• dianis

Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?

Hej,

Jag tog första abortpillret (mifegyne / mifepristone) i tisdags kl 10:00. Var då i v 9+3. Har varit jätteosäker hela sommaren och trodde det var mest förnuftigt, men fick panik sen på eftermiddagen och kände att det var helt fel. Ångrar mig något så fruktansvärt. Hittade lite trådar om folk som tagit första tabletten och sen inte cytotec, där fostret klarat sig, så fick lite hopp.

Men sen i onsdags mitt på dagen började jag blöda, det kom liksom vattniga blödningar (fyllde ungefär en vanlig binda), och på kvällen rejäla blodklumpar. Försökte rota i dem (äckligt, jag vet, men är man desperat så är man) för att se om fostret kommit ut, men vad jag kunde se så var det bara blod (är väl dock svårt att hitta ett så litet foster). Tog inte cytotec.

Har blött väldigt lite sen dess, mest som tunna ljusrosa flytningar. Har alltså inte haft några längre ihållande blödningar, utan det var det där vattniga som kom efter 24 h och sen blodklumpar efter ca 32 h.

Ringde gynakuten och abortmottagningen redan i tisdags men de spelade helt oförstående när jag sa att jag ville ha progesteron, däremot köpte jag en burk på en hälsokostbutik igår (efter 48 h) och svalde hela på en gång, men tror det är för svag styrka.

Finns det någon chans att bebisen kan ha klarat sig trots blödningar? Det mest sannolika är väl att jag fått missfall men att allt inte kommit ut ännu antar jag? är det någon som har tagit mifegyne, haft blödningar, men där barnet ändå klarat sig? Enormt tacksam för svar!

• Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?
  • Anonym (M)
    Cathariiina skrev 2024-08-06 11:37:14 följande:
    Du lever i en parallell verklighet, och jag orkar inte tjafsa med dig längre. För övrigt hjälper det inte att du skriver dubbelanonymt, för det är så tydligt vem du är ändå. Det ÄR bara du på det här forumet numera, som tjatar och tjatar sina egna konstiga föreställningar, och inte tar åt sig av vad någon annan försöker förklara.

"Muslimerna skaffar barn först vid 30"... käre värld... Tomte 
    Dubbelanonymt? Nej, skriver inte dubbelanonymt. Och nej, jag är inte klyban 😂 Klyban skriver förövrigt aldrig anonymt. 

Och ja, idag år 20204 så är det inte ovanligt för kvinnor att få barm först vid 30, inte ens muslimer. 
  • Cathariiina
    Anonym (Jag) skrev 2024-08-06 11:44:06 följande:

Partiet Nyans fick 0,44% i förra valet, Kristna Värdepartiet som du också pratade om fick 0,09%. Det är nog ingen risk att de påverkar aborträtten i Sverige.

Alla muslimer eller personer från muslimska länder röstar inte på partiet Nyans heller.. väldigt långt ifrån alla. Jag känner en iranier som röstar på SD.. till exempel.

Och även om de får fler barn än svenskar ofta tror jag du överdriver lite om hur extremt många barn de får. Du skrev att en muslimsk kvinna får ett barn per år från 14 till klimakteriet, det skulle alltså bli över 30 barn. Du vet också att det inte är så det ser ut. Sen är det inte säkert att andra och tredje generationens invandrare är lika religiösa som sina föräldrar och en del får barn med svenskar. 

Nej som tur är kommer inte partiet Nyans få något att säga till om i Sverige. Fast jag vet inte om ni (abortmotståndarna i tråden) hoppas på det eftersom de ändå är det största partiet som är emot abort? Skulle ju bli kul med allt annat vi skulle få på köpet då, bara för att vuxna människor inte klarar av att de får bestämma själva om de vill göra abort eller inte. 

Här är ett exempel på hur ni tänker. Jag är 35+ och om allt går bra med den här graviditeten kommer jag vara fyrabarnsmamma efter det. Hade jag bett om att steriliesera mig efter det hade jag fått det utan problem. Men det finns ingen som kommer tvångssterilisera mig. Så med er logik borde det vara förbjudet att sterilisera sig också för jag kan ju råka be om det och gå igenom operationen och sen ångra mig och då är det sjukvården och politikernas fel. 

Jag förstår att det finns folk som ångrar aborter och det är såklart hemskt att behöva känna så.. men att förbjuda det eller att det ska bli mycket svårare att göra abort är inte lösningen. 

Nja, jag skulle hellre se att ATTITYDERNA till abort ändrades... Då skulle det inte behövas en lagändring. Och självklart vill jag inte ha allt det andra här som extremmuslimer drar hit. Förmildrande omständigheter om det är ett hedersmord (så dömer fortfarande domstolarna i Jordanien, trots att det landet gått så långt mot Väst på andra sätt), föräldrars rätt att bestämma om barnens äktenskap, en äktenskapsålder på 14 eller ännu yngre, kvinnor måste ha en manlig förmyndare och får inte ens ut ett pass om han inte skriver på (det skulle bli min son för mig i så fall, hujedamig...), dödsstraff och kroppsbestraffningar, legalisering av kvinnlig omskärelse, mannen har rätt att ta ut skilsmässa men inte hustrun, mannen har rätt att ha upp till fyra hustrur, och de tidigare hustruna kan inte stoppa honom från att ta ännu en... IS ville till och med gå så långt som till att tvångsomskära alla kvinnor upp till 43 år, i de länder som de intog. Som tur var kom de aldrig så långt. 

