• Anonym (SomewhereOverTheRainbow)

Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?

Det sägs mig att Pride och liknande behöver finnas för att HBTQI-folk i Sverige är diskriminerade. Jag försöker se detta, men landar mer i en känsla av att hela den "kampen" slår in öppna dörrar? Den särbehandling jag har sett har uteslutande varit positiv.

Heterofolk trumpetar sällan med sina partnerskap, särskilt inte där det varken är relevant eller motiverat.

De gays som jag känner eller jobbat med ser alltid till att få med "min man" eller "min fru" på ett hörn, i alla sammanhang. Ingen ska missta dem för hetero.

Och jag tror att jag förstår varför. För vips, så är folk på tårna. Blir så himla korrekta och fjäskiga i sin iver att visa hur fördomsfria och inkluderande de är. Även jag förändras lite i tanken och överkompenserar kanske omedvetet.

En gång blev jag omsprungen i en befodran av en mindre kvalificerad (lesbisk) kollega och chefen sade rakt ut att det var för att det skulle se bra ut för företaget, som gärna stoltserar utåt med sin "mångfald". Svårt att tänka mig att de är så ensamma om sånt.

Och så detta att hela kommuner hänger prideflaggor på sina invånare och anställda... Varför har inga andra minoritetsgrupper samma status?

Att HBTQI-personer är diskriminerade globalt är tveklöst. Men i Sverige..? 
    Finns säkert mycket sådant som jag inte ser. Så övertyga mig, den som är bättre insatt! 
    Sakliga svar uppskattas mer än känslodrivna. Gillar inte whataboutism. Och få det inte att handla om ifall jag är för eller emot dessa människor. Jag är varken det eller det andra.
  • Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?
  • Anonym (SomewhereOverTheRainbow)
    Anonym (M) skrev 2024-09-10 21:28:27 följande:
    Hon syftar nog på partnern till kvinnan som fött barn, det är inte barnets biologiska mor. 
    Varför det nu ska vara konstigt. Alla andra som vill vara förälder till ett barn som inte är ens biologiska behöver genomgå den juridiska processen med adoption. Det är inte diskriminerande om en lesbisk lyder under samma regler som alla andra. 

Diskriminerande blir det när hon undantas från dem.
  • Anonym (M)
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-10 21:51:21 följande:
    Varför det nu ska vara konstigt. Alla andra som vill vara förälder till ett barn som inte är ens biologiska behöver genomgå den juridiska processen med adoption. Det är inte diskriminerande om en lesbisk lyder under samma regler som alla andra. 

Diskriminerande blir det när hon undantas från dem.
    Precis.
  • Anonym (Jo)

Förra veckan var jag på en tillställning där jag träffade ett par som jag hade ett trevligt samtal med. Trodde jag i alla fall.

De presenterade sig vid ett manligt respektive ett kvinnligt namn, vi kan säga Simon och Malin. Simon var uppenbarligen en biologisk man och Malin en biologisk kvinna.

Senare under kvällen refererade jag till Simon som "han" när en vän anslöt sig till sällskapet ("Simon berättade just att han också var i Italien i sommar", kan vi säga att jag sa). Då gick Simon och Malin från jättetrevliga till att det var som att man dragit ner en mörkläggningsgardin. "HEN var i Italien", rättade min vän. Jag gick på toaletten och när jag kom tillbaka hade Simon och Malin gått. Det var tydligen fruktansvärt att jag refererat till en biologisk man - som INTE sagt att han identifierade sig som något annat - som, ja en man. Så fruktansvärt att de var tvungna att gå hem.

Det är att vara kränkt och förtryckt enligt HBTQ-rörelsen i Sverige.

Samtidigt döms du till döden om du bor i Uganda och råkar vara homosexuell.

Så ja, visst kan man ifrågasätta HBTQ-rörelsen i Sverige vid jämförelse.

• Hjelm

Jag är övertygad om att Pride fortfarande behövs, däremot har den fastnat i gamla hjulspår och talar bara till de redan invigda.

Jag tror att rörelsen hade gjort BETYDLIGT större skillnad för jämställdhet och frihet om man riktade kampen mot sammanhang där alla som avviker från hetero- och cisnormen faktiskt lever farligt. Där Pride verkar som mest i dag kan det snarare vara en fördel att göra det.

