• Anonym (Debatt)

Höja statusen på läraryrket?

Diskussionen är flitigt debatterad, hur ska vi höja skolans status. 

Något jag funderar på är om inte statusen sjunker utifrån de som läser och blir lärarna. Högskolorna larmar om lärarstudenter som är oerhört lågpresterande. Lärarna på universiteten vet att de borde underkänna fler men det går inte. 

Så hur får man elever med bra betyg att vilja bli lärare. Vi kan ju inte sätta högre löner på de befintliga lärarna. 

Jag vet inte hur många lärarstudenter jag träffat som uttrycker att det aldrig läst en bok. Det gillar inte skolan, men de tycker barn är härliga och de säger så roliga saker, så de är så mysiga att vara med och därför vill de jobba med barn. 

En historielärare som inte gillar historia, en lågstadielärare som ska lära barn läsa och skriva, utan att själv gilla detta. Hur går detta ihop? 

• Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?
  • Anonym (inte?)
    Anonym (Mio) skrev 2024-09-06 14:12:50 följande:

om 15 föräldrar kontaktar läraren över en sån sak kanske man ska fundera varför informationen inte gått fram till föräldrarna. Kan lika väl vara lärarens fel som inkompetenta föräldrar. 

Här har kommunikationen via skolprogrammen inte fungerat alls under mina barns skolgång. Till största delen på grund av lärarnas ovilja eller inkompetens av att lägga ut saker. Dom flesta föräldrar som använt sej av portalen att kommunicera med skolan har aldrig fått svar eller fått svar flera månader senare. Hör samma från föräldrar som har barn från andra skolor 

Poängen är ju att det borde finnas någon annan att kontakta än läraren.
  • Anonym (Grannen)

Man kan ju börja lära barn i skolåldern att man tilltalar läraren med respekt och inte som en hög med skit. Har en stark känsla av att mycket kan komma att förändras från det. 

• Anonym (Mio)
    Anonym (inte?) skrev 2024-09-06 16:26:11 följande:
    Poängen är ju att det borde finnas någon annan att kontakta än läraren.
    Och min poäng är att om 15 av 25 föräldrar behöver kontakta läraren ligger sannolikt felet i lärarens sätt att få ut informationen. Att låta någon annan få alla telefonsamtal är väl knappast någon bra lösning. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Majken) skrev 2024-09-05 22:17:36 följande:

Högre lön vore förstås önskvärt, men det enda som verkligen skulle höja läraryrkets status på riktigt vore att återskapa en skola där det är lärarna som har makten och inte eleverna. Och där lärarna i huvudsak får undervisa och man förbereder eleverna på att bli ansvarstagande vuxna samhällsmedborgare.

Har vänner från USA, Frankrike och Tyskland som är chockade över den totala oreda som den svenska skolan har blivit.

Det gäller dock inte gymnasieskolan, i samma utsträckning som lägre stadier. Min erfarenhet är att det var katastrof i låg och mellanstadium, men på gymnasiet var undervisningen mycket bättre än när  jag gick på gymnasiet på åttiotalet. Mycket hög nivå på kurserna och väldigt bra lärare hade mina barn, på naturvetenskapligt program.
  • Cathariiina
    Anonym (inte?) skrev 2024-09-05 20:24:22 följande:

Kan vi verkligen inte sätta högre löner på lärare? Varför inte? 

Skolan behöver förvisso mer förstärkning än bara högre lärarlöner. Ofta är klagomål på löner, i alla yrken, inte egentligen klagomål på löner utan på förhållandet mellan lönen, arbetet och ansvaret.

Jag tycker att lärarlönerna redan är alldeles för höga i förhållande till den låga kompetensen. Tänk på att det är skattepengar också! Pengarna behövs i skolan, men då inte till lärarnas löner, utan först och främst till anpassningar så att vi kommer ifrån modellen, att elever som inte har någonting annat gemensamt än att de är födda i samma stadsdel och samma år, ska gå i samma klass i nio år...
  • Cathariiina

Först och främst är problemet att det är ett kvinnoyrke, och att så många av kvinnorna har valt yrket endast för att kunna komma undan med så lite arbeta som möjligt. Detta hör jag jämt när jag pratar med lärare som jag känner privat: "jag är alltid ledig när barnen är lediga, det underlättar så mycket", "jag får mycket tid med mina barn", "det är korta dagar, det är bra för då slipper mina barn långa dagar i barnomsorgen". 

