• Anonym (SomewhereOverTheRainbow)

Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?

Det sägs mig att Pride och liknande behöver finnas för att HBTQI-folk i Sverige är diskriminerade. Jag försöker se detta, men landar mer i en känsla av att hela den "kampen" slår in öppna dörrar? Den särbehandling jag har sett har uteslutande varit positiv.

Heterofolk trumpetar sällan med sina partnerskap, särskilt inte där det varken är relevant eller motiverat.

De gays som jag känner eller jobbat med ser alltid till att få med "min man" eller "min fru" på ett hörn, i alla sammanhang. Ingen ska missta dem för hetero.

Och jag tror att jag förstår varför. För vips, så är folk på tårna. Blir så himla korrekta och fjäskiga i sin iver att visa hur fördomsfria och inkluderande de är. Även jag förändras lite i tanken och överkompenserar kanske omedvetet.

En gång blev jag omsprungen i en befodran av en mindre kvalificerad (lesbisk) kollega och chefen sade rakt ut att det var för att det skulle se bra ut för företaget, som gärna stoltserar utåt med sin "mångfald". Svårt att tänka mig att de är så ensamma om sånt.

Och så detta att hela kommuner hänger prideflaggor på sina invånare och anställda... Varför har inga andra minoritetsgrupper samma status?

Att HBTQI-personer är diskriminerade globalt är tveklöst. Men i Sverige..? 
    Finns säkert mycket sådant som jag inte ser. Så övertyga mig, den som är bättre insatt! 
    Sakliga svar uppskattas mer än känslodrivna. Gillar inte whataboutism. Och få det inte att handla om ifall jag är för eller emot dessa människor. Jag är varken det eller det andra.
  • Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?
    Anonym (Donna) skrev 2024-09-10 16:55:24 följande:
    Jag gick i skolan 1970-1979 (grundskolan) och hade en vänsterhänt kille i min klass. Han skickades inte för att lära om. Det enda problemet han hade var på slöjden då det bara fanns saxar till högerhänta.

Saxproblemet hade för övrigt min son också, han började skolan 1989.

Vare sig för min klasskamrat eller min son sågs vänsterhänthet som någon onormalt.
    Lite osäker på din poäng. Vill du få sagt att du inte har upplevt detta, och därför är det inte sant?

Jag skrev att vänsterhänta barn lyftes ur klassen för att "korrigeras", men jag skrev inte ALLA, eller hur? 

Det är skönt att DIN son och den vänsterhänte killen i DIN klass slapp detta. Killen i MIN klass hade inte samma tur, han fick finna sig i att bli högertvingad.

Min vänsterhänte chef (född 1961) och min lika vänsterhänta kollega (född 1967) kan vittna om exakt samma sak.

Hur stor andel av de vänsterhänta som utsattes för detta är mig okänt, men jag skulle säga att det inte är så vansinnigt relevant i en kontext när fenomenet inte är föremålet för ämnet, bara ett exempel. Jag hoppas på ditt medhåll.
  • Tilolo
    Anonym (Halvlebban) skrev 2024-09-10 16:34:25 följande:
    Tror att alla rörelser till slut kan bli kontraproduktiva när de går för långt. Särskilt när dessa rörelser som pride börjar nyttjas i vinstdrivande syfte. Ett bolag som är ondskan själv kan smacka upp en prideflagga för att verka mer sympatiska hos folket. T.ex håller väl de flesta med om BLM, pride etc. Men det här eviga godhetsknarkandet bland västerlänningar börjar reta upp folk. Tillslut börjar människor ställa sig emot pride fast de egentligen inte har någonting emot hbtq-personer. 

