• Anonym (Barn)

Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)

Hur ska man resonera rörande ens barn som gått ur skolan och är +18år och bor hemma hos ena föräldern, samt har en helridsanställning med ok lön rörande att betala "underhåll" till boendeföräldern?

Barnet och boende föräldern vill att barnet bor hemma tillsvidare och inte betalar något hemma. 

Ska den andra föräldern fortsätta betala "underhåll" till boendeföräldern. 

Juridiskt finns inget krav, men vad är moraliskt rätt? 

• Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-09-30 07:30:36 följande:
    För att han vet att hon kommer tacka nej. 
    Eller kanske för att han inte vill, det skulle ju bli trångt i boendet. Och han vill inte erbjuda det genom att hjälpa till att stå för det hos mamman heller som kanske hade passat alla bättre. Men TS väljer att inte erbjuda något gratis boende alls.
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-09-30 18:26:03 följande:
    Eller kanske för att han inte vill, det skulle ju bli trångt i boendet. Och han vill inte erbjuda det genom att hjälpa till att stå för det hos mamman heller som kanske hade passat alla bättre. Men TS väljer att inte erbjuda något gratis boende alls.
    För att ts vet att dottern kommer att tacka nej pga det innebär att denne delar med syskon. 

Nej, han har ingen som helst skyldighet att bidra till dotterns uppehälle hos sin mamma eftersom dotter är myndig, färdig med gymansier och har dessutom jobb. 

Mamman gör dottern en björntjänst genom att låta henne bo gratis. Men det är hennes val. 
  • nihka
    Anonym (M) skrev 2024-09-30 18:19:17 följande:
    Nej det blir inte rättvisande att kalla det för samma då det är ganska viktiga aspekter på vilket sätt man får bo gratis.
    Och hur tycker du man ska reglera om det inte blir exakt på millimetern samma? Kontrakt och ekonomiskt kompensation för det som "saknas" gentemot ett annat barn som exempelvis rum med fönster eller balkong? När tycker du det börjar bli löjligt?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (M) skrev 2024-09-30 18:21:48 följande:
    Han har sagt att han inte föreslagit det. Så inte ens han vet vad hon skulle svara. Och oavsett så vill han inte erbjuda något gratis boende till henne.
    För att han vet svaret. Han känner sin dotter. Det gör inte du. Man erbjuder inte något man vet kommer att avvisas. Man erbjuder något man vet det finns en rimlig chans att det kommer att uppskattas.
  • nihka
    Anonym (M) skrev 2024-09-30 18:26:03 följande:
    Var läser du att det skulle bli trångt?

Nej, varför skulle han skänka pengar till mamman? Hon får väl stå för sina egna presenter.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-09-30 19:27:48 följande:
    För att ts vet att dottern kommer att tacka nej pga det innebär att denne delar med syskon. 

Nej, han har ingen som helst skyldighet att bidra till dotterns uppehälle hos sin mamma eftersom dotter är myndig, färdig med gymansier och har dessutom jobb. 

Mamman gör dottern en björntjänst genom att låta henne bo gratis. Men det är hennes val. 

Det vet han inte innan han frågar. Och oavsett varför så kvarstår att han vill inte erbjuda något gratis boende till henne, vare sig hemma hos sig eller i form av att bidra till det hos mamman. 

Och nej han har ingen skyldighet till det, har aldrig påstått det så jag vet inte varför du tar det med mig.

Men TS verkar inte hålla med om det med björntjänst, han har ju skrivit att han tycker man kan låta de bo gratis hemma i början när de jobbar.

• Anonym (M)
    nihka skrev 2024-09-30 19:55:15 följande:
    För att han vet svaret. Han känner sin dotter. Det gör inte du. Man erbjuder inte något man vet kommer att avvisas. Man erbjuder något man vet det finns en rimlig chans att det kommer att uppskattas.
    Nej precis han vill inte erbjuda det, sen kan du hitta på och spekulera i varför hur mycket du vill, det förändrar inte att han faktiskt inte erbjuder det.
  • Anonym (M)
    nihka skrev 2024-09-30 20:01:43 följande:
    Var läser du att det skulle bli trångt?

Nej, varför skulle han skänka pengar till mamman? Hon får väl stå för sina egna presenter.
    Han skrev att de i så fall skulle få dela rum och därför bli tvungna att flytta om denna dotter skulle bo där så det var en slutsats jag drog att det handlade om utrymme. 

Jag har inte skrivit att han ska skänka något till mamman så jag vet inte varför du frågar mig så. Men det är de alternativ som finns OM han hade velat erbjuda dottern gratis boende. Antingen hemma hos sig själv eller i form av att bidra till gratisboendet någon annanstans.
  • nihka
    Anonym (M) skrev 2024-09-30 20:12:25 följande:
    Nej precis han vill inte erbjuda det, sen kan du hitta på och spekulera i varför hur mycket du vill, det förändrar inte att han faktiskt inte erbjuder det.
    Det är du som spekulerar. Du vet inte hur TS känner och du vet inte hur dottern känner. Det vet däremot TS och han har sagt att om dottern ville bo hos honom så skulle hon få det - precis som hon gjorde tidigare, dvs innan hon slutade vilja bo hos sin pappa. Då när hon hade ett rum jos sin pappa som stod tomt i 4 år ifall hon ville börja bo där igen -  vilket hon alltså inte vill.
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-09-30 20:09:31 följande:

Det vet han inte innan han frågar. Och oavsett varför så kvarstår att han vill inte erbjuda något gratis boende till henne, vare sig hemma hos sig eller i form av att bidra till det hos mamman. 

Och nej han har ingen skyldighet till det, har aldrig påstått det så jag vet inte varför du tar det med mig.

Men TS verkar inte hålla med om det med björntjänst, han har ju skrivit att han tycker man kan låta de bo gratis hemma i början när de jobbar.

Han känner sin dotter och hittills har hon inte velat bo hos dem. Så han finner set onödigt att erbjuda något som dottern ändå inte kommer tack ja till. 

Nej, varför ska ha bidra till mamman? Mamman väljer frivilligt att dottern ska bo gratis, trots att dottern är vuxen och har egen inkomst. Det är inget ts ska bidra till, om han inte vill. 

"..TS verkar inte hålla med om det med björntjänst..." Nej, det påstod jag aldrig heller. Det var något jag skrev. 
Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)