Jonas Gardell till exempel har garanterat haft det tufft som bög på 80-talet. Men han har sedan dess byggt hela sin karriär och blivit mångmiljonär genom att göra det till sin identitet att vara bög, enligt alla fördomar och klyschor som finns. Då har i alla fall jag lite svårt för hur han samtidigt målar upp en offerroll. Även som homosexuell man hör han till landets mest privilegierade människor och att reducera sig själv till sin sexualitet är något han i högsta grad själv är skyldig till.

Därför tror jag att om Pride ska leva vidare och tas på det allvar det tyvärr fortfarande förtjänar, måste man rikta ljuset från Södermalm och glitter, glamour och kulturelit till de platser där HBTQ-personer fortfarande far som mest illa.

För det finns ännu enorma kontraster i detta område, som kanske inte handlar så mycket om din läggning och identitet i sig utan om vem du är och var du är för övrigt.

Att folk har svårt att komma ihåg eller ta på allvar att man vill kallas för hon när man i omgivningens ögon är en han, kan säkert vara himla tröttsamt. Men det är inte en kränkning på samma nivå som att inte våga gå ut på kvällarna för att alla i den lilla småstad där du bor vet att du är gay och du har blivit hotad att bli ihjälslagen för det.

• Tilolo
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-10 21:46:16 följande:

Nu var det ju iofs inte riktigt så jag menade. Men inser förstås att det inte alls är så självklart VAD jag menade.

Förenklat: Genom att stämpla sig själv som avvikande föder man fördomen och ger mobbarna bränsle. Jag tänker att man ser sig själv som jämbördig och intar den självklara platsen som sådan - och på så vis sätter standarden för hur man ska behandlas (inte som en abnormalitet alltså). 

Vi är olika, men vi sitter i samma båt. Kanske vi lättare uppnår en ömsesidig acceptans och harmoni genom att fokusera på det vi har gemensamt, snarare än ihärdigt manifestera våra skillnader.

Vi avviker ju allihopa från varann, för att vi just är unika som människor. Mobbarnas bränsle kommer därmed från sitt egna självhat för att de inte vågar stå för att de själva avviker för att inte riskera detta exkluderande det innebär. Det är därför den som avviker från normen och som väljer att inte anpassa sig just får som mest hat för att den ser igenom denna lögn som uppehålls av detta anpassande. 

Men när allt kommer omkring så är det mest avgörande vilka värderingar och moral en person har, än om de antar en form jag inte direkt förstår. Och om jag ändå mot all förmodan skulle lägga ner hela min tid på att tänka på allt som avviker så skulle jag verkligen ha problem med mig själv. 

• Anonym (Gillar välskrivna trådstarter)
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-10 19:11:24 följande:
    Pinkwashing, även kallat. Lika gynnsamt för er sak som allt annat hyckleri. 

Någon som på riktigt är god och/eller fri från fördomar har inget behov av att göra ett nummer av det. Man bara är. Man behandlar alla lika. Vilket faktiskt även innebär att inte premiera någon utvald grupp. Varför skulle man?

Endast ni själva kan sätta stopp för den här negativa eskaleringen, eller trenden.

Men det skulle kanske krävas att ni inte gjorde ett sånt spektakel av er särprägel.  Om ni nu är som alla andra, var som alla andra då. Typ.

Visa vägen. Om ni inte ser er själva som speciella eller avvikande, så lär andra inte göra det heller. Jämlikhet uppnådd, check.
    Klockrent!
  • Anonym (Gillar välskrivna trådstarter)

Jag sticker väl ut hakan här nu med detta men låt gå...

Jag är helt övertygad om att det fortfarande existerar förtryck mot HBTQ personer och det är ju naturligtvis förkastligt. Jag är lika övertgad om att den stora massan som har en fallenhet att manifestera under Pridefestivaler är att betrakta som privligerade. Jag upplever vidare att dessa personer identifierar sig med sin sexualitet (som på lika sätt är "normbrytande") och även att dom tillhör en förtryckt grupp. Hela självidentifieringen bygger på den tillhörigheten. 

Vi andra, som anses vara "heteronormativa" och därmed förtryckare, tittar förvånat på och undrar varför allt detta väsen. 

Om det finns geografiska områden i Sverige där förståelsen för HBTQ är låg eller obefintlig så borde väl ansträngningarna att förmedla ljuset riktas dit. Någon nämnde tidigare Rosengård, Molkolm som exempel. Varför koncentreras inte Pridetågen där då  isåfall? Eller om Pridetåg anses vara för provokativt där så borde väl HBTQ communityt säkert hitta andra sätt att nå ut för att förklara, upplysa och överbrygga. 

