Tilolo skrev 2024-09-10 09:19:55 följande:
@SomewhereOverTheRainbow
Som queer-person anser inte jag att denna kamp är överflödig när det gäller upplysning. Det behövs ständig information för att snällt påminna om existerande och nya pronomen, läggningar, könsidentiteter, termer osv som dyker upp hela tiden. Jag lär mig också. Kampen är viktig för att bryta samhällets inställning att det bara är det yttre som avgör vad en människa är. Det är viktigt att träna sig på att känna in och uppleva de människor man möter ihop med det yttre, istället för att på förhand bestämma sig för vad en människa är enbart efter sitt yttre.
Att öppet samtala om vilka vi är på en arbetsplats kan successivt hjälpa alla att förändra detta synsätt. Det innebär inte att man ska exkludera något, bara skapa en öppenhet med alla perspektiv samtidigt. För även om vi har blivit mer öppna så är vi fortfarande hårt cementerade i vissa föreställningar. T,ex, att vi fastnar i att det är en man som utsätter en kvinna. Våldsuttryck baseras inte på vilket kön eller läggning man har.
Kön och läggning baseras inte heller på vilken arbetsrelaterad kompetens man har. I det håller jag med dig om att en del i heterosamhället försöker vara tillags HBTQIA+personer för att inte trampa någon på tårna. Men där vilar också ett förakt, mycket dubbelmoral och oförståelse bakom masken, för att man gör detta för att få egna fördelar. Många förstår helt enkelt inte varför vi är som vi är, det är knappt vi själva gör det. Antagligen därför som kraven på respekt ökar från HBTQIA+-världen.
Många människor har därmed blivit mer rädda för att göra fel. Och jag tycker det hamnat på den nivå med att vara i beroendeställning! I det behöver vi HBTQIA+-personer bli bättre på att vara ödmjuka och kämpa mer med oss själva. Kanske mer i våra egna communityn än att förvänta oss att alla plötsligt bara ska förstå. Det är något som tar tid.
Därför kan jag också tycka att Pride-tåget har barkat ur sitt syfte. Mycket av den företeelsen upplever jag handlar om bekräftelse från samhällets låtsas-tolerans så att dessa människor ska kunna låtsas älska sig själva. För mig har det blivit en enda förtvivlan alltihop och den psykiska ohälsan har (av dessa förklarliga skäl) inte direkt blivit bättre.
Där blir det också som att HBTQIA+-världen hamnar i beroendeställning heterovärlden för att bli accepterande - och heterovärlden eldar på detta genom sin överdriva låtsas-tolerans som jag väldigt ofta tycker överskuggar den äkta toleransen. För det finns A B S O L U T människor som har äkta tolerans, som förstår för att de har ett så öppet sinne att det inte spelar någon roll vem man är och vad man tillhör. Det känns på ett helt annat sätt än det här.
Jag önskar att människor skulle vilja känna sig manade att lära sig mer om människors spektrum (inte bara kring HBTQIA+-världen) och att vårt värde vilar i en inre upplevelse efter vår unikhet, där inget efterliknar någon eller något annat. Då skulle jag kanske känna mig mer inkluderad i samhället. Det skulle bli mer intressant med alla olika personligheter som skulle komma fram bättre.
"
T,ex, att vi fastnar i att det är en man som utsätter en kvinna. Våldsuttryck baseras inte på vilket kön eller läggning man har."
"Det är män som slår kvinnor och barn" är berättelsen feministerna kört ner i halsen på samhället i flera år men "man ska lägga skulden där den hör hemma" har uppgraderats till "män och pojkars våld mot kvinnor och flickor"
"
Det behövs ständig information för att snällt påminna om existerande och nya pronomen, läggningar, könsidentiteter, termer osv som dyker upp hela tiden."
Jag struntar väldigt mycket i pronomen baserade på pseudovetenskapliga könsidentiteter, luddiga paraplybegrepp och luddiga termer
Jag förstod hur det var med pronomen förr, det var bara på låtsas eftersom det var ingen som inbillade sej att de hade ett annat kön men nu ska det användas som en bekräftelse att någon har ett annat kön på riktigt, trots att de själva inte kan definiera kön.
"
I det behöver vi HBTQIA+-personer bli bättre på att vara ödmjuka och kämpa mer med oss själva. "
Det som en gång var en rörelse för lebbar och bögar som kämpade för lika behandling har tagits över av ideologer som vill ha särbehandling
Vad har queer med saken att göra?
Jag förstår att det kan vara queer att vara lebb eftersom det avviker från någon norm men det är också queer att ha en ickebinär socialt konstruerad 'köns'identitet (typ androgyn), ha tjejkuk, vara multisexuell, antisexuell, både och, varken eller, det varierar, osäker, dessa ingår i intersektionellt offerskap tillsammans med kvinnor och icke vita
Hade det inte varit lättare med "ej vita heterosexuella könsstereotypa maskulina män"?
Man ska också vara för transexuellas rättigheter att få vård som är pseudovetenskaplig skit om man inte vill vara fob
"
och heterovärlden eldar på detta genom sin överdriva låtsas-tolerans"
när något som börjat att accepteras som normalt men olika byts ut mot flum man får ont i hjärnan av men som man också kan godhetsignalera med kan det nog bli så att bidrags beroende aktivism hamnar i beroendeställning till låtsas tolerans
kommer det inte leda till att H- personer själva börjar titta snett på sin egen rörelse och får fördomar?
Jag är nyfiken på vilka H- Rörelsen representerar