Inlägg från: Anonym (Klara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klara)

Höja statusen på läraryrket?

Anonym (Debatt) skrev 2024-09-05 19:57:53 följande:
    Höja statusen på läraryrket?

Diskussionen är flitigt debatterad, hur ska vi höja skolans status. 

Något jag funderar på är om inte statusen sjunker utifrån de som läser och blir lärarna. Högskolorna larmar om lärarstudenter som är oerhört lågpresterande. Lärarna på universiteten vet att de borde underkänna fler men det går inte. 

Så hur får man elever med bra betyg att vilja bli lärare. Vi kan ju inte sätta högre löner på de befintliga lärarna. 

Jag vet inte hur många lärarstudenter jag träffat som uttrycker att det aldrig läst en bok. Det gillar inte skolan, men de tycker barn är härliga och de säger så roliga saker, så de är så mysiga att vara med och därför vill de jobba med barn. 

En historielärare som inte gillar historia, en lågstadielärare som ska lära barn läsa och skriva, utan att själv gilla detta. Hur går detta ihop? 

För det första så tror jag inte att det är så som du beskriver det när det kommer till studenterna. Att de inte är intresserade av att lära ut. 

Förbättra arbetsmiljön, då blir det ett attraktivt yrke igen. Dra inte ner på kringpersonal såsom skolsyster, kurator, vaktmästare, bibliotikarie osv.

• Anonym (Klara)
    Anonym (Debatt) skrev 2024-09-05 21:17:57 följande:

Du svarar inte på frågan. Det är stora brister på nivån på de som börjar och lärarna på universiteten kan inte underkänna dessa, det skulle bli för många, istället börjar lärarna anpassa undervisningen efter eleverna. 

Att vilja bli lärare och att bli en bra lärare är inte samma sak. Du svarar inte på min fråga känner jag, är det någon medveten strategi? Att börja argumentera om förstatligandet av skolorna istället. 

Att förstatliga skolan så det blir en mer likvärdig skola för alla, är ett sätt att höja statusen. Dvs ett svar på din fråga, även om du inte förstod det. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Debatt) skrev 2024-09-05 21:29:55 följande:

Och varför behöver du ha tag på lärarna? Vill du att lärarna ska stå i klassrummet och svara på frågor under lektionstid. Vissa lärare har ibland fem minuters rast mellan sina lektioner. Så de behöver få ut eleverna, gå på toaletten, ställa i ordning inför nästa grupp, prata med någon som är ledsen och så vidare. 

Du tycker inte att det är ett problem att många lärare saknar svaga teoretiska kunskaper? Att läraren inte kan grundläggande geografi eller är särskriver konstant I veckobreven? 

Så länge det ser ut som det gör i skolan kommer yrket inte vara så attraktivt och många som söker håller inte måttet hela vägen. 

Men, det går inte att få in bättre studenter till utbildningen om inte arbetsmiljön på skolan förbättras. Det är där man måste börja. Då kommer det sedan automatiskt studenter till lärarutbildningen som brinner för att lära ut. 

• Anonym (Klara)
    Anonym (W) skrev 2024-09-06 08:16:42 följande:

Jag tror inte det handlar om lönen utan om arbetsmiljön. Lönen ligger faktiskt inte särskilt lågt när man tittar på statistiken. Den ligger runt 40000 plus minus någon tusenlapp beroende på om man jobbar inom grundskolan eller gymnasieskolan. Det är inte så lågt att det baserat på det skulle få svårt att locka folk till yrket. Möjligtvis tror folk att lärarlönerna är lägre än vad de är pga hur det pratas i media.

Den verkliga anledningen till att få vill blir lärare tror jag alltså är arbetsmiljön. Hemska ungar som lever rövare samt häver ur sig fruktansvärda saker till lärare och andra elever, noll respekt från vare sig elever eller vårdnadshavare, få skulden om en elev inte når målen även när eleven inte gjort något för att nå dem under hela läsåret, ingen större chans till att påverka hur man lär ut till  eleverna, vårdnadshavare som tar barnet i försvar oavsett vad varenda gång och ingen som helst makt i klassrummet utan riskerar att bli anmäld om de så tittar fel på en elev. Det finns få som vill arbeta i en miljö där de dagligen blir kallade glåpord och riskerar bli utsatta för våld, får hörselskador av ljudnivån, får ägna dagen åt försök att tillrättavisa personer som medvetet stör och förstör både lokaler och arbetsro osv. Hade det varit ordning och reda i skolan, om lärarna faktiskt respekterades samt hade förtroende att bestämma mycket själva hur undervisningen skulle gå till hade det kunnat vara attraktivt. Det är i grunden ett dagtidsjobb med helt ok lön, lediga helger, högtider och lov (även om detta arbetas in) där man får arbeta med människor och ämnen en brinner för, lära ut till och påverka nästa generation. Är övertygad om att många skulle vilja bli lärare om miljön och förutsättningarna att bedriva undervisning i god arbetsmiljö fixades. Någon eller ett par tusen extra i lönekuvertet kommer inte hjälpa för att locka folk till yrket.

Instämmer. Arbetsmiljön är under all kritik och då blir arbetsbelastningen därefter. Detta är första och viktigaste åtgärden. 
Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?