det är ganska viktiga aspekter på vilket sätt man får bo gratis.
  • Anonym (M)
    nihka skrev 2024-09-30 00:34:07 följande:
    TS har sagt att hon inte vill. Jag utgår från art han känner sin dotter bättre än vad du gör.
    Han har sagt att han inte föreslagit det. Så inte ens han vet vad hon skulle svara. Och oavsett så vill han inte erbjuda något gratis boende till henne.
Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)