• Anonym (SomewhereOverTheRainbow)

Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?

Det sägs mig att Pride och liknande behöver finnas för att HBTQI-folk i Sverige är diskriminerade. Jag försöker se detta, men landar mer i en känsla av att hela den "kampen" slår in öppna dörrar? Den särbehandling jag har sett har uteslutande varit positiv.

Heterofolk trumpetar sällan med sina partnerskap, särskilt inte där det varken är relevant eller motiverat.

De gays som jag känner eller jobbat med ser alltid till att få med "min man" eller "min fru" på ett hörn, i alla sammanhang. Ingen ska missta dem för hetero.

Och jag tror att jag förstår varför. För vips, så är folk på tårna. Blir så himla korrekta och fjäskiga i sin iver att visa hur fördomsfria och inkluderande de är. Även jag förändras lite i tanken och överkompenserar kanske omedvetet.

En gång blev jag omsprungen i en befodran av en mindre kvalificerad (lesbisk) kollega och chefen sade rakt ut att det var för att det skulle se bra ut för företaget, som gärna stoltserar utåt med sin "mångfald". Svårt att tänka mig att de är så ensamma om sånt.

Och så detta att hela kommuner hänger prideflaggor på sina invånare och anställda... Varför har inga andra minoritetsgrupper samma status?

Att HBTQI-personer är diskriminerade globalt är tveklöst. Men i Sverige..? 
    Finns säkert mycket sådant som jag inte ser. Så övertyga mig, den som är bättre insatt! 
    Sakliga svar uppskattas mer än känslodrivna. Gillar inte whataboutism. Och få det inte att handla om ifall jag är för eller emot dessa människor. Jag är varken det eller det andra.
  • Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Bibruden) skrev 2024-09-08 19:48:27 följande:
    Jo, har man en ok gaydar så syns det faktiskt. Inte på långt håll i vissa fall, det syns i ögonen och kroppsspråket om man vet vad man tittar efter. Men om det bara har hänt dig en endaste gång så är det ju ingenting, du kan ju se lite gay ut bara helt enkelt om nån går på själva stilen.
    Nåja, detta hände i min ungdom. För kanske 30 år sedan, så jag är nog safe.

Min kompis syster sa precis som du, "man vet vad man tittar efter". Hon var lesbisk.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Bibruden) skrev 2024-09-08 20:33:47 följande:
    Jo, för mig syns det. Har inte tagit fel hittills faktiskt.

Inget av dina fall är ngt att gå på med tanke på vad du beskriver. Jag blir flirtad med på jobbet, gymmet etc. Är det av nån som inte är hetero så är det roligt, heterotjejer är bara irriterande.
    Menar du att heterotjejer flirtar med dig?
    Det är ju konstigt...
  • Anonym (Bibruden)
    Anonym (Donna) skrev 2024-09-09 05:26:52 följande:
    Menar du att heterotjejer flirtar med dig?
    Det är ju konstigt...
    Jadå, det händer. Finns ett begrepp, "straight girl flirting". Det är dom som anser sig själva attraktiva, dom ser något hos mig som får dom att förstå vad jag är, mitt yttre är kvinnligt men det syns som sagt för dom som har iakttagelseförmåga. Dom är vana vid att män gillar dom, så dom tror att även såna som jag tycker dom är heta och vill ha bekräftelse. Det är alltid dålig genomskinlig flirt som jag reagerar på med att bli avvisande, det syns så väl att det inte finns något bakom. Och det är irriterande att dom tror att dom har något som jag skulle vara intresserad av. Speciellt på jobbet, för mig är det respektlöst.
  • Anonym (M)

Jag hade inte haft något emot pride ifall det var dem själva som stod för kostnaderna, nu är det tyvärr inte så utan något vi skattebetalare får betala för. 

Anonym (M) skrev 2024-09-09 11:47:38 följande:

Jag hade inte haft något emot pride ifall det var dem själva som stod för kostnaderna, nu är det tyvärr inte så utan något vi skattebetalare får betala för. 

Jepp, så är det. Du får finna dig i att sponsra det vare sig du är för eller emot.

Om nu kommuner officiellt ska ta ställning för hotade eller utsatta grupper, då finns det ju andra som i nuläget behöver bra mycket mera stöd än queers.

Kommer vi att få se några davidsstjärnor på bussarna snart, månntro?
  • Anonym (Donna)
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-09 12:11:20 följande:
    Jepp, så är det. Du får finna dig i att sponsra det vare sig du är för eller emot.

Om nu kommuner officiellt ska ta ställning för hotade eller utsatta grupper, då finns det ju andra som i nuläget behöver bra mycket mera stöd än queers.

Kommer vi att få se några davidsstjärnor på bussarna snart, månntro?
    Det hoppas jag inte.
    Så länge de äter plågade djur med sin äckliga koscherslakt så har jag inget till övers för dem.
    Anonym (Donna) skrev 2024-09-09 14:42:15 följande:
    Det hoppas jag inte.
    Så länge de äter plågade djur med sin äckliga koscherslakt så har jag inget till övers för dem.

Ja du ser...
    Vad som är bra värderingar, rätt eller fel, är ju i högsta grad en fråga för individen eller den avgränsade gruppen. 

Kommunen, som jag antar ska representera samtliga grupper och individer borde väl därför förhålla sig neutralt? Inte ta sig rätten att utdela särprivilegier åt en enda grupp? Det är ju diskriminerande.

• Anonym (Donna)
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-09 15:54:02 följande:

Ja du ser...
    Vad som är bra värderingar, rätt eller fel, är ju i högsta grad en fråga för individen eller den avgränsade gruppen. 

Kommunen, som jag antar ska representera samtliga grupper och individer borde väl därför förhålla sig neutralt? Inte ta sig rätten att utdela särprivilegier åt en enda grupp? Det är ju diskriminerande.

Att vara homo/bi är inget man kan göra något åt, att plåga ihjäl djur borde vara otänkbart för alla. 

De enda judar jag har respekt för är de som är vegetarianer.

Håller med om det sista du skriver.
  • Anonym (She's a rainbow)
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-09 15:54:02 följande:

Ja du ser...

Exakt. Kommunner ska förnålla sig neutralt och inte favorisera någon minoritet i samhället.

Får gärna vara hur många Prideparader som helst bara de tar hand om sina egna kostnader.
    Anonym (She's a rainbow) skrev 2024-09-09 20:27:51 följande:
    Exakt. Kommunner ska förnålla sig neutralt och inte favorisera någon minoritet i samhället.

Får gärna vara hur många Prideparader som helst bara de tar hand om sina egna kostnader
    Just finansdelen har iaf jag inga problem med. Riksförbund och föreningar av alla de sorter (så även RFSL och Pride förstås) får bidrag till sin verksamhet och med hjälp av dessa anordnar de festivaler, kulturevents etc. Gott så.

Men Pride är den enda rörelsen av dem alla som kommuner tar officiellt ställning för, flaggar för. DET tycker jag är galet, oavsett hur lite eller mycket pengar det sponsras med. Allmännyttan är väl för tusan till för alla lika mycket? Är väl därför den heter så? Den ska inte premiera en rörelse framför en annan.

Varför i hela friden gör de det? 
Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?