• Anonym (SomewhereOverTheRainbow)

Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?

Det sägs mig att Pride och liknande behöver finnas för att HBTQI-folk i Sverige är diskriminerade. Jag försöker se detta, men landar mer i en känsla av att hela den "kampen" slår in öppna dörrar? Den särbehandling jag har sett har uteslutande varit positiv.

Heterofolk trumpetar sällan med sina partnerskap, särskilt inte där det varken är relevant eller motiverat.

De gays som jag känner eller jobbat med ser alltid till att få med "min man" eller "min fru" på ett hörn, i alla sammanhang. Ingen ska missta dem för hetero.

Och jag tror att jag förstår varför. För vips, så är folk på tårna. Blir så himla korrekta och fjäskiga i sin iver att visa hur fördomsfria och inkluderande de är. Även jag förändras lite i tanken och överkompenserar kanske omedvetet.

En gång blev jag omsprungen i en befodran av en mindre kvalificerad (lesbisk) kollega och chefen sade rakt ut att det var för att det skulle se bra ut för företaget, som gärna stoltserar utåt med sin "mångfald". Svårt att tänka mig att de är så ensamma om sånt.

Och så detta att hela kommuner hänger prideflaggor på sina invånare och anställda... Varför har inga andra minoritetsgrupper samma status?

Att HBTQI-personer är diskriminerade globalt är tveklöst. Men i Sverige..? 
    Finns säkert mycket sådant som jag inte ser. Så övertyga mig, den som är bättre insatt! 
    Sakliga svar uppskattas mer än känslodrivna. Gillar inte whataboutism. Och få det inte att handla om ifall jag är för eller emot dessa människor. Jag är varken det eller det andra.
  • Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?
  • Anonym (Gillar välskrivna trådstarter)
    Tilolo skrev 2024-09-10 11:27:38 följande:

Pride skapades från början som en typ lugn demonstration i en tid då homosexualitet klassificerades som en sjukdom. Nu har mycket hänt på den fronten, men mycket annat finns kvar att kämpa för. T,ex, att införa ett tredje juridiskt kön. När det och allt annat nödvändigt uppnåtts till den grad att samhället accepterat detta som en självgående självklarhet, sida vid sida av sin egen uppfattning, så behövs det nog inte längre några Pride-parader eller Regnbågsflaggningar.

Jag förstår dock att Pride med allt vad det innebär kan kännas skrämmande, som att det liksom tar över samhället. Men det är inte dess mening. Det är bara en önskan om inkludering på ett förståelseplan.  

Du får ursäkta mig för att jag säkert är korkad. Men vad betyder egentligen "inkludering på ett förståelseplan"? När jag läser denna typ av uttryck så börjar min innebyggda snömosdetektor blinka och larma
  • Anonym (Gillar välskrivna trådstarter)
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-10 10:10:47 följande:
    Tilolo, jag hör dig och jag är med dig. 
    Jag respekterar dig, identiteten du föddes med och rätten att få uttrycka den. 
    Jag vill bara belysa en annan sida av saken. 

Jämför med t.ex. vänsterhänta. Visste du att det så sent som på 70-talet ansågs vara abnormalt att vara vänsterhänt? Vänsterhänta barn togs ur ordinarie lektion till ett annat rum där de tvingades träna på att skriva med höger hand. Och vänsterhänta upplever vissa utmaningar i en vardag som är helt anpassade efter högerhänta, man skulle kunna säga att de är en minoritet med sämre förutsättningar.

Dock, ingen skulle väl längre ens komma på idén att diskriminera en vänsterhänt person eller se det som något konstigt. Men vad tror du hade hänt om de började organisera parader, olympiader och andra stora spektakel som hela staden förväntas delta i? Införa "vänsterhandscertifiering" på arbetsplatser, etc etc. Nog hade man börjat se vänsterhänta som en udda och avvikande grupp, även om man inte gjorde det innan.

Summa summarum, det kan bli lite knasigt om man gapar högljutt om sina rättigheter i ett utrymme där man redan har dem + lite till. Det kan framstå som att man är ute efter särpriviligier och då blir iaf jag den som reser lite ragg. Trots att queers alltid varit en non-issue för mig. Ja, som vänsterhänta typ.

