Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

    Höja statusen på läraryrket?

    Anonym (Py) skrev 2024-09-06 09:05:27 följande:

    Jag träffade min gamla lågstadielärare för ett par veckor sen. Hon är sen tio år pensionär och hon uttryckte att hon inte skulle kunnat arbeta som lärare i dagens skola. När hon var lärare kunde hon ryta ifrån, störde man för mycket fick man lämna klassrummet/situationen och skolledningen stod i princip alltid på lärares sida. Nu när hon pratar med lärarvänner som fortfarande jobbar, eller som just slutat jobba, målas det upp bilder där detta inte alls är acceptabelt. Skolledningen står allt oftare på föräldrars sida, lärare kastas under bussen och diciplin och ordning och reda är underordnat.


    Många hoppar av redan under lärarutbildningen, de blir chockade av praktiken. Detta kommer ju förstöra hela Sverige, vår framtid och ekonomi, barnens utbildning blir ju helt förstörd.


    Hur kan detta accepteras? Det vore ju så enkelt att få ordning, ge bara lärarna mandat att hålla ordning. Elever som inte sköter sig får gå i obsklass som det var förr, de kanske inte lär sig något där, men då förstör de åtminstone inte för de andra. 

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Majken) skrev 2024-09-05 22:17:36 följande:

    Högre lön vore förstås önskvärt, men det enda som verkligen skulle höja läraryrkets status på riktigt vore att återskapa en skola där det är lärarna som har makten och inte eleverna. Och där lärarna i huvudsak får undervisa och man förbereder eleverna på att bli ansvarstagande vuxna samhällsmedborgare.

    Har vänner från USA, Frankrike och Tyskland som är chockade över den totala oreda som den svenska skolan har blivit.


    Det gäller dock inte gymnasieskolan, i samma utsträckning som lägre stadier. Min erfarenhet är att det var katastrof i låg och mellanstadium, men på gymnasiet var undervisningen mycket bättre än när  jag gick på gymnasiet på åttiotalet. Mycket hög nivå på kurserna och väldigt bra lärare hade mina barn, på naturvetenskapligt program.
  • TvillingmammaVästgöte
    Cathariiina skrev 2024-09-07 11:56:16 följande:

    Först och främst är problemet att det är ett kvinnoyrke, och att så många av kvinnorna har valt yrket endast för att kunna komma undan med så lite arbeta som möjligt. Detta hör jag jämt när jag pratar med lärare som jag känner privat: "jag är alltid ledig när barnen är lediga, det underlättar så mycket", "jag får mycket tid med mina barn", "det är korta dagar, det är bra för då slipper mina barn långa dagar i barnomsorgen". 

    Ovanstående är ju förståeligt och positivt för lärarbarnen såklart, men det kan inte vara sådant som ska vara motivationen, när man väljer ett yrke där man kan göra så stor skillnad för det uppväxande släktet - både positivt och negativt. Det är OERHÖRT slött + att allting är OMÖJLIGT.

    Kommer ihåg när jag hade barn i skolan, och det var helt omöjligt för läraren att hålla ett utvecklingssamtal efter klockan 16, för "då är arbetstiden slut". Tänk om JAG skulle ha sagt så till MIN arbetsgivare vid diverse akuta situationer, på den tiden då jag arbetade inom vård och omsorg, eller när man behövde träffa anhöriga som i sin tur hade SINA arbetsdagar och ofta inte kunde komma före klockan 18: "nä nu är arbetstiden slut, nu går jag hem, hej då!". ???

    Det finns mig veterligen INGEN annan yrkeskategori än just lärare, som håller så hårt på sina - redan mycket korta - arbetsdagar. 


    Våra barns lärare på låg och mellanstadie gick alltid hem när barnen gick hem, vid tvåtiden. Man kunde inte ringa eller maila dem. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Jojo) skrev 2024-09-07 13:12:22 följande:
    Suck. Friskolereformen, kommunaliseringen, det fria skolvalet och ersättningsmodellerna till friskolor har alla samverkat uselt för att urholka och riva ned en svensk skola som en gång hade höga resultat och var likvärdig. Visst kan man vilja ha sina egna barn på en skola man uppfattar som lugn och därför slåss för dess överlevnad, men tittar man på helheten kan man inte gärna tycka att systemet är bra på samhällsnivå. 

    Jo, det tycker jag. Det är bättre för samhället att ha några bra skolor än att inte ha några alls. Vi behöver åtminstone några i Sverige som kan bli läkare och ingenjörer, det är bra för samhället!

    Att de kommunala skolorna skulle bli plötsligt bättre för att friskolorna stängs, det tror jag inte på. 


    Mina barn gick på kommunal skola och det var uselt och kaotiskt och de lärde sig inte mycket. På den kommunala skolan fanns vare sig invandrare eller problem med låg socioekonomisk nivå. Enbart svenskfödda villabarn med svenskfödda föräldrar med god ekonomi . Den socioekonomiska nivån var högre i den kommunala skolan än i friskolan de började på, som var så mycket bättre.

