• nihka

Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)

Anonym (Barn) skrev 2024-09-20 20:40:16 följande:
    Barnet får bara ut ca 15 000kr medan den andra föräldern får ut över 50 000, boendeföräldern är sjukskriven och för tillfället beroende av underhållet för att få ihop ekonomin. 
    Barnet betalar 5000 till boendeföräldern och den andre föräldern slutar betala "underhåll" för en myndig person med fast inkomst. Den andre föräldern kan spara pengar åt alla sina barn i exempelvis fonder som delads ut vid en förbestämd ålder eller inför fastighetsköp och dylikt, men att subventionera ett lyxliv med 15000 i fickpengar varje månad är ingen bra start i livet. Även 10000 i fickpengar är mer än många arbetande vuxna har så där borde rymmas att barnet har ett eget sparande.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Disy) skrev 2024-09-21 10:49:37 följande:

Okej.
    Fast då gör du ju skillnad på dina barn, och har egentligen gjort hela tiden med tanke på att ditt äldsta inte har ett hem hos dig.

Jag tycker inte att du ska betala underhåll som sagt, och om du nu velat det skulle det ju gått till barnet och inte till mamman.

Men du GÖR skillnad på barnen och det är ju något du får stå för. Du kommer ge dina yngsta något som din äldsta inte får. Du skriver att mamman pratar ner dig och att du och äldsta förlorar mer kontakt pga detta. Men det handlar vl inte om underhåll i sig. Utan om att du har plats för dina yngsta men inte för din äldsta. 

Så om jag var äldsta hade jag också varit ledsen över det. Det hade inte handlat om att du inte vill betala något (för det behöver du ju inte) eller vad mamman säger, utan att du faktiskt gör skillnad. Du behandlar inte ditt äldsta så som du behandlar dina yngsta och du ger dem inte samma möjligheter. Om du låter dina yngsta bo gratis hemma som vuxna/när de pluggar, men äldsta får inte ens bo med dig ens om hen velat.

Så om er relation blir sämre får du ju inse att det inte handlar om pengarna utan om att du inte sett till att ha plats för ditt barn.

Ingen skillnad alls. Om barnet vill bo hos sin mamma isf sin pappa är det ett val. Om barnet vill bo hos sin pappa isf sin mamma är det också ett val och då får alla barnen dela på de rum som finns. Vad TS säger är att han inte är beredd att flytta till större för att göra extra plats för ett myndigt barn med fast inkomst som troligtvis (förhoppningsvis) snart kommer stå på egna ben.

Men ponera att TS skaffar större ,då får väl även mamman flytta fast till mindre? Och då skulle hon förstås betala underhåll till TS? Det är ju barnet man betalar för inte exets levnadskostnader.
  • nihka
    Anonym (Disy) skrev 2024-09-21 11:56:35 följande:
    Jag tycker inte att någon förälder ska betala underhåll.

Pappan måste givetvis inte flytta till större men han verkade ju inte ens gå med på att äldsta barnet flyttar hem till dem. Dvs han svarade att barnet inte får flytta till dem, det går inte i praktiken.

Och då gör han ju skillnad på barnen, äldsta är inte välkommen att bo där och dela rum, om äldsta velat. Det är väl att göra skillnad på barnen, att det ena inte är välkommet att bo där i vuxen ålder, när de andra barnen kommer få göra det?
    Nej, det skrev han inte. Han skrev: "I praktiken inte en realistisk lösning" och att äldsta barnet inte vill. Det stod ju ett rum tomt i 4 år för äldsta barnet som 2,5-åringen har nu så intresset har ju inte heller funnits där på länge.
  • nihka
    Anonym (Disy) skrev 2024-09-21 12:30:25 följande:
    Oavsett så bör han ju ändå erbjuda barnen samma saker?

Om han planerar att de yngsta ska få bo hemma gratis några år i vuxen ålder för att spara ihop pengar, så bör han ju erbjuda äldsta barnet samma sak. Även om hen kommer tacka nej, så har ts ändå erbjudit det.
    Förstår det som att det har funnits en stående inbjudan som inte är intressant. Barnet vill inte bo hos sin pappa och mamman använder argumentet att det skulle handla om att det inte finns något eget rum hos pappan som ett argument för att pappan ska fortsätta subventionera mammans boende.
  • nihka
    Anonym (Barn) skrev 2024-09-21 12:32:57 följande:
    Boendeföräldeern anser ju att jag inte erbjuder ett realistiskt alternativboende hos mig och att jag borde skaffa ett större hus för att kunna erbjuda detta. Då jag inte gör det sparar jag pengar som jag då kan betala boendeföräldern.

Jag förstår att detta är på hit för att få pengar, men var tvungen att få lite input som jag fått i tråden att jag inte är ute och cyklar.

