• dianis

Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?

Hej,

Jag tog första abortpillret (mifegyne / mifepristone) i tisdags kl 10:00. Var då i v 9+3. Har varit jätteosäker hela sommaren och trodde det var mest förnuftigt, men fick panik sen på eftermiddagen och kände att det var helt fel. Ångrar mig något så fruktansvärt. Hittade lite trådar om folk som tagit första tabletten och sen inte cytotec, där fostret klarat sig, så fick lite hopp.

Men sen i onsdags mitt på dagen började jag blöda, det kom liksom vattniga blödningar (fyllde ungefär en vanlig binda), och på kvällen rejäla blodklumpar. Försökte rota i dem (äckligt, jag vet, men är man desperat så är man) för att se om fostret kommit ut, men vad jag kunde se så var det bara blod (är väl dock svårt att hitta ett så litet foster). Tog inte cytotec.

Har blött väldigt lite sen dess, mest som tunna ljusrosa flytningar. Har alltså inte haft några längre ihållande blödningar, utan det var det där vattniga som kom efter 24 h och sen blodklumpar efter ca 32 h.

Ringde gynakuten och abortmottagningen redan i tisdags men de spelade helt oförstående när jag sa att jag ville ha progesteron, däremot köpte jag en burk på en hälsokostbutik igår (efter 48 h) och svalde hela på en gång, men tror det är för svag styrka.

Finns det någon chans att bebisen kan ha klarat sig trots blödningar? Det mest sannolika är väl att jag fått missfall men att allt inte kommit ut ännu antar jag? är det någon som har tagit mifegyne, haft blödningar, men där barnet ändå klarat sig? Enormt tacksam för svar!

• Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?
  • Anonym (B)
    Cathariiina skrev 2024-08-05 19:42:11 följande:
    Nej, den texten är vettig, och jag hoppas att TS också kommer att låta göra missbildningsultraljud i vecka 18 eller 19, som är ett mer noggrant ultraljud än det som normalt görs. Hon bör berätta detta för sin barnmorska, så kan hon remittera till kvinnokliniken där de har ultraljudsutrustning med mycket bättre upplösningen än den som finns på mödravårdscentralerna. 

Nu har det här barnet fått en chans i alla fall, och visar det sig att det har svåra missbildningar så kan TS ta bort det då. Det var ändå inte fel att ge barnet den chansen.

"felet" här är att abort ligger så nära till hands i vår tankevärld, och går så lätt att få, att det ofta förekommer att kvinnor ångrar sig efteråt.
    Vi har bara fri abort fram till v 18 i Sverige och då måste ts gå till Socialstyrelsen för deras tillåtelse, ett beslut de så klart tar så snabbt som möjligt men antagligen kommer ts inte kunna göra abort förrän i minst v 20 då man alltså har gått väldigt lång tid och fostret är nära livsdugligt utanför livmodern (v 22), dvs väldigt grymt psykiskt mot mamman om det visar sig att barnet har skador och hon bestämmer sig för sen abort, för att inte tala om både fysisk och psykisk smärta att föda fram ett dött foster av den storleken, så gott som ett riktigt barn. Kan man så ska man så klart göra alla undersökningar långt tidigare!

Och nej, vi har inte "facit" för någonting. Bara för att fostret överlevde den här pärsen är det inte alls säkert att allt har gått bra, så alla som skriver grattis hit och dit ska nog vara lite försiktigare i att spä på ts optimism innan man vet mer. Även om ts gör ett sånt UL som du beskriver skulle jag verkligen inte våga lita på att det vore 100 % tillförlitligt heller.
  • Anonym (M)
    Anonym (Jag) skrev 2024-08-05 20:59:57 följande:

Tvärtom säkert. Hoppas som sagt att det går bra för TS men både du och TS har ju tjatat hål i huvudet på alla andra om att det är tvärlugnt att ångra sig och att man absolut inte behöver fullfölja en abort. Blir det missbildningar (som några har förnekat att det ens kan bli) är det bara att göra en sen abort sen i vecka 18-19, piece of cake.. Så om du vill att folk ska tänka efter innan de tar första tabletten var det här kanske inte rätt sätt. TS har ju till och med skrivit ungefär att om andra ser tråden så ska de inte lyssna på folks råd utan de ska veta att det inte är några problem att ångra sig. 

