Inlägg från: Anonym (Mio) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mio)

Höja statusen på läraryrket?

Steg 1 tror jag behöver vara att lärarna höjer nivån på sig själva. Visa elever och föräldrar att ni finns där för att lära ut under er arbetstid. Var tillgängliga. Och då menar jag inte på fritiden utan på er arbetstid. 

Jag tycker tyvärr många lärare är allt för slappa och ovilliga till mycket. Som exempel ur föräldrarperspektivet är det helt omöjligt att som förälder få tag i en enskild lärare. Inte för att varje dag få rapporter om oviktiga saker utan dom enstaka gånger där det verkligen är viktigt. För att inte få hela familjelivs lärarjobb på mej så handlar det om mindre än 5 gånger under ett barns hela grundskoletid i mitt fall. 

• Anonym (Mio)
    Anonym (Debatt) skrev 2024-09-05 21:29:55 följande:

Och varför behöver du ha tag på lärarna? Vill du att lärarna ska stå i klassrummet och svara på frågor under lektionstid. Vissa lärare har ibland fem minuters rast mellan sina lektioner. Så de behöver få ut eleverna, gå på toaletten, ställa i ordning inför nästa grupp, prata med någon som är ledsen och så vidare. 

Du tycker inte att det är ett problem att många lärare saknar svaga teoretiska kunskaper? Att läraren inte kan grundläggande geografi eller är särskriver konstant I veckobreven? 

Jo det är såklart ett stort problem.

Ja du varför vill man ha tag på sitt barns lärare? En anledning kan vara som i mitt fall att berätta att barnet diagnostiserats med en sjukdom som hen inte kommer överleva. Och att barnets skoltid kommer att förändras på grund av det. 

En lärare har 45 timmars arbetsvecka, men undantag av en liten del. Det finns gott om timmar som inte infaller under lektionstid. Varför i hela friden skulle man som förälder göra det i klassrummet? Hur tänker du ens? 

• Anonym (Mio)
    Anonym (inte?) skrev 2024-09-05 21:58:20 följande:
    Det är här skolan behöver förstärkning. För även om du försökte få kontakt med ditt barns lärare 5 gånger på hela skolgången, om 5 viktiga saker, så finns det föräldrar som kontaktar skolan om 5 oviktiga saker i månaden, som tar 20+ minuter att avhandla även om de hade kunnat gå på 5 sekunder att kolla på skolwebben. Och är barnen ganska små/lågstadieåldern så kommer 15 av 25 barns föräldrar ringa på torsdagen och kolla så det verkligen ska vara utflykt imorgon. Där rök ett par timmar av lärarens tid.

Jag är så tacksam över att min skola har lärarsekreterare som kan göra en hel del småuppgifter av informationsslaget och annat administrativt.

om 15 föräldrar kontaktar läraren över en sån sak kanske man ska fundera varför informationen inte gått fram till föräldrarna. Kan lika väl vara lärarens fel som inkompetenta föräldrar. 

Här har kommunikationen via skolprogrammen inte fungerat alls under mina barns skolgång. Till största delen på grund av lärarnas ovilja eller inkompetens av att lägga ut saker. Dom flesta föräldrar som använt sej av portalen att kommunicera med skolan har aldrig fått svar eller fått svar flera månader senare. Hör samma från föräldrar som har barn från andra skolor 

• Anonym (Mio)
    Anonym (inte?) skrev 2024-09-05 21:58:20 följande:
    Det är här skolan behöver förstärkning. För även om du försökte få kontakt med ditt barns lärare 5 gånger på hela skolgången, om 5 viktiga saker, så finns det föräldrar som kontaktar skolan om 5 oviktiga saker i månaden, som tar 20+ minuter att avhandla även om de hade kunnat gå på 5 sekunder att kolla på skolwebben. Och är barnen ganska små/lågstadieåldern så kommer 15 av 25 barns föräldrar ringa på torsdagen och kolla så det verkligen ska vara utflykt imorgon. Där rök ett par timmar av lärarens tid.

