AndreaBD skrev 2024-09-08 23:49:43 följande:
Du skyller på lärarna eller även på rektorerna, men rätt adress är ju politikerna. Det ändras ju aldrig något av det som inte har fungerat i flera årtionden! Kommunaliseringen t.ex. - det har aldrig fungerat bra.
Och det är ingen bra lösning att en del föräldrar flyttar sina barn till en friskola. ALLA kan inte göra det. Platserna är ju begränsade. Och jag har själv jobbat på dåliga friskolor, så det kan också vara katastrof. Min dotter ville absolut byta till en friskola när hon gick i gymnasiet. Jag var emot det. Den kommunala som hon gick på var nämligen en mycket bra skola.
Och på tal om att dela upp barn - jag har själv gått i skola i Tyskland där man har tre skilda skolformer och jag har alltid tyckt att det inte fungerar att ha exakt alla tillsamamns. Men då får man verkligen ändra allt. De skolorna som har de svagaste eleverna då behöver nämligen betydligt mer resurser. Så är det ju.
Du menar att föräldrar ska låta sina snälla, trevliga, ambitiösa och ibland även högbegåvade barn, vara kvar i sin kommunala skola i egenskap av krockkuddar mellan buset - eller för vissa rentav slagpåsar? Och på samma gång förstöra alla deras möjligheter för framtiden..? Skulle inte tro det...
Jodå, jag har bra koll på de tyskspråkiga länderna. Jag har till och med arbetat på en Volks-und-Hauptschule i en av de länderna, på den tiden då det hette så. Och det var stor skillnad mellan sorterna i Sonderschule, Hauptschule och das Gymnasium. Det fanns även tre olika Leistungsgruppen i flera ämnen på i alla fall Hauptschule. Fördelen med det var att de begåvade och ambitiösa eleverna FICK EN CHANS - och jag kan inte se hur det kan vara fel..? De kan ju inte hjälpa att de andra eleverna är som de är. Eller att de har blivit födda... Jag minns inte heller att det var mer personal där än här, men på något mystiskt sätt fungerade det ändå.