Inlägg från: Anonym (Bibruden) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bibruden)

Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?

Tja, jag är inte helsåld på Pride, är ambivalent. Det jag inte gillar är graden av freakiness, fokuset på kinks b la. Jag har noll problem med kinks som sådana men jag vill inte ha kopplingen till hbtq där. Att jag har en flickvän gör mig inte till ett cirkusdjur, jag är en normal person med en läggning som gör det möjligt för mig att ha samkönade förhållanden. Sen tycker jag om inkluderingen och för unga människor tror jag att det är riktigt bra. Övergångsställ i pridefärger gör mig glad eftersom det visar på graden av officiell "välvilja", tror inte det finns så mkt sånt i östeuropa t ex.

Jag hade velat ha en representation som visar inte bara ytterligheterna utan den stora majoriteten, alltså folks fotbollstränare eller trevliga granne, människor som är som vem som helst, för det är vi.

Jag har aldrig och kommer aldrig att ha nosring eller minsta prideflagga i min närhet, är konservativ men öppen. Håller jag min flickvän i handen så stirrar folk i Sverige även i storstäder, det finns alltid där. Så länge det är så så är det inte normaliserat att inte vara hetero, då behövs det arbete för att nå dit. Hur det ska ske vet inte jag, bara att det behövs.

• Anonym (Bibruden)
    Anonym (Donna) skrev 2024-09-08 17:11:56 följande:
    Förbjudet är det ju inte, det är lagen som bestämmer.
    Men för mig personligen, ja det är totalförbud på det.

Har råkat ut för det och uppskattade det inte, för att uttrycka mig milt.
    Det är konstigt att ickestraighta kvinnor har stött på dig, heterokvinnor är det mest ointressanta som finns.
  • Anonym (Bibruden)
    Anonym (Donna) skrev 2024-09-08 19:33:59 följande:
    Ser de det på långt håll eller?

De får gärna låta bli att intressera sig för mig. Passar mig perfekt.
    Jo, har man en ok gaydar så syns det faktiskt. Inte på långt håll i vissa fall, det syns i ögonen och kroppsspråket om man vet vad man tittar efter. Men om det bara har hänt dig en endaste gång så är det ju ingenting, du kan ju se lite gay ut bara helt enkelt om nån går på själva stilen.
  • Anonym (Bibruden)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-09-08 20:02:48 följande:

Varför är det konstigt, det syns inte direkt hur man är lagd? Tre gånger har tjejer försökt ragga upp mig och ingen av dem hade någon skylt i pannan som sa lesbisk, och de missbedömde tydligen mig. 

Tjej 1, det kanske inte var så konstigt, jag befann mig på en lesbisk bar. Tjej 2, vi missförstod varandra lite när vi pratade. Tjej 3 var bara jätteberusad och stötte på alla kvinnor i en bar ganska grovt. Hon var jobbig men ingen blev arg för hon var så superglad och trevlig trots att hon försökte igen och igen och var sprutfull. 

Jo, för mig syns det. Har inte tagit fel hittills faktiskt.

Inget av dina fall är ngt att gå på med tanke på vad du beskriver. Jag blir flirtad med på jobbet, gymmet etc. Är det av nån som inte är hetero så är det roligt, heterotjejer är bara irriterande.
  • Anonym (Bibruden)
    Anonym (Donna) skrev 2024-09-09 05:26:52 följande:
    Menar du att heterotjejer flirtar med dig?
    Det är ju konstigt...
    Jadå, det händer. Finns ett begrepp, "straight girl flirting". Det är dom som anser sig själva attraktiva, dom ser något hos mig som får dom att förstå vad jag är, mitt yttre är kvinnligt men det syns som sagt för dom som har iakttagelseförmåga. Dom är vana vid att män gillar dom, så dom tror att även såna som jag tycker dom är heta och vill ha bekräftelse. Det är alltid dålig genomskinlig flirt som jag reagerar på med att bli avvisande, det syns så väl att det inte finns något bakom. Och det är irriterande att dom tror att dom har något som jag skulle vara intresserad av. Speciellt på jobbet, för mig är det respektlöst.
  • Anonym (Bibruden)
    Anonym (Halvlebban) skrev 2024-09-10 05:18:11 följande:

