• Anonym (SomewhereOverTheRainbow)

Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?

Det sägs mig att Pride och liknande behöver finnas för att HBTQI-folk i Sverige är diskriminerade. Jag försöker se detta, men landar mer i en känsla av att hela den "kampen" slår in öppna dörrar? Den särbehandling jag har sett har uteslutande varit positiv.

Heterofolk trumpetar sällan med sina partnerskap, särskilt inte där det varken är relevant eller motiverat.

De gays som jag känner eller jobbat med ser alltid till att få med "min man" eller "min fru" på ett hörn, i alla sammanhang. Ingen ska missta dem för hetero.

Och jag tror att jag förstår varför. För vips, så är folk på tårna. Blir så himla korrekta och fjäskiga i sin iver att visa hur fördomsfria och inkluderande de är. Även jag förändras lite i tanken och överkompenserar kanske omedvetet.

En gång blev jag omsprungen i en befodran av en mindre kvalificerad (lesbisk) kollega och chefen sade rakt ut att det var för att det skulle se bra ut för företaget, som gärna stoltserar utåt med sin "mångfald". Svårt att tänka mig att de är så ensamma om sånt.

Och så detta att hela kommuner hänger prideflaggor på sina invånare och anställda... Varför har inga andra minoritetsgrupper samma status?

Att HBTQI-personer är diskriminerade globalt är tveklöst. Men i Sverige..? 
    Finns säkert mycket sådant som jag inte ser. Så övertyga mig, den som är bättre insatt! 
    Sakliga svar uppskattas mer än känslodrivna. Gillar inte whataboutism. Och få det inte att handla om ifall jag är för eller emot dessa människor. Jag är varken det eller det andra.
  • Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?
  • Anonym (Palle)

Utan att läsa ditt inlägg. Svaret är ja.

• Anonym (Skillnad på stad och landsbygd)

Det är en oerhörd skillnad på stad och landsbygd i Sverige med sådana här frågor. Dessutom skillnad förort mot andra delar av en stad. 

Bara för att det är så på din urbana PK-arbetsplats så betyder inte det att det representerar hela Sverige. Tänk en fiskebåt med bas på Öckerö, eller en Pizzeria i Rosengård, en sopsorteringsstation utanför Molkom eller ett sågverk i närheten av Lakaträsk. Helt annan kultur och inte alls samma tolerans mot sådant.

Anonym (Skillnad på stad och landsbygd) skrev 2024-09-06 16:53:03 följande:

Det är en oerhörd skillnad på stad och landsbygd i Sverige med sådana här frågor. Dessutom skillnad förort mot andra delar av en stad. 

Bara för att det är så på din urbana PK-arbetsplats så betyder inte det att det representerar hela Sverige. Tänk en fiskebåt med bas på Öckerö, eller en Pizzeria i Rosengård, en sopsorteringsstation utanför Molkom eller ett sågverk i närheten av Lakaträsk. Helt annan kultur och inte alls samma tolerans mot sådant.

Bra svarat. Tack!
  • Tecum

Du har rätt! Men det är alltid trevligt att gå med offerkofta på och få förmåner och medlidande...

• Anonym (Wtf)

Detta är samma TS som undrade över svenskars (vissa svenskar) inställning till Palestina. Det framgick alltför tydligt var på den politiska skalan hans sympatier låg någonstans och det syns väl redan i frågeställningen.

• Anonym (Y)

Ja det känns överflödigt och onödigt att ha PRIDE tåg mitt i Stockholms innerstad där Sverige har en diskrimineringslag somska vara inkluderande. Snarare skulle man förlägga dessa iMalmö, Rosengård. Hissingen i Göteborg och kanske i Rinkeby, där människor lever med vetskapen om att de kan bli uteslutna från familjen eller dödade för att de fattar känslor för "fel" person.
    Men trots detta så är företag som du nämnet tydliga med att mångfalt måste visas upp och få ta plats för de förlorr mer på att låta bli.

• Anonym (Lesbisk)

Det är pågrund av sådana som dig som Pride behövs. Du kan inte ha ett normalt samtal utan är på tårarna så fort någon inte är hetero. 

Om en heterosexuell person nämner att de ska ta det lugnt med sin fru/man i helgen är det normalt. Säger en homosexuell samma sak trumpetar de ut sin läggning. Man gör ett politiskt statement genom att säga något helt normal. 

Vilka andra grupper vill du hänga flaggor för? 

Anonym (Lesbisk) skrev 2024-09-06 22:23:02 följande:

Det är pågrund av sådana som dig som Pride behövs. Du kan inte ha ett normalt samtal utan är på tårarna så fort någon inte är hetero. 

Om en heterosexuell person nämner att de ska ta det lugnt med sin fru/man i helgen är det normalt. Säger en homosexuell samma sak trumpetar de ut sin läggning. Man gör ett politiskt statement genom att säga något helt normal. 

Jag är inte på tårna för någon som inte är hetero. Jag hamnar på tårna för att alla är så förbaskat lättkränkta nu för tiden och speciellt olika minoriteter och "utsatta grupper" är blixtsnabba med att yla i högan sky. Särskilt när det finns fördel att vinna. Man tror sig gå på minerad mark, fastän det kanske inte är så. Kalla mig fördomsfull.

Att nämna sina partners i samtal tycker jag är fullt ok och normalt, för alla typer av partnerskap. Det jag reagerar på är när man griper varje rimligt och orimligt tillfälle att dra upp det, som nåt man vill skryta med.

Jag kan också tillägga att det förvisso behövliga Pride kan vara lite kontraproduktivt också. Förr ställde jag mig glatt och entusiastiskt bakom regnbågsflaggan, men ju mer den körs ner i halsen på mig överallt, ju avigare stämd blir jag. 

Lika värde och lika rättigheter? JA!!
    Den nya normen? Mjaaaeh...
    Anonym (Lesbisk) skrev 2024-09-06 22:23:02 följande:

Låt var och en vifta med sin flagga. Jag är helt ok med det.
    Men jag tycker att det ska vara frivilligt. Ingen flagga ska tvingas på någon, som t.ex. när Stockholms kommun hänger regnbågar på sina anställda.
  • Anonym (Cv)
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-06 22:51:25 följande:
    Jag är inte på tårna för någon som inte är hetero. Jag hamnar på tårna för att alla är så förbaskat lättkränkta nu för tiden och speciellt olika minoriteter och "utsatta grupper" är blixtsnabba med att yla i högan sky. Särskilt när det finns fördel att vinna. Man tror sig gå på minerad mark, fastän det kanske inte är så. Kalla mig fördomsfull.

Att nämna sina partners i samtal tycker jag är fullt ok och normalt, för alla typer av partnerskap. Det jag reagerar på är när man griper varje rimligt och orimligt tillfälle att dra upp det, som nåt man vill skryta med.

Jag kan också tillägga att det förvisso behövliga Pride kan vara lite kontraproduktivt också. Förr ställde jag mig glatt och entusiastiskt bakom regnbågsflaggan, men ju mer den körs ner i halsen på mig överallt, ju avigare stämd blir jag. 

Lika värde och lika rättigheter? JA!!
    Den nya normen? Mjaaaeh...
    👍🏻👏🏻👏🏻
Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?