Tro't eller ej, men alla godhetsknarkande, poängplockande PK-politiker gör er en björntjänst. 
    Återigen, mycket välskrivet och träffsäkert. Bra exempel
  • ClumsySmurf
    Tilolo skrev 2024-09-10 09:19:55 följande:

@SomewhereOverTheRainbow

Som queer-person anser inte jag att denna kamp är överflödig när det gäller upplysning. Det behövs ständig information för att snällt påminna om existerande och nya pronomen, läggningar, könsidentiteter, termer osv som dyker upp hela tiden. Jag lär mig också. Kampen är viktig för att bryta samhällets inställning att det bara är det yttre som avgör vad en människa är. Det är viktigt att träna sig på att känna in och uppleva de människor man möter ihop med det yttre, istället för att på förhand bestämma sig för vad en människa är enbart efter sitt yttre.

Att öppet samtala om vilka vi är på en arbetsplats kan successivt hjälpa alla att förändra detta synsätt. Det innebär inte att man ska exkludera något, bara skapa en öppenhet med alla perspektiv samtidigt. För även om vi har blivit mer öppna så är vi fortfarande hårt cementerade i vissa föreställningar. T,ex, att vi fastnar i att det är en man som utsätter en kvinna. Våldsuttryck baseras inte på vilket kön eller läggning man har.

Kön och läggning baseras inte heller på vilken arbetsrelaterad kompetens man har. I det håller jag med dig om att en del i heterosamhället försöker vara tillags HBTQIA+personer för att inte trampa någon på tårna. Men där vilar också ett förakt, mycket dubbelmoral och oförståelse bakom masken, för att man gör detta för att få egna fördelar. Många förstår helt enkelt inte varför vi är som vi är, det är knappt vi själva gör det. Antagligen därför som kraven på respekt ökar från HBTQIA+-världen.
    Många människor har därmed blivit mer rädda för att göra fel. Och jag tycker det hamnat på den nivå med att vara i beroendeställning! I det behöver vi HBTQIA+-personer bli bättre på att vara ödmjuka och kämpa mer med oss själva. Kanske mer i våra egna communityn än att förvänta oss att alla plötsligt bara ska förstå. Det är något som tar tid.

Därför kan jag också tycka att Pride-tåget har barkat ur sitt syfte. Mycket av den företeelsen upplever jag handlar om bekräftelse från samhällets låtsas-tolerans så att dessa människor ska kunna låtsas älska sig själva. För mig har det blivit en enda förtvivlan alltihop och den psykiska ohälsan har (av dessa förklarliga skäl) inte direkt blivit bättre.

Där blir det också som att HBTQIA+-världen hamnar i beroendeställning heterovärlden för att bli accepterande - och heterovärlden eldar på detta genom sin överdriva låtsas-tolerans som jag väldigt ofta tycker överskuggar den äkta toleransen. För det finns A B S O L U T människor som har äkta tolerans, som förstår för att de har ett så öppet sinne att det inte spelar någon roll vem man är och vad man tillhör. Det känns på ett helt annat sätt än det här.

Jag önskar att människor skulle vilja känna sig manade att lära sig mer om människors spektrum (inte bara kring HBTQIA+-världen) och att vårt värde vilar i en inre upplevelse efter vår unikhet, där inget efterliknar någon eller något annat. Då skulle jag kanske känna mig mer inkluderad i samhället. Det skulle bli mer intressant med alla olika personligheter som skulle komma fram bättre.

"T,ex, att vi fastnar i att det är en man som utsätter en kvinna. Våldsuttryck baseras inte på vilket kön eller läggning man har."

"Det är män som slår kvinnor och barn" är berättelsen feministerna kört ner i halsen på samhället i flera år men "man ska lägga skulden där den hör hemma"  har uppgraderats till "män och pojkars våld mot kvinnor och flickor"

"Det behövs ständig information för att snällt påminna om existerande och nya pronomen, läggningar, könsidentiteter, termer osv som dyker upp hela tiden."

Jag struntar väldigt mycket i pronomen baserade på pseudovetenskapliga könsidentiteter, luddiga paraplybegrepp och luddiga termer
    Jag förstod hur det var med pronomen förr, det var bara på låtsas eftersom det var ingen som inbillade sej att de hade ett annat kön men nu ska det användas som en bekräftelse att någon har ett annat kön på riktigt, trots att de själva inte kan definiera kön.

