Inlägg från: Anonym (Donna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Donna)

Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?

Anonym (Bibruden) skrev 2024-09-07 08:18:00 följande:

Tja, jag är inte helsåld på Pride, är ambivalent. Det jag inte gillar är graden av freakiness, fokuset på kinks b la. Jag har noll problem med kinks som sådana men jag vill inte ha kopplingen till hbtq där. Att jag har en flickvän gör mig inte till ett cirkusdjur, jag är en normal person med en läggning som gör det möjligt för mig att ha samkönade förhållanden. Sen tycker jag om inkluderingen och för unga människor tror jag att det är riktigt bra. Övergångsställ i pridefärger gör mig glad eftersom det visar på graden av officiell "välvilja", tror inte det finns så mkt sånt i östeuropa t ex.

Jag hade velat ha en representation som visar inte bara ytterligheterna utan den stora majoriteten, alltså folks fotbollstränare eller trevliga granne, människor som är som vem som helst, för det är vi.

Jag har aldrig och kommer aldrig att ha nosring eller minsta prideflagga i min närhet, är konservativ men öppen. Håller jag min flickvän i handen så stirrar folk i Sverige även i storstäder, det finns alltid där. Så länge det är så så är det inte normaliserat att inte vara hetero, då behövs det arbete för att nå dit. Hur det ska ske vet inte jag, bara att det behövs.

Fast att måla om övergångsställen i pridefärger gör nog mer skada än nytta.
    En onödigt kostnad till att börja med.

Sen skiter jag i vem som håller hand med vem och vem som ligger med vem så länge inte en person med samma kön som jag börja med inviter eller annat jämförbart. 
  • Anonym (Donna)
    KillBill skrev 2024-09-07 14:16:07 följande:

Att Sverigedemokraterna är homofoba är känt sedan länge och det är inget som förändrats de senaste åren. Glöm inte att SD är det enda riksdagspartiet som anser att transsexuellas ska tvångssteriliseras.

SD vill avkriminalisera diskriminering mot HBTQ individer och detta trots att Hbtq-personers oro för att utsättas för hatbrott har ökat..

Nåja, steriliseringen är inget som någon tvingas till. ÄVen om du försöker få det till det.

• Anonym (Donna)
    KillBill skrev 2024-09-08 12:42:48 följande:
    SD propagerar för att människor som genomför könskorrigerande kirurgi ska tvåångssteriliseras och detta trots att Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter kommit fram till att kravet på tvångssterilisering bryter mot principen om mänskliga rättigheter och mänsklig värdighet.
    Tja, jag ser inga problem med att slippa "gravida män". Som att det skulle skett ett mirakel när det i själva verket är en kvinna som "bytt kön".
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Bikillen) skrev 2024-09-08 12:51:19 följande:
    Är det alltså fullständigt förbjudet för en tjej att ge dig en invit?
    Förbjudet är det ju inte, det är lagen som bestämmer.
    Men för mig personligen, ja det är totalförbud på det.

Har råkat ut för det och uppskattade det inte, för att uttrycka mig milt.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Bikillen) skrev 2024-09-08 17:37:45 följande:
    Ser du själv till att inte ge inviter till gaykillar? Och hur säkerställer du isåfall deras läggning?
    Jag lever i en lycklig heterosexuell relation och ger inga inviter till någon annan.
    Har inte sprungit och jagat män tidigare i livet heller, det är de som sökt upp mig.

Det brukar synas om en man är bög. 
    Syns väl inte om han är bi gissar jag.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Bikillen) skrev 2024-09-08 18:12:42 följande:
    Jag tror du har fel där. Att en persons sexuella läggning skulle synas kanske stämmer i vissa fall, men inte alla.

Om det ligger något i det du säger får man anta att du ser ut som en flata om en flata har gett dig inviter.
    Det kan jag lova att jag inte gör.
    Det har hänt en gång i min ungdom.

Sorry om jag gör dig besviken.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Bikillen) skrev 2024-09-08 19:04:26 följande:
    Du gör mig alls inte besviken, jag är nog bara lite trög som inte förstår poängen.
    Du vill inte ha inviter av andra än män eftersom samkönade inviter verkar vara traumatiska för dig.
    Jag trodde inte att detta kunde vara ett problem eftersom du påstod att homosexualitet syns vilket borde ta bort risken att en flata skulle stöta på dig. Sen visar det sig att det bara hänt en endaste gång på din livstid. Alltså borde det inte vara något problem, men tydligen tillräckligt mycket problem så att du behövde tydliggöra det.

Somliga frågor får man helt enkelt aldrig svar på.
    Det här svaret var ra jäkla rörigt.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Bibruden) skrev 2024-09-08 19:32:03 följande:
    Det är konstigt att ickestraighta kvinnor har stött på dig, heterokvinnor är det mest ointressanta som finns.
    Ser de det på långt håll eller?

