• Anonym (SomewhereOverTheRainbow)

Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?

Det sägs mig att Pride och liknande behöver finnas för att HBTQI-folk i Sverige är diskriminerade. Jag försöker se detta, men landar mer i en känsla av att hela den "kampen" slår in öppna dörrar? Den särbehandling jag har sett har uteslutande varit positiv.

Heterofolk trumpetar sällan med sina partnerskap, särskilt inte där det varken är relevant eller motiverat.

De gays som jag känner eller jobbat med ser alltid till att få med "min man" eller "min fru" på ett hörn, i alla sammanhang. Ingen ska missta dem för hetero.

Och jag tror att jag förstår varför. För vips, så är folk på tårna. Blir så himla korrekta och fjäskiga i sin iver att visa hur fördomsfria och inkluderande de är. Även jag förändras lite i tanken och överkompenserar kanske omedvetet.

En gång blev jag omsprungen i en befodran av en mindre kvalificerad (lesbisk) kollega och chefen sade rakt ut att det var för att det skulle se bra ut för företaget, som gärna stoltserar utåt med sin "mångfald". Svårt att tänka mig att de är så ensamma om sånt.

Och så detta att hela kommuner hänger prideflaggor på sina invånare och anställda... Varför har inga andra minoritetsgrupper samma status?

Att HBTQI-personer är diskriminerade globalt är tveklöst. Men i Sverige..? 
    Finns säkert mycket sådant som jag inte ser. Så övertyga mig, den som är bättre insatt! 
    Sakliga svar uppskattas mer än känslodrivna. Gillar inte whataboutism. Och få det inte att handla om ifall jag är för eller emot dessa människor. Jag är varken det eller det andra.
  • Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?
  • Faile

Jag är hetero och har nänmt min man kanske 3 ggr idag vad jag minns. Möjligen fler. Jag har också haft en gruppchatt med våra vänner och nämnt orden frugan eller gubben åtminstone 2ggr vardera. Under en dag. 

Jag kan dock inte minnas att jag hört någon queer säga samma varken på jobbet eller i någon gruppchatt idag  ( jag har ingen gruppchatt med någon queer men de nästlar sig ju in överallt ). Det står alltså 7-0 idag. Vad är din poäng för idag ts? 

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Anonym (Nej)
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-06 16:42:12 följande:
    Det sägs mig att Pride och liknande behöver finnas för att HBTQI-folk i Sverige är diskriminerade. Jag försöker se detta, men landar mer i en känsla av att hela den "kampen" slår in öppna dörrar? Den särbehandling jag har sett har uteslutande varit positiv.

Heterofolk trumpetar sällan med sina partnerskap, särskilt inte där det varken är relevant eller motiverat.

De gays som jag känner eller jobbat med ser alltid till att få med "min man" eller "min fru" på ett hörn, i alla sammanhang. Ingen ska missta dem för hetero.

Och jag tror att jag förstår varför. För vips, så är folk på tårna. Blir så himla korrekta och fjäskiga i sin iver att visa hur fördomsfria och inkluderande de är. Även jag förändras lite i tanken och överkompenserar kanske omedvetet.

En gång blev jag omsprungen i en befodran av en mindre kvalificerad (lesbisk) kollega och chefen sade rakt ut att det var för att det skulle se bra ut för företaget, som gärna stoltserar utåt med sin "mångfald". Svårt att tänka mig att de är så ensamma om sånt.

Och så detta att hela kommuner hänger prideflaggor på sina invånare och anställda... Varför har inga andra minoritetsgrupper samma status?

Finns säkert mycket sådant som jag inte ser. Så övertyga mig, den som är bättre insatt! 
    Sakliga svar uppskattas mer än känslodrivna. Gillar inte whataboutism. Och få det inte att handla om ifall jag är för eller emot dessa människor. Jag är varken det eller det andra.
    Det anses fortfarande hos många att det är något dåligt att vara homosexuell. 
    Många unga kallar andra barn/ungdomar bög som ett skällsord 
    Faile skrev 2024-09-06 23:13:35 följande:

Jag är hetero och har nänmt min man kanske 3 ggr idag vad jag minns. Möjligen fler. Jag har också haft en gruppchatt med våra vänner och nämnt orden frugan eller gubben åtminstone 2ggr vardera. Under en dag. 

