• Anonym (Maktlös)

Har makten slutat att utgå från folket?

Mina frågor är följande:

-Anser ni att makten börjar falla folket ur händerna?

-Vad är orsaken till att makten faller oss ur händerna?

Min upplevelse är att våra grundlagar börjar bli allt mer verkningslösa. Från att ha haft en av världens mest transparenta statsförvaltningar så har vi numera en genom korrupt statsförvaltning. Svågeranställningarna förpestar demokratin och den är så infekterad att politikerna omedvetet har blivit innästlade i skiten. 

Vi medborgare kan snart inte utkräva våra rättigheter. Numera handlar det om att träffa rätt man på rätt platts eller att ha bra kontakter i gömmorna.
    Trots att vi betalar skatt så kan vi medborgare bara finna oss i att vi inte kan utkräva något ansvar eller få någon garant för att våra samhällstjänster ska vara välfungerande.

Vi tvingas till att betala för odugliga samhällstjänster. Att utkräva ansvar eller kompensation existerar inte i verkligheten. 

Här ska ni få lite exempel på vad jag menar:

Polisanmälningar som läggs på hög för att sedan avskrivas pga. resursbrist.

Statens institutionsstyrelse vanvårdar barnen som behöver hjälp och stöd enligt lagen, dessvärre fyller lagen ingen verkan.

Avsaknaden av vård och stödinsatser från BUP där barnen måste vänta i flera månader eller år för att få hjälp.

Toppolitiker som missbrukar regeringsmakten och tillsätter egna partimedlemmar som myndighetschefer.

Delge gärna dina egna upptäckter.
  • Svar på tråden Har makten slutat att utgå från folket?
  • Anonym (Klassamhälle)

Det du beskriver är ju klassamhället och tro mig det har blivit bättre. Titta på hur barnen hade det i början på 1900 talet så ser du en stor förändring. 

BUP är en klassfråga, de som har pengar kan få en helt annan typ av behandling. 

Statens instutionsstyrelse är samma sak, deras målgrupp finns inte i medelklassen och uppåt. Om vi pratar generellt nu.

Samma sak är det med rättssystemet, har du pengar kan du göra precis vad som helst. Du kan även begå brott, inte grövre brott då, men ha en bra advokat som hjälper dig?. 

Däremot är det ju fruktansvärt. Framförallt SIS, men helt ärligt pratar ju journalister mest om medelklassens krämpor. Bara att titta på nyhetsmorgon. De kan ha inslag om hur man ska klä sig och hur du får din arbetsklädsel till en festoutfit. Att man ska gå med en extra handväska och flera par skor till jobbet så man snabbt kan ändra från arbete till AW. Jag tänker inte att dessa råd är till för personen som jobbar i hemtjänsten? 

Så när medelklassen är norm, något att eftersträva, då blir inte det lägre samhällsklassernas problem något som är så viktigt? förutom när de börjar skjuta i deras bostadsområden. Då är det inte lika kul? 

• Anonym (Maktlös)
    Anonym (Rambaud) skrev 2024-08-13 07:48:13 följande:
    Göran Perssons kusin är socialdemokrat. Men han är offentlig och syns öppet. Han kan få sparken när en borgerlig regering tar över.

Lisa jobbar som handläggare på Migrationsverket. På sin fritid är hon engagerad i refugeeswelcome och på sin Facebook gillar hon "Ingen människa är illegal".

På sitt skrivbord på jobbet har hon en ansökan från Ahmed om uppehållstillstånd. Ansökan är bristfällig när det gäller Ahmeds identitet och bakgrund så Lisa kan avslå ansökan på grund av detta.

Lisa väljer att godkänna ansökan. "Hellre fria än fälla", tänker hon. Det känns bra i magen.

Lisa syns inte. Lisa kommer inte att få sparken.

Det är inte hög-djuren i toppen som är problemet för Sverige. Det är alla osynliga aktivister som tagit sig in på myndigheter för att agera inom dessa efter sitt personliga intresse.

Om folket väljer politiker som förväntas styra landets myndigheter och tjänstemännen på dessa myndigheter sedan vägrar följa regeringens order - har vi då en verklig demokrati, ett folkstyre?

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!  Osynliga aktivister, så var namnet.
    Du kan tänka dig hur mycket skada socialdemokraterna har orsakat. 

Är sossarna kapabla till att nästla sig in i statsförvaltningen, ja då ger jag inte mycket för en myndighetschef som föredrar korruption framför demokratin. 

Sossarna är verkligen maktgalna! Fan, önskade att  jag gick lyckligt ovetandes.

