• Anonym (Maktlös)

Har makten slutat att utgå från folket?

Mina frågor är följande:

-Anser ni att makten börjar falla folket ur händerna?

-Vad är orsaken till att makten faller oss ur händerna?

Min upplevelse är att våra grundlagar börjar bli allt mer verkningslösa. Från att ha haft en av världens mest transparenta statsförvaltningar så har vi numera en genom korrupt statsförvaltning. Svågeranställningarna förpestar demokratin och den är så infekterad att politikerna omedvetet har blivit innästlade i skiten. 

Vi medborgare kan snart inte utkräva våra rättigheter. Numera handlar det om att träffa rätt man på rätt platts eller att ha bra kontakter i gömmorna.
    Trots att vi betalar skatt så kan vi medborgare bara finna oss i att vi inte kan utkräva något ansvar eller få någon garant för att våra samhällstjänster ska vara välfungerande.

Vi tvingas till att betala för odugliga samhällstjänster. Att utkräva ansvar eller kompensation existerar inte i verkligheten. 

Här ska ni få lite exempel på vad jag menar:

Polisanmälningar som läggs på hög för att sedan avskrivas pga. resursbrist.

Statens institutionsstyrelse vanvårdar barnen som behöver hjälp och stöd enligt lagen, dessvärre fyller lagen ingen verkan.

Avsaknaden av vård och stödinsatser från BUP där barnen måste vänta i flera månader eller år för att få hjälp.

Toppolitiker som missbrukar regeringsmakten och tillsätter egna partimedlemmar som myndighetschefer.

Delge gärna dina egna upptäckter.
  • Svar på tråden Har makten slutat att utgå från folket?
  • Anonym (Maktlös)
    KillBill skrev 2024-08-18 21:24:52 följande:
    Jag tror att du är ensam om att tycka att det är charmigt när våra folkvalda köps av näringslivet. De flesta tyckte nog att det var rätt äckligt att se när SD uppfattning i skolpolitiken så enkelt kunde köpas av lobbyisterna på KREAB. 
    Mmm killabillalilla.
    Det var exakt det exemplet jag refererade till? Flört
    Bättre än så kan du killbill!

Jag må vara maktlös men inte tanklös..
    Du får komma ihåg att jag inte är hjärntvättad.
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (On point) skrev 2024-08-18 21:30:14 följande:
    Om du med en annan politisk åskådning anser att de styrande idkar vanstyre, då de inte följer ens egna politiska agenda, acepterar du inte demokratins spelregler. 

Man kan ha åsikter om oheliga allianser partier emellan och förfasa sig över de som vänder kappan efter vinden, men det är samma sak där, väljarnas dom blir hård och demokratin kommer att gå segrande ur striden. Problemet är bara att man kan inte ha för brottom. Det är fyra år mellan valen och man får glatt vänta tills väljarna sagt sitt. 
    Vi har inget parti i Sverige som kan uppbringa mer än 50% av rösterna så vi får nöja oss med partikonstellationer av olika färg. Men för den skull blir ju inte demokratin mindre.
    Sakta i backarna!

Tror du att jag har problem med en annan politisk åskådning? 
    Eller vad tror du att jag syftar på?

Det är väl snarare att åsiktsfriheten är hotat som jag har problem med, inte att vi har olika åsikter. Stor skillnad.
  • KillBill
    Anonym (Konservativ) skrev 2024-08-18 21:32:26 följande:
    Alla vet sedan länge att allt är SD-regeringens fel, enligt dig.

Det är lugnt.
    Ja och var du har din politiska hemvist är inte heller någon hemlighet..
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Göran)

Många beslut tas i EU?

jag har svårt att tro att en majoritet av väljarna vill ha utvecklingen vi har fått i Sverige. 

finns det något område som inte är i kris. 

skola vård omsorg rättsväsendet energipolitiken invandrings/flyktingspolitiken, familjepolitiken, försvaret osv osv. 

vi som är något äldre (jag är 57 år född 1967) kan jämföra hur Sverige var när jag växte upp och byggde upp mitt liv. 

