• Anonym (Debatt)

    Höja statusen på läraryrket?

    Diskussionen är flitigt debatterad, hur ska vi höja skolans status. 


    Något jag funderar på är om inte statusen sjunker utifrån de som läser och blir lärarna. Högskolorna larmar om lärarstudenter som är oerhört lågpresterande. Lärarna på universiteten vet att de borde underkänna fler men det går inte. 


    Så hur får man elever med bra betyg att vilja bli lärare. Vi kan ju inte sätta högre löner på de befintliga lärarna. 


    Jag vet inte hur många lärarstudenter jag träffat som uttrycker att det aldrig läst en bok. Det gillar inte skolan, men de tycker barn är härliga och de säger så roliga saker, så de är så mysiga att vara med och därför vill de jobba med barn. 


    En historielärare som inte gillar historia, en lågstadielärare som ska lära barn läsa och skriva, utan att själv gilla detta. Hur går detta ihop? 

  • Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?
  • Meddelande borttaget
  • Cathariiina
    Fiona M skrev 2024-09-07 12:04:38 följande:
    Du visar bara på trångsynthet och okunskap med dina inlägg.
    Nej det är mina egna erfarenheter. 
  • Anonym (Pi)
    En glad tjej skrev 2024-09-07 12:06:07 följande:
    Nej, universiteten har definitivt inte sänkt kraven på lärarutbildningen. Ja, det är låga antagningspoäng men du märker snabbt om du inte hänger med. Examinationerna är absolut inte lätta om man inte hängt med. Lärarutbildningen är idag också akademisk vilket innebär att du skriver akademiskt, hänvisar till forskning mm. Jag läste till lärare 2015 - 2019, det var flera som droppade av i början och en bit in i terminen eftersom de inte hängde med, det var samma krav för alla.
    Skrev det här tidigare i tråden angående just detta. Vad tänker du om det?

    Och frågan är om det är bra. Om man ska lära barn att läsa kanske det är bättre att faktiskt undervisas i hur man gör det på bästa sätt snarare än att lära sig olika teorier om lärande? Jag har själv gått en universitetsutbildning för ett annat yrke där jag tänker att otroligt mycket av det vi lärde oss inte har ett smack med själva yrkesutövandet att göra. Jag blev bra på att läsa forskningsartiklar och sammanfatta dem, men det har mycket lite med att arbeta i yrket i praktiken att göra. Det känns som att det i Sverige finns en övertro på att all utbildning måste gå via universiteten.
  • TvillingmammaVästgöte
    Cathariiina skrev 2024-09-07 11:56:16 följande:

    Först och främst är problemet att det är ett kvinnoyrke, och att så många av kvinnorna har valt yrket endast för att kunna komma undan med så lite arbeta som möjligt. Detta hör jag jämt när jag pratar med lärare som jag känner privat: "jag är alltid ledig när barnen är lediga, det underlättar så mycket", "jag får mycket tid med mina barn", "det är korta dagar, det är bra för då slipper mina barn långa dagar i barnomsorgen". 

    Ovanstående är ju förståeligt och positivt för lärarbarnen såklart, men det kan inte vara sådant som ska vara motivationen, när man väljer ett yrke där man kan göra så stor skillnad för det uppväxande släktet - både positivt och negativt. Det är OERHÖRT slött + att allting är OMÖJLIGT.

    Kommer ihåg när jag hade barn i skolan, och det var helt omöjligt för läraren att hålla ett utvecklingssamtal efter klockan 16, för "då är arbetstiden slut". Tänk om JAG skulle ha sagt så till MIN arbetsgivare vid diverse akuta situationer, på den tiden då jag arbetade inom vård och omsorg, eller när man behövde träffa anhöriga som i sin tur hade SINA arbetsdagar och ofta inte kunde komma före klockan 18: "nä nu är arbetstiden slut, nu går jag hem, hej då!". ???

    Det finns mig veterligen INGEN annan yrkeskategori än just lärare, som håller så hårt på sina - redan mycket korta - arbetsdagar. 


