• Anonym (Debatt)

    Höja statusen på läraryrket?

    Diskussionen är flitigt debatterad, hur ska vi höja skolans status. 


    Något jag funderar på är om inte statusen sjunker utifrån de som läser och blir lärarna. Högskolorna larmar om lärarstudenter som är oerhört lågpresterande. Lärarna på universiteten vet att de borde underkänna fler men det går inte. 


    Så hur får man elever med bra betyg att vilja bli lärare. Vi kan ju inte sätta högre löner på de befintliga lärarna. 


    Jag vet inte hur många lärarstudenter jag träffat som uttrycker att det aldrig läst en bok. Det gillar inte skolan, men de tycker barn är härliga och de säger så roliga saker, så de är så mysiga att vara med och därför vill de jobba med barn. 


    En historielärare som inte gillar historia, en lågstadielärare som ska lära barn läsa och skriva, utan att själv gilla detta. Hur går detta ihop? 

  • Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?
  • TvillingmammaVästgöte
    AndreaBD skrev 2024-09-07 14:10:39 följande:
    Tror du verkligen att de har ett bättre system? Det har de inte. Jag har jobbat både på kommunala skolor och på friskolor och den enda skillnader jag har sett var elevunderlaget. Dvs. alla ambitiösa föräldrar skickade barnen till friskolor, vilket gjorde att de kommunala skolorna hade alla elever med särskilda behöv. Friskolorna sållade nämligen ut alla barn med diagnos. Eller i de fallen där de inte direkt gjorde det, gjorde de det indirekt, iom att de krävde att barnen skulle kunna jobba ganska självständigt (t.ex. Kunskapsskolan). Då fick vi tillbaka en del barn till den kommunala skolan igen. 

    Jo, jag anser att Kunskapsskolan är klart överlägsen den kommunala skolan.


    Jag var väldigt aktiv , som förälder, både i den kommunala skolan och Kunskapsskolan. 


    Jag engagerade mig i barnen skolarbete, jag var på alla föräldramöten , andra tillställningar som ordnades och även engagerad i föräldrarådet både på den kommunala skolan och på Kunskapsskolan.

    Den stora skillnaden var INTE eleverna utan rektorns och lärarnas engagemang och skolans organisation.  

  • AndreaBD
    Anonym (Py) skrev 2024-09-06 09:05:27 följande:

    Jag träffade min gamla lågstadielärare för ett par veckor sen. Hon är sen tio år pensionär och hon uttryckte att hon inte skulle kunnat arbeta som lärare i dagens skola. När hon var lärare kunde hon ryta ifrån, störde man för mycket fick man lämna klassrummet/situationen och skolledningen stod i princip alltid på lärares sida. Nu när hon pratar med lärarvänner som fortfarande jobbar, eller som just slutat jobba, målas det upp bilder där detta inte alls är acceptabelt. Skolledningen står allt oftare på föräldrars sida, lärare kastas under bussen och diciplin och ordning och reda är underordnat.


    Japp. Så kan det tyvärr vara. Det varierar förstås. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mio) skrev 2024-09-06 14:12:50 följande:

    om 15 föräldrar kontaktar läraren över en sån sak kanske man ska fundera varför informationen inte gått fram till föräldrarna. Kan lika väl vara lärarens fel som inkompetenta föräldrar. 


    Är själv lärare. Tro mig - det är INTE så att informationen inte har gått till föräldrana som borde ha gått ut (tydligare). Oftast kommer föräldrar med frågor om något som läraren själv inte vet (än), och det är just därför de inte har fått information. 
  • AndreaBD
    Anonym (Jojo) skrev 2024-09-06 15:08:09 följande:
    Tyvärr är många såkallade lärportaler rentav urusla. Om föräldrar hänvisas till att ta kontakt och hitta information där ska den såklart fungera, men gör den inte det kan det bero på andra faktorer än lärarens inkompetens. 

    Jag har jobbat i ett tiotal olika system. Som exempel hade en av dessa en meddelandefunktion helt utan notiser och väl dold. Jag svarar alltid på mejl och sms och hade såklart lämnat ut min mejladress både i lärplattformen, på föräldramöten plus att jag tror den fanns på skolans hemsida, men missade några meddelanden där. 
    Ja, tyvärr så förväntas vi vänja oss till flera nya program varje år, ibland också växlande skolplattformer. Och då känner vi inte till alla funktionier i början. I min nuvarande anställning fanns det ingen som hann ge mig någon introduktion till plattformen, så jag var tvungen att lära mig själv, och gjorde också några fel i början. 
  • AndreaBD
    Anonym (inte?) skrev 2024-09-06 16:26:11 följande:
    Poängen är ju att det borde finnas någon annan att kontakta än läraren.
    Precis, för att föräldrarna frågar sånt som bara rektorn eller expeditiionen kan svara på. :) 
  • AndreaBD
    Anonym (Grannen) skrev 2024-09-06 16:35:49 följande:

    Man kan ju börja lära barn i skolåldern att man tilltalar läraren med respekt och inte som en hög med skit. Har en stark känsla av att mycket kan komma att förändras från det. 


