• Anonym (SomewhereOverTheRainbow)

Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?

Det sägs mig att Pride och liknande behöver finnas för att HBTQI-folk i Sverige är diskriminerade. Jag försöker se detta, men landar mer i en känsla av att hela den "kampen" slår in öppna dörrar? Den särbehandling jag har sett har uteslutande varit positiv.

Heterofolk trumpetar sällan med sina partnerskap, särskilt inte där det varken är relevant eller motiverat.

De gays som jag känner eller jobbat med ser alltid till att få med "min man" eller "min fru" på ett hörn, i alla sammanhang. Ingen ska missta dem för hetero.

Och jag tror att jag förstår varför. För vips, så är folk på tårna. Blir så himla korrekta och fjäskiga i sin iver att visa hur fördomsfria och inkluderande de är. Även jag förändras lite i tanken och överkompenserar kanske omedvetet.

En gång blev jag omsprungen i en befodran av en mindre kvalificerad (lesbisk) kollega och chefen sade rakt ut att det var för att det skulle se bra ut för företaget, som gärna stoltserar utåt med sin "mångfald". Svårt att tänka mig att de är så ensamma om sånt.

Och så detta att hela kommuner hänger prideflaggor på sina invånare och anställda... Varför har inga andra minoritetsgrupper samma status?

Att HBTQI-personer är diskriminerade globalt är tveklöst. Men i Sverige..? 
    Finns säkert mycket sådant som jag inte ser. Så övertyga mig, den som är bättre insatt! 
    Sakliga svar uppskattas mer än känslodrivna. Gillar inte whataboutism. Och få det inte att handla om ifall jag är för eller emot dessa människor. Jag är varken det eller det andra.
  • Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?
  • Anonym (Donna)
    KillBill skrev 2024-09-08 12:42:48 följande:
    SD propagerar för att människor som genomför könskorrigerande kirurgi ska tvåångssteriliseras och detta trots att Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter kommit fram till att kravet på tvångssterilisering bryter mot principen om mänskliga rättigheter och mänsklig värdighet.
    Tja, jag ser inga problem med att slippa "gravida män". Som att det skulle skett ett mirakel när det i själva verket är en kvinna som "bytt kön".
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Bikillen) skrev 2024-09-08 12:51:19 följande:
    Är det alltså fullständigt förbjudet för en tjej att ge dig en invit?
    Förbjudet är det ju inte, det är lagen som bestämmer.
    Men för mig personligen, ja det är totalförbud på det.

Har råkat ut för det och uppskattade det inte, för att uttrycka mig milt.
  • Anonym (Bikillen)
    Anonym (Donna) skrev 2024-09-08 17:11:56 följande:
    Förbjudet är det ju inte, det är lagen som bestämmer.
    Men för mig personligen, ja det är totalförbud på det.

Har råkat ut för det och uppskattade det inte, för att uttrycka mig milt.
    Ser du själv till att inte ge inviter till gaykillar? Och hur säkerställer du isåfall deras läggning?
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Bikillen) skrev 2024-09-08 17:37:45 följande:
    Ser du själv till att inte ge inviter till gaykillar? Och hur säkerställer du isåfall deras läggning?
    Jag lever i en lycklig heterosexuell relation och ger inga inviter till någon annan.
    Har inte sprungit och jagat män tidigare i livet heller, det är de som sökt upp mig.

Det brukar synas om en man är bög. 
    Syns väl inte om han är bi gissar jag.
    Anonym (Cv) skrev 2024-09-08 10:34:31 följande:
    Vi har en flagga som alla kan identifiera sig med och samlas kring. Svenska flaggan. 🇸🇪
    Yep, den blågula flaggan är den enda som inkluderar samtliga invånare eller medborgare i landet.

Kommunal eller statlig verksamhet ska inte särbehandla några specifika grupper, vilket de helt klart gör med HBTQ och Pride.

Resten av alla "minoriteter då?  Är de mindre viktiga, eller?
  • Anonym (M)
    KillBill skrev 2024-09-08 12:42:48 följande:
    SD propagerar för att människor som genomför könskorrigerande kirurgi ska tvåångssteriliseras och detta trots att Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter kommit fram till att kravet på tvångssterilisering bryter mot principen om mänskliga rättigheter och mänsklig värdighet.
    Fast hur kan det vara tvångssterilisering? De väljer ju själva att byta kön, ingen tvingar dom.. 
  • Anonym (Svensk flagga!)
    Anonym (Olle) skrev 2024-09-08 13:57:19 följande:
    Vart bor du, i Örkelljunga kanske?
    Vid studenten ser jag väldigt få svenska flaggor som det viftas med.

Du måste hänga med, det är 2024 nu

Lite OT, men naturligtvis så ska det vara svenska flaggor vid studenten. Det är ju här i Sverige som alla har fått sin utbildning, så varför ska det vara flaggor från andra länder? Jag har gått utbildningar i Frankrike, och det skulle ha sett mycket konstigt ut om jag då hade viftat med en svensk flagga när det var fest. Ska man inte ta seden dit man kommer? Varför ska våra fina svenska traditioner försvinna mer och mer? 

• Anonym (Palle)
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-08 17:44:28 följande:
    Yep, den blågula flaggan är den enda som inkluderar samtliga invånare eller medborgare i landet.

Kommunal eller statlig verksamhet ska inte särbehandla några specifika grupper, vilket de helt klart gör med HBTQ och Pride.

Resten av alla "minoriteter då?  Är de mindre viktiga, eller?
    Det är poppis att vifta med prideflaggan och visa på en god värdegrund idag. Tragiskt nog är det inte alls samma att vifta med en svensk flagga för att inkludera alla i landet. Det ses istället som provokativt.

Det är en speciell tid vi lever i just nu.
    Anonym (Palle) skrev 2024-09-08 17:51:43 följande:
    Det är poppis att vifta med prideflaggan och visa på en god värdegrund idag. Tragiskt nog är det inte alls samma att vifta med en svensk flagga för att inkludera alla i landet. Det ses istället som provokativt.

Det är en speciell tid vi lever i just nu.
    Men blir det inte märkligt när en kommun flaggar med pride? 

Jobbar ju drösvis med muslimer på offentliga jobb, inte minst inom kollektivtrafiken. De måste ju känna sig fruktansvärt kränkta av att behöva köra under den flaggan.

När två omhuldade "utsatta grupper" clashar, vem avgör vilken som trumfar vilken?
  • Anonym (Palle)
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-08 18:02:43 följande:
    Men blir det inte märkligt när en kommun flaggar med pride? 

Jobbar ju drösvis med muslimer på offentliga jobb, inte minst inom kollektivtrafiken. De måste ju känna sig fruktansvärt kränkta av att behöva köra under den flaggan.

När två omhuldade "utsatta grupper" clashar, vem avgör vilken som trumfar vilken?
    Det är så viktigt att påvisa sin goda värdegrund, så därför trumfar pride.

Ja, det är såklart märkligt. 
Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?