• dianis

Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?

Hej,

Jag tog första abortpillret (mifegyne / mifepristone) i tisdags kl 10:00. Var då i v 9+3. Har varit jätteosäker hela sommaren och trodde det var mest förnuftigt, men fick panik sen på eftermiddagen och kände att det var helt fel. Ångrar mig något så fruktansvärt. Hittade lite trådar om folk som tagit första tabletten och sen inte cytotec, där fostret klarat sig, så fick lite hopp.

Men sen i onsdags mitt på dagen började jag blöda, det kom liksom vattniga blödningar (fyllde ungefär en vanlig binda), och på kvällen rejäla blodklumpar. Försökte rota i dem (äckligt, jag vet, men är man desperat så är man) för att se om fostret kommit ut, men vad jag kunde se så var det bara blod (är väl dock svårt att hitta ett så litet foster). Tog inte cytotec.

Har blött väldigt lite sen dess, mest som tunna ljusrosa flytningar. Har alltså inte haft några längre ihållande blödningar, utan det var det där vattniga som kom efter 24 h och sen blodklumpar efter ca 32 h.

Ringde gynakuten och abortmottagningen redan i tisdags men de spelade helt oförstående när jag sa att jag ville ha progesteron, däremot köpte jag en burk på en hälsokostbutik igår (efter 48 h) och svalde hela på en gång, men tror det är för svag styrka.

Finns det någon chans att bebisen kan ha klarat sig trots blödningar? Det mest sannolika är väl att jag fått missfall men att allt inte kommit ut ännu antar jag? är det någon som har tagit mifegyne, haft blödningar, men där barnet ändå klarat sig? Enormt tacksam för svar!

• Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?
  • Anonym (Jo)

angående skillnaden mellan korrelation och kausalitet - så menas att folk generellt sett blandar ihop dessa. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Jo) skrev 2024-08-05 12:12:26 följande:

Har inga råd till TS men angående vårdpersonal, speciellt kring preventivmedel och graviditeter så har jag noll tillit för dem.

När jag var gravid med mitt första barn åt jag antidepressiv medicin vilket jag råddes av barnmorskan att fortsätta med. Att jag absolut inte skulle sluta. Samtidigt fick jag träffa en läkare som avrådde mig (med typ skrämselpropaganda) att sluta direkt. Ett sjukt utsatt läge att få så två olika råd. Jag bestämde själv att jag skulle gå ner på halv dos och fortsätta ta vilket gick bra.

Mycket tjat av barnmorskor att ta hormoner (p-piller, stav, spiral mm) fast man säger att man mår dåligt av dem. En vän till mig sa att hon var tvungen att ljuga när hon ville ha ut sin spiral, BM ville inte ta ut den utan en massa tjafs om annat p-medel så min vän sa att hon vill bli gravid (då var hon SÅ välkommen!) Som någon skrev här: det är politiskt. De blir programmerade att hålla på såhär. Är väl en sak med tonåringar men när man kommer 30+ och blir behandlat på det här viset då är det något fel i systemet. 

Jag har klarat mig hela livet på att hålla koll på min cykel och använda kondom under de dagar då jag är fertil.

Fick också höra när jag kom till min första förlossning att eftersom jag var förstföderska skulle det ta tid. De ville skicka hem mig, sjukt dålig attityd och mästrande, och sen visade det sig att min magkänsla var rätt. Jag var öppen och födde bara timmar efter.

Fick också en del skammande kommenterar under graviditeterna, av just barnmorskor, om min vikt. Att jag inte ska äta för mycket mm. Har gått ner allt inom 6 månader med båda barnen. 

Hur menar du att det är politiskt? Det där om vikten också menar du? Vem skulle ligga bakom det tänker du? Och det där med antidepressiva? 

När det gäller preventivmedel så väljer man ju faktiskt själv, min barnmorska pratade också mycket om hormonspiral osv men de spänner ju inte fast mig i stolen och sätter in den mot min vilja. Säger jag att jag inte vill ha så behöver jag inte ha det. 

Visst kan vårdpersonal ha fel och göra fel men jag förstår inte riktigt vart du vill komma. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (Jag) skrev 2024-08-05 14:33:05 följande:

Hur menar du att det är politiskt? Det där om vikten också menar du? Vem skulle ligga bakom det tänker du? Och det där med antidepressiva? 

När det gäller preventivmedel så väljer man ju faktiskt själv, min barnmorska pratade också mycket om hormonspiral osv men de spänner ju inte fast mig i stolen och sätter in den mot min vilja. Säger jag att jag inte vill ha så behöver jag inte ha det. 

Visst kan vårdpersonal ha fel och göra fel men jag förstår inte riktigt vart du vill komma. 

Jag menar att mycket kring graviditeter, preventivmedel och även aborter är politiskt. Att det är styrt uppifrån hur sjukvården ska agera snarare än att ta reda på vad som vore bäst för varje patient. Så känns det i alla fall.

Säkert har läkemedelsföretagen ett finger med i spelet också. 

