Inlägg från: Anonym (Debatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Debatt)

Höja statusen på läraryrket?

Diskussionen är flitigt debatterad, hur ska vi höja skolans status. 

Något jag funderar på är om inte statusen sjunker utifrån de som läser och blir lärarna. Högskolorna larmar om lärarstudenter som är oerhört lågpresterande. Lärarna på universiteten vet att de borde underkänna fler men det går inte. 

Så hur får man elever med bra betyg att vilja bli lärare. Vi kan ju inte sätta högre löner på de befintliga lärarna. 

Jag vet inte hur många lärarstudenter jag träffat som uttrycker att det aldrig läst en bok. Det gillar inte skolan, men de tycker barn är härliga och de säger så roliga saker, så de är så mysiga att vara med och därför vill de jobba med barn. 

En historielärare som inte gillar historia, en lågstadielärare som ska lära barn läsa och skriva, utan att själv gilla detta. Hur går detta ihop? 

• Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?
  • Anonym (Debatt)
    Anonym (inte?) skrev 2024-09-05 20:24:22 följande:

Kan vi verkligen inte sätta högre löner på lärare? Varför inte? 

Skolan behöver förvisso mer förstärkning än bara högre lärarlöner. Ofta är klagomål på löner, i alla yrken, inte egentligen klagomål på löner utan på förhållandet mellan lönen, arbetet och ansvaret.

Svårt att höja lönen för alla om lärarna faktiskt inte håller måttet. Tittar vi på Finland så är deras lärare personer som hade betyg för att bli läkare, civilingenjörer och jurister. i Sverige kan du ha vilket betyg som helst? 

Många av dessa klarar utbildningar för att universiteten sänkt kraven. Så då kan man inte höja lärarna.. kan köpa om man börjar göra kunskapsprov på lärarna och tar en oberoende observatörer som utvärderar lärarnas undervisning, planering m.m

Håller kan hög kvalitet så ska man självklart få högre lön. Du ignorerade dessutom min övriga text. 
  • Anonym (Debatt)
    Anonym (T) skrev 2024-09-05 21:12:20 följande:

De studiemotiverade lärarna är ofta personer som har höga betyg och skulle kunna komma in på valfri utbildning, men som väljer att gå lärarutbildningen för att de känner ett kall att bli lärare och brinner för sina ämnen och för att lära ut.
    De mindre studiemotiverade och som sökte endast för att komma in på någon utbildning sållas ändå bort så småningom under utbildningens gång då de inte klarar att fullfölja utbildningen. Men de allra flesta som söker sig till lärarutbildningen är personer som vill bli lärare. 

En stor anledning till att så få vill bli lärare idag beror på lönen så den behöver höjas med tanke på allt arbete lärare lägger ner och för att inte tala om allt obetalt extraarbete. Skolan skulle även behöva återförstatligas för att höja sin status.

Du svarar inte på frågan. Det är stora brister på nivån på de som börjar och lärarna på universiteten kan inte underkänna dessa, det skulle bli för många, istället börjar lärarna anpassa undervisningen efter eleverna. 

Att vilja bli lärare och att bli en bra lärare är inte samma sak. Du svarar inte på min fråga känner jag, är det någon medveten strategi? Att börja argumentera om förstatligandet av skolorna istället. 

• Anonym (Debatt)
    Anonym (Mio) skrev 2024-09-05 21:25:20 följande:

Steg 1 tror jag behöver vara att lärarna höjer nivån på sig själva. Visa elever och föräldrar att ni finns där för att lära ut under er arbetstid. Var tillgängliga. Och då menar jag inte på fritiden utan på er arbetstid. 

Jag tycker tyvärr många lärare är allt för slappa och ovilliga till mycket. Som exempel ur föräldrarperspektivet är det helt omöjligt att som förälder få tag i en enskild lärare. Inte för att varje dag få rapporter om oviktiga saker utan dom enstaka gånger där det verkligen är viktigt. För att inte få hela familjelivs lärarjobb på mej så handlar det om mindre än 5 gånger under ett barns hela grundskoletid i mitt fall. 

Och varför behöver du ha tag på lärarna? Vill du att lärarna ska stå i klassrummet och svara på frågor under lektionstid. Vissa lärare har ibland fem minuters rast mellan sina lektioner. Så de behöver få ut eleverna, gå på toaletten, ställa i ordning inför nästa grupp, prata med någon som är ledsen och så vidare. 

Du tycker inte att det är ett problem att många lärare saknar svaga teoretiska kunskaper? Att läraren inte kan grundläggande geografi eller är särskriver konstant I veckobreven? 

• Anonym (Debatt)
    Anonym (Mio) skrev 2024-09-08 08:51:59 följande:

Det där skiljer sej nog från skola till skola. Min mamma bor granne med en lärare. Grannen går till jobbet varje dag 7:30 och kommer hem varje dag kl 14. 15 min i var riktning till arbetsplatsen. Jag har svårt att få det till 35 h. 

Spelar detta någon roll Var läraren jobbar någonstans när undervisningen är slut? 
Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?