AndreaBD skrev 2024-09-07 14:36:49 följande:
Ähhh, VAD??? Lärare studerar i 4 - 5 år på universitetet. Kallar du det för låg kompetens?
Det är ju inte antalet år som avgör, utan hur mycket innehåll man stoppar in i de åren, hur kunskapen examineras, och hur många andel rätt som krävs för godkänt.
T.ex. är det en (inormellt) känd sak, att två universitetspoäng på ett ämne på universitet som fristående kurs (t.ex. matematik, fysik, kemi, företagsekonomi), är värd bara en poäng på KTH, för att tempot är dubbelt så snabbt på KTH och kraven så mycket högre.
På lärarhögskolan finns det många flummiga examinationsformer, t.ex. att spela upp en charad inför klassen, eller diskutera på ett seminarium. Då behöver du bara häva upp din stämma en gång, så har du varit "aktiv" på seminariet - och då får du godkänt på kursen. Detta är något annat än de essäfrågor som studenterna på t.ex. diplomatprogrammet måste klara av att svara på. Oförberett, i en examinationssal.
Vidare är det många som säger att innehållet på lärarutbildningen ofta inte hjälper så mycket i verkligheten. Man ska lära sig om olika filosofers och pedagogers utvecklings- och inlärningsteorier, men detta är inte relevant i ett klassrum... Där är det viktigare att kunna få eleverna att sitta still och hålla tyst, typ. Särskilt i en kommunal skola med mycket blandat elevunderlag.
Vidare har examinatorerna på lärarutbildningarna order att släppa igenom så många som möjligt, för att det är så stor brist på lärare, och då sänks kraven ytterligare.
Jag råkar dessutom veta, att när det gäller undervisningsämnena på högre stadier, så läser de som ska bli lärare på högstadiet inte tillsammans med dem som läser ämnena som enstaka kurser, utan de läser en urvattnad version där de bara behöver lära sig ungefär det innehållet som de sedan ska förmedla i undervisningen, och inget mer. De som ska bli gymnasielärare läser tillsammans med dem som läser ämnena som enstaka kurser av andra skäl, men där är i stället gränsen för godkänt lägre för lärarstudenterna. Eller så har det i alla fall varit och jag tror inte att det har blivit bättre, att döma av vad jag har sett av nyexaminerade lärare.