Det finns säkert många bra barnmorskor, men tyvärr har både jag och andra kvinnor jag känner stött på den här typen av bemötande just när det gäller den delen av vårdapparaten. Vet inte om det handlar om att det just är kvinna till kvinna (pga nästan alla barnmorskor är kvinnor) det är ett slags mästrande, klappa på huvet , jag vet bättre än dig osv. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Jo) skrev 2024-08-05 14:50:41 följande:

Jag menar att mycket kring graviditeter, preventivmedel och även aborter är politiskt. Att det är styrt uppifrån hur sjukvården ska agera snarare än att ta reda på vad som vore bäst för varje patient. Så känns det i alla fall.

Säkert har läkemedelsföretagen ett finger med i spelet också. 

Det finns säkert många bra barnmorskor, men tyvärr har både jag och andra kvinnor jag känner stött på den här typen av bemötande just när det gäller den delen av vårdapparaten. Vet inte om det handlar om att det just är kvinna till kvinna (pga nästan alla barnmorskor är kvinnor) det är ett slags mästrande, klappa på huvet , jag vet bättre än dig osv. 

Jag har varit med om en ganska allvarlig läkarmiss som gjorde att jag behövde bli akutsnittad istället för att föda vanligt. Så jag litar inte 100% på all vårdpersonal (även om jag själv kommer jobba med det också när jag är färdig ssk) utan ser till att försöka ha lite koll själv också. Men jag tror att det mer har att göra med att de är människor som kan göra fel än någon stor konspiration. Isåfall skulle det väl vara att vården var för lite resurser och personalbrist som gör att det kanske sker fler misstag. 

Just det där med vikt är något som vi får lära oss att man ska ta upp och prata om. Precis som om någon röker eller dricker för mycket. Så de gör bara sitt jobb. Förstår inte riktigt hur det skulle vara politiskt, är det höger- eller vänsterpolitiker som tycker att man inte ska gå upp för mycket i vikt menar du? Eller vem ligger bakom det? 

Och visst kan de tjata om preventivmedel men som sagt då får man bara säga nej. Och säger man att man vill bli gravid tjatar de ju inte om det utan det är ju just när man inte vill bli gravid. Säkra perioder funkar inte för alla men funkar det för dig kan du ju helt enkelt bara låta bli att använda något annat. 

• Anonym (B)

Om ni ska diskutera politik mm kan ni skapa en egen tråd istället för att kapa denna.

Hur har det gått ts?

• dianis
    Anonym (Fndnd) skrev 2024-08-05 09:04:46 följande:

Vad menar du att de ofta har fel om? 

Jag har t ex varit nära att få blindtarmen utopererad fastän jag inte hade ett enda symptom på blindtarmsinflammation. Fördröjde operationen enbart tack vare extrem envishet, när nästa skift började ställde de sig frågande till den första kirurgens åsikter och höll med om att jag absolut inte skulle opereras.

Sedan håller jag med om vad Cathariiina skrev om transvården, där kan man verkligen snacka om att experimentera med kroppen med helt bisarra följder. Men det är ju enligt riktlinjerna, så det är helt okej...

• dianis
    Anonym (B) skrev 2024-08-05 15:29:22 följande:

Om ni ska diskutera politik mm kan ni skapa en egen tråd istället för att kapa denna.

Hur har det gått ts?

Anonym (Känner med dig) skrev 2024-08-05 11:14:27 följande:

Jag hoppas besöket hos kliniken går bra idag och att du får det svar du önskar! 

DET GICK BRA! Fostret lever, allt ser normalt ut, hjärtat slår. Det har fortsatt växa som det ska. Tack gode Gud för att jag kom till sans och inte tog resten av tabletterna. Hoppas ngn som ev hamnar i samma situation i framtiden hittar den här tråden. Det är inte kört efter första tabletten!

(ja, jag fattar det frtf kan tillstöta komplikationer osv, men det kan det ju å andra sidan i alla graviditeter, inget är garanterat, men idag gråter jag åtminstone glädjetårar)

• Anonym (.)
    dianis skrev 2024-08-05 16:01:36 följande:

DET GICK BRA! Fostret lever, allt ser normalt ut, hjärtat slår. Det har fortsatt växa som det ska. Tack gode Gud för att jag kom till sans och inte tog resten av tabletterna. Hoppas ngn som ev hamnar i samma situation i framtiden hittar den här tråden. Det är inte kört efter första tabletten!

(ja, jag fattar det frtf kan tillstöta komplikationer osv, men det kan det ju å andra sidan i alla graviditeter, inget är garanterat, men idag gråter jag åtminstone glädjetårar)

Fantastiskt! Hoppas det går fortsatt väl. <3
  • dianis
    Anonym (.) skrev 2024-08-05 16:28:40 följande:
    Fantastiskt! Hoppas det går fortsatt väl. <3
    Tack!! 
  • Cathariiina
    dianis skrev 2024-08-05 16:01:36 följande:

Grattis! Underbart! Bra att du inte lyssnade på dem här som försökte lura dig att ta det andra preparatet. Hoppas det går bra nu hela vägen. 
Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?