Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?
Jag måste säga att det här var en mycket välskriven och saklig TS. Bra!
Det borde alla hålla med om oavsett vad man råkar tycka runt den aktuella frågan.
Jag måste säga att det här var en mycket välskriven och saklig TS. Bra!
Det borde alla hålla med om oavsett vad man råkar tycka runt den aktuella frågan.
Det är en oerhörd skillnad på stad och landsbygd i Sverige med sådana här frågor. Dessutom skillnad förort mot andra delar av en stad.
Bara för att det är så på din urbana PK-arbetsplats så betyder inte det att det representerar hela Sverige. Tänk en fiskebåt med bas på Öckerö, eller en Pizzeria i Rosengård, en sopsorteringsstation utanför Molkom eller ett sågverk i närheten av Lakaträsk. Helt annan kultur och inte alls samma tolerans mot sådant.
Pride skapades från början som en typ lugn demonstration i en tid då homosexualitet klassificerades som en sjukdom. Nu har mycket hänt på den fronten, men mycket annat finns kvar att kämpa för. T,ex, att införa ett tredje juridiskt kön. När det och allt annat nödvändigt uppnåtts till den grad att samhället accepterat detta som en självgående självklarhet, sida vid sida av sin egen uppfattning, så behövs det nog inte längre några Pride-parader eller Regnbågsflaggningar.
Jag förstår dock att Pride med allt vad det innebär kan kännas skrämmande, som att det liksom tar över samhället. Men det är inte dess mening. Det är bara en önskan om inkludering på ett förståelseplan.
Jag sticker väl ut hakan här nu med detta men låt gå...
Jag är helt övertygad om att det fortfarande existerar förtryck mot HBTQ personer och det är ju naturligtvis förkastligt. Jag är lika övertgad om att den stora massan som har en fallenhet att manifestera under Pridefestivaler är att betrakta som privligerade. Jag upplever vidare att dessa personer identifierar sig med sin sexualitet (som på lika sätt är "normbrytande") och även att dom tillhör en förtryckt grupp. Hela självidentifieringen bygger på den tillhörigheten.
Vi andra, som anses vara "heteronormativa" och därmed förtryckare, tittar förvånat på och undrar varför allt detta väsen.
Om det finns geografiska områden i Sverige där förståelsen för HBTQ är låg eller obefintlig så borde väl ansträngningarna att förmedla ljuset riktas dit. Någon nämnde tidigare Rosengård, Molkolm som exempel. Varför koncentreras inte Pridetågen där då isåfall? Eller om Pridetåg anses vara för provokativt där så borde väl HBTQ communityt säkert hitta andra sätt att nå ut för att förklara, upplysa och överbrygga.
Men att göra det exempelvis i Stockholm blir ju bara ett spektakel för påhejande redan frälsta. Ett gigantiskt slag i luften