• Anonym (Debatt)

    Höja statusen på läraryrket?

    Diskussionen är flitigt debatterad, hur ska vi höja skolans status. 


    Något jag funderar på är om inte statusen sjunker utifrån de som läser och blir lärarna. Högskolorna larmar om lärarstudenter som är oerhört lågpresterande. Lärarna på universiteten vet att de borde underkänna fler men det går inte. 


    Så hur får man elever med bra betyg att vilja bli lärare. Vi kan ju inte sätta högre löner på de befintliga lärarna. 


    Jag vet inte hur många lärarstudenter jag träffat som uttrycker att det aldrig läst en bok. Det gillar inte skolan, men de tycker barn är härliga och de säger så roliga saker, så de är så mysiga att vara med och därför vill de jobba med barn. 


    En historielärare som inte gillar historia, en lågstadielärare som ska lära barn läsa och skriva, utan att själv gilla detta. Hur går detta ihop? 

  • Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?
  • Anonym (Mio)
    AndreaBD skrev 2024-09-07 14:24:19 följande:
    Är själv lärare. Tro mig - det är INTE så att informationen inte har gått till föräldrana som borde ha gått ut (tydligare). Oftast kommer föräldrar med frågor om något som läraren själv inte vet (än), och det är just därför de inte har fått information. 

    Det där verkar ju lite märkligt. Grundpåståendet i det här sidospåret var ett påstående där en lärare påstod att 15 av 25 föräldrar kvällen innan kontaktade läraren om det verkligen var utflykt i morgon. 

  • Anonym (Mio)
    En glad tjej skrev 2024-09-08 09:02:20 följande:
    Nej, alla lärare ska ha 35 timmars arbetsplatsförlagd tid i sitt schema, sen 10 timmar förtroendetid som man kan lägga var man vill. Den läraren din mamma bor granne med kanske inte arbetar heltid? På mitt jobb slutar vi alla 16.30 två dagar i veckan pga lärarkåren, konferenser mm.

    Jo hon arbetar heltid. Och mamma passar hennes hund dagtid så tiderna stämmer. Hon hämtar och lämnar sin hund dom tiderna. 


    Å andra sidan är hon en mycket omtyckt och duktig lärare. Hon har väl jobbat 25 år ungefär i samma skola. Hon kan definitivt sitt jobb på alla punkter, men hon lägger garanterat inte ner 45 timmar i veckan på sitt jobb. Men varför skulle hon behöva det? Hon sköter sitt uppdrag som lärare exemplariskt. 

  • En glad tjej
    Anonym (Mio) skrev 2024-09-08 09:12:20 följande:

    Jo hon arbetar heltid. Och mamma passar hennes hund dagtid så tiderna stämmer. Hon hämtar och lämnar sin hund dom tiderna. 


    Å andra sidan är hon en mycket omtyckt och duktig lärare. Hon har väl jobbat 25 år ungefär i samma skola. Hon kan definitivt sitt jobb på alla punkter, men hon lägger garanterat inte ner 45 timmar i veckan på sitt jobb. Men varför skulle hon behöva det? Hon sköter sitt uppdrag som lärare exemplariskt. 


    Möten och konferenser kan man inte förhandla bort, de ska ske på arbetstid. En lärare lägger oftast ner mer än 35 timmar i veckan på sitt arbete, sitter på kvällarna och förbereder, planerar, svarar kanske på mejl osv. Utvecklingssamtal tar tid att förbereda och utföra. En duktig lärare arbetar ofta mycket, inte lite.
  • Anonym (Mio)
    En glad tjej skrev 2024-09-08 09:32:16 följande:
    Möten och konferenser kan man inte förhandla bort, de ska ske på arbetstid. En lärare lägger oftast ner mer än 35 timmar i veckan på sitt arbete, sitter på kvällarna och förbereder, planerar, svarar kanske på mejl osv. Utvecklingssamtal tar tid att förbereda och utföra. En duktig lärare arbetar ofta mycket, inte lite.

    Jag kan tyvärr inte svara på hur dom gör med möten och konferenser. Kanske kör dom via Teams eller något annat. Det är en liten byskola med endast en klass i varje i åk 1-6. Alla lärare har lång erfarenhet, är rätt säker på att dom inte behöver lägga ner lika mycket tid som en nyexaminerad. Som lekman skulle jag ändå vilja påstå att lärarna gör ett gott jobb. När barnen förflyttas till högstadiet och slås i hop med flera andra skolor ligger dom alltid i topp kunskapsmässigt. 