"I det behöver vi HBTQIA+-personer bli bättre på att vara ödmjuka och kämpa mer med oss själva. "
    Det som en gång var en rörelse för lebbar och bögar som kämpade för lika behandling har tagits över av ideologer som vill ha särbehandling

Vad har queer med saken att göra?
    Jag förstår att det kan vara queer att vara lebb eftersom det avviker från någon norm men det är också queer att ha en ickebinär socialt konstruerad 'köns'identitet (typ androgyn), ha tjejkuk, vara multisexuell, antisexuell, både och, varken eller, det varierar, osäker, dessa ingår i intersektionellt offerskap tillsammans med kvinnor och icke vita

Hade det inte varit lättare med "ej vita heterosexuella könsstereotypa maskulina män"?

Man ska också vara för transexuellas rättigheter att få vård som är pseudovetenskaplig skit om man inte vill vara fob

"och heterovärlden eldar på detta genom sin överdriva låtsas-tolerans"

när något som börjat att accepteras som normalt men olika byts ut mot flum man får ont i hjärnan av men som man också kan godhetsignalera med kan det nog bli så att bidrags beroende aktivism hamnar i beroendeställning till låtsas tolerans
    kommer det inte leda till att H- personer själva börjar titta snett på sin egen rörelse och får fördomar?
    Jag är nyfiken på vilka H- Rörelsen representerar

• Anonym (Bibruden)
    Anonym (Gillar välskrivna trådstarter) skrev 2024-09-10 11:47:44 följande:
    Kan jag få be dig vara lite mer exakt?
    Det är lite väl bekvämt att yvigt peka på "bruna vindar" som ett allmänt ont.

Vilka rättigheter vill "dom partierna" ta från hbtq-personer? Ge gärna exempel.
    Om man framkallar uppmärksamhet när man går hand i hand med sin flickvän så har det nog att göra med att man gör det in en miljö där denna typ av relation är ovanliga. Obekvämt för det aktuella paret förstår jag men samtidigt en naturlig reaktion från omgivningen. Oavsett vad man tycker om det. Det samma gäller ju en same också som kommer gåendes i traditionell samedräkt längs drottninggatan i Stockholm. Han/hon skulle också dra till sig blickar. Det är naturligt. Men att få tänderna utslagna som gayman är ju förståss förkastligt. Händer det ofta?
    Har inte tid att ta fram exempel men det finns ju något postat tidigare i tråden om sd t ex. Finns mkt att ösa ur om man söker info.

Poängen är att samhällen med hög mognadsgrad hela tiden utvecklas. På 50-talet lär ju en färgad man hållande hand med en vit kvinna ha väckt uppmärksamhet. För mina barn är det inget konstigt att vissa har två mammor, för 30 år sen var det inte så. Hur utvecklingen framåt blir beror på vad man gör, det är inget som sker av sig självt. Om 30 år till kan man hoppas att hålla handen som samkönat par är som vilket heteropar som helst, som att ha gröna ögon.
  • Anonym (Bibruden)

Jo, misshandel pga sexuell läggning har blivit vanligare för gaymän, inte tid att leta siffror men jag har märkt det i min krets att fler blir utsatta. Det är ett otryggare samhälle för dom. Jag och dom ickehetero-kvinnor jag känner har straight utseende, dels så flyger man under radarn och håller man t ex handen så ses det mer ur ett äckligt porrperspektiv. Men det är betydligt säkrare.

• ClumsySmurf
    Anonym (Gillar välskrivna trådstarter) skrev 2024-09-10 11:41:12 följande:
    Så är det antagligen. Men enbart vad gäller HBTQ? Knappast. Jag gissar att fördomar som du hittar där är nog rätt välspritt runt flertalet exempel.
    Tex
    Stockholmare
    Miljöpartister
    Teslaägare
    Influencers
    AIKare

osv osv osv

Samma gäller omvänt. Det finns en massa fördomar inom tullarna också för de som sitter på den där fiskebåten, eller de som sitter med sin starköl på pizzerian i Rosengård eller de som hänger på sopstationen i Molkom. 
    Stockholmare + miljöpartist + teslaägare + influencer + nykterist
    då är det illa.
  • Tilolo
    Anonym (Gillar välskrivna trådstarter) skrev 2024-09-10 11:49:47 följande:
    Du får ursäkta mig för att jag säkert är korkad. Men vad betyder egentligen "inkludering på ett förståelseplan"? När jag läser denna typ av uttryck så börjar min innebyggda snömosdetektor blinka och larma