Jag hoppas igen som sagt att det går bra i det här fallet men nej jag tycker egentligen inte riktigt det är rätt mot barnet att ta en tablett och sen ångra sig. Jag tycker inte läkare eller barnmorskor ska ifrågasätta när nån vill göra abort men är man osäker är det bättre att boka tid hos kurator och bolla alla tankar man har. Jag har själv gjort det för längesen och det landade i att jag behöll barnet, mycket tack vare samtalet med kuratorn på abortmottagningen. 

Är det inte fortfarande rutin att få prata med en kurator när man vill göra abort? 
  • Anonym (M)
    Anonym (B) skrev 2024-08-05 23:48:39 följande:
    Vi har bara fri abort fram till v 18 i Sverige och då måste ts gå till Socialstyrelsen för deras tillåtelse, ett beslut de så klart tar så snabbt som möjligt men antagligen kommer ts inte kunna göra abort förrän i minst v 20 då man alltså har gått väldigt lång tid och fostret är nära livsdugligt utanför livmodern (v 22), dvs väldigt grymt psykiskt mot mamman om det visar sig att barnet har skador och hon bestämmer sig för sen abort, för att inte tala om både fysisk och psykisk smärta att föda fram ett dött foster av den storleken, så gott som ett riktigt barn. Kan man så ska man så klart göra alla undersökningar långt tidigare!

Och nej, vi har inte "facit" för någonting. Bara för att fostret överlevde den här pärsen är det inte alls säkert att allt har gått bra, så alla som skriver grattis hit och dit ska nog vara lite försiktigare i att spä på ts optimism innan man vet mer. Även om ts gör ett sånt UL som du beskriver skulle jag verkligen inte våga lita på att det vore 100 % tillförlitligt heller.
    Fram till v 17+6 så är det kvinnan som bestämmer om hon vill göra abort eller inte. Man behöver inte ansöka till Socialstyrelsen. 

Från v 18 krävs tilstånd från Rättsliga råder vid Socialstyrelsen för att få göra abort och det måste finnas särskilda skäl.

Ex att man har alkohol- eller drogproblem, må dåligt psykisk eller skada/missbildning på fostret. I vissa fall kan även ålder vara ett skäl.

De får däremot inte godkänna abort efter v 21+6, eftersom fostret då kan överleva utanför magen. 
  • Cathariiina
    Anonym (M) skrev 2024-08-05 23:42:34 följande:
    Vilket muslimsk parti tänkte du skulle få majoritet I Sverige? 

Vad jag vet finns inget muslimsk parti ens i Sverige, vilket kan bero på att vi inte är ett muslimsk land. 
    Ursäkta, men du verkar lite borta..? Partiet Nyans kan du väl inte ha missat? I och med att den muslimska befolkningen i Sverige växer okontrollerat, så kan det även komma att bildas fler muslimska partier som får ett stort väljarunderlag. Även partier som är mer fundamentalt islamistiska än vad Nyans är. 

Om mer än 50 procent av riksdagens ledamöter är emot abort, så kan de mycket väl rösta bort den rätten eller "rätten" i en ny omröstning i frågan. Inget är skrivet i sten. Just därför vill vissa radikalfeminister ha abort"rätten" inskriven i Grundlagen. Men inte ens det är någon evighetsgaranti, eftersom det GÅR att ända i Grundlagen. Det krävs bara ett allmänt riksdagsval emellan två omröstningar. 
  • Cathariiina
    Anonym (M) skrev 2024-08-05 23:44:36 följande:
    Det kommer aldrig att hända eftersom vårdpersonal ska vara neutrala i den frågan. De ska aldrig påverka en kvinna till att behålla ett barn eller pressa till abort. 
    Vad vårdpersonal "ska" göra bestäms av Socialstyrelsens riktlinjer, och dessa ändras kontinuerligt beroende på regering och riksdagsmajoritet. 
  • Cathariiina
    Anonym (M) skrev 2024-08-05 23:44:36 följande:
    Det kommer aldrig att hända eftersom vårdpersonal ska vara neutrala i den frågan. De ska aldrig påverka en kvinna till att behålla ett barn eller pressa till abort. 
    Vad vårdpersonal "ska" göra bestäms av Socialstyrelsens riktlinjer, och dessa ändras kontinuerligt beroende på regering och riksdagsmajoritet. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (M) skrev 2024-08-05 23:50:00 följande:
    Är det inte fortfarande rutin att få prata med en kurator när man vill göra abort? 
    Vet inte , man måste nog inte det men jag tror att de brukar fråga om man vill det iallafall.. fast det här var snart 10 år sen så jag vet inte hur det är nuförtiden faktiskt. Är man helt säker behöver man kanske inte det. 
  • Anonym (Jag)
    Cathariiina skrev 2024-08-06 00:03:19 följande:
    Så du menar att högerregeringen som sitter nu med Kristdemokraterna och med stöd av SD har beslutat att Socialstyrelsen ska försöka få så många som möjligt att göra abort ? Och det är såklart deras fel att TS tog tabletten? Först pratar du om att vänstern vill främja aborter sen säger du att den här konspirationen som du pratar om händer nu när vi har en högerregering. Hur går det resonemanget ens ihop? 

