• Anonym (Debatt)

    Höja statusen på läraryrket?

    Diskussionen är flitigt debatterad, hur ska vi höja skolans status. 


    Något jag funderar på är om inte statusen sjunker utifrån de som läser och blir lärarna. Högskolorna larmar om lärarstudenter som är oerhört lågpresterande. Lärarna på universiteten vet att de borde underkänna fler men det går inte. 


    Så hur får man elever med bra betyg att vilja bli lärare. Vi kan ju inte sätta högre löner på de befintliga lärarna. 


    Jag vet inte hur många lärarstudenter jag träffat som uttrycker att det aldrig läst en bok. Det gillar inte skolan, men de tycker barn är härliga och de säger så roliga saker, så de är så mysiga att vara med och därför vill de jobba med barn. 


    En historielärare som inte gillar historia, en lågstadielärare som ska lära barn läsa och skriva, utan att själv gilla detta. Hur går detta ihop? 

  • Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?
  • Fiona M

    Varför skulle det inte gå att underkänna studenter som inte uppnår kursmålen? 

  • sillson

    Om man vill höja statusen på ett yrke så måste man alltid prioritera lön och arbetsvillkor.

    Lön och arbetsvillkor!
    Lön och arbetsvillkor! 

  • Anonym (Majken)

    Högre lön vore förstås önskvärt, men det enda som verkligen skulle höja läraryrkets status på riktigt vore att återskapa en skola där det är lärarna som har makten och inte eleverna. Och där lärarna i huvudsak får undervisa och man förbereder eleverna på att bli ansvarstagande vuxna samhällsmedborgare.

    Har vänner från USA, Frankrike och Tyskland som är chockade över den totala oreda som den svenska skolan har blivit.

  • Anonym (Majken)
    Fiona M skrev 2024-09-05 22:09:27 följande:

    Varför skulle det inte gå att underkänna studenter som inte uppnår kursmålen? 


    Eller hur. "Vi måste ta bort betyget F!" säger många. Varför? Det står ju för "icke godkänt" och det har alltid funnits ett betyg som motsvarar det. Uppvisar du inte tillräckliga kunskapskrav, ja då är du inte godkänd. Varför skulle en som inte förtjänar att bli godkänd få samma betyg som en som faktiskt gör det? Det är om något är väl galet.
  • Anonym (Pi)
    Anonym (T) skrev 2024-09-05 21:35:23 följande:
    Det du påstår stämmer inte.

    Visa mig källor på dina påståenden!

    Man har tvärtemot det du påstår höjt svårighetsgraden på utbildningen i Sverige och förlängt utbildningen med flera år samt lagt till mer forskning så att lärarutbildningen idag är en universitetsutbildning som vilken annan universitetsutbildning. 
    Och frågan är om det är bra. Om man ska lära barn att läsa kanske det är bättre att faktiskt undervisas i hur man gör det på bästa sätt snarare än att lära sig olika teorier om lärande? Jag har själv gått en universitetsutbildning för ett annat yrke där jag tänker att otroligt mycket av det vi lärde oss inte har ett smack med själva yrkesutövandet att göra. Jag blev bra på att läsa forskningsartiklar och sammanfatta dem, men det har mycket lite med att arbeta i yrket i praktiken att göra. Det känns som att det i Sverige finns en övertro på att all utbildning måste gå via universiteten.
  • Tow2Mater

    Inför betyg från första klass, inklusive ordnings- och uppförandebetyg. Och underkänns eleven blir det diskussion med både klasslärare och rektor.

  • Anonym (123)

    Det har väl redan hänt att statusen har höjts och lönerna blivit högre?

    Förut när man träffade någon som var lärare så kunde man tänka att den inte varit så duktig i skolan men nu så tänker jag inte alls så utan är bara intresserad av att höra mer.

    Har flera civilingenjörer i min närhet som omskolat sig till lärare också som hänvisat just till att det förändrade löne- och statusläget nu jämfört med för 20 år sedan när de gick sina ingenjörsutbildningar är det som fått de att verkligen ta steget.

  • Postman

    In med fler vuxna i skolan så man hinner ta i alla problem som är plus att lärarna då också slipper stå ensamma. In med fler män. Plocka ut alla barn med personlig assistent och diagnoser och sätt dem i specialskola. 

  • Anonym (Klara)
    Anonym (Debatt) skrev 2024-09-05 19:57:53 följande:
    Höja statusen på läraryrket?

    Diskussionen är flitigt debatterad, hur ska vi höja skolans status. 


    Något jag funderar på är om inte statusen sjunker utifrån de som läser och blir lärarna. Högskolorna larmar om lärarstudenter som är oerhört lågpresterande. Lärarna på universiteten vet att de borde underkänna fler men det går inte. 


    Så hur får man elever med bra betyg att vilja bli lärare. Vi kan ju inte sätta högre löner på de befintliga lärarna. 


    Jag vet inte hur många lärarstudenter jag träffat som uttrycker att det aldrig läst en bok. Det gillar inte skolan, men de tycker barn är härliga och de säger så roliga saker, så de är så mysiga att vara med och därför vill de jobba med barn. 


    En historielärare som inte gillar historia, en lågstadielärare som ska lära barn läsa och skriva, utan att själv gilla detta. Hur går detta ihop? 


    För det första så tror jag inte att det är så som du beskriver det när det kommer till studenterna. Att de inte är intresserade av att lära ut. 


    Förbättra arbetsmiljön, då blir det ett attraktivt yrke igen. Dra inte ner på kringpersonal såsom skolsyster, kurator, vaktmästare, bibliotikarie osv.

  • Anonym (Klara)
    Anonym (Debatt) skrev 2024-09-05 21:17:57 följande:

    Du svarar inte på frågan. Det är stora brister på nivån på de som börjar och lärarna på universiteten kan inte underkänna dessa, det skulle bli för många, istället börjar lärarna anpassa undervisningen efter eleverna. 


    Att vilja bli lärare och att bli en bra lärare är inte samma sak. Du svarar inte på min fråga känner jag, är det någon medveten strategi? Att börja argumentera om förstatligandet av skolorna istället. 


    Att förstatliga skolan så det blir en mer likvärdig skola för alla, är ett sätt att höja statusen. Dvs ett svar på din fråga, även om du inte förstod det. 
Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?