Angående steriliseringar, så är det nog ingen som vill stoppa en fyrabarnsmorsa från att sterilisera sig. Det låter förnuftigt! Dock finns det anledning att vara vaksam när det gäller steriliseringarna, så att läkaren som har det förberedande samtalet med patienten, talar med denna eller denne ensam, och gör klart att det verkligen är patientens egen vilja och inte hans/hennes partners. Finns det minsta tvekan, så ska han neka att utföra ingreppet. För det förekommer faktiskt ganska ofta att speciellt steriliserade män återställer/försöker återställa systemet, eller tar ut spermier ur testiklarna och gör IVF med en ny partner, för att kunna få fler barn.

Det har man ju läst här på Familjeliv och även annorstädes, hur många kvinnor resonerar. De vill att mannen ska sterilisera sig när paret skaffat det önskade antalet barn, för de vill inte att han ska kunna skaffa fler barn med någon annan senare. De vill ha kvar särställningen som hans barns mor, vilket ger dem moralisk rätt till ekonomisk och praktisk hjälp av mannen resten av livet, även efter en skilsmässa, samtidigt som kvinnans barn inte behöver dela faderns uppmärksamhet, tid och pengar - eller senare hans arv - med några halvsyskon.

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/angerfulla-steriliserade-man-far-ny-chans-att-skaffa-barn
  • Anonym (Känner med dig)

Men gud kan ni ge er? starta en egen tråd om
    erat politiska snack, tycker inte det hör hemma här i den här tråden!

• Anonym (Jag)
    Anonym (Känner med dig) skrev 2024-08-06 12:44:45 följande:

Men gud kan ni ge er? starta en egen tråd om
    erat politiska snack, tycker inte det hör hemma här i den här tråden!

Det var faktiskt TS som började skriva om att det var sjukvården fel att hon påbörjade en abort och att vårdpersonalen borde ställa kritiska frågor och gratulera henne till graviditeten när hon ville göra abort och massa annat.  Då måste ju folk få bemöta det. Jättetråkigt om man ångrar sig men det ska inte behöva gå ut över andra. Tänk dig någon som har blivit gravid efter en våldtäkt till exempel som blir skuldbelagd och ifrågasatt och gratulerad till graviditeten bara för att vuxna människor inte klarar av att de faktiskt har ett fritt val. 

Om man själv jobbar inom vården förstår man ju hur fel det skulle bli om det blev som TS och några andra här vill. Man kan inte bara tänka utifrån sig själv och sin egen situation när det gäller så viktiga saker. 

• Tow2Mater
    Jemp skrev 2024-08-06 09:19:33 följande:
    Och regleringsbreven är offentliga dokument som även ligger ute. Såvitt min sökning hittar nämns inte abort en enda gång i årets regleringsbrev för socialstyrelsen. 
    Jaha, ok. Det har dock inget med det jag sa och kommenterade på att gora.
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-08-06 10:53:32 följande:
    Fortfarande inte politiskt utan vetenskaplig. 
    Dåa ser vi det olika.  Vilka uppdrag en regering väljer att ge beror ju på vilka som sitter i den. Det ser jag som politiskt.
  • Jemp
    Tow2Mater skrev 2024-08-06 13:00:13 följande:
    Jaha, ok. Det har dock inget med det jag sa och kommenterade på att gora.
    Nej, det var ett bemötande av den felaktiga konspiratoriska propagandan som sprids i tråden. 
  • Anonym (Hu)

Partiet Nyans kommer att växa i takt med att den muslimska befolkningen ökar i Sverige. Då alla ni som är för abort, då lär ni få problem.. Kom ihåg alla som varnat er för detta. Men samtidigt är det ni vänstermänniskor som vill ha hit muslimerna så ni får bita i det sura äpplet förr eller senare. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Hu) skrev 2024-08-06 16:48:49 följande:

Partiet Nyans kommer att växa i takt med att den muslimska befolkningen ökar i Sverige. Då alla ni som är för abort, då lär ni få problem.. Kom ihåg alla som varnat er för detta. Men samtidigt är det ni vänstermänniskor som vill ha hit muslimerna så ni får bita i det sura äpplet förr eller senare. 

Vänster haha nu var du rolig. Jag röstar höger men tro det eller ej jag tycker abortlagstiftningen är bra som den är nu. Precis som alla riksdagspartier , både höger och vänster.

Vi har redan många muslimer i Sverige och Partiet Nyans fick inte ens en halv % förra valet. Men du menar att de kommer få över 50% så att de kan ändra lagstiftningen? När tänkte du att det skulle hända ungefär? 
  • Anonym (Hu)
    Anonym (Jag) skrev 2024-08-06 17:10:03 följande:
    Vänster haha nu var du rolig. Jag röstar höger men tro det eller ej jag tycker abortlagstiftningen är bra som den är nu. Precis som alla riksdagspartier , både höger och vänster.

Vi har redan många muslimer i Sverige och Partiet Nyans fick inte ens en halv % förra valet. Men du menar att de kommer få över 50% så att de kan ändra lagstiftningen? När tänkte du att det skulle hända ungefär? 
    Såklart det finns högerväljare som är för abort. Men de mest extrema finns på vänsterkanten. 

Vi vet inget egentligen men man kan spekulera. Om Nyans växer, behöver vänstern ta med dom för att få majoritet och du tror väl inte att de stöttar vänstern utan att ha några krav? Ni får tycka det är nonsens men skyll inte på oss sen när "ni inte såg det komma".
Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?