Det är koas i Sverige numera. 

privatiseringar, mångkultur, arbetslöshet, bostadsbrist, ungdomar som mår dåligt, uppgivenhet, allt handlar om pengar, uteliggare, skottlossningar, sprängningar, infiltrerade myndigheter och företag. Otrygg arbetsmarknad, utslagning, bristande underhåll av infrastrukturen, digitalisering, kärnfamiljen finns inte längre, skilsmässor, ensamstående, allt ska vara PK.

pengar sex utseende prestationer ett försvar som är tillintetgjort  egoismen är påfallande. Splittring konflikter. 

allt detta är pga politiska beslut  

det spelar ingen roll hur vi röstar  alla partier är mer eller mindre överens i de stora frågorna  

så JA vi som är folket har ingen makt och kan INTE påverka politiken  

högern raserar välfärden vänstern återställer inte välfärden när de har majoritet  

vi som är knegare har inget parti som värnar om oss.

idag är vi lätt utbytbara  socialförsäkringarna är sämre och att bli sjuk arbetslös kan innebära ekonomisk ren fattigdom och misär.   

Sverige är skuldsatt, svensken är skuldsatt. Det ser inte bra ut. 

nu får gärna tro på det politiska systemet  jag gav upp och röstade inte i förra valet.  Jag har uppfattningen att det stora raset kom redan under 70-80-talet men blev tydligt under 90-talet  

felaktig politik under många år sen kom BILDT och lade grunden till det vi har idag  Det är väl inte detta Sverige vi vill ha.

• Anonym (Maktlös)
    Anonym (Göran) skrev 2024-08-18 21:45:40 följande:

Många beslut tas i EU?

jag har svårt att tro att en majoritet av väljarna vill ha utvecklingen vi har fått i Sverige. 

finns det något område som inte är i kris. 

skola vård omsorg rättsväsendet energipolitiken invandrings/flyktingspolitiken, familjepolitiken, försvaret osv osv. 

vi som är något äldre (jag är 57 år född 1967) kan jämföra hur Sverige var när jag växte upp och byggde upp mitt liv. 

Det är koas i Sverige numera. 

privatiseringar, mångkultur, arbetslöshet, bostadsbrist, ungdomar som mår dåligt, uppgivenhet, allt handlar om pengar, uteliggare, skottlossningar, sprängningar, infiltrerade myndigheter och företag. Otrygg arbetsmarknad, utslagning, bristande underhåll av infrastrukturen, digitalisering, kärnfamiljen finns inte längre, skilsmässor, ensamstående, allt ska vara PK.

pengar sex utseende prestationer ett försvar som är tillintetgjort  egoismen är påfallande. Splittring konflikter. 

allt detta är pga politiska beslut  

det spelar ingen roll hur vi röstar  alla partier är mer eller mindre överens i de stora frågorna  

så JA vi som är folket har ingen makt och kan INTE påverka politiken  

högern raserar välfärden vänstern återställer inte välfärden när de har majoritet  

vi som är knegare har inget parti som värnar om oss.

idag är vi lätt utbytbara  socialförsäkringarna är sämre och att bli sjuk arbetslös kan innebära ekonomisk ren fattigdom och misär.   

Sverige är skuldsatt, svensken är skuldsatt. Det ser inte bra ut. 

nu får gärna tro på det politiska systemet  jag gav upp och röstade inte i förra valet.  Jag har uppfattningen att det stora raset kom redan under 70-80-talet men blev tydligt under 90-talet  

felaktig politik under många år sen kom BILDT och lade grunden till det vi har idag  Det är väl inte detta Sverige vi vill ha.

Här har vi någon som väckte mitt intresse på riktigt!
    Ja många beslut fattas i EU men inte allt. Ser även en ökad trend att allt fler vill gå ur EU och trenden finns både hos högern och vänstern.

Tyvärr har jag funnit mig i att Sverige är i förfall, men jag är inte omöjlig inför alternativa länder när allt brakar samman. Det gäller verkligen att välja rätt utbildning för att gardera sig inför framtiden. Sorligt men sant.

Jag jag hålla med dig i väldigt mycket av dina påståenden, inte allt.. men mycket.

Varför känns det som att inget parti värnar om er knegare?
  • KillBill
    Anonym (Maktlös) skrev 2024-08-18 21:58:29 följande:
    Här har vi någon som väckte mitt intresse på riktigt!
    Ja många beslut fattas i EU men inte allt. Ser även en ökad trend att allt fler vill gå ur EU och trenden finns både hos högern och vänstern.
    Var hämtar du din information egentligen? 

Faktum är att stödet för EU idag är rekordstort både bland SDs och Vs väljare. 