Ovanstående är ju förståeligt och positivt för lärarbarnen såklart, men det kan inte vara sådant som ska vara motivationen, när man väljer ett yrke där man kan göra så stor skillnad för det uppväxande släktet - både positivt och negativt. Det är OERHÖRT slött + att allting är OMÖJLIGT.

Kommer ihåg när jag hade barn i skolan, och det var helt omöjligt för läraren att hålla ett utvecklingssamtal efter klockan 16, för "då är arbetstiden slut". Tänk om JAG skulle ha sagt så till MIN arbetsgivare vid diverse akuta situationer, på den tiden då jag arbetade inom vård och omsorg, eller när man behövde träffa anhöriga som i sin tur hade SINA arbetsdagar och ofta inte kunde komma före klockan 18: "nä nu är arbetstiden slut, nu går jag hem, hej då!". ???

Det finns mig veterligen INGEN annan yrkeskategori än just lärare, som håller så hårt på sina - redan mycket korta - arbetsdagar. 

• Fiona M
    Cathariiina skrev 2024-09-07 11:48:01 följande:
    Jag tycker att lärarlönerna redan är alldeles för höga i förhållande till den låga kompetensen. Tänk på att det är skattepengar också! Pengarna behövs i skolan, men då inte till lärarnas löner, utan först och främst till anpassningar så att vi kommer ifrån modellen, att elever som inte har någonting annat gemensamt än att de är födda i samma stadsdel och samma år, ska gå i samma klass i nio år...
    Låga kompetensen?
  • Fiona M
    Cathariiina skrev 2024-09-07 11:56:16 följande:

Först och främst är problemet att det är ett kvinnoyrke, och att så många av kvinnorna har valt yrket endast för att kunna komma undan med så lite arbeta som möjligt. Detta hör jag jämt när jag pratar med lärare som jag känner privat: "jag är alltid ledig när barnen är lediga, det underlättar så mycket", "jag får mycket tid med mina barn", "det är korta dagar, det är bra för då slipper mina barn långa dagar i barnomsorgen". 

Ovanstående är ju förståeligt och positivt för lärarbarnen såklart, men det kan inte vara sådant som ska vara motivationen, när man väljer ett yrke där man kan göra så stor skillnad för det uppväxande släktet - både positivt och negativt. Det är OERHÖRT slött + att allting är OMÖJLIGT.

Kommer ihåg när jag hade barn i skolan, och det var helt omöjligt för läraren att hålla ett utvecklingssamtal efter klockan 16, för "då är arbetstiden slut". Tänk om JAG skulle ha sagt så till MIN arbetsgivare vid diverse akuta situationer, på den tiden då jag arbetade inom vård och omsorg, eller när man behövde träffa anhöriga som i sin tur hade SINA arbetsdagar och ofta inte kunde komma före klockan 18: "nä nu är arbetstiden slut, nu går jag hem, hej då!". ???

Det finns mig veterligen INGEN annan yrkeskategori än just lärare, som håller så hårt på sina - redan mycket korta - arbetsdagar. 

Du visar bara på trångsynthet och okunskap med dina inlägg.
  • En glad tjej
    Anonym (Debatt) skrev 2024-09-05 20:29:02 följande:
    Svårt att höja lönen för alla om lärarna faktiskt inte håller måttet. Tittar vi på Finland så är deras lärare personer som hade betyg för att bli läkare, civilingenjörer och jurister. i Sverige kan du ha vilket betyg som helst? 

Många av dessa klarar utbildningar för att universiteten sänkt kraven. Så då kan man inte höja lärarna.. kan köpa om man börjar göra kunskapsprov på lärarna och tar en oberoende observatörer som utvärderar lärarnas undervisning, planering m.m

Håller kan hög kvalitet så ska man självklart få högre lön. Du ignorerade dessutom min övriga text. 
    Nej, universiteten har definitivt inte sänkt kraven på lärarutbildningen. Ja, det är låga antagningspoäng men du märker snabbt om du inte hänger med. Examinationerna är absolut inte lätta om man inte hängt med. Lärarutbildningen är idag också akademisk vilket innebär att du skriver akademiskt, hänvisar till forskning mm. Jag läste till lärare 2015 - 2019, det var flera som droppade av i början och en bit in i terminen eftersom de inte hängde med, det var samma krav för alla.
Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?