Inlägg från: Anonym (Mannen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mannen)

Höja statusen på läraryrket?

När skolan blev kommunaliserad så försvann förutsättningarna för att ge lärarna bra löner. Det gör i sin tur att lärarutbildningen har svårt att locka till sig kompetenta elever. Skolan behöver förstatligas så lönerna kan höjas. 

• Anonym (Mannen)
    Cathariiina skrev 2024-09-09 10:06:20 följande:
    Spelar ingen roll, det blir ju skattepengar ändå. Så detta har inte med lönerna att göra, men jag tycker ändå att skolan borde förstatligas igen. Då blir det mer likvärdigt över hela landet, och bättre koll och styrning.
    Men det är stor skillnad på vilka resurser kommuner har mot vad staten har. Generellt sett är det 10-20 procent högre lön för ungefär samma arbetsuppgifter när man arbetar för staten.

Jag har själv arbetat med skolfrågor och budgetar på kommunal nivå. Lärare skulle få högre lön om yrket blev statligt.

Pengarna skulle givetvis behöva tas från något men det är enklare för staten att göra en sådan prioritering än vad det är för kommunerna. 
  • Anonym (Mannen)
    Cathariiina skrev 2024-09-09 10:55:42 följande:
    Som många lärare är nu, tycker jag inte att de är värda högre lön. De fick redan alldeles för hög löneförhöjning av Löfven, som alltid bara vek sig för starka lobbygrupper utan att tänka själv.
    Det fungerar inte så. Om man vill locka bättre lärare till yrket så måste man börja med att göra yrket mer attraktivt.
  • Anonym (Mannen)
    Tow2Mater skrev 2024-09-09 14:22:46 följande:
    Lönen är inte problemet.
    Lönen är en del av problemet. För alla är inte lönen viktig men för många är den faktiskt det. Och dessa personer väljer idag bort yrket. Varför jobba med matte i skolan när man kan få nästan dubbla lönen som ingenjör?
Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?