• dianis

Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?

Hej,

Jag tog första abortpillret (mifegyne / mifepristone) i tisdags kl 10:00. Var då i v 9+3. Har varit jätteosäker hela sommaren och trodde det var mest förnuftigt, men fick panik sen på eftermiddagen och kände att det var helt fel. Ångrar mig något så fruktansvärt. Hittade lite trådar om folk som tagit första tabletten och sen inte cytotec, där fostret klarat sig, så fick lite hopp.

Men sen i onsdags mitt på dagen började jag blöda, det kom liksom vattniga blödningar (fyllde ungefär en vanlig binda), och på kvällen rejäla blodklumpar. Försökte rota i dem (äckligt, jag vet, men är man desperat så är man) för att se om fostret kommit ut, men vad jag kunde se så var det bara blod (är väl dock svårt att hitta ett så litet foster). Tog inte cytotec.

Har blött väldigt lite sen dess, mest som tunna ljusrosa flytningar. Har alltså inte haft några längre ihållande blödningar, utan det var det där vattniga som kom efter 24 h och sen blodklumpar efter ca 32 h.

Ringde gynakuten och abortmottagningen redan i tisdags men de spelade helt oförstående när jag sa att jag ville ha progesteron, däremot köpte jag en burk på en hälsokostbutik igår (efter 48 h) och svalde hela på en gång, men tror det är för svag styrka.

Finns det någon chans att bebisen kan ha klarat sig trots blödningar? Det mest sannolika är väl att jag fått missfall men att allt inte kommit ut ännu antar jag? är det någon som har tagit mifegyne, haft blödningar, men där barnet ändå klarat sig? Enormt tacksam för svar!

• Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (B) skrev 2024-08-05 09:20:28 följande:
    Klart de är snabba när du BER om en tid! Det är ofta lite tidspress just när det gäller aborter, sånt vill man inte dra ut på i onödan av både medicinska och psykiska orsaker, många tycker det är jobbigt att gå omkring och vara gravida när de väl bestämt sig. Och återigen, vården får inte ifrågasätta beslut om abort, inte ens när man gråter floder! Det är tjänstefel annars!!

Sluta skylla på vården när de bara sköter sitt jobb!

Jo jag håller med , de kan såklart inte ifrågasätta, det skulle vara fel. Är man inte helt säker kan man be att få prata med kurator vid besöket , det gjorde jag en gång för längesen och det landade i att jag inte gjorde abort. 

Man kan ju vända på det också, om det kommer en person som är säker och verkligen vill göra abort och så blir hon ifrågasatt och skuldbelagd.. TS och alla andra måste ju förstå hur fel det skulle vara. 

Ledsen att det blev så med TS att hon ångrar sig, förstår att det måste vara hemskt. Men man kan ju inte bara tänka utifrån sin egen situation när man pratar om hur vårdpersonal ska bete sig. Det bästa är om de är helt neutrala och frågar vad man själv vill. Nu var det längesen jag var i en sån situation men jag tror att de frågar om man verkligen är säker innan man tar tabletten. 

• Anonym (M)
    Cathariiina, varför ska du alltid sitta och höva ur dig massa felaktigheter inom ämnen du inte har kunnskap om? Vad är ditt syfte egentligen?

Ts vänta tre dagar, innan hon tog progesteron på egenhand köpt på en hälsobutik, vilket inte är samma styrka och tabletter istället för vaginaltabletter som är det vanliga. Och hon tog dessutom hela bruken med en gång. Det är inte bra eftersom det är farligt att överdosera. 

Det finns en god grund till att vården inte skriver ut Progesteron till de som ändrar sig, och det är inte för att på något sätt för att de har "order från Socialstyrelsen att bagatellisera aborter och se till att så många som möjligt fullföljs." utan för att det finns för lite och för osäker forskning om detta verkligen räddar barnet och för att man inte vet vilka skader de kan ge barnet. 

Socialstyrelsen struntar blankt i hur många som gör abort. Och nej, de bagatelliserar inte heller aborter. De står neutrala i abortfrågan i likhet med vad vårdpersonalen ska göra. Ja, det finns barnmorskor som är emot abort. Men det finns alltid vårdpersonalen som har sina egna funderingar om saker och ting. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (M) skrev 2024-08-05 10:45:58 följande:
    Cathariiina, varför ska du alltid sitta och höva ur dig massa felaktigheter inom ämnen du inte har kunnskap om? Vad är ditt syfte egentligen?

Ts vänta tre dagar, innan hon tog progesteron på egenhand köpt på en hälsobutik, vilket inte är samma styrka och tabletter istället för vaginaltabletter som är det vanliga. Och hon tog dessutom hela bruken med en gång. Det är inte bra eftersom det är farligt att överdosera. 

Det finns en god grund till att vården inte skriver ut Progesteron till de som ändrar sig, och det är inte för att på något sätt för att de har