Hade jag skaffat ett rum till tror jag inte barnet hade flyttat hit. Hade jag skaffat ett hus med källarvåning och egen ingång med pentry. Ja, kanske, men då stöttar jag heldre med pengar till eget boende. 

Tack för all input från alla. Den här vinkeln rörande historik, etc är en egen tråd. 
    Jag tycker det verkar som boendeföräldern försöker mjölka dig på pengar för att finansiera sina egna livsval. Om man vill bjuda någon på något får man betala för det själv. Så sett är att inte betala är det självklara valet.

Men du kommer att bli boven här och det är kanske är värt att betala sig ur eftersom du ändå har en god ekonomi. Hur mycket betalade du tidigare? Relationerna är redan ansträngda och vad kan det handla om? Sex månader? Ett år? Två år?

Jag tycker alltså att du resonerar helt rätt, men vad är viktigast? Att få rätt eller att ta smarta damage controle beslut för framtiden? Om du slutar betala nu kommer du ALDRIG få höra slutet på det och varenda sak som går snett med dottern kommer att länkas till att mamman inte kunde erbjuda henne den start i livet hon tänkte sig för att du inte bidrog så som hon tycker du borde ha gjort. Om det går bättre för dina andra barn kommer det också att tillskrivas den "orättvisa" du skapat mellan dina barn. Och detta kommer hon att föra över på er dotter.

Dra bara av summan från den rejälare summa du hade tänkt ge dottern den dagen hon flyttar och ge samma summa i handen omräknad i den dagens penningvärde till dina andra barn den dagen de flyttar. Då har alla som vill åtnjutit bo hemma gratis när man börjar jobba och starthjälp när man flyttar ut.

Det kanske inte förbättrar era relationer, även om det hade varit något trevligt att hoppas på, men det kanske förhindrar att de blir sämre.
  • nihka
    Anonym (Disy) skrev 2024-09-21 13:15:58 följande:
    Mammans argument spelar 0 roll eftersom ingen av dem längre är försörjningsskyldiga sitt vuxna barn längre.
    Barnet bor ju hos sin mamma och de pratar så barnet kommer att matas av sin mammas sätt att se på saken, så givetvis spelar hennes argument roll. De kan öka klyftan mellan TS och hans äldsta dotter.
  • nihka
    Anonym (Barn) skrev 2024-09-21 14:24:37 följande:
    Ja, det är lite så jag tänkte, och som du skriver så handlar det om ytterligare 6-24 månader. Det rör sig 15-60kkr, inget jag står och faller med. 

Samtidigt så kommer det vara något annat i framtiden, så har det alltid varit. 

Men samtidigt kanske dags att dra gränsen nu, känner ju att jag inte är ute och cyklar med att det är dags att dra ett sträck.

Så klart det kommer bli annat i framtiden, men då kommer du väl att kunna styra så det går direkt till din dotter och inte till eller via mamman när dottern väl har flyttat hemifrån. 

Förstår hur du känner. Hade jag också velat göra men samtidigt kan det som sagt bli en dyrköpt gränsdragning.

Ja, du har fått många svar som går ut på att det är vettigast att låta dottern bidra till sin egen ekonomi, men så kommer det ändå inte att bli så länge mamman inte är med på det. Om du drar in pengarna kommer väl mamman att se till att de har det kännbart sämre ist att be dottern bidra och skulden till det kommer läggas på dig. Typ ett psykologist/ekonomiskt utmattningskrig.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-09-21 14:16:02 följande:
    Det skjuter problemet till framtiden, så det kanske förhindrar att det blir sämre just nu. Men det kommer ta hus i hel*e sedan när de andra barnen flyttar ut och får en mycket större summa. Men det kanske spelar mindre roll då.
    Den dagen den sorgen tänker jag och det kanske ger några lugnare år däremellan. Sedan kan ju läget ha ändrars för TS, både till det bättre och sämre och det är ju inget hans ex har med att göra.
  • nihka
    Anonym (M) skrev 2024-09-23 20:21:35 följande:
    Ja absolut men att påstå att om TS erbjuder dottern att flytta hem till dem och dela rum gratis medan hon jobbar, är samma erbjudande som de andra barnen kommer få om att bo hemma när de börjar jobba. Det var det jag vände mig emot att det inte är samma erbjudande. Såvida man inte vet att de också då kommer att få bo med halvsyskon och en bonusmamma.
    Ja, så kan det bli. Ingen vet hur det ser ut om 15-20 år. Och så kan det även bli hos biomamman fast då med en bonuspappa.
  • nihka
    EpicF skrev 2024-09-24 12:06:59 följande:
    Eller så blir de föräldralösa innan den dagen kommer. 
    Precis, så 100% lika kan man aldrig garantera.
Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)