Inlägg från: En glad tjej |Visa alla inlägg
  • En glad tjej

Höja statusen på läraryrket?

Anonym (Debatt) skrev 2024-09-05 20:29:02 följande:
    Svårt att höja lönen för alla om lärarna faktiskt inte håller måttet. Tittar vi på Finland så är deras lärare personer som hade betyg för att bli läkare, civilingenjörer och jurister. i Sverige kan du ha vilket betyg som helst? 

Många av dessa klarar utbildningar för att universiteten sänkt kraven. Så då kan man inte höja lärarna.. kan köpa om man börjar göra kunskapsprov på lärarna och tar en oberoende observatörer som utvärderar lärarnas undervisning, planering m.m

Håller kan hög kvalitet så ska man självklart få högre lön. Du ignorerade dessutom min övriga text. 
    Nej, universiteten har definitivt inte sänkt kraven på lärarutbildningen. Ja, det är låga antagningspoäng men du märker snabbt om du inte hänger med. Examinationerna är absolut inte lätta om man inte hängt med. Lärarutbildningen är idag också akademisk vilket innebär att du skriver akademiskt, hänvisar till forskning mm. Jag läste till lärare 2015 - 2019, det var flera som droppade av i början och en bit in i terminen eftersom de inte hängde med, det var samma krav för alla.
  • En glad tjej
    Anonym (Pi) skrev 2024-09-07 12:38:14 följande:
    Skrev det här tidigare i tråden angående just detta. Vad tänker du om det?

Och frågan är om det är bra. Om man ska lära barn att läsa kanske det är bättre att faktiskt undervisas i hur man gör det på bästa sätt snarare än att lära sig olika teorier om lärande? Jag har själv gått en universitetsutbildning för ett annat yrke där jag tänker att otroligt mycket av det vi lärde oss inte har ett smack med själva yrkesutövandet att göra. Jag blev bra på att läsa forskningsartiklar och sammanfatta dem, men det har mycket lite med att arbeta i yrket i praktiken att göra. Det känns som att det i Sverige finns en övertro på att all utbildning måste gå via universiteten.
    Utbildningen är fyra år,  vi läste mycket om de ämnen vi skulle undervisa i så ämneskunskaper fick vi gott om. Det som jag tycker saknas är fördjupade kunskaper inom npf. 
  • En glad tjej
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-07 12:55:16 följande:
    Våra barns lärare på låg och mellanstadie gick alltid hem när barnen gick hem, vid tvåtiden. Man kunde inte ringa eller maila dem. 
    Nja, det tror jag inte. Vi har 35 timmars arbetsplatsförlagd tid. Jag är övertygad över att dina barns lärare var på möten mm under flera dagar efter att sina barn slutat. 
  • En glad tjej
    Anonym (Mio) skrev 2024-09-08 08:51:59 följande:

Det där skiljer sej nog från skola till skola. Min mamma bor granne med en lärare. Grannen går till jobbet varje dag 7:30 och kommer hem varje dag kl 14. 15 min i var riktning till arbetsplatsen. Jag har svårt att få det till 35 h. 

Nej, alla lärare ska ha 35 timmars arbetsplatsförlagd tid i sitt schema, sen 10 timmar förtroendetid som man kan lägga var man vill. Den läraren din mamma bor granne med kanske inte arbetar heltid? På mitt jobb slutar vi alla 16.30 två dagar i veckan pga lärarkåren, konferenser mm.
  • En glad tjej
    Anonym (Mio) skrev 2024-09-08 09:12:20 följande:

Jo hon arbetar heltid. Och mamma passar hennes hund dagtid så tiderna stämmer. Hon hämtar och lämnar sin hund dom tiderna. 

Å andra sidan är hon en mycket omtyckt och duktig lärare. Hon har väl jobbat 25 år ungefär i samma skola. Hon kan definitivt sitt jobb på alla punkter, men hon lägger garanterat inte ner 45 timmar i veckan på sitt jobb. Men varför skulle hon behöva det? Hon sköter sitt uppdrag som lärare exemplariskt. 

Möten och konferenser kan man inte förhandla bort, de ska ske på arbetstid. En lärare lägger oftast ner mer än 35 timmar i veckan på sitt arbete, sitter på kvällarna och förbereder, planerar, svarar kanske på mejl osv. Utvecklingssamtal tar tid att förbereda och utföra. En duktig lärare arbetar ofta mycket, inte lite.
  • En glad tjej
    AndreaBD skrev 2024-09-08 13:18:57 följande:
    Upp till mellanstadiet kan det vara fyra år. Högstadiet och gymnasiet är oftast fem år.
    Jag läste 4-6-utbildningen, den är fyra år, samma som f-3. Så alla lärarutbildningar idag (förutom förskollärare) är minst fyra år.
Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?