• Anonym (Debatt)

    Höja statusen på läraryrket?

    Diskussionen är flitigt debatterad, hur ska vi höja skolans status. 


    Något jag funderar på är om inte statusen sjunker utifrån de som läser och blir lärarna. Högskolorna larmar om lärarstudenter som är oerhört lågpresterande. Lärarna på universiteten vet att de borde underkänna fler men det går inte. 


    Så hur får man elever med bra betyg att vilja bli lärare. Vi kan ju inte sätta högre löner på de befintliga lärarna. 


    Jag vet inte hur många lärarstudenter jag träffat som uttrycker att det aldrig läst en bok. Det gillar inte skolan, men de tycker barn är härliga och de säger så roliga saker, så de är så mysiga att vara med och därför vill de jobba med barn. 


    En historielärare som inte gillar historia, en lågstadielärare som ska lära barn läsa och skriva, utan att själv gilla detta. Hur går detta ihop? 

  • Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?
  • Anonym (inte?)

    Kan vi verkligen inte sätta högre löner på lärare? Varför inte? 

    Skolan behöver förvisso mer förstärkning än bara högre lärarlöner. Ofta är klagomål på löner, i alla yrken, inte egentligen klagomål på löner utan på förhållandet mellan lönen, arbetet och ansvaret.

  • Anonym (Debatt)
    Anonym (inte?) skrev 2024-09-05 20:24:22 följande:

    Kan vi verkligen inte sätta högre löner på lärare? Varför inte? 

    Skolan behöver förvisso mer förstärkning än bara högre lärarlöner. Ofta är klagomål på löner, i alla yrken, inte egentligen klagomål på löner utan på förhållandet mellan lönen, arbetet och ansvaret.


    Svårt att höja lönen för alla om lärarna faktiskt inte håller måttet. Tittar vi på Finland så är deras lärare personer som hade betyg för att bli läkare, civilingenjörer och jurister. i Sverige kan du ha vilket betyg som helst? 

    Många av dessa klarar utbildningar för att universiteten sänkt kraven. Så då kan man inte höja lärarna.. kan köpa om man börjar göra kunskapsprov på lärarna och tar en oberoende observatörer som utvärderar lärarnas undervisning, planering m.m

    Håller kan hög kvalitet så ska man självklart få högre lön. Du ignorerade dessutom min övriga text. 
  • Anonym (T)

    De studiemotiverade lärarna är ofta personer som har höga betyg och skulle kunna komma in på valfri utbildning, men som väljer att gå lärarutbildningen för att de känner ett kall att bli lärare och brinner för sina ämnen och för att lära ut.
    De mindre studiemotiverade och som sökte endast för att komma in på någon utbildning sållas ändå bort så småningom under utbildningens gång då de inte klarar att fullfölja utbildningen. Men de allra flesta som söker sig till lärarutbildningen är personer som vill bli lärare. 

    En stor anledning till att så få vill bli lärare idag beror på lönen så den behöver höjas med tanke på allt arbete lärare lägger ner och för att inte tala om allt obetalt extraarbete. Skolan skulle även behöva återförstatligas för att höja sin status.

  • Anonym (Debatt)
    Anonym (T) skrev 2024-09-05 21:12:20 följande:

    De studiemotiverade lärarna är ofta personer som har höga betyg och skulle kunna komma in på valfri utbildning, men som väljer att gå lärarutbildningen för att de känner ett kall att bli lärare och brinner för sina ämnen och för att lära ut.
    De mindre studiemotiverade och som sökte endast för att komma in på någon utbildning sållas ändå bort så småningom under utbildningens gång då de inte klarar att fullfölja utbildningen. Men de allra flesta som söker sig till lärarutbildningen är personer som vill bli lärare. 

    En stor anledning till att så få vill bli lärare idag beror på lönen så den behöver höjas med tanke på allt arbete lärare lägger ner och för att inte tala om allt obetalt extraarbete. Skolan skulle även behöva återförstatligas för att höja sin status.


    Du svarar inte på frågan. Det är stora brister på nivån på de som börjar och lärarna på universiteten kan inte underkänna dessa, det skulle bli för många, istället börjar lärarna anpassa undervisningen efter eleverna. 


    Att vilja bli lärare och att bli en bra lärare är inte samma sak. Du svarar inte på min fråga känner jag, är det någon medveten strategi? Att börja argumentera om förstatligandet av skolorna istället. 

  • Anonym (Mio)

    Steg 1 tror jag behöver vara att lärarna höjer nivån på sig själva. Visa elever och föräldrar att ni finns där för att lära ut under er arbetstid. Var tillgängliga. Och då menar jag inte på fritiden utan på er arbetstid. 


    Jag tycker tyvärr många lärare är allt för slappa och ovilliga till mycket. Som exempel ur föräldrarperspektivet är det helt omöjligt att som förälder få tag i en enskild lärare. Inte för att varje dag få rapporter om oviktiga saker utan dom enstaka gånger där det verkligen är viktigt. För att inte få hela familjelivs lärarjobb på mej så handlar det om mindre än 5 gånger under ett barns hela grundskoletid i mitt fall. 

  • Anonym (Debatt)
    Anonym (Mio) skrev 2024-09-05 21:25:20 följande:

    Steg 1 tror jag behöver vara att lärarna höjer nivån på sig själva. Visa elever och föräldrar att ni finns där för att lära ut under er arbetstid. Var tillgängliga. Och då menar jag inte på fritiden utan på er arbetstid. 