  • TvillingmammaVästgöte
    AndreaBD skrev 2024-09-07 14:10:39 följande:
    Tror du verkligen att de har ett bättre system? Det har de inte. Jag har jobbat både på kommunala skolor och på friskolor och den enda skillnader jag har sett var elevunderlaget. Dvs. alla ambitiösa föräldrar skickade barnen till friskolor, vilket gjorde att de kommunala skolorna hade alla elever med särskilda behöv. Friskolorna sållade nämligen ut alla barn med diagnos. Eller i de fallen där de inte direkt gjorde det, gjorde de det indirekt, iom att de krävde att barnen skulle kunna jobba ganska självständigt (t.ex. Kunskapsskolan). Då fick vi tillbaka en del barn till den kommunala skolan igen. 

    Jo, jag anser att Kunskapsskolan är klart överlägsen den kommunala skolan.


    Jag var väldigt aktiv , som förälder, både i den kommunala skolan och Kunskapsskolan. 


    Jag engagerade mig i barnen skolarbete, jag var på alla föräldramöten , andra tillställningar som ordnades och även engagerad i föräldrarådet både på den kommunala skolan och på Kunskapsskolan.

    Den stora skillnaden var INTE eleverna utan rektorns och lärarnas engagemang och skolans organisation.  

  • TvillingmammaVästgöte
    AndreaBD skrev 2024-09-07 14:36:49 följande:
    Ähhh, VAD??? Lärare studerar i 4 - 5 år på universitetet. Kallar du det för låg kompetens?
    Ämneslärna har oftast god kompetens i sitt ämne, enligt min erfarenhet från mina barns skoltid. Men de låg och mellanstadielärare som mina barn hade , hade inte så goda kunskaper i vissa ämnen, tex engelska och naturvetenskap. Jag rättade dem många gånger när de skickat ut felaktiga läxor eller rättat prov på ett felaktigt sätt.  Skall man kanske inte göra det för att visa läraren respekt? Men jag kunde ju inte låta mina barn sitta och lära sig felaktigheter?
  • TvillingmammaVästgöte
    AndreaBD skrev 2024-09-07 14:57:07 följande:
    Nåja, lågstadiet.... där är det ju viktigare med läsinlärning och annat grundläggande. 
    Läsinlärning kunde de inte heller. De hade ingen kunskap i olika läs och skrivinlärningsmetoder. Skolan blev något år senare anmäld för detta, bristande undervisning och fick en anmärkning av skolinspektionen, 
  • TvillingmammaVästgöte
    AndreaBD skrev 2024-09-08 12:32:57 följande:
    Okej, om skolinspektionen hittade brister så fanns det väl några. Men jag skulle inte tro att jag vet bättre vilken läsinlärning som är bra, än vad lågstadielärarna gör.  

    Jag tycker det är generellt ett ganska otrevligt och ignorant drag att tro sig veta bättre än de som är professionella. Lärare är lika professionella som folk i andra akademiska yrken, men av någon anledning tro sig folk veta bättre? 

    Det kan finnas fall där man kan avgöra att något är oprofessionellt eller fel. Oftast handlar det då dock om olämpligt beteende. Små faktafel är ingen stor grej, det är mänskligt. När det gäller metoder dock ..... det är svårt. Kanske är du superbra insatt i läsinlärning (men då kunde du ha nämnt det). Men om det t.ex. finns nya rön, så kan det ju också vara så att en ung lärare inte har lärt sig äldre metoder. 

    Lågstadielärarna i mina barns klasser hade tyvärr inte någon utbildning i läs och skrivinlärning. Det berodde på att de gick utbildningen till 1-7 lärare som man kunde göra i slutet på åttiotalet. Min dotters lärare hade gått 1-7 lärarutbildningen med inriktning mot NO och då ingick inte läs och skrivinlärning. Trots det blev man behörig till att undervisa i lågstadiet. 


    Eftersom min dotter hade problem med läsinlärning samarbetade jag mycket med hennes lärare i förskoleklassen, som tipsade mig om att köpa boken: L som i Läsa och M som i metod. Denna bok beskrev ett tiotal olika läs och skrivinlärningsmetoder som används i Sverige. Jag frågade min dotters lärare på lågstadiet, vilken metod hon använde, men det kunde hon inte svara på.
    Jag läste också många andra böcker om tal och språkutveckling, material från Kodknackarna och satte mig in i detta för att kunna hjälpa min dotter. Till slut fick vi också hjälp av en utbildad speciallärare, som tur var. Så jag blev till slut väldigt insatt i läs och skrivinlärning, jag samarbetade nära min dotters speciallärare , för att vi skulle få bästa effekt, vilket vi fick. 

Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?