Fan, det är kört. 

• Anonym (Rambaud)
    Anonym (Maktlös) skrev 2024-08-13 13:20:26 följande:

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!  Osynliga aktivister, så var namnet.
    Du kan tänka dig hur mycket skada socialdemokraterna har orsakat. 

Är sossarna kapabla till att nästla sig in i statsförvaltningen, ja då ger jag inte mycket för en myndighetschef som föredrar korruption framför demokratin. 

Sossarna är verkligen maktgalna! Fan, önskade att  jag gick lyckligt ovetandes.

Fan, det är kört. 

Du missförstår.

Det är inte sossarna som placerat Lisa på migrationsverket. Hon har sökt sig dit själv eftersom hon har ett intresse av frågorna. Precis som hennes kollegor. Det uppstår en kultur, en konsensus, där det är OK att agera aktivistisk i sin myndighetsroll.

-
    Varför är så mycket av media vänster? För att folk med vänsteråsikter är de som söker sig till journalistutbildningar till att börja med och som där hamnar i en bubbla där man bekräftar varandras åsikter som "korrekta" och sedan hamnar alla dessa individer på olika positioner inom svensk media där de sprider detta vänster-narrativ.

Varför är tjänstemän på länsstyrelser så ... "engagerade" ... i miljöfrågor? För at de har det intresset från början, läser miljökurser på högskolan (och formas i samma tankesätt allihop) och sedan hamnar som handläggare och tillståndsgivare och där gör "det som är rätt".

Och så vidare.

Det är inte ett parti som placerat dem där men de tränas, och verkar sedan, i en miljö, en bubbla, där deras synsätt är det "rätta".

.
    Case in point:

261 "opolitiska" tjänstemän vid regeringskansliet skrev år 2018 under ett brev där de förklarade att de var "oroliga" för att en ny regering (borgerlig) skulle rasera "värdegrunden" som de ansåg gällde på regeringskansliet.

Som om en blå regering inte skulle vara fri att själva definiera "värdegrunden" när de röstats fram till makten.

kvartal.se/artiklar/opolitiska-tjansteman-i-politiskt-upprop/
  • Marmite Devil
    Anonym (Maktlös) skrev 2024-08-10 17:44:25 följande:
    Har du någon gång gjort en egen sökning för att se om socialdemokraterna har tillförskansat sig korrupta tillvägagångssätt?

Skulle du kunna ge källor på det motsatta? 
    Jaha, vi är i sandlådan igen. 
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (Rambaud) skrev 2024-08-13 13:40:15 följande:
    Du missförstår.

Det är inte sossarna som placerat Lisa på migrationsverket. Hon har sökt sig dit själv eftersom hon har ett intresse av frågorna. Precis som hennes kollegor. Det uppstår en kultur, en konsensus, där det är OK att agera aktivistisk i sin myndighetsroll.

-
    Varför är så mycket av media vänster? För att folk med vänsteråsikter är de som söker sig till journalistutbildningar till att börja med och som där hamnar i en bubbla där man bekräftar varandras åsikter som "korrekta" och sedan hamnar alla dessa individer på olika positioner inom svensk media där de sprider detta vänster-narrativ.

Varför är tjänstemän på länsstyrelser så ... "engagerade" ... i miljöfrågor? För at de har det intresset från början, läser miljökurser på högskolan (och formas i samma tankesätt allihop) och sedan hamnar som handläggare och tillståndsgivare och där gör "det som är rätt".

Och så vidare.

Det är inte ett parti som placerat dem där men de tränas, och verkar sedan, i en miljö, en bubbla, där deras synsätt är det "rätta".

.
    Case in point:

261 "opolitiska" tjänstemän vid regeringskansliet skrev år 2018 under ett brev där de förklarade att de var "oroliga" för att en ny regering (borgerlig) skulle rasera "värdegrunden" som de ansåg gällde på regeringskansliet.

Som om en blå regering inte skulle vara fri att själva definiera "värdegrunden" när de röstats fram till makten.

kvartal.se/artiklar/opolitiska-tjansteman-i-politiskt-upprop/

Aha okej! tack för ditt förtydligande. 
    Vist är det så som du säger. Titta på socionomprogrammet, inte många sympatisörer från högern direkt.

Att anställa nära vänner likt Batra är inget jag står för. Även om motiveringen skulle vara  att få in oliktänkande så är det ändå fel.

