• Anonym (Maktlös)

Har makten slutat att utgå från folket?

Mina frågor är följande:

-Anser ni att makten börjar falla folket ur händerna?

-Vad är orsaken till att makten faller oss ur händerna?

Min upplevelse är att våra grundlagar börjar bli allt mer verkningslösa. Från att ha haft en av världens mest transparenta statsförvaltningar så har vi numera en genom korrupt statsförvaltning. Svågeranställningarna förpestar demokratin och den är så infekterad att politikerna omedvetet har blivit innästlade i skiten. 

Vi medborgare kan snart inte utkräva våra rättigheter. Numera handlar det om att träffa rätt man på rätt platts eller att ha bra kontakter i gömmorna.
    Trots att vi betalar skatt så kan vi medborgare bara finna oss i att vi inte kan utkräva något ansvar eller få någon garant för att våra samhällstjänster ska vara välfungerande.

Vi tvingas till att betala för odugliga samhällstjänster. Att utkräva ansvar eller kompensation existerar inte i verkligheten. 

Här ska ni få lite exempel på vad jag menar:

Polisanmälningar som läggs på hög för att sedan avskrivas pga. resursbrist.

Statens institutionsstyrelse vanvårdar barnen som behöver hjälp och stöd enligt lagen, dessvärre fyller lagen ingen verkan.

Avsaknaden av vård och stödinsatser från BUP där barnen måste vänta i flera månader eller år för att få hjälp.

Toppolitiker som missbrukar regeringsmakten och tillsätter egna partimedlemmar som myndighetschefer.

Delge gärna dina egna upptäckter.
  • Svar på tråden Har makten slutat att utgå från folket?
  • Anonym (Konservativ)
    KillBill skrev 2024-08-18 21:43:56 följande:
    Ja och var du har din politiska hemvist är inte heller någon hemlighet..
    Ingen hemlighet att jag stödjer regeringen, men är samtidigt kritisk till saker de gör.

Du däremot är helt och hållet okritisk till allt S säger och gör.

Du byter åsikt när S byter åsikt. När det uppdagades att El-haj hade Hamas-sympatier avfärdade Du det som hat och ett påhitt fr högern.
  • Anonym (Rambaud)
    Anonym (Konservativ) skrev 2024-08-19 12:48:24 följande:
    Ingen hemlighet att jag stödjer regeringen, men är samtidigt kritisk till saker de gör.

Du byter åsikt när S byter åsikt. När det uppdagades att El-haj hade Hamas-sympatier avfärdade Du det som hat och ett påhitt fr högern.
    Det blir som en parodi på en partigängare.
  • Anonym (Maktlös)
    KillBill skrev 2024-08-19 11:15:08 följande:
    Alltså jag utgår från resultatet i stora opinionsundersökningar medan du utgår från din magkänsla. Man kan inte annat än skratta 
    Alltså är du bara dum eller gör du dig dum?

Helt ärligt så är det inte så mycket att skratta åt när ditt synsätt är ensidigt.

Vilken jubelidiot som helst förstår att fjuttiga Sverige inte har råd att gå ur EU och ser även konsekvenserna om Sverige skulle fatta ett sådant beslut.
    Men eftersom du saknar oförmågan att tänka ur ett perspektiv som inte präglas av din parti-lojalitet så förstår jag att du är en aning snäv och att jag måste förklara minsta lilla detalj för dig.

När en undersöknings görs så beror det på hur frågorna ställs. Många ser medlemskapet som något positivt, men hör och häpna; folk klarar av att se baksidorna med medlemskapet också, allt är inte svartvitt. Du tycks fortfarande inte ha lärt dig att det kan bli ett stort fall när man slutar att lyssna på hur medborgarna resonerar.

Jag kan förstå det underförstådda i en text när Göran frågar om många beslut tas i EU, men du är så jäkla insnöad i din parti-lojalitet så att den tyvärr gör dig både blind och döv.
    g.

Tyvärr behöver du en lång redogörelse för att inte övertolka allt som skrivs och du har en avsaknad av att läsa mellan raderna. Att läsa mellan raderna har tyvärr visat sig vara ett bakslag för alla partier som var emot SD. Jag såg vad som skulle hända då och jag ser vad som kan hända nu. Lägg märke till att jag skrev (kan) så att du inte får för dig att misstolka min text igen.

