Inlägg från: Anonym (She's a rainbow) |Visa alla inlägg
  • Anonym (She's a rainbow)

Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?

Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-06 16:42:12 följande:
    Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?
    Det sägs mig att Pride och liknande behöver finnas för att HBTQI-folk i Sverige är diskriminerade. Jag försöker se detta, men landar mer i en känsla av att hela den "kampen" slår in öppna dörrar? Den särbehandling jag har sett har uteslutande varit positiv.

Heterofolk trumpetar sällan med sina partnerskap, särskilt inte där det varken är relevant eller motiverat.

De gays som jag känner eller jobbat med ser alltid till att få med "min man" eller "min fru" på ett hörn, i alla sammanhang. Ingen ska missta dem för hetero.

Och jag tror att jag förstår varför. För vips, så är folk på tårna. Blir så himla korrekta och fjäskiga i sin iver att visa hur fördomsfria och inkluderande de är. Även jag förändras lite i tanken och överkompenserar kanske omedvetet.

En gång blev jag omsprungen i en befodran av en mindre kvalificerad (lesbisk) kollega och chefen sade rakt ut att det var för att det skulle se bra ut för företaget, som gärna stoltserar utåt med sin "mångfald". Svårt att tänka mig att de är så ensamma om sånt.

Och så detta att hela kommuner hänger prideflaggor på sina invånare och anställda... Varför har inga andra minoritetsgrupper samma status?

Att HBTQI-personer är diskriminerade globalt är tveklöst. Men i Sverige..? 
    Finns säkert mycket sådant som jag inte ser. Så övertyga mig, den som är bättre insatt! 
    Sakliga svar uppskattas mer än känslodrivna. Gillar inte whataboutism. Och få det inte att handla om ifall jag är för eller emot dessa människor. Jag är varken det eller det andra

HBTQI-folket är inte på något sätt diskriminerade i Sverige utan tvärtom, de utgör en minoritet som får extremt stort genomslag i media och som samhället anpassar sig efter.

Pride slår in öppna dörrar och har blivit en godhetsrörelse där bara de med rätt åsikter accepteras.

Man pratar om allas lika värde och människors rätt till att ha olika åsikter och läggning, men har man en åsikt som inte överensstämmer med deras så blir man en fiende.

Se på RFSL som vill misskreditera Agnes Wold bara för att hon har just en annan åsikt.
    baam77 skrev 2024-09-08 10:30:45 följande:
    jag bryr mig inte hur många kukar de har eller vem de ligger med och vilken kön de vill byta till. 99% av alla människor bryr sig inte. 

Kan de inte göra en flagga som symbolisera psykisk ohälsa och hänga upp den flaggan i alla kommuner. Det är vad alla kan identifiera sig med
    Kan hålla med. Är helt fel när kommuner tar ställning för Pride och skjuterbin pengar.

Pride får såklart ha sina upptåg och godhetsparader.där de slår Un öppna dörrar, men de får själva finansiera det.
    Anonym (SomewhereOverTheRainbow) skrev 2024-09-09 15:54:02 följande:

Ja du ser...
    Vad som är bra värderingar, rätt eller fel, är ju i högsta grad en fråga för individen eller den avgränsade gruppen. 

Kommunen, som jag antar ska representera samtliga grupper och individer borde väl därför förhålla sig neutralt? Inte ta sig rätten att utdela särprivilegier åt en enda grupp? Det är ju diskriminerande.

Exakt. Kommunner ska förnålla sig neutralt och inte favorisera någon minoritet i samhället.

Får gärna vara hur många Prideparader som helst bara de tar hand om sina egna kostnader.
    Anonym (Halvlebban) skrev 2024-09-10 16:34:25 följande:
    Tror att alla rörelser till slut kan bli kontraproduktiva när de går för långt. Särskilt när dessa rörelser som pride börjar nyttjas i vinstdrivande syfte. Ett bolag som är ondskan själv kan smacka upp en prideflagga för att verka mer sympatiska hos folket. T.ex håller väl de flesta med om BLM, pride etc. Men det här eviga godhetsknarkandet bland västerlänningar börjar reta upp folk. Tillslut börjar människor ställa sig emot pride fast de egentligen inte har någonting emot hbtq-personer. 

Något som stör mig som fan är vita tjejer på klubben när de träffar en bög eller transkille. Helt plötsligt blir de helt tossiga och fjäskiga och börjar slänga sig med uttryck som "OMG SLAYYY". 
    Det blir intressant när man kritiserar Pride därför då tolkar de det som att man inte tycker om homosexuella, vilket är helt fel.
Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?