    Våra barns lärare på låg och mellanstadie gick alltid hem när barnen gick hem, vid tvåtiden. Man kunde inte ringa eller maila dem. 
  • Anonym (Jojo)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-06 15:13:54 följande:

    I friskolorna är det oftast mycket bättre ordning. Men dem vill många nu förbjuda. Skall vi bara ha kaosartade och dåliga kommunala skolor? 


    Suck. Friskolereformen, kommunaliseringen, det fria skolvalet och ersättningsmodellerna till friskolor har alla samverkat uselt för att urholka och riva ned en svensk skola som en gång hade höga resultat och var likvärdig. Visst kan man vilja ha sina egna barn på en skola man uppfattar som lugn och därför slåss för dess överlevnad, men tittar man på helheten kan man inte gärna tycka att systemet är bra på samhällsnivå. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Jojo) skrev 2024-09-07 13:12:22 följande:
    Suck. Friskolereformen, kommunaliseringen, det fria skolvalet och ersättningsmodellerna till friskolor har alla samverkat uselt för att urholka och riva ned en svensk skola som en gång hade höga resultat och var likvärdig. Visst kan man vilja ha sina egna barn på en skola man uppfattar som lugn och därför slåss för dess överlevnad, men tittar man på helheten kan man inte gärna tycka att systemet är bra på samhällsnivå. 

    Jo, det tycker jag. Det är bättre för samhället att ha några bra skolor än att inte ha några alls. Vi behöver åtminstone några i Sverige som kan bli läkare och ingenjörer, det är bra för samhället!

    Att de kommunala skolorna skulle bli plötsligt bättre för att friskolorna stängs, det tror jag inte på. 


    Mina barn gick på kommunal skola och det var uselt och kaotiskt och de lärde sig inte mycket. På den kommunala skolan fanns vare sig invandrare eller problem med låg socioekonomisk nivå. Enbart svenskfödda villabarn med svenskfödda föräldrar med god ekonomi . Den socioekonomiska nivån var högre i den kommunala skolan än i friskolan de började på, som var så mycket bättre.

  • AndreaBD
    Anonym (Grannen) skrev 2024-09-06 16:35:49 följande:

    Man kan ju börja lära barn i skolåldern att man tilltalar läraren med respekt och inte som en hög med skit. Har en stark känsla av att mycket kan komma att förändras från det. 


    Det är exakt poängen. Det har inte med lönerna att göra. Dessa är på acceptabel nivå nu. Visserligen kan det vara så att man numera inte får lika bra folk till att jobba som lärare, eftersom man har sänkt kraven mycket, men det har inte riktigt med lärarens status att göra. 

    Poängen är helt enkelt att det gör hela skillnaden vilken syn föräldrarna har på skolan och på lärarna. Klagar de jämt på vad skolan kräver och ifrågasätter om de får kräva sånt, så lär också. Det märks omdelbart i skolan. Såna barn ifrågasätter allt - och då menar jag inte inom ämnet, frågeställningar som kan ställas om det man jobbar med - utan de ifrågasätter om de ska göra det som läraren vill att de ska göra.

    Ett exempel från iförrgår. En årskurs 6 elev gnäller: "Varför ska jag lära mig tyska? Det är ändå inget man behöver." Han har valt det själv och det har gått  bara knappt 2 veckor. Jag upplyste honom också om att det ofta står i jobbannonser. Och det intresserar inte riktigt en årskurs 6, jag vet. 

    Jag har haft enskilda elever som har varit super-bra på det sättet. Såna som aldrig gnällt utan som försökt och som alltid försökt göra det som läraren sagt. Jag har då tittat lite extra på föräldrarna, som jag ändå brukade träffa i något sammanhang. Och det visade sig att föräldrarna var jätte-konsekventa, tydliga, och ställde krav på sina barn. Lagom, inte för höga krav. Men de krävde att barnen gör det de ska. Precis som jag också har gjort med mina barn. Jag har även frågat efter om mina barn är artiga och trevliga mot lärarna och att jag vill veta ifall de inte är det. Just för att två av mina barn har ADHD. Trots detta - de har skött sig. Inga mönsterbarn, med tanke på ADHDn, men inte otrevliga mot lärarna.
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-06 15:13:54 följande:

    I friskolorna är det oftast mycket bättre ordning. Men dem vill många nu förbjuda. Skall vi bara ha kaosartade och dåliga kommunala skolor? 


