Anonym (Grannen) skrev 2024-09-06 16:35:49 följande:
Man kan ju börja lära barn i skolåldern att man tilltalar läraren med respekt och inte som en hög med skit. Har en stark känsla av att mycket kan komma att förändras från det.
Det är exakt poängen. Det har inte med lönerna att göra. Dessa är på acceptabel nivå nu. Visserligen kan det vara så att man numera inte får lika bra folk till att jobba som lärare, eftersom man har sänkt kraven mycket, men det har inte riktigt med lärarens status att göra.
Poängen är helt enkelt att det gör hela skillnaden vilken syn föräldrarna har på skolan och på lärarna. Klagar de jämt på vad skolan kräver och ifrågasätter om de får kräva sånt, så lär också. Det märks omdelbart i skolan. Såna barn ifrågasätter allt - och då menar jag inte inom ämnet, frågeställningar som kan ställas om det man jobbar med - utan de ifrågasätter om de ska göra det som läraren vill att de ska göra.
Ett exempel från iförrgår. En årskurs 6 elev gnäller: "Varför ska jag lära mig tyska? Det är ändå inget man behöver." Han har valt det själv och det har gått bara knappt 2 veckor. Jag upplyste honom också om att det ofta står i jobbannonser. Och det intresserar inte riktigt en årskurs 6, jag vet.
Jag har haft enskilda elever som har varit super-bra på det sättet. Såna som aldrig gnällt utan som försökt och som alltid försökt göra det som läraren sagt. Jag har då tittat lite extra på föräldrarna, som jag ändå brukade träffa i något sammanhang. Och det visade sig att föräldrarna var jätte-konsekventa, tydliga, och ställde krav på sina barn. Lagom, inte för höga krav. Men de krävde att barnen gör det de ska. Precis som jag också har gjort med mina barn. Jag har även frågat efter om mina barn är artiga och trevliga mot lärarna och att jag vill veta ifall de inte är det. Just för att två av mina barn har ADHD. Trots detta - de har skött sig. Inga mönsterbarn, med tanke på ADHDn, men inte otrevliga mot lärarna.