    Jag tycker tyvärr många lärare är allt för slappa och ovilliga till mycket. Som exempel ur föräldrarperspektivet är det helt omöjligt att som förälder få tag i en enskild lärare. Inte för att varje dag få rapporter om oviktiga saker utan dom enstaka gånger där det verkligen är viktigt. För att inte få hela familjelivs lärarjobb på mej så handlar det om mindre än 5 gånger under ett barns hela grundskoletid i mitt fall. 


    Och varför behöver du ha tag på lärarna? Vill du att lärarna ska stå i klassrummet och svara på frågor under lektionstid. Vissa lärare har ibland fem minuters rast mellan sina lektioner. Så de behöver få ut eleverna, gå på toaletten, ställa i ordning inför nästa grupp, prata med någon som är ledsen och så vidare. 


    Du tycker inte att det är ett problem att många lärare saknar svaga teoretiska kunskaper? Att läraren inte kan grundläggande geografi eller är särskriver konstant I veckobreven? 

  • Anonym (T)
    Anonym (Debatt) skrev 2024-09-05 21:17:57 följande:

    Du svarar inte på frågan. Det är stora brister på nivån på de som börjar och lärarna på universiteten kan inte underkänna dessa, det skulle bli för många, istället börjar lärarna anpassa undervisningen efter eleverna. 


    Att vilja bli lärare och att bli en bra lärare är inte samma sak. Du svarar inte på min fråga känner jag, är det någon medveten strategi? Att börja argumentera om förstatligandet av skolorna istället. 


    Det du påstår stämmer inte.

    Visa mig källor på dina påståenden!

    Man har tvärtemot det du påstår höjt svårighetsgraden på utbildningen i Sverige och förlängt utbildningen med flera år samt lagt till mer forskning så att lärarutbildningen idag är en universitetsutbildning som vilken annan universitetsutbildning. 

    Jag besvarade sakfrågan i din ts, dvs hur man ska höja skolans status men du verkar inte vara läskunnig. Jag börjar ifrågasätta ditt egentliga syfte med tråden då du vräker ur dig fördomar om lärare utan att ha någon som helst insyn överhuvudtaget om vare sig lärarutbildningen eller läraryrket. 
  • Anonym (inte?)
    Anonym (Debatt) skrev 2024-09-05 20:29:02 följande:
    Svårt att höja lönen för alla om lärarna faktiskt inte håller måttet. Tittar vi på Finland så är deras lärare personer som hade betyg för att bli läkare, civilingenjörer och jurister. i Sverige kan du ha vilket betyg som helst? 

    Många av dessa klarar utbildningar för att universiteten sänkt kraven. Så då kan man inte höja lärarna.. kan köpa om man börjar göra kunskapsprov på lärarna och tar en oberoende observatörer som utvärderar lärarnas undervisning, planering m.m

    Håller kan hög kvalitet så ska man självklart få högre lön. Du ignorerade dessutom min övriga text. 
    Jag ignorerade ingenting. Jag svarade som jag tyckte. Lärarlönerna kan höjas och skolan behöver förstärkning. Det är så vi höjer statusen på läraryrket. Orsaken till att vi har de lärarstudenter vi har är ju för att ingen annan vill bli lärare för att lönerna är för låga i förhållande till det ansvar och arbetsförhållanden som finns. Eftersom antalet lärare inte är något vi kan göra mer avkall på än som redan är gjort, det saknas hiskeliga antal lärare och värre kommer det bli, så måste vi börja i andra änden, för att locka fler, med bättre akademiska förutsättningar, att bli lärare.
  • Anonym (inte?)
    Anonym (Mio) skrev 2024-09-05 21:25:20 följande:

    Steg 1 tror jag behöver vara att lärarna höjer nivån på sig själva. Visa elever och föräldrar att ni finns där för att lära ut under er arbetstid. Var tillgängliga. Och då menar jag inte på fritiden utan på er arbetstid. 


    Jag tycker tyvärr många lärare är allt för slappa och ovilliga till mycket. Som exempel ur föräldrarperspektivet är det helt omöjligt att som förälder få tag i en enskild lärare. Inte för att varje dag få rapporter om oviktiga saker utan dom enstaka gånger där det verkligen är viktigt. För att inte få hela familjelivs lärarjobb på mej så handlar det om mindre än 5 gånger under ett barns hela grundskoletid i mitt fall. 


    Det är här skolan behöver förstärkning. För även om du försökte få kontakt med ditt barns lärare 5 gånger på hela skolgången, om 5 viktiga saker, så finns det föräldrar som kontaktar skolan om 5 oviktiga saker i månaden, som tar 20+ minuter att avhandla även om de hade kunnat gå på 5 sekunder att kolla på skolwebben. Och är barnen ganska små/lågstadieåldern så kommer 15 av 25 barns föräldrar ringa på torsdagen och kolla så det verkligen ska vara utflykt imorgon. Där rök ett par timmar av lärarens tid.

    Jag är så tacksam över att min skola har lärarsekreterare som kan göra en hel del småuppgifter av informationsslaget och annat administrativt.
  • Anonym (Abc)

    Om vi återinför fysiska bestraffningar i skolan så kommer nog lärarna få respekt och därmed högre status.

    Sen är det så klart problematiskt men ibland undrar man om det inte skulle funka.

Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?