• Anonym (Rambaud)
    Anonym (On point) skrev 2024-08-18 13:08:09 följande:

Om man sympatiserar med parti som inte är i regeringsställning måste man väl inse att det finns partier som samlar fler röster och därmed sitter på makten.

Problemet för demokratin är inte att partier som sitter vid makten styr.

Problemet är när de som sitter vid makten (länge) skapar strukturer (deep state) som motarbetar om något annat parti för en stund kommer till makten, i det förra makt-partiets intresse.

Flera hundra tjänstemän på regeringskansliet skrev ett öppet brev där de antydde att de inte skulle samarbeta med en regering vars "värderingar" (moderat-ledd regering) de inte gillar.
  • Anonym (Rambaud)
    KillBill skrev 2024-08-13 22:29:13 följande:
    Ja? tror du att folket anser att det är rätt att Sverige först ska ge en syrisk flykting  en högskoleutbildning för att sedan betala honom eller henne flera hundra tusen för att lämna landet? Är det sådant  som våra skattepengar ska gå till  och detta samtidigt som det råder brist på högutbildade?
    Och på vilket sätt svarar ditt svar här på MIN fråga?
  • Anonym (Maktlös)
    KillBill skrev 2024-08-19 09:04:42 följande:
    Var hämtar du din information egentligen? 

Faktum är att stödet för EU idag är rekordstort både bland SDs och Vs väljare. 

Min information är inte ensidig. Alla inom vänstern är inte lika ensidiga som dig😂

Jag vet väl också att många inom vänstern föredrar EU, men jag pratar inte om en majoritet, jag pratar om en yngre minoritet som börjar kritisera EU och det är den yngre generationen.

Ser samma tendenser åt det högra hållet. Det är väl självklart att du hittar information som stödjer ditt synsätt😂.

Du är inte direkt känd för att se ur ett helhetsperspektiv. Det är fascinerande att se att du vill vara enkelspårig?

Du drar så skeva parareller att det är på riktigt synd om dig. Dags att börja lyssna än att sopa undan alla spår? och sen trodde du att jag stod för köpta politiker? 

Du har nog missat att jag inte låter min part-lojalitet få ta överhand, jag klarar av att vara objektiv åt bägge hållen. Du kanske ska träna på det eller se till att söka hjälp omgående!

Ne du killabillalilla, så trångsynt är jag inte😂
    Du får nog ge dig på någon annan om du vill få reaktion. Jag har inget behov av att försvara politiker. 

Att förstå samband och verkan är inte din starkaste sida. Tycka kan du, men det stannar oftast där. Avsaknaden av att tänka kritiskt tycks du vilja hålla fast vid.

Lycka till!

https://ungvanster.se/internationell-solidaritet-inte-overstatlighet/

• KillBill
    Anonym (Maktlös) skrev 2024-08-19 10:50:13 följande:

Min information är inte ensidig. Alla inom vänstern är inte lika ensidiga som dig😂

Jag vet väl också att många inom vänstern föredrar EU, men jag pratar inte om en majoritet, jag pratar om en yngre minoritet som börjar kritisera EU och det är den yngre generationen.

Ser samma tendenser åt det högra hållet. Det är väl självklart att du hittar information som stödjer ditt synsätt😂.

Du är inte direkt känd för att se ur ett helhetsperspektiv. Det är fascinerande att se att du vill vara enkelspårig?

Du drar så skeva parareller att det är på riktigt synd om dig. Dags att börja lyssna än att sopa undan alla spår? och sen trodde du att jag stod för köpta politiker? 

Du har nog missat att jag inte låter min part-lojalitet få ta överhand, jag klarar av att vara objektiv åt bägge hållen. Du kanske ska träna på det eller se till att söka hjälp omgående!

Ne du killabillalilla, så trångsynt är jag inte😂
    Du får nog ge dig på någon annan om du vill få reaktion. Jag har inget behov av att försvara politiker. 

Att förstå samband och verkan är inte din starkaste sida. Tycka kan du, men det stannar oftast där. Avsaknaden av att tänka kritiskt tycks du vilja hålla fast vid.

Lycka till!

https://ungvanster.se/internationell-solidaritet-inte-overstatlighet/

Alltså jag utgår från resultatet i stora opinionsundersökningar medan du utgår från din magkänsla. Man kan inte annat än skratta 
Svar på tråden Har makten slutat att utgå från folket?