Du är inte korkad. 🙂
    Jag syftar på en önskan om att människor ska ta dessa alternativa könsuttryck och läggningar på allvar. 🙏
    Med tanke på de senare kommentarerna i tråden så är det en stor anledning till denna kamp, med en förhoppning att människor, kanske med sin känsla än med sitt intellekt, ska förstå att vi är lika allierade som övriga människor i samhället. ⭐️

• Anonym (Halvlebban)
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-10 09:27:00 följande:
    Jomen precis.
    Det måste till en insats gentemot de "nya svenskarna" medan de gamla ännu har något att säga till om. Sen är det för sent.

Men jag är rädd att det kan komma att bli kontraproduktivt, eftersom rörelsen har blivit så fartblind.

Ett exempel är årets Eurovision Song Contest.
    Där, om någonstans, är det extremt fördelaktigt att vara hbtqi och det tog britterna fasta på. Men de drev det för långt och sköt sig själva i foten. Europa reste sig som en man: "Näpp, det där är var too much, varsågod noll poäng".

Det mesta får nog kontraeffekt när det drivs för långt. Därför anser jag att kommunerna är helt fel ute. Man implanterar inte nya värderingar genom att köra ner dem i halsen på folk. Alldeles för lätt hänt att man stimulerar kräkreflexen istället.

Missionera med omdöme, kära queers & co. 
    Tror att alla rörelser till slut kan bli kontraproduktiva när de går för långt. Särskilt när dessa rörelser som pride börjar nyttjas i vinstdrivande syfte. Ett bolag som är ondskan själv kan smacka upp en prideflagga för att verka mer sympatiska hos folket. T.ex håller väl de flesta med om BLM, pride etc. Men det här eviga godhetsknarkandet bland västerlänningar börjar reta upp folk. Tillslut börjar människor ställa sig emot pride fast de egentligen inte har någonting emot hbtq-personer. 

Något som stör mig som fan är vita tjejer på klubben när de träffar en bög eller transkille. Helt plötsligt blir de helt tossiga och fjäskiga och börjar slänga sig med uttryck som "OMG SLAYYY". 
  • Anonym (She's a rainbow)
    Anonym (Halvlebban) skrev 2024-09-10 16:34:25 följande:
    Tror att alla rörelser till slut kan bli kontraproduktiva när de går för långt. Särskilt när dessa rörelser som pride börjar nyttjas i vinstdrivande syfte. Ett bolag som är ondskan själv kan smacka upp en prideflagga för att verka mer sympatiska hos folket. T.ex håller väl de flesta med om BLM, pride etc. Men det här eviga godhetsknarkandet bland västerlänningar börjar reta upp folk. Tillslut börjar människor ställa sig emot pride fast de egentligen inte har någonting emot hbtq-personer. 

Något som stör mig som fan är vita tjejer på klubben när de träffar en bög eller transkille. Helt plötsligt blir de helt tossiga och fjäskiga och börjar slänga sig med uttryck som "OMG SLAYYY". 
    Det blir intressant när man kritiserar Pride därför då tolkar de det som att man inte tycker om homosexuella, vilket är helt fel.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-10 10:10:47 följande:
    Jämför med t.ex. vänsterhänta. Visste du att det så sent som på 70-talet ansågs vara abnormalt att vara vänsterhänt? Vänsterhänta barn togs ur ordinarie lektion till ett annat rum där de tvingades träna på att skriva med höger hand. Och vänsterhänta upplever vissa utmaningar i en vardag som är helt anpassade efter högerhänta, man skulle kunna säga att de är en minoritet med sämre förutsättningar.
    Jag gick i skolan 1970-1979 (grundskolan) och hade en vänsterhänt kille i min klass. Han skickades inte för att lära om. Det enda problemet han hade var på slöjden då det bara fanns saxar till högerhänta.

Saxproblemet hade för övrigt min son också, han började skolan 1989.

Vare sig för min klasskamrat eller min son sågs vänsterhänthet som någon onormalt.
Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?