Börjar bli ganska less på att pridefärgerna ska finnas exakt överallt. Vad exakt hjälper det. Kan också tycka att priderörelsen börjar bli lite cringe. Man hade behövt omorganisera om sig. För en positiv attityd gentemot hbtq-personer är nog något som måste konstant underhållas och jobbas för. Särskilt med tanke på alla nysvenskar som har växt upp med en ganska så farlig bild av hbtq-personer. 
    Sätt pridetågen och flaggorna i de områden där attityden är som sämst. 

Håller med. Nysvenskarna är en reel fara numera, inte lika mkt för kvinnor skulle jag säga men definitivt för män.
  • Anonym (Bibruden)
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-10 10:10:47 följande:
    Summa summarum, det kan bli lite knasigt om man gapar högljutt om sina rättigheter i ett utrymme där man redan har dem + lite till. Det kan framstå som att man är ute efter särpriviligier och då blir iaf jag den som reser lite ragg. Trots att queers alltid varit en non-issue för mig. Ja, som vänsterhänta typ.
    Håller inte riktigt med dig om att man har rättigheter och så är allt frid och fröjd. Dels så har det blåst bruna vindar ett tag i europa, dom partierna vill inte htbq-personer väl. Rättigheter som finns kan försvinna. Och sen så är det skillnad på acceptans bland öppet folk och att kunna visa sina rätta färger i t ex vissa förorter utan att riskera förlorade tänder speciellt som gayman. Eller bara som sagt att kunna hålla sin flickvän i handen utan att bli en intressant happening för heteros.

Som man väl märker på vad jag skriver så skulle jag vilja ha ökad normalisering av olika läggningar. Inte att heterofolk ska vänjas vid att se killar i små lädershorts på gatorna. Skulle hellre se en egenfinansierad kinkparad i så fall utan hbtq-koppling.
  • Anonym (Bibruden)
    Anonym (Gillar välskrivna trådstarter) skrev 2024-09-10 11:47:44 följande:
    Kan jag få be dig vara lite mer exakt?
    Det är lite väl bekvämt att yvigt peka på "bruna vindar" som ett allmänt ont.

Vilka rättigheter vill "dom partierna" ta från hbtq-personer? Ge gärna exempel.
    Om man framkallar uppmärksamhet när man går hand i hand med sin flickvän så har det nog att göra med att man gör det in en miljö där denna typ av relation är ovanliga. Obekvämt för det aktuella paret förstår jag men samtidigt en naturlig reaktion från omgivningen. Oavsett vad man tycker om det. Det samma gäller ju en same också som kommer gåendes i traditionell samedräkt längs drottninggatan i Stockholm. Han/hon skulle också dra till sig blickar. Det är naturligt. Men att få tänderna utslagna som gayman är ju förståss förkastligt. Händer det ofta?
    Har inte tid att ta fram exempel men det finns ju något postat tidigare i tråden om sd t ex. Finns mkt att ösa ur om man söker info.

Poängen är att samhällen med hög mognadsgrad hela tiden utvecklas. På 50-talet lär ju en färgad man hållande hand med en vit kvinna ha väckt uppmärksamhet. För mina barn är det inget konstigt att vissa har två mammor, för 30 år sen var det inte så. Hur utvecklingen framåt blir beror på vad man gör, det är inget som sker av sig självt. Om 30 år till kan man hoppas att hålla handen som samkönat par är som vilket heteropar som helst, som att ha gröna ögon.
  • Anonym (Bibruden)

Jo, misshandel pga sexuell läggning har blivit vanligare för gaymän, inte tid att leta siffror men jag har märkt det i min krets att fler blir utsatta. Det är ett otryggare samhälle för dom. Jag och dom ickehetero-kvinnor jag känner har straight utseende, dels så flyger man under radarn och håller man t ex handen så ses det mer ur ett äckligt porrperspektiv. Men det är betydligt säkrare.

Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?