Anonym (On point) skrev 2024-08-23 18:22:26 följande:
Och där gick topplocket
Du verkar ha fått S på hjärnan, anar ugglor i mossen så snart någon ifrågasätter SD:s syn på demokratin.
Att de har en annan demokratisyn än resten av samhället är hur tydligt som helst. Man vill inte att parlamentarismen ska fungera och man talar nedsättande om andra politiker och politiska partier som en del av partiprogrammet.
SD vill toppstyra, och likt andra fascistiska partier öka centralstyrningen av staten.
Den som likställer inkompetens med socialdemokratisk bakgrund borde titta på hur det fungerar hos SD med kompetensen.
Jag säger inte att S tillsättningar alltid varit optimala men det behöver inte tas som något generellt. Oavsett regerings färgen tillsätter man de personer som man tror på och som har kompetensen.
SD är för sossigt för min smak men ser också att SD tycks vara flexibla i sin ideologi och är inte omöjliga inför att tänka att blått kan vara ganska flått;)
Faktum är att jag föredrar att man kan lägga sin ideologiska värderingar åt sidan om det finns idéers som är bättre än ens egna. Jag ser det som en styrka och inte en svaghet.
Jag som tidigare var skeptisk mot SD har med tiden märkt att SD fyller en god funktion för att ställa lite krav på M som faktiskt börjat tappat det pga. sossarnas påtryckningar.
Jag har inte röstat på SD och tiden får utvisa om jag faktiskt lägger min röst där, centralstyrningen av staten är faktiskt den rödgrönas expertis så jag skulle vara försiktig med att kasta sten i glashuset. Jag sållar och kör på uteslutningsmetoden och den grönröda oppositionen är helt uteslutet för mig.
Jag förespråkar också att partier ska ta in bäst lämpade kandidater som får viktiga poster, men parti-lojala kandidater är sällan bäst lämpat för uppdraget eftersom man tvingas in i att vara partiskt och objektiviteten brister. För att tillfredsställa killbill så kan jag ta Moderaterna som ett konkret exempel; Det var många moderater som tyckte att den nya könslagen var ett förhastat beslut, men ändå klubbades det igenom för parti-lojalitetens skull.
Om vi tar Dan Eliasson som ett exempel, hade det inte varit bättre att få in ansökningar om tjänsten för att se om det var någon som var bättre lämpad än just Dan Eliasson? Han lyckades med konstycket att förstöra myndighet efter myndighet, inte nog med det så tillsattes Dan Eliasson som chef för försäkringskassan av självaste Reinfeldt ?!
Till och med den mest IQ-befriade polisaspiranten förstår att M och S har hållhakar på varandra.
Varför tror du inte att Arga Maggan inte har tjatat hål i hövvet på oss om Kinbergs fadäser ? SD och S är otroligt lika varandra, det är därför S krockar med SD. Det som skiljer partierna åt det är att ena partiet vågar vara ärliga och att SD faktiskt inte har förstört statsförvaltningen.
Ändå går det något sånär att resonera med dig även om du försöker flika in med dina egna antaganden. Jag ger inte så mycket för antaganden men det finns uppenbart potential hos dig också.