• Anonym (SomewhereOverTheRainbow)

Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?

Det sägs mig att Pride och liknande behöver finnas för att HBTQI-folk i Sverige är diskriminerade. Jag försöker se detta, men landar mer i en känsla av att hela den "kampen" slår in öppna dörrar? Den särbehandling jag har sett har uteslutande varit positiv.

Heterofolk trumpetar sällan med sina partnerskap, särskilt inte där det varken är relevant eller motiverat.

De gays som jag känner eller jobbat med ser alltid till att få med "min man" eller "min fru" på ett hörn, i alla sammanhang. Ingen ska missta dem för hetero.

Och jag tror att jag förstår varför. För vips, så är folk på tårna. Blir så himla korrekta och fjäskiga i sin iver att visa hur fördomsfria och inkluderande de är. Även jag förändras lite i tanken och överkompenserar kanske omedvetet.

En gång blev jag omsprungen i en befodran av en mindre kvalificerad (lesbisk) kollega och chefen sade rakt ut att det var för att det skulle se bra ut för företaget, som gärna stoltserar utåt med sin "mångfald". Svårt att tänka mig att de är så ensamma om sånt.

Och så detta att hela kommuner hänger prideflaggor på sina invånare och anställda... Varför har inga andra minoritetsgrupper samma status?

Att HBTQI-personer är diskriminerade globalt är tveklöst. Men i Sverige..? 
    Finns säkert mycket sådant som jag inte ser. Så övertyga mig, den som är bättre insatt! 
    Sakliga svar uppskattas mer än känslodrivna. Gillar inte whataboutism. Och få det inte att handla om ifall jag är för eller emot dessa människor. Jag är varken det eller det andra.
  • Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?
  • Anonym (Bikillen)
    Anonym (Donna) skrev 2024-09-08 17:41:58 följande:
    Jag lever i en lycklig heterosexuell relation och ger inga inviter till någon annan.
    Har inte sprungit och jagat män tidigare i livet heller, det är de som sökt upp mig.

Det brukar synas om en man är bög. 
    Syns väl inte om han är bi gissar jag.
    Jag tror du har fel där. Att en persons sexuella läggning skulle synas kanske stämmer i vissa fall, men inte alla.

Om det ligger något i det du säger får man anta att du ser ut som en flata om en flata har gett dig inviter.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Bikillen) skrev 2024-09-08 18:12:42 följande:
    Jag tror du har fel där. Att en persons sexuella läggning skulle synas kanske stämmer i vissa fall, men inte alla.

Om det ligger något i det du säger får man anta att du ser ut som en flata om en flata har gett dig inviter.
    Det kan jag lova att jag inte gör.
    Det har hänt en gång i min ungdom.

Sorry om jag gör dig besviken.
  • Anonym (SomewhereOverTheRainbow)
    Anonym (Palle) skrev 2024-09-08 18:07:48 följande:
    Det är så viktigt att påvisa sin goda värdegrund, så därför trumfar pride.

Ja, det är såklart märkligt. 
    Heh, och vem är det som avgör vad som är en bra värdegrund då? För en rättrogen muslim är homosexualitet haram och bör straffas med gud vet vad.

Om de ska ha igenom så mycket annat, som hijab i skolor och arbetsplatser, halal i skolbespisningen, bada med kläderna på i simhallar... 

De vill att Eid Mubarak ska vara en röd dag (vilket det säkerligen kommer att bli, bara en tidsfråga).
    The list goes on...

Varför ska de inte då ha ett ord med i laget kring festivaler som kränker deras tro?
  • Anonym (Bikillen)
    Anonym (Donna) skrev 2024-09-08 18:17:21 följande:
    Det kan jag lova att jag inte gör.
    Det har hänt en gång i min ungdom.

Sorry om jag gör dig besviken.
    Du gör mig alls inte besviken, jag är nog bara lite trög som inte förstår poängen.
    Du vill inte ha inviter av andra än män eftersom samkönade inviter verkar vara traumatiska för dig.
    Jag trodde inte att detta kunde vara ett problem eftersom du påstod att homosexualitet syns vilket borde ta bort risken att en flata skulle stöta på dig. Sen visar det sig att det bara hänt en endaste gång på din livstid. Alltså borde det inte vara något problem, men tydligen tillräckligt mycket problem så att du behövde tydliggöra det.

Somliga frågor får man helt enkelt aldrig svar på.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Bikillen) skrev 2024-09-08 19:04:26 följande:
    Du gör mig alls inte besviken, jag är nog bara lite trög som inte förstår poängen.
    Du vill inte ha inviter av andra än män eftersom samkönade inviter verkar vara traumatiska för dig.
    Jag trodde inte att detta kunde vara ett problem eftersom du påstod att homosexualitet syns vilket borde ta bort risken att en flata skulle stöta på dig. Sen visar det sig att det bara hänt en endaste gång på din livstid. Alltså borde det inte vara något problem, men tydligen tillräckligt mycket problem så att du behövde tydliggöra det.

Somliga frågor får man helt enkelt aldrig svar på.
    Det här svaret var ra jäkla rörigt.
  • Anonym (Bibruden)
    Anonym (Donna) skrev 2024-09-08 17:11:56 följande:
    Förbjudet är det ju inte, det är lagen som bestämmer.
    Men för mig personligen, ja det är totalförbud på det.

Har råkat ut för det och uppskattade det inte, för att uttrycka mig milt.
    Det är konstigt att ickestraighta kvinnor har stött på dig, heterokvinnor är det mest ointressanta som finns.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Bibruden) skrev 2024-09-08 19:32:03 följande:
    Det är konstigt att ickestraighta kvinnor har stött på dig, heterokvinnor är det mest ointressanta som finns.
    Ser de det på långt håll eller?

De får gärna låta bli att intressera sig för mig. Passar mig perfekt.
  • Anonym (Bibruden)
    Anonym (Donna) skrev 2024-09-08 19:33:59 följande:
    Ser de det på långt håll eller?

De får gärna låta bli att intressera sig för mig. Passar mig perfekt.
    Jo, har man en ok gaydar så syns det faktiskt. Inte på långt håll i vissa fall, det syns i ögonen och kroppsspråket om man vet vad man tittar efter. Men om det bara har hänt dig en endaste gång så är det ju ingenting, du kan ju se lite gay ut bara helt enkelt om nån går på själva stilen.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Bibruden) skrev 2024-09-08 19:32:03 följande:

Varför är det konstigt, det syns inte direkt hur man är lagd? Tre gånger har tjejer försökt ragga upp mig och ingen av dem hade någon skylt i pannan som sa lesbisk, och de missbedömde tydligen mig. 

Tjej 1, det kanske inte var så konstigt, jag befann mig på en lesbisk bar. Tjej 2, vi missförstod varandra lite när vi pratade. Tjej 3 var bara jätteberusad och stötte på alla kvinnor i en bar ganska grovt. Hon var jobbig men ingen blev arg för hon var så superglad och trevlig trots att hon försökte igen och igen och var sprutfull. 

• Anonym (Bibruden)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-09-08 20:02:48 följande:

Varför är det konstigt, det syns inte direkt hur man är lagd? Tre gånger har tjejer försökt ragga upp mig och ingen av dem hade någon skylt i pannan som sa lesbisk, och de missbedömde tydligen mig. 

Tjej 1, det kanske inte var så konstigt, jag befann mig på en lesbisk bar. Tjej 2, vi missförstod varandra lite när vi pratade. Tjej 3 var bara jätteberusad och stötte på alla kvinnor i en bar ganska grovt. Hon var jobbig men ingen blev arg för hon var så superglad och trevlig trots att hon försökte igen och igen och var sprutfull. 

Jo, för mig syns det. Har inte tagit fel hittills faktiskt.

Inget av dina fall är ngt att gå på med tanke på vad du beskriver. Jag blir flirtad med på jobbet, gymmet etc. Är det av nån som inte är hetero så är det roligt, heterotjejer är bara irriterande.
Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?