När personer som dig slutar lyssna så blir det bara skit och elände.  Ni vägrar förstå och försöker övertyga att eran ideologi är "den rätta sanningen". Tyvärr har jag svårt att ta dig seriöst när det är så uppenbart att du behöver få bekräftelse för din parti-lojalitet. Du tar så mycket förgivet.

Jag behöver inte ha spalter med undersökningar och källor för att se risker. Logisk resonemang ska inte underskattas. Jag vänder mig inte till personer som resonerar som mig, men tyvärr får jag inget utbyte av dig då du är låst. 
    Jag tycker det är synd att vi inte kan ha ett resonemang utan att du måste ducka för vissa frågor eller byta ämnen som börjar bli lite obehagliga för dig.

Försök att förstå Göran som så uppenbart är bitter! Det är inte mig du ska övertyga. Jag är trygg i mig själv.
    Men din ovilja till att försöka sätta dig in i andras perspektiv börjar faktiskt gå lite för långt. Den är till och med skadlig för dig själv!

Vänd dig till Göran, han kan behöva ha lite pepp ifrån dig. Men du kanske inte bryr dig? Din parti-lojalitet är viktigare än Göran som är besviken på våra politiker.
    Om du ska vända dig till Göran så är mitt tipps att du försöker lyssna för en gångs skull. Du kanske lär dig något?
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (Rambaud) skrev 2024-08-19 10:47:22 följande:
    Problemet för demokratin är inte att partier som sitter vid makten styr.

Problemet är när de som sitter vid makten (länge) skapar strukturer (deep state) som motarbetar om något annat parti för en stund kommer till makten, i det förra makt-partiets intresse.

Flera hundra tjänstemän på regeringskansliet skrev ett öppet brev där de antydde att de inte skulle samarbeta med en regering vars "värderingar" (moderat-ledd regering) de inte gillar.
    Jaha? Kan du minnas vart du har läst eller sett detta?

Minns inte att tjänstemännen skrev ett öppet brev till regeringskansliet.
  • Anonym (Maktlös)

Det är en fröjd att se att det finns fler som klarar av att vara objektiv!

Vi bor inte ens i Nordkorea men likt förbannat beter sig en del som om vi inte får tänka fritt! Arga Maggan kommer inte mörda oss, det kan jag lova!

Tyvärr saknar jag källor på mitt påstående;) Men jag går på min magkänsla eller logiskt tänkande, det beror på vem du frågar;)
  • Anonym (Maktlös)

Vi bor inte ens i Nordkorea men likt förbannat beter sig en del som om vi inte får tänka fritt! Arga Maggan kommer inte mörda oss, det kan jag lova!

Tyvärr saknar jag källor på mitt påstående;) Men jag går på min magkänsla eller logiskt tänkande, det beror på vem du frågar;)
  • Anonym (On point)
    Anonym (Rambaud) skrev 2024-08-19 10:47:22 följande:
    Problemet för demokratin är inte att partier som sitter vid makten styr.

Problemet är när de som sitter vid makten (länge) skapar strukturer (deep state) som motarbetar om något annat parti för en stund kommer till makten, i det förra makt-partiets intresse.

Flera hundra tjänstemän på regeringskansliet skrev ett öppet brev där de antydde att de inte skulle samarbeta med en regering vars "värderingar" (moderat-ledd regering) de inte gillar.
    Nja, nu hänger jag inte riktigt med.  Du menar alltså att tjänstemän i regeringskansliet bildat en struktur att liknas vid deep state.  Nu är jag inte insatt i var denna deep state representerar men tror knappast att det har så mycket att göra med de tjänstemän som servar regeringarna.  Vi har både politiskt tillsatta tjänstemän och opolitiska tjänstemän i regeringskansliet. 

De politiskt tillsatta speglar den sittande regeringen medan de opolitiska är just vad namnet visar opolitiska.  Naturligtvis har även dessa som alla vi andra rätt till en politisk åskådning men de är inte politiskt aktiva i något parti, de flesta vinnlägger sig om att inte uttrycka någon som helst politisk åsikt.

Denna ordning utgör inget hot mot demokratin utan är en förutsättning för tt regeringar ska kunna göra sitt arbete. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Konservativ)
    Anonym (Maktlös) skrev 2024-08-19 14:52:38 följande:

Magdalena har varit på charmkurs i USA och träffat Kamela Harris.
  • KillBill

Tydligen var måttet rågat och dessa folkvalda representanter accepterade inte längre att behandlas som skit av sitt parti..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Har makten slutat att utgå från folket?