Jag kan dock inte minnas att jag hört någon queer säga samma varken på jobbet eller i någon gruppchatt idag  ( jag har ingen gruppchatt med någon queer men de nästlar sig ju in överallt ). Det står alltså 7-0 idag. Vad är din poäng för idag ts? 

Jag antar att detta ska föreställa någon form av humor. När jag har förstått poängen, kanske jag kan skämta tillbaka.

Under tiden kan jag bara i förbigående nämna dagens Teams-möte med en av våra kvinnliga underleverantörer, som på VARJE möte lyckas få in "min fru" fler gånger än jag orkar räkna. Detta trots att de inte är gifta egentligen. Men jag antar att "sambo" riskerar att tolkas fel. 

Vi kan väl för enkelhetens skull säga 1-0 till dig, om det gläder dig? Lite för sent för matte nu, känner jag. *gäsp*
  • Anonym (Maktlös)
    Trådstarren, du är ett geni! 

Du är grunden till att jag fick min snilleblixt!
    HBTQ- kampen har aldrig behövts lika mycket som nu!

Nu ska du få höra:

Tänkt dig HBTQ-rörelsen fast 2.0.
    Rörelsen behöver "moderniseras" .

Prideparaden må vara överflödig inom  Stockholms innerstad men inte i Rinkeby, Rosengård eller Husby. För den som är riktigt modig kanske vågar gå förbi moskéer?

Min ide är den mest fredligaste manifestationen vi kan göra för ett demokratiskt samhälle som håller på att gå ur balans. Cool

Jag är helt övertygad om att socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet skulle göra allt för att skydda sin rörelse =)
  • Faile
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-06 23:30:02 följande:
    Jag antar att detta ska föreställa någon form av humor. När jag har förstått poängen, kanske jag kan skämta tillbaka.

Under tiden kan jag bara i förbigående nämna dagens Teams-möte med en av våra kvinnliga underleverantörer, som på VARJE möte lyckas få in "min fru" fler gånger än jag orkar räkna. Detta trots att de inte är gifta egentligen. Men jag antar att "sambo" riskerar att tolkas fel. 

Vi kan väl för enkelhetens skull säga 1-0 till dig, om det gläder dig? Lite för sent för matte nu, känner jag. *gäsp*
    Och de dagar dessa underleverantörer inte är med? 

Jag försöker inte vara rolig, jag undrar om din vardag verkligen är så otroligt full av queer som du tror. Eller/Och om du möjligen missar alla gånger heteropersoner nämner frugan, gubben, maken, killen, regeringen, tjejen osv. Kanske?
  • Faile

Och när jag ändå är igång. Hur många av dina vänner, släkt, bekantskaper eller kollegor vet du är hetero ( gifta, sambos, förlovade, ett par? för att de pratat om det Och hur många vet du är queer? 
    Är det 50/50? Eller 60/40, eller kanske tom 90/10? Hur vanligt är det faktiskt i din vardag? Eller är det bara du som reagerar på det du inte gillar ...

Anonym (Maktlös) skrev 2024-09-06 23:35:09 följande:
    Trådstarren, du är ett geni! 

Du är grunden till att jag fick min snilleblixt!
    HBTQ- kampen har aldrig behövts lika mycket som nu!

Nu ska du få höra:

Tänkt dig HBTQ-rörelsen fast 2.0.
    Rörelsen behöver "moderniseras" .

Prideparaden må vara överflödig inom  Stockholms innerstad men inte i Rinkeby, Rosengård eller Husby. För den som är riktigt modig kanske vågar gå förbi moskéer?