Något som stör mig som fan är vita tjejer på klubben när de träffar en bög eller transkille. Helt plötsligt blir de helt tossiga och fjäskiga och börjar slänga sig med uttryck som "OMG SLAYYY". 
    En del av dessa bolag som t,ex, sponsrar Pride är säkert HBTQIA+ vänliga, men jag tycker det blir så genomskinligt när man i tåget måste ha sina loggor med på sina tröjor. Att man inte bara kan gå med som man är utan loggor. 🤨 Det får en själv att höja lite på ögonbrynen. Precis vad det gäller de politiska partierna. Det basuneras ut om "Fri kärlek", medans de i andra handen inte är helt hundra kring transvård och tredje juridiskt kön. Nu vet jag visserligen inte hur det ser ut på lokalnivå, men jag skulle kanske tippa på att det är samma inställning där. Känns som att mycket handlar om att få röster, än att verkligen mena det man säger fullt ut. 😞
    Tilolo skrev 2024-09-10 18:25:35 följande:
    En del av dessa bolag som t,ex, sponsrar Pride är säkert HBTQIA+ vänliga, men jag tycker det blir så genomskinligt när man i tåget måste ha sina loggor med på sina tröjor. Att man inte bara kan gå med som man är utan loggor. 🤨 Det får en själv att höja lite på ögonbrynen. Precis vad det gäller de politiska partierna. Det basuneras ut om "Fri kärlek", medans de i andra handen inte är helt hundra kring transvård och tredje juridiskt kön. Nu vet jag visserligen inte hur det ser ut på lokalnivå, men jag skulle kanske tippa på att det är samma inställning där. Känns som att mycket handlar om att få röster, än att verkligen mena det man säger fullt ut. 😞
    Pinkwashing, även kallat. Lika gynnsamt för er sak som allt annat hyckleri. 

Någon som på riktigt är god och/eller fri från fördomar har inget behov av att göra ett nummer av det. Man bara är. Man behandlar alla lika. Vilket faktiskt även innebär att inte premiera någon utvald grupp. Varför skulle man?

Endast ni själva kan sätta stopp för den här negativa eskaleringen, eller trenden.

Men det skulle kanske krävas att ni inte gjorde ett sånt spektakel av er särprägel.  Om ni nu är som alla andra, var som alla andra då. Typ.

Visa vägen. Om ni inte ser er själva som speciella eller avvikande, så lär andra inte göra det heller. Jämlikhet uppnådd, check.
  • Sunflora

Hur sjutton tänker du egentligen? Lesbiska tvingades adoptera sina egna barn fram till i januari i år och bögar får fortfarande inte donera blod. 

• Anonym (M)
    Sunflora skrev 2024-09-10 20:49:44 följande:

Hur sjutton tänker du egentligen? Lesbiska tvingades adoptera sina egna barn fram till i januari i år och bögar får fortfarande inte donera blod. 

Det är inte deras biologiska barn så kanske inte så konstigt. Bögar fick inte donera blod pga att risken för blodsjukdomar är högre i den gruppen, inte heller så konstigt att man vill undvika blodsjukdomar. Men lagen har ändrats tror jag. 
  • Tilolo
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-10 19:11:24 följande:
    Pinkwashing, även kallat. Lika gynnsamt för er sak som allt annat hyckleri. 

Någon som på riktigt är god och/eller fri från fördomar har inget behov av att göra ett nummer av det. Man bara är. Man behandlar alla lika. Vilket faktiskt även innebär att inte premiera någon utvald grupp. Varför skulle man?

Endast ni själva kan sätta stopp för den här negativa eskaleringen, eller trenden.

Men det skulle kanske krävas att ni inte gjorde ett sånt spektakel av er särprägel.  Om ni nu är som alla andra, var som alla andra då. Typ.

Visa vägen. Om ni inte ser er själva som speciella eller avvikande, så lär andra inte göra det heller. Jämlikhet uppnådd, check.

Att vi själva ska stoppa för vår utsatthet är precis som att säga till den som blir mobbad att den ensam ska sätta stopp för mobbarna att sluta mobba. Vilket är en omöjlighet att ensam klara av. I en sån sak behövs lärare, föräldrar och gärna andra elever som ställer sig på personens sida för att genom detta hjälpa mobbarna att förstå att mobba är omoraliskt och fel. De lärare, föräldrar, och eventuella elever som stöttar en mobbad person, gör oftast det av egen vilja. Samma bör även gälla i den fråga vi pratar om. Att man känner ett civilkurage som vill vända också denna mobbning med hjälp av ökad förståelse och kunskap.

Jag har försökt och försöker fortfarande att vara som alla andra för att passa in i normen. Men jag blir sjuk av det för jag är inte som alla andra. Det är den verkliga kampen. Att acceptera att man inte är som alla andra och kunna leva som det. Och det är inte många som verkligen vågar vara det utan självförtroende eftersom det per automatik innebär ett uteslutande ur samhället för att ingen vill ha och göra med någon som sticker ut på detta sätt från gruppenheten. Det är en stark sak att göra, att gå emot strömmen. Det sticker i ögonen på människor (som i själva verket inte vågar leva som sig själva) och man möts av hat och påhopp. Därför som HBTQIA+-frågan är laddad när det bara kommer på tal för att människor känner avundsjuka. 
    I detta behöver man människor omkring som förstår och stöttar för personlig överlevnad.