    Jag VET att det är så. Jag har sett extrema exempel, både positiva och negativa, eleverna hade samma stil hemma och i skolan. Förutom några fall där det var kadaverdisciiplin hemma och i skolan flippade de ut. Men generellt - om föräldrarna har vanlig respekt och tillit för skolan och lärarna så har också ungarna det. Om det råder en respektful samtalston hemma, så kommer barnen också att ha ett bra beteende i skolan. 
  • AndreaBD
    Cathariiina skrev 2024-09-07 11:48:01 följande:
    Jag tycker att lärarlönerna redan är alldeles för höga i förhållande till den låga kompetensen. Tänk på att det är skattepengar också! Pengarna behövs i skolan, men då inte till lärarnas löner, utan först och främst till anpassningar så att vi kommer ifrån modellen, att elever som inte har någonting annat gemensamt än att de är födda i samma stadsdel och samma år, ska gå i samma klass i nio år...
    Ähhh, VAD??? Lärare studerar i 4 - 5 år på universitetet. Kallar du det för låg kompetens?
  • Anonym (inte?)
    Anonym (Mio) skrev 2024-09-06 16:45:34 följande:
    Och min poäng är att om 15 av 25 föräldrar behöver kontakta läraren ligger sannolikt felet i lärarens sätt att få ut informationen. Att låta någon annan få alla telefonsamtal är väl knappast någon bra lösning. 
    I min erfarenhet handlar det inte om att föräldrarna inte har informationen, supertydligt, utan at föräldrar är osäkra och söker bekräftelse för att de har förstått det som står i klartext, eller att de vill försäkra sig om att inget har förändrats i planeringen, eller något annat omkring det de ringer eller mejlar om, som klädval för utedagar, vill veta vilka bussar som ska tas, vad det blir till lunch i matsäcken, 

    Och, jo, på min skola har vi sekreterare, tar såna samtal och mejl, och det är absolut bara bra. Både för lärarna och för föräldrarna.
  • Postman
    Anonym (W) skrev 2024-09-06 08:16:42 följande:

    Jag tror inte det handlar om lönen utan om arbetsmiljön. Lönen ligger faktiskt inte särskilt lågt när man tittar på statistiken. Den ligger runt 40000 plus minus någon tusenlapp beroende på om man jobbar inom grundskolan eller gymnasieskolan. Det är inte så lågt att det baserat på det skulle få svårt att locka folk till yrket. Möjligtvis tror folk att lärarlönerna är lägre än vad de är pga hur det pratas i media.

    Den verkliga anledningen till att få vill blir lärare tror jag alltså är arbetsmiljön. Hemska ungar som lever rövare samt häver ur sig fruktansvärda saker till lärare och andra elever, noll respekt från vare sig elever eller vårdnadshavare, få skulden om en elev inte når målen även när eleven inte gjort något för att nå dem under hela läsåret, ingen större chans till att påverka hur man lär ut till  eleverna, vårdnadshavare som tar barnet i försvar oavsett vad varenda gång och ingen som helst makt i klassrummet utan riskerar att bli anmäld om de så tittar fel på en elev. Det finns få som vill arbeta i en miljö där de dagligen blir kallade glåpord och riskerar bli utsatta för våld, får hörselskador av ljudnivån, får ägna dagen åt försök att tillrättavisa personer som medvetet stör och förstör både lokaler och arbetsro osv. Hade det varit ordning och reda i skolan, om lärarna faktiskt respekterades samt hade förtroende att bestämma mycket själva hur undervisningen skulle gå till hade det kunnat vara attraktivt. Det är i grunden ett dagtidsjobb med helt ok lön, lediga helger, högtider och lov (även om detta arbetas in) där man får arbeta med människor och ämnen en brinner för, lära ut till och påverka nästa generation. Är övertygad om att många skulle vilja bli lärare om miljön och förutsättningarna att bedriva undervisning i god arbetsmiljö fixades. Någon eller ett par tusen extra i lönekuvertet kommer inte hjälpa för att locka folk till yrket.


    Håller helt med. Det är helt klart arbetsmiljön i första hand.
    Det är en galen arbetsmiljö som det är idag. Hade aldrig accepterats någon annanstans. 
  • TvillingmammaVästgöte
    AndreaBD skrev 2024-09-07 14:36:49 följande:
    Ähhh, VAD??? Lärare studerar i 4 - 5 år på universitetet. Kallar du det för låg kompetens?
    Ämneslärna har oftast god kompetens i sitt ämne, enligt min erfarenhet från mina barns skoltid. Men de låg och mellanstadielärare som mina barn hade , hade inte så goda kunskaper i vissa ämnen, tex engelska och naturvetenskap. Jag rättade dem många gånger när de skickat ut felaktiga läxor eller rättat prov på ett felaktigt sätt.  Skall man kanske inte göra det för att visa läraren respekt? Men jag kunde ju inte låta mina barn sitta och lära sig felaktigheter?
Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?