Inlägg från: Anonym (inte?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (inte?)

Höja statusen på läraryrket?

Kan vi verkligen inte sätta högre löner på lärare? Varför inte? 

Skolan behöver förvisso mer förstärkning än bara högre lärarlöner. Ofta är klagomål på löner, i alla yrken, inte egentligen klagomål på löner utan på förhållandet mellan lönen, arbetet och ansvaret.

• Anonym (inte?)
    Anonym (Debatt) skrev 2024-09-05 20:29:02 följande:
    Svårt att höja lönen för alla om lärarna faktiskt inte håller måttet. Tittar vi på Finland så är deras lärare personer som hade betyg för att bli läkare, civilingenjörer och jurister. i Sverige kan du ha vilket betyg som helst? 

Många av dessa klarar utbildningar för att universiteten sänkt kraven. Så då kan man inte höja lärarna.. kan köpa om man börjar göra kunskapsprov på lärarna och tar en oberoende observatörer som utvärderar lärarnas undervisning, planering m.m

Håller kan hög kvalitet så ska man självklart få högre lön. Du ignorerade dessutom min övriga text. 
    Jag ignorerade ingenting. Jag svarade som jag tyckte. Lärarlönerna kan höjas och skolan behöver förstärkning. Det är så vi höjer statusen på läraryrket. Orsaken till att vi har de lärarstudenter vi har är ju för att ingen annan vill bli lärare för att lönerna är för låga i förhållande till det ansvar och arbetsförhållanden som finns. Eftersom antalet lärare inte är något vi kan göra mer avkall på än som redan är gjort, det saknas hiskeliga antal lärare och värre kommer det bli, så måste vi börja i andra änden, för att locka fler, med bättre akademiska förutsättningar, att bli lärare.
  • Anonym (inte?)
    Anonym (Mio) skrev 2024-09-05 21:25:20 följande:

Steg 1 tror jag behöver vara att lärarna höjer nivån på sig själva. Visa elever och föräldrar att ni finns där för att lära ut under er arbetstid. Var tillgängliga. Och då menar jag inte på fritiden utan på er arbetstid. 

Jag tycker tyvärr många lärare är allt för slappa och ovilliga till mycket. Som exempel ur föräldrarperspektivet är det helt omöjligt att som förälder få tag i en enskild lärare. Inte för att varje dag få rapporter om oviktiga saker utan dom enstaka gånger där det verkligen är viktigt. För att inte få hela familjelivs lärarjobb på mej så handlar det om mindre än 5 gånger under ett barns hela grundskoletid i mitt fall. 

Det är här skolan behöver förstärkning. För även om du försökte få kontakt med ditt barns lärare 5 gånger på hela skolgången, om 5 viktiga saker, så finns det föräldrar som kontaktar skolan om 5 oviktiga saker i månaden, som tar 20+ minuter att avhandla även om de hade kunnat gå på 5 sekunder att kolla på skolwebben. Och är barnen ganska små/lågstadieåldern så kommer 15 av 25 barns föräldrar ringa på torsdagen och kolla så det verkligen ska vara utflykt imorgon. Där rök ett par timmar av lärarens tid.

Jag är så tacksam över att min skola har lärarsekreterare som kan göra en hel del småuppgifter av informationsslaget och annat administrativt.
  • Anonym (inte?)
    Anonym (Mio) skrev 2024-09-06 14:12:50 följande:

om 15 föräldrar kontaktar läraren över en sån sak kanske man ska fundera varför informationen inte gått fram till föräldrarna. Kan lika väl vara lärarens fel som inkompetenta föräldrar. 

Här har kommunikationen via skolprogrammen inte fungerat alls under mina barns skolgång. Till största delen på grund av lärarnas ovilja eller inkompetens av att lägga ut saker. Dom flesta föräldrar som använt sej av portalen att kommunicera med skolan har aldrig fått svar eller fått svar flera månader senare. Hör samma från föräldrar som har barn från andra skolor 

Poängen är ju att det borde finnas någon annan att kontakta än läraren.
  • Anonym (inte?)
    Anonym (Mio) skrev 2024-09-06 16:45:34 följande:
    Och min poäng är att om 15 av 25 föräldrar behöver kontakta läraren ligger sannolikt felet i lärarens sätt att få ut informationen. Att låta någon annan få alla telefonsamtal är väl knappast någon bra lösning. 
    I min erfarenhet handlar det inte om att föräldrarna inte har informationen, supertydligt, utan at föräldrar är osäkra och söker bekräftelse för att de har förstått det som står i klartext, eller att de vill försäkra sig om att inget har förändrats i planeringen, eller något annat omkring det de ringer eller mejlar om, som klädval för utedagar, vill veta vilka bussar som ska tas, vad det blir till lunch i matsäcken, 

Och, jo, på min skola har vi sekreterare, tar såna samtal och mejl, och det är absolut bara bra. Både för lärarna och för föräldrarna.
Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?