AndreaBD skrev 2024-09-08 12:32:57 följande:
Okej, om skolinspektionen hittade brister så fanns det väl några. Men jag skulle inte tro att jag vet bättre vilken läsinlärning som är bra, än vad lågstadielärarna gör.
Jag tycker det är generellt ett ganska otrevligt och ignorant drag att tro sig veta bättre än de som är professionella. Lärare är lika professionella som folk i andra akademiska yrken, men av någon anledning tro sig folk veta bättre?
Det kan finnas fall där man kan avgöra att något är oprofessionellt eller fel. Oftast handlar det då dock om olämpligt beteende. Små faktafel är ingen stor grej, det är mänskligt. När det gäller metoder dock ..... det är svårt. Kanske är du superbra insatt i läsinlärning (men då kunde du ha nämnt det). Men om det t.ex. finns nya rön, så kan det ju också vara så att en ung lärare inte har lärt sig äldre metoder.
Lågstadielärarna i mina barns klasser hade tyvärr inte någon utbildning i läs och skrivinlärning. Det berodde på att de gick utbildningen till 1-7 lärare som man kunde göra i slutet på åttiotalet. Min dotters lärare hade gått 1-7 lärarutbildningen med inriktning mot NO och då ingick inte läs och skrivinlärning. Trots det blev man behörig till att undervisa i lågstadiet.
Eftersom min dotter hade problem med läsinlärning samarbetade jag mycket med hennes lärare i förskoleklassen, som tipsade mig om att köpa boken: L som i Läsa och M som i metod. Denna bok beskrev ett tiotal olika läs och skrivinlärningsmetoder som används i Sverige. Jag frågade min dotters lärare på lågstadiet, vilken metod hon använde, men det kunde hon inte svara på.
Jag läste också många andra böcker om tal och språkutveckling, material från Kodknackarna och satte mig in i detta för att kunna hjälpa min dotter. Till slut fick vi också hjälp av en utbildad speciallärare, som tur var. Så jag blev till slut väldigt insatt i läs och skrivinlärning, jag samarbetade nära min dotters speciallärare , för att vi skulle få bästa effekt, vilket vi fick.