Tills dess så kan väl den enda väg vara att jag genom mitt varande för andra visar att det är helt okej att inte anpassa sig till mängden människor, att det är helt okej att inte ha självförtroende för att anses vara ?lyckad? och godkänd och att det är helt okej att ha självkänsla med att vara känslig, vilsen och skör. Det gäller inte bara min kamp i vägen till självacceptans och för mina "jämlikar" - utan för hela samhället som helhet eftersom dess norm är att vara allt annat än sig själv där alla anpassar sig och tror att det är att vara tillfreds med tillvaron. 

Kopplat till ditt inspel tänker jag... att allting inte kan hända över en natt. Att reformer måste få ta tid. Under den tiden kan man hjälpa den på traven genom att fokusera på de viktiga sakerna och lobba för dem taktiskt och långsiktigt. Inte bara jaga de omedelbara fördelar man får genom att gapa högst och synas mest.

Bögar får visst ge blod, förresten. Det är dock omgärdat av lite speciella karensregler som är kopplade till den högre förekomsten av HIV hos berörd grupp. Men även denna restriktion håller på att slopas, enligt regeringskansliet.

Ifrågasätt mig gärna, men ha på fötterna först, OK?

• Anonym (Donna)

Vadå adoptera sina egna barn?
    Har man fött ett barn så har man!
  • Anonym (M)
    Anonym (Donna) skrev 2024-09-10 21:24:40 följande:
    Vadå adoptera sina egna barn?
    Har man fött ett barn så har man!
    Hon syftar nog på partnern till kvinnan som fött barn, det är inte barnets biologiska mor. 
    Tilolo skrev 2024-09-10 21:17:26 följande:

Att vi själva ska stoppa för vår utsatthet är precis som att säga till den som blir mobbad att den ensam ska sätta stopp för mobbarna att sluta mobba. Vilket är en omöjlighet att ensam klara av. I en sån sak behövs lärare, föräldrar och gärna andra elever som ställer sig på personens sida för att genom detta hjälpa mobbarna att förstå att mobba är omoraliskt och fel. De lärare, föräldrar, och eventuella elever som stöttar en mobbad person, gör oftast det av egen vilja. Samma bör även gälla i den fråga vi pratar om. Att man känner ett civilkurage som vill vända också denna mobbning med hjälp av ökad förståelse och kunskap.

Jag har försökt och försöker fortfarande att vara som alla andra för att passa in i normen. Men jag blir sjuk av det för jag är inte som alla andra. Det är den verkliga kampen. Att acceptera att man inte är som alla andra och kunna leva som det. Och det är inte många som verkligen vågar vara det utan självförtroende eftersom det per automatik innebär ett uteslutande ur samhället för att ingen vill ha och göra med någon som sticker ut på detta sätt från gruppenheten. Det är en stark sak att göra, att gå emot strömmen. Det sticker i ögonen på människor (som i själva verket inte vågar leva som sig själva) och man möts av hat och påhopp. Därför som HBTQIA+-frågan är laddad när det bara kommer på tal för att människor känner avundsjuka. 
    I detta behöver man människor omkring som förstår och stöttar för personlig överlevnad.

Tills dess så kan väl den enda väg vara att jag genom mitt varande för andra visar att det är helt okej att inte anpassa sig till mängden människor, att det är helt okej att inte ha självförtroende för att anses vara ?lyckad? och godkänd och att det är helt okej att ha självkänsla med att vara känslig, vilsen och skör. Det gäller inte bara min kamp i vägen till självacceptans och för mina "jämlikar" - utan för hela samhället som helhet eftersom dess norm är att vara allt annat än sig själv där alla anpassar sig och tror att det är att vara tillfreds med tillvaron. 

Nu var det ju iofs inte riktigt så jag menade. Men inser förstås att det inte alls är så självklart VAD jag menade.

Förenklat: Genom att stämpla sig själv som avvikande föder man fördomen och ger mobbarna bränsle. Jag tänker att man ser sig själv som jämbördig och intar den självklara platsen som sådan - och på så vis sätter standarden för hur man ska behandlas (inte som en abnormalitet alltså). 

Vi är olika, men vi sitter i samma båt. Kanske vi lättare uppnår en ömsesidig acceptans och harmoni genom att fokusera på det vi har gemensamt, snarare än ihärdigt manifestera våra skillnader.

Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?