Jag är så tacksam över att min skola har lärarsekreterare som kan göra en hel del småuppgifter av informationsslaget och annat administrativt.

om 15 föräldrar kontaktar läraren över en sån sak kanske man ska fundera varför informationen inte gått fram till föräldrarna. Kan lika väl vara lärarens fel som inkompetenta föräldrar. 

Här har kommunikationen via skolprogrammen inte fungerat alls under mina barns skolgång. Till största delen på grund av lärarnas ovilja eller inkompetens av att lägga ut saker. Dom flesta föräldrar som använt sej av portalen att kommunicera med skolan har aldrig fått svar eller fått svar flera månader senare. Hör samma från föräldrar som har barn från andra skolor 

• Anonym (Mio)
    Anonym (inte?) skrev 2024-09-06 16:26:11 följande:
    Poängen är ju att det borde finnas någon annan att kontakta än läraren.
    Och min poäng är att om 15 av 25 föräldrar behöver kontakta läraren ligger sannolikt felet i lärarens sätt att få ut informationen. Att låta någon annan få alla telefonsamtal är väl knappast någon bra lösning. 
  • Anonym (Mio)
    En glad tjej skrev 2024-09-08 07:41:12 följande:
    Nja, det tror jag inte. Vi har 35 timmars arbetsplatsförlagd tid. Jag är övertygad över att dina barns lärare var på möten mm under flera dagar efter att sina barn slutat. 

Det där skiljer sej nog från skola till skola. Min mamma bor granne med en lärare. Grannen går till jobbet varje dag 7:30 och kommer hem varje dag kl 14. 15 min i var riktning till arbetsplatsen. Jag har svårt att få det till 35 h. 

• Anonym (Mio)
    AndreaBD skrev 2024-09-07 14:24:19 följande:
    Är själv lärare. Tro mig - det är INTE så att informationen inte har gått till föräldrana som borde ha gått ut (tydligare). Oftast kommer föräldrar med frågor om något som läraren själv inte vet (än), och det är just därför de inte har fått information. 

Det där verkar ju lite märkligt. Grundpåståendet i det här sidospåret var ett påstående där en lärare påstod att 15 av 25 föräldrar kvällen innan kontaktade läraren om det verkligen var utflykt i morgon. 

• Anonym (Mio)
    En glad tjej skrev 2024-09-08 09:02:20 följande:
    Nej, alla lärare ska ha 35 timmars arbetsplatsförlagd tid i sitt schema, sen 10 timmar förtroendetid som man kan lägga var man vill. Den läraren din mamma bor granne med kanske inte arbetar heltid? På mitt jobb slutar vi alla 16.30 två dagar i veckan pga lärarkåren, konferenser mm.

Jo hon arbetar heltid. Och mamma passar hennes hund dagtid så tiderna stämmer. Hon hämtar och lämnar sin hund dom tiderna. 

Å andra sidan är hon en mycket omtyckt och duktig lärare. Hon har väl jobbat 25 år ungefär i samma skola. Hon kan definitivt sitt jobb på alla punkter, men hon lägger garanterat inte ner 45 timmar i veckan på sitt jobb. Men varför skulle hon behöva det? Hon sköter sitt uppdrag som lärare exemplariskt. 

• Anonym (Mio)
    En glad tjej skrev 2024-09-08 09:32:16 följande:
    Möten och konferenser kan man inte förhandla bort, de ska ske på arbetstid. En lärare lägger oftast ner mer än 35 timmar i veckan på sitt arbete, sitter på kvällarna och förbereder, planerar, svarar kanske på mejl osv. Utvecklingssamtal tar tid att förbereda och utföra. En duktig lärare arbetar ofta mycket, inte lite.

Jag kan tyvärr inte svara på hur dom gör med möten och konferenser. Kanske kör dom via Teams eller något annat. Det är en liten byskola med endast en klass i varje i åk 1-6. Alla lärare har lång erfarenhet, är rätt säker på att dom inte behöver lägga ner lika mycket tid som en nyexaminerad. Som lekman skulle jag ändå vilja påstå att lärarna gör ett gott jobb. När barnen förflyttas till högstadiet och slås i hop med flera andra skolor ligger dom alltid i topp kunskapsmässigt. 

Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?