De får gärna låta bli att intressera sig för mig. Passar mig perfekt.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Bibruden) skrev 2024-09-08 19:48:27 följande:
    Jo, har man en ok gaydar så syns det faktiskt. Inte på långt håll i vissa fall, det syns i ögonen och kroppsspråket om man vet vad man tittar efter. Men om det bara har hänt dig en endaste gång så är det ju ingenting, du kan ju se lite gay ut bara helt enkelt om nån går på själva stilen.
    Nåja, detta hände i min ungdom. För kanske 30 år sedan, så jag är nog safe.

Min kompis syster sa precis som du, "man vet vad man tittar efter". Hon var lesbisk.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Bibruden) skrev 2024-09-08 20:33:47 följande:
    Jo, för mig syns det. Har inte tagit fel hittills faktiskt.

Inget av dina fall är ngt att gå på med tanke på vad du beskriver. Jag blir flirtad med på jobbet, gymmet etc. Är det av nån som inte är hetero så är det roligt, heterotjejer är bara irriterande.
    Menar du att heterotjejer flirtar med dig?
    Det är ju konstigt...
  • Anonym (Donna)
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-09 12:11:20 följande:
    Jepp, så är det. Du får finna dig i att sponsra det vare sig du är för eller emot.

Om nu kommuner officiellt ska ta ställning för hotade eller utsatta grupper, då finns det ju andra som i nuläget behöver bra mycket mera stöd än queers.

Kommer vi att få se några davidsstjärnor på bussarna snart, månntro?
    Det hoppas jag inte.
    Så länge de äter plågade djur med sin äckliga koscherslakt så har jag inget till övers för dem.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-09 15:54:02 följande:

Ja du ser...
    Vad som är bra värderingar, rätt eller fel, är ju i högsta grad en fråga för individen eller den avgränsade gruppen. 

Kommunen, som jag antar ska representera samtliga grupper och individer borde väl därför förhålla sig neutralt? Inte ta sig rätten att utdela särprivilegier åt en enda grupp? Det är ju diskriminerande.

Att vara homo/bi är inget man kan göra något åt, att plåga ihjäl djur borde vara otänkbart för alla. 

De enda judar jag har respekt för är de som är vegetarianer.

Håller med om det sista du skriver.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-10 10:10:47 följande:
    Jämför med t.ex. vänsterhänta. Visste du att det så sent som på 70-talet ansågs vara abnormalt att vara vänsterhänt? Vänsterhänta barn togs ur ordinarie lektion till ett annat rum där de tvingades träna på att skriva med höger hand. Och vänsterhänta upplever vissa utmaningar i en vardag som är helt anpassade efter högerhänta, man skulle kunna säga att de är en minoritet med sämre förutsättningar.
    Jag gick i skolan 1970-1979 (grundskolan) och hade en vänsterhänt kille i min klass. Han skickades inte för att lära om. Det enda problemet han hade var på slöjden då det bara fanns saxar till högerhänta.

Saxproblemet hade för övrigt min son också, han började skolan 1989.

Vare sig för min klasskamrat eller min son sågs vänsterhänthet som någon onormalt.
  • Anonym (Donna)
    Sunflora skrev 2024-09-10 20:49:44 följande:

Hur sjutton tänker du egentligen? Lesbiska tvingades adoptera sina egna barn fram till i januari i år och bögar får fortfarande inte donera blod. 

Vadå adoptera sina egna barn?
    Har man fött ett barn så har man!
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Gillar välskrivna trådstarter) skrev 2024-09-11 14:20:33 följande:

Jag sticker väl ut hakan här nu med detta men låt gå...

Jag är helt övertygad om att det fortfarande existerar förtryck mot HBTQ personer och det är ju naturligtvis förkastligt. Jag är lika övertgad om att den stora massan som har en fallenhet att manifestera under Pridefestivaler är att betrakta som privligerade. Jag upplever vidare att dessa personer identifierar sig med sin sexualitet (som på lika sätt är "normbrytande") och även att dom tillhör en förtryckt grupp. Hela självidentifieringen bygger på den tillhörigheten. 

Vi andra, som anses vara "heteronormativa" och därmed förtryckare, tittar förvånat på och undrar varför allt detta väsen. 

Om det finns geografiska områden i Sverige där förståelsen för HBTQ är låg eller obefintlig så borde väl ansträngningarna att förmedla ljuset riktas dit. Någon nämnde tidigare Rosengård, Molkolm som exempel. Varför koncentreras inte Pridetågen där då  isåfall? Eller om Pridetåg anses vara för provokativt där så borde väl HBTQ communityt säkert hitta andra sätt att nå ut för att förklara, upplysa och överbrygga. 

Men att göra det exempelvis i Stockholm blir ju bara ett spektakel för påhejande redan frälsta.  Ett gigantiskt slag i luften

Det vill nog till att acceptera att alla inte är inkuderande också.
    Man kan inte tvinga på människor åsikter de inte har.
Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?