• Anonym (Barn)

Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)

Hur ska man resonera rörande ens barn som gått ur skolan och är +18år och bor hemma hos ena föräldern, samt har en helridsanställning med ok lön rörande att betala "underhåll" till boendeföräldern?

Barnet och boende föräldern vill att barnet bor hemma tillsvidare och inte betalar något hemma. 

Ska den andra föräldern fortsätta betala "underhåll" till boendeföräldern. 

Juridiskt finns inget krav, men vad är moraliskt rätt? 

• Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Barn) skrev 2024-09-22 15:29:18 följande:
    Ja, det känns orealistiskt att erbjuda något man vet är något ingen vill. Visst det finns många som pratar vitt och brett, men det skulle inte bli bra i praktiken för någon.

Större risk för konflikter än att det skulle skapa någon form av harmoni. 

Jag siktar mer på att försöka stötta med eget boende den dagen kommer. 
    Jamen säg det till din dotter att du vill stötta med eget boende. Det kommer säkert att tas emot med större entusiasm.

Underhåll behöver du ju inte betala eftersom hon inte är något barn och dessutom jobbar och tjänar egna pengar. 

Men att hjälpa henne att fixa en lägenhet om man har möjlighet har hon ju glädje av hela livet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Herregud) skrev 2024-09-23 15:18:40 följande:
    Fast om TS ger en summa för tex möbler, kontantinsats eller vad som nu behövs som är likvärdig med vad man sparar på att bo hemma så blir det fortfarande ett likvärdigt erbjudande men det är olika saker man får hjälp med
    Ja absolut men att påstå att om TS erbjuder dottern att flytta hem till dem och dela rum gratis medan hon jobbar, är samma erbjudande som de andra barnen kommer få om att bo hemma när de börjar jobba. Det var det jag vände mig emot att det inte är samma erbjudande. Såvida man inte vet att de också då kommer att få bo med halvsyskon och en bonusmamma.
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-09-23 20:21:35 följande:
    Ja absolut men att påstå att om TS erbjuder dottern att flytta hem till dem och dela rum gratis medan hon jobbar, är samma erbjudande som de andra barnen kommer få om att bo hemma när de börjar jobba. Det var det jag vände mig emot att det inte är samma erbjudande. Såvida man inte vet att de också då kommer att få bo med halvsyskon och en bonusmamma.
    Ve och fasa, de yngre barnen ska ju dessutom komma få bo med en mycket äldre pappa! Så inte samma med en yngre pappa som orkar mera idag än han kommer att orka då!
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2024-09-23 20:59:10 följande:
    Ve och fasa, de yngre barnen ska ju dessutom komma få bo med en mycket äldre pappa! Så inte samma med en yngre pappa som orkar mera idag än han kommer att orka då!
    Var står det att ts är en "mycket äldre pappa"? Han kan ha varit 18-25år när äldsta dotter föddes, vilket innebär att han idag är mellan 36-43 år och det är då rakt inte gammalt. 
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2024-09-23 20:59:10 följande:
    Var står det att ts är en "mycket äldre pappa"? Han kan ha varit 18-25år när äldsta dotter föddes, vilket innebär att han idag är mellan 36-43 år och det är då rakt inte gammalt.
  • Tow2Mater
    EpicF skrev 2024-09-23 21:51:13 följande:
    Han kommer ju vara mycket äldre när det är dags for den andra kullen barn att bora jobba.
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2024-09-23 22:21:06 följande:
    Han kommer ju vara mycket äldre när det är dags for den andra kullen barn att bora jobba.
    Normalgammal snarare.
  • nihka
    Anonym (M) skrev 2024-09-23 20:21:35 följande:
    Ja, så kan det bli. Ingen vet hur det ser ut om 15-20 år. Och så kan det även bli hos biomamman fast då med en bonuspappa.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • EpicF
    nihka skrev 2024-09-24 01:08:25 följande:
    Ja, så kan det bli. Ingen vet hur det ser ut om 15-20 år. Och så kan det även bli hos biomamman fast då med en bonuspappa.
    Eller så blir de föräldralösa innan den dagen kommer. 
  • nihka
    EpicF skrev 2024-09-24 12:06:59 följande:
    Eller så blir de föräldralösa innan den dagen kommer. 
    Precis, så 100% lika kan man aldrig garantera.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)