    Tror du verkligen att de har ett bättre system? Det har de inte. Jag har jobbat både på kommunala skolor och på friskolor och den enda skillnader jag har sett var elevunderlaget. Dvs. alla ambitiösa föräldrar skickade barnen till friskolor, vilket gjorde att de kommunala skolorna hade alla elever med särskilda behöv. Friskolorna sållade nämligen ut alla barn med diagnos. Eller i de fallen där de inte direkt gjorde det, gjorde de det indirekt, iom att de krävde att barnen skulle kunna jobba ganska självständigt (t.ex. Kunskapsskolan). Då fick vi tillbaka en del barn till den kommunala skolan igen. 
  • AndreaBD
    Anonym (W) skrev 2024-09-06 08:16:42 följande:

    Jag tror inte det handlar om lönen utan om arbetsmiljön. Lönen ligger faktiskt inte särskilt lågt när man tittar på statistiken. Den ligger runt 40000 plus minus någon tusenlapp beroende på om man jobbar inom grundskolan eller gymnasieskolan. Det är inte så lågt att det baserat på det skulle få svårt att locka folk till yrket. Möjligtvis tror folk att lärarlönerna är lägre än vad de är pga hur det pratas i media.

    Den verkliga anledningen till att få vill blir lärare tror jag alltså är arbetsmiljön. Hemska ungar som lever rövare samt häver ur sig fruktansvärda saker till lärare och andra elever, noll respekt från vare sig elever eller vårdnadshavare, få skulden om en elev inte når målen även när eleven inte gjort något för att nå dem under hela läsåret, ingen större chans till att påverka hur man lär ut till  eleverna, vårdnadshavare som tar barnet i försvar oavsett vad varenda gång och ingen som helst makt i klassrummet utan riskerar att bli anmäld om de så tittar fel på en elev. Det finns få som vill arbeta i en miljö där de dagligen blir kallade glåpord och riskerar bli utsatta för våld, får hörselskador av ljudnivån, får ägna dagen åt försök att tillrättavisa personer som medvetet stör och förstör både lokaler och arbetsro osv. Hade det varit ordning och reda i skolan, om lärarna faktiskt respekterades samt hade förtroende att bestämma mycket själva hur undervisningen skulle gå till hade det kunnat vara attraktivt. Det är i grunden ett dagtidsjobb med helt ok lön, lediga helger, högtider och lov (även om detta arbetas in) där man får arbeta med människor och ämnen en brinner för, lära ut till och påverka nästa generation. Är övertygad om att många skulle vilja bli lärare om miljön och förutsättningarna att bedriva undervisning i god arbetsmiljö fixades. Någon eller ett par tusen extra i lönekuvertet kommer inte hjälpa för att locka folk till yrket.


    PRECIS så är det. 
  • AndreaBD
    sillson skrev 2024-09-05 22:14:06 följande:

    Om man vill höja statusen på ett yrke så måste man alltid prioritera lön och arbetsvillkor.

    Lön och arbetsvillkor!
    Lön och arbetsvillkor! 


    Och i det här fallet mest arbetsmiljön. Lönen är okej. Det hjälper faktiskt också med en bra ledning, som stöttar lärarna och med ett samarbete när det gäller ordning i klassrummen. Om man t.ex. har någon extra-personal, som tittar in ibland och som plockar ut elever som inte sköter sig, eller om man satsar i början av läsåret på att vara två lärare med klassen och att mest satsa på ordning, bara någon vecka eller två - då kan det fungera bra. 
Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?