Men att göra det exempelvis i Stockholm blir ju bara ett spektakel för påhejande redan frälsta.  Ett gigantiskt slag i luften

• Anonym (Donna)
    Anonym (Gillar välskrivna trådstarter) skrev 2024-09-11 14:20:33 följande:

Jag sticker väl ut hakan här nu med detta men låt gå...

Jag är helt övertygad om att det fortfarande existerar förtryck mot HBTQ personer och det är ju naturligtvis förkastligt. Jag är lika övertgad om att den stora massan som har en fallenhet att manifestera under Pridefestivaler är att betrakta som privligerade. Jag upplever vidare att dessa personer identifierar sig med sin sexualitet (som på lika sätt är "normbrytande") och även att dom tillhör en förtryckt grupp. Hela självidentifieringen bygger på den tillhörigheten. 

Vi andra, som anses vara "heteronormativa" och därmed förtryckare, tittar förvånat på och undrar varför allt detta väsen. 

Om det finns geografiska områden i Sverige där förståelsen för HBTQ är låg eller obefintlig så borde väl ansträngningarna att förmedla ljuset riktas dit. Någon nämnde tidigare Rosengård, Molkolm som exempel. Varför koncentreras inte Pridetågen där då  isåfall? Eller om Pridetåg anses vara för provokativt där så borde väl HBTQ communityt säkert hitta andra sätt att nå ut för att förklara, upplysa och överbrygga. 

Men att göra det exempelvis i Stockholm blir ju bara ett spektakel för påhejande redan frälsta.  Ett gigantiskt slag i luften

Det vill nog till att acceptera att alla inte är inkuderande också.
    Man kan inte tvinga på människor åsikter de inte har.
  • Sunflora
    Anonym (Donna) skrev 2024-09-10 21:24:40 följande:
    Vadå adoptera sina egna barn?
    Har man fött ett barn så har man!

Så män är aldrig föräldrar eftersom de inte kan föda barn? 
    Anonym (M) skrev 2024-09-10 20:54:58 följande:
    Det är inte deras biologiska barn så kanske inte så konstigt. Bögar fick inte donera blod pga att risken för blodsjukdomar är högre i den gruppen, inte heller så konstigt att man vill undvika blodsjukdomar. Men lagen har ändrats tror jag. 

Mannen i ett heterosexuellt förhållande är inte heller biologisk förälder vid insemination men ändå slapp han adoptera barnet. 

Just nu får man donera blod som bög om man levt i celibat i 6 månader. Risken att få HIV är inte större för bögar om de lever i ett monogamt förhållande. 

• Anonym (M)
    Sunflora skrev 2024-09-11 17:11:21 följande:

Så män är aldrig föräldrar eftersom de inte kan föda barn? 
    Anonym (M) skrev 2024-09-10 20:54:58 följande:
    Det är inte deras biologiska barn så kanske inte så konstigt. Bögar fick inte donera blod pga att risken för blodsjukdomar är högre i den gruppen, inte heller så konstigt att man vill undvika blodsjukdomar. Men lagen har ändrats tror jag. 

Mannen i ett heterosexuellt förhållande är inte heller biologisk förälder vid insemination men ändå slapp han adoptera barnet. 

Just nu får man donera blod som bög om man levt i celibat i 6 månader. Risken att få HIV är inte större för bögar om de lever i ett monogamt förhållande. 

Hur kan du jämföra en icke bilogisk förälder med män? Det är mannens bilogiska barn till skillnad från moderns flickvän. Det är lika mycket mannens biologiska barn som moderns eftersom det är mannens spermier som befruktat modern. 
  • Sunflora
    Anonym (M) skrev 2024-09-11 17:38:44 följande:
    Hur kan du jämföra en icke bilogisk förälder med män? Det är mannens bilogiska barn till skillnad från moderns flickvän. Det är lika mycket mannens biologiska barn som moderns eftersom det är mannens spermier som befruktat modern. 
    Om ett heterosexuellt par inseminerar dvs använder en annan mans spermier så är mannen i förhållandet inte biologisk förälder. I en sådan situation behöver han inte adoptera barnet. Om lesbiska gör exakt samma sak måste kvinnan som inte föder adoptera. Varför tycker du det är skillnad? Ingen av dem är biologisk förälder. 
Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?