Och ja alla riksdagspartier står bakom dagens abortlagstiftning och det är väldigt bra.. men jag har extremt svårt att tänka mig att SD och KD håller på med någon konspiration för att öka antalet aborter och minska barnafödandet.

Som jag skrev förut , det föds för lite barn nu..min sons avdelning på förskolan behövde stänga på grund av brist på barn, imorgon börjar han på en ny efter ledighet, Jag tror att det är på grund av krig , alla har sämre med pengar, mat och allt är jättedyrt osv så många vågar inte skaffa barn..  men iallafall. Nu när det föds för lite barn, varför i hela världen skulle Socialstyrelsen ge order om att vårdpersonal ska försöka få så många som möjligt att göra abort? Som många redan har skrivit ska vårdpersonalen vara natural. Ibland händer det tyvärr att de inte är helt neutrala men det beror inte på order från Socialstyrelsen eller politiker. 
  • Cathariiina
    Anonym (B) skrev 2024-08-05 23:48:39 följande:

Ingen kan tycka mer än jag att det är alldeles förfärligt om en så sen abort måste ske, men fostret måste ha vuxit till en viss storlek för att man säkert ska kunna konstatera de flesta missbildningarna som kan ha uppstått. 

Jag vet inte om jag VILL rådda mera i detta, men jag känner att jag inte har något annat val på grund av ifrågasättandena här. Så här är det i alla fall: mifepriston blockerar fostrets tillgång till syre och näringsämnen. De missbildningar som kan uppstå, beror därför på vid vilken dag i graviditeten som substansen administreras. D.v.s. om substansen administrerades det dygn då armknopparna skulle ha skjutits ut, så kan det vara så att fostret aldrig kunde skjuta ut några armknoppar. Och då blir det armlöst.

Detta kan i så fall inte kompenseras i efterhand, utan i så fall föds barnet utan armar - eller bara med händer utskjutande ifrån axlarna. Barnet kan nämligen inte gå tillbaka i utvecklingen, utan om det som skulle ske ett visst dygn enligt en mycket bestämd utvecklingsplan inte kunde ske - så kan det inte längre ske. Utvecklingsplanen måste följas. Detta får vi skylla Gud eller Evolutionen för, vilket vi vill, men det ÄR så i alla fall. 

Just en avsaknad av armar (eller ben) visar sig dock - såklart - på ett ultraljud lång före abortgränsen. Det är därför jag säger att TS bör berätta det här för sin barnmorska... hon bör få en remiss till Specialmödravården, där det finns en helt annan kompetens för att göra alla nödvändiga undersökningar i god tid. Om det t.ex. skulle vara så illa att barnet saknar armar och/eller ben, så är det naturligtvis bättre att det aborteras förr hellre än senare.
  • Anonym (Jag)
    Cathariiina skrev 2024-08-06 00:01:29 följande:
    Ursäkta, men du verkar lite borta..? Partiet Nyans kan du väl inte ha missat? I och med att den muslimska befolkningen i Sverige växer okontrollerat, så kan det även komma att bildas fler muslimska partier som får ett stort väljarunderlag. Även partier som är mer fundamentalt islamistiska än vad Nyans är. 

Om mer än 50 procent av riksdagens ledamöter är emot abort, så kan de mycket väl rösta bort den rätten eller "rätten" i en ny omröstning i frågan. Inget är skrivet i sten. Just därför vill vissa radikalfeminister ha abort"rätten" inskriven i Grundlagen. Men inte ens det är någon evighetsgaranti, eftersom det GÅR att ända i Grundlagen. Det krävs bara ett allmänt riksdagsval emellan två omröstningar. 

Ulf Kristersson vill ha den inskriven i grundlagen. Är han en radikalfeminist nu också? 

Och nej partiet Nyans kommer inte få över 50% av rösterna. Vad lever ni i för fantasivärld? Alla muslimer är inte emot abort heller, det är tillåtet i flera muslimska länder. Vet från en nära vän som jobbar inom vården också att det inte är så ovanligt att de inte är emot det. 

Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?