  • Anonym (Pi)
    En glad tjej skrev 2024-09-08 07:39:24 följande:
    Utbildningen är fyra år,  vi läste mycket om de ämnen vi skulle undervisa i så ämneskunskaper fick vi gott om. Det som jag tycker saknas är fördjupade kunskaper inom npf. 
    Jo, ämneskunskaper är förstås viktiga, men det jag tänkte på var mest det du skrev tidigare:  ?Lärarutbildningen är idag också akademisk vilket innebär att du skriver akademiskt, hänvisar till forskning mm. ?.  Att man lyfter en utbildning till universitetet gör inte nödvändigtvis att utbildningen blir bättre eller förbereder en för själva yrket. Jag föreställer mig att en god lärare kan och gör mycket som man inte kan lära sig genom forskning, utan genom tidigare goda exempel och genom att öva. Jag läste i Vi lärare en debattartikel från en lärarstudent som gav just det exemplet jag skrev om, att de inte fick någon undervisning om hur man lär barn att läsa, men kunde många teorier om lärande.
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-07 15:22:48 följande:
    Läsinlärning kunde de inte heller. De hade ingen kunskap i olika läs och skrivinlärningsmetoder. Skolan blev något år senare anmäld för detta, bristande undervisning och fick en anmärkning av skolinspektionen, 
    Okej, om skolinspektionen hittade brister så fanns det väl några. Men jag skulle inte tro att jag vet bättre vilken läsinlärning som är bra, än vad lågstadielärarna gör.  

    Jag tycker det är generellt ett ganska otrevligt och ignorant drag att tro sig veta bättre än de som är professionella. Lärare är lika professionella som folk i andra akademiska yrken, men av någon anledning tro sig folk veta bättre? 

    Det kan finnas fall där man kan avgöra att något är oprofessionellt eller fel. Oftast handlar det då dock om olämpligt beteende. Små faktafel är ingen stor grej, det är mänskligt. När det gäller metoder dock ..... det är svårt. Kanske är du superbra insatt i läsinlärning (men då kunde du ha nämnt det). Men om det t.ex. finns nya rön, så kan det ju också vara så att en ung lärare inte har lärt sig äldre metoder. 
  • TvillingmammaVästgöte
    AndreaBD skrev 2024-09-08 12:32:57 följande:
    Okej, om skolinspektionen hittade brister så fanns det väl några. Men jag skulle inte tro att jag vet bättre vilken läsinlärning som är bra, än vad lågstadielärarna gör.  

    Jag tycker det är generellt ett ganska otrevligt och ignorant drag att tro sig veta bättre än de som är professionella. Lärare är lika professionella som folk i andra akademiska yrken, men av någon anledning tro sig folk veta bättre? 

    Det kan finnas fall där man kan avgöra att något är oprofessionellt eller fel. Oftast handlar det då dock om olämpligt beteende. Små faktafel är ingen stor grej, det är mänskligt. När det gäller metoder dock ..... det är svårt. Kanske är du superbra insatt i läsinlärning (men då kunde du ha nämnt det). Men om det t.ex. finns nya rön, så kan det ju också vara så att en ung lärare inte har lärt sig äldre metoder. 

    Lågstadielärarna i mina barns klasser hade tyvärr inte någon utbildning i läs och skrivinlärning. Det berodde på att de gick utbildningen till 1-7 lärare som man kunde göra i slutet på åttiotalet. Min dotters lärare hade gått 1-7 lärarutbildningen med inriktning mot NO och då ingick inte läs och skrivinlärning. Trots det blev man behörig till att undervisa i lågstadiet. 


    Eftersom min dotter hade problem med läsinlärning samarbetade jag mycket med hennes lärare i förskoleklassen, som tipsade mig om att köpa boken: L som i Läsa och M som i metod. Denna bok beskrev ett tiotal olika läs och skrivinlärningsmetoder som används i Sverige. Jag frågade min dotters lärare på lågstadiet, vilken metod hon använde, men det kunde hon inte svara på.
    Jag läste också många andra böcker om tal och språkutveckling, material från Kodknackarna och satte mig in i detta för att kunna hjälpa min dotter. Till slut fick vi också hjälp av en utbildad speciallärare, som tur var. Så jag blev till slut väldigt insatt i läs och skrivinlärning, jag samarbetade nära min dotters speciallärare , för att vi skulle få bästa effekt, vilket vi fick. 

  • AndreaBD
    En glad tjej skrev 2024-09-08 07:39:24 följande:
    Utbildningen är fyra år,  vi läste mycket om de ämnen vi skulle undervisa i så ämneskunskaper fick vi gott om. Det som jag tycker saknas är fördjupade kunskaper inom npf. 
    Upp till mellanstadiet kan det vara fyra år. Högstadiet och gymnasiet är oftast fem år.
  • AndreaBD
    Anonym (Debatt) skrev 2024-09-08 09:00:47 följande:
    Spelar detta någon roll Var läraren jobbar någonstans när undervisningen är slut? 
    ABSOLUT! 35 timmar är arbetsplatsförlagd tid. Det betyder i skolan, ingen annanstans. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mio) skrev 2024-09-08 08:51:59 följande:

    Det där skiljer sej nog från skola till skola. Min mamma bor granne med en lärare. Grannen går till jobbet varje dag 7:30 och kommer hem varje dag kl 14. 15 min i var riktning till arbetsplatsen. Jag har svårt att få det till 35 h. 


    Då jobbade hon inte heltid. Det finns ingen annan möjlighet. Det skiljer sid absolut inte från skola till skola, det gäller hela Sverige, även friskolor. 
Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?