Min ide är den mest fredligaste manifestationen vi kan göra för ett demokratiskt samhälle som håller på att gå ur balans. Cool

Jag är helt övertygad om att socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet skulle göra allt för att skydda sin rörelse =)
    Kör hårt! Låter som en väldigt bra idé faktiskt.
    Att sluta slå in öppna dörrar och rikta insatserna där de behövs.

Jag var så insnöad på det Sverige som jag ser (city och det offentliga rummet) och reflekterade aldrig över att det finns en landsbygd, samt förorter som helt domineras av starkt homofobiska grupper.

Så visst behövs HBTQI-kampen (men på rätt ställen).
    Jag frågade och fick svar. Nöjd med dagens lärdom och insikter.

Leve HBTQI 2.0! Glad
    Faile skrev 2024-09-06 23:54:00 följande:

Och när jag ändå är igång. Hur många av dina vänner, släkt, bekantskaper eller kollegor vet du är hetero ( gifta, sambos, förlovade, ett par? för att de pratat om det Och hur många vet du är queer? 
    Är det 50/50? Eller 60/40, eller kanske tom 90/10? Hur vanligt är det faktiskt i din vardag? Eller är det bara du som reagerar på det du inte gillar ...

Käraste Faile,
    jag missade din poäng och du har alldeles uppenbart missat hela min.
    Jag orkar verkligen inte prata siffror, ekvationer och statistik med dig, OK? Tråden handlar inte om antalet queers jag känner.

Det jag behövde få bevisat för mig var att HBTQI-kampen fortfarande behövs, eftersom jag hade börjat känna tvivel inför den. Retade mig nästan på den.

Jag behövde INTE få bevisat för mig att jag i själva verket ogillar queers. Det påpekade jag redan i starten att jag inte gör.

Jag har fått ut vad jag behövde (dvs övertygande argument) av tråden och har inget jag känner att jag behöver försvara. VI kanske kan snacka siffror i nåt annat sammanhang, om du är sugen på det.

Men just nu vill jag bara önska dig god natt. <3

• Anonym (Maktlös)
    Anonym (Lesbisk) skrev 2024-09-06 22:23:02 följande:

Det är pågrund av sådana som dig som Pride behövs. Du kan inte ha ett normalt samtal utan är på tårarna så fort någon inte är hetero. 

Om en heterosexuell person nämner att de ska ta det lugnt med sin fru/man i helgen är det normalt. Säger en homosexuell samma sak trumpetar de ut sin läggning. Man gör ett politiskt statement genom att säga något helt normal. 

Vilka andra grupper vill du hänga flaggor för? 

Hörru?! Det är sånna som dig vi behöver! 

NU, helst igår!  Men Pride skulle behövas moderniseras och byta område=)

Undvik Stockholms innerstad för där är Pride redan välkommet.

Vad sägs om Rinkeby eller Rosengård? Undvik moskébyggnader, det kan vara lite känsligt om tåget skulle luffa på utanför deras byggnad.

För säkerhetsskull ska det förankras med polisen bara. Tror faktiskt att Pride skulle göra mest nytta i dessa områden =)  

Vad tror du?  🙂✌️
  • Anonym (She's a rainbow)
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-06 16:42:12 följande:

Sakliga svar uppskattas mer än känslodrivna. Gillar inte whataboutism. Och få det inte att handla om ifall jag är för eller emot dessa människor. Jag är varken det eller det andra

HBTQI-folket är inte på något sätt diskriminerade i Sverige utan tvärtom, de utgör en minoritet som får extremt stort genomslag i media och som samhället anpassar sig efter.

Pride slår in öppna dörrar och har blivit en godhetsrörelse där bara de med rätt åsikter accepteras.

Man pratar om allas lika värde och människors rätt till att ha olika åsikter och läggning, men har man en åsikt som inte överensstämmer med deras så blir man en fiende.

Se på RFSL som vill misskreditera Agnes Wold bara för att hon har just en annan åsikt.
Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?