När blåtottarna föredrar sin politik  så anses den vara lite ?fulare? och lite ?girigare?.  
    Och  ja, jag kan till viss del hålla med om att den är lite fulare men inte girigare. För i slutändan, titta vad vi har fått för våra skattepengar? Så roligt är det inte att betala för en korrupt polismyndighet som dessutom sänker kraven så att vilken jubelidiot som helst kan bli polis.
    Borgelig eller liberal politik är  mer realistisk ( enligt mig själv), det finns givetvis förbättringspotential där med men och ingen ska svälja politikers ideologier med hull och hår.

• KillBill

Det här förtjänar mer uppmärksamhet.  Trots att strömmingen är på väg att försvinna i Östersjön pga. att stora trålare fiskar upp all fisk och mal ner den till djurfoder har SD och regeringspartierna motsatt sig alla åtgärder för att minska trålfisket. Nu kommer det fram att KD (Landsbygds- och fiskeminister Peter Kullgren är kristdemokrat) är betald av fiskeindustrin..

Jag är övertygad om att en majoritet av folket motsätter sig SDs och regeringspartiernas politik som leder till att strömmingen (en del av vårt kulturarv) är på väg väg att försvinna.

www.expressen.se/ledare/karin-pihl/det-stinker-om--kds-fiskpengar/ 
    www.su.se/stockholms-universitets-ostersjocentrum/nyheter/sillen-som-f%C3%B6rsvann-1.621052
    www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/kris-for-surstrommingen-tillverkaren-i-sundsvall-varnar-det-blir-brist

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Maktlös)
    KillBill skrev 2024-08-13 16:31:48 följande:

Det här förtjänar mer uppmärksamhet.  Trots att strömmingen är på väg att försvinna i Östersjön pga. att stora trålare fiskar upp all fisk och mal ner den till djurfoder har SD och regeringspartierna motsatt sig alla åtgärder för att minska trålfisket. Nu kommer det fram att KD (Landsbygds- och fiskeminister Peter Kullgren är kristdemokrat) är betald av fiskeindustrin..

Jag är övertygad om att en majoritet av folket motsätter sig SDs och regeringspartiernas politik som leder till att strömmingen (en del av vårt kulturarv) är på väg väg att försvinna.

www.expressen.se/ledare/karin-pihl/det-stinker-om--kds-fiskpengar/ 
    www.su.se/stockholms-universitets-ostersjocentrum/nyheter/sillen-som-f%C3%B6rsvann-1.621052
    www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/kris-for-surstrommingen-tillverkaren-i-sundsvall-varnar-det-blir-brist

Det är säkerligen en majoritet av befolkningen som motsätter sig detta, oavsett vilket parti man sympatiserar med.

Jag stödjer inte politiker som missbrukar sin ställning, oavsett färg.
  • Anonym (Maktlös)
    Marmite Devil skrev 2024-08-13 15:53:31 följande:
    Jaha, vi är i sandlådan igen. 

Mysigt ju! 
    Kom och lek,  bejaka din lekfullheten. Jag kan hämta hink och spade till dig med. Vilken färg föredrar du? Rött eller blått? 

Ingen ska behöva känna sig utanför🥰

• KillBill

SD och regeringen har utrett kraftigt ökat bidrag till invandrare som flyttar tillbaka till sitt hemland. I pengar handlar det om 350 000 kr per individ som ett engångsbelopp. För en stor familj kan det handla om miljoner som familjen skulle få i bidrag.

Utredaren pekar på att en ökad flyttersättning kanske får ytterligare 700 personer per år att flytta hem igen och att kostnaden då blir en kvarts miljard för oss skattebetalare. Givet den höga kostnaden och det begränsade resultatet (700 extra flyktingar) anser utredaren inte att flyttersättning ska ökas. Detta är nu SD starkt kritisk mot. 

I P1 intervjuades i syrisk flykting som snart var klar med sina högskolestudier och han skulle kunna tänka sig att flytta hem om det blev mer tryggt i Syrien. 

Det här är ju inte klokt. Ska vi först utbilda flyktingar och när de är färdig med sin högskoleutbildning betala dem hundratusentals kronor för att flytta hem?  Förstår ni vilket resursslöseri?  Man måste nog vara Sverigedemokrat för att tycka att det är bra politik.. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Rambaud)
    KillBill skrev 2024-08-13 21:38:04 följande:

SD och regeringen har [...]

TS har två frågor

-Anser ni att makten börjar falla folket ur händerna?

-Vad är orsaken till att makten faller oss ur händerna?

På vilket sätt svarar ditt inlägg på någon av dessa frågor?
Svar på tråden Har makten slutat att utgå från folket?