• Anonym (SomewhereOverTheRainbow)

Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?

Det sägs mig att Pride och liknande behöver finnas för att HBTQI-folk i Sverige är diskriminerade. Jag försöker se detta, men landar mer i en känsla av att hela den "kampen" slår in öppna dörrar? Den särbehandling jag har sett har uteslutande varit positiv.

Heterofolk trumpetar sällan med sina partnerskap, särskilt inte där det varken är relevant eller motiverat.

De gays som jag känner eller jobbat med ser alltid till att få med "min man" eller "min fru" på ett hörn, i alla sammanhang. Ingen ska missta dem för hetero.

Och jag tror att jag förstår varför. För vips, så är folk på tårna. Blir så himla korrekta och fjäskiga i sin iver att visa hur fördomsfria och inkluderande de är. Även jag förändras lite i tanken och överkompenserar kanske omedvetet.

En gång blev jag omsprungen i en befodran av en mindre kvalificerad (lesbisk) kollega och chefen sade rakt ut att det var för att det skulle se bra ut för företaget, som gärna stoltserar utåt med sin "mångfald". Svårt att tänka mig att de är så ensamma om sånt.

Och så detta att hela kommuner hänger prideflaggor på sina invånare och anställda... Varför har inga andra minoritetsgrupper samma status?

Att HBTQI-personer är diskriminerade globalt är tveklöst. Men i Sverige..? 
    Finns säkert mycket sådant som jag inte ser. Så övertyga mig, den som är bättre insatt! 
    Sakliga svar uppskattas mer än känslodrivna. Gillar inte whataboutism. Och få det inte att handla om ifall jag är för eller emot dessa människor. Jag är varken det eller det andra.
  • Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?
  • KillBill

Att Sverigedemokraterna är homofoba är känt sedan länge och det är inget som förändrats de senaste åren. Glöm inte att SD är det enda riksdagspartiet som anser att transsexuellas ska tvångssteriliseras.

SD vill avkriminalisera diskriminering mot HBTQ individer och detta trots att Hbtq-personers oro för att utsättas för hatbrott har ökat..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • baam77
    jag bryr mig inte hur många kukar de har eller vem de ligger med och vilken kön de vill byta till. 99% av alla människor bryr sig inte. 

Kan de inte göra en flagga som symbolisera psykisk ohälsa och hänga upp den flaggan i alla kommuner. Det är vad alla kan identifiera sig med
  • Anonym (Cv)
    baam77 skrev 2024-09-08 10:30:45 följande:
    jag bryr mig inte hur många kukar de har eller vem de ligger med och vilken kön de vill byta till. 99% av alla människor bryr sig inte. 

Kan de inte göra en flagga som symbolisera psykisk ohälsa och hänga upp den flaggan i alla kommuner. Det är vad alla kan identifiera sig med
    Vi har en flagga som alla kan identifiera sig med och samlas kring. Svenska flaggan. 🇸🇪
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Bibruden) skrev 2024-09-07 08:18:00 följande:

Tja, jag är inte helsåld på Pride, är ambivalent. Det jag inte gillar är graden av freakiness, fokuset på kinks b la. Jag har noll problem med kinks som sådana men jag vill inte ha kopplingen till hbtq där. Att jag har en flickvän gör mig inte till ett cirkusdjur, jag är en normal person med en läggning som gör det möjligt för mig att ha samkönade förhållanden. Sen tycker jag om inkluderingen och för unga människor tror jag att det är riktigt bra. Övergångsställ i pridefärger gör mig glad eftersom det visar på graden av officiell "välvilja", tror inte det finns så mkt sånt i östeuropa t ex.

Jag hade velat ha en representation som visar inte bara ytterligheterna utan den stora majoriteten, alltså folks fotbollstränare eller trevliga granne, människor som är som vem som helst, för det är vi.

Jag har aldrig och kommer aldrig att ha nosring eller minsta prideflagga i min närhet, är konservativ men öppen. Håller jag min flickvän i handen så stirrar folk i Sverige även i storstäder, det finns alltid där. Så länge det är så så är det inte normaliserat att inte vara hetero, då behövs det arbete för att nå dit. Hur det ska ske vet inte jag, bara att det behövs.

Fast att måla om övergångsställen i pridefärger gör nog mer skada än nytta.
    En onödigt kostnad till att börja med.

Sen skiter jag i vem som håller hand med vem och vem som ligger med vem så länge inte en person med samma kön som jag börja med inviter eller annat jämförbart. 
  • Anonym (Donna)
    KillBill skrev 2024-09-07 14:16:07 följande:

Att Sverigedemokraterna är homofoba är känt sedan länge och det är inget som förändrats de senaste åren. Glöm inte att SD är det enda riksdagspartiet som anser att transsexuellas ska tvångssteriliseras.

SD vill avkriminalisera diskriminering mot HBTQ individer och detta trots att Hbtq-personers oro för att utsättas för hatbrott har ökat..

Nåja, steriliseringen är inget som någon tvingas till. ÄVen om du försöker få det till det.

• KillBill
    Anonym (Donna) skrev 2024-09-08 12:17:54 följande:
    SD propagerar för att människor som genomför könskorrigerande kirurgi ska tvåångssteriliseras och detta trots att Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter kommit fram till att kravet på tvångssterilisering bryter mot principen om mänskliga rättigheter och mänsklig värdighet.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Bikillen)
    Anonym (Bibruden) skrev 2024-09-07 08:18:00 följande:

Tja, jag är inte helsåld på Pride, är ambivalent. Det jag inte gillar är graden av freakiness, fokuset på kinks b la. Jag har noll problem med kinks som sådana men jag vill inte ha kopplingen till hbtq där. Att jag har en flickvän gör mig inte till ett cirkusdjur, jag är en normal person med en läggning som gör det möjligt för mig att ha samkönade förhållanden. Sen tycker jag om inkluderingen och för unga människor tror jag att det är riktigt bra. Övergångsställ i pridefärger gör mig glad eftersom det visar på graden av officiell "välvilja", tror inte det finns så mkt sånt i östeuropa t ex.

Jag hade velat ha en representation som visar inte bara ytterligheterna utan den stora majoriteten, alltså folks fotbollstränare eller trevliga granne, människor som är som vem som helst, för det är vi.

Jag har aldrig och kommer aldrig att ha nosring eller minsta prideflagga i min närhet, är konservativ men öppen. Håller jag min flickvän i handen så stirrar folk i Sverige även i storstäder, det finns alltid där. Så länge det är så så är det inte normaliserat att inte vara hetero, då behövs det arbete för att nå dit. Hur det ska ske vet inte jag, bara att det behövs.

Bra skrivet!
    Håller med om första stycket att pride verkar mer för att få visa upp sina kinks än för att normalisera hbtq-människor.

Jag kommer heller aldrig att skylta med mina kinks för att hävda min rätt att ha sex med killar. Men eftersom jag är en minoritet kommer jag nog alltid att få blickar om jag håller hand med en kille.
  • Anonym (Bikillen)
    Anonym (Donna) skrev 2024-09-08 12:17:09 följande:
    Fast att måla om övergångsställen i pridefärger gör nog mer skada än nytta.
    En onödigt kostnad till att börja med.

Sen skiter jag i vem som håller hand med vem och vem som ligger med vem så länge inte en person med samma kön som jag börja med inviter eller annat jämförbart. 
    Är det alltså fullständigt förbjudet för en tjej att ge dig en invit?
  • Anonym (Olle)
    Anonym (Cv) skrev 2024-09-08 10:34:31 följande:
    Vi har en flagga som alla kan identifiera sig med och samlas kring. Svenska flaggan. 🇸🇪
    Vart bor du, i Örkelljunga kanske?
    Vid studenten ser jag väldigt få svenska flaggor som det viftas med.

Du måste hänga med, det är 2024 nu
  • Anonym (She's a rainbow)
    baam77 skrev 2024-09-08 10:30:45 följande:

Kan hålla med. Är helt fel när kommuner tar ställning för Pride och skjuterbin pengar.

Pride får såklart ha sina upptåg och godhetsparader.där de slår Un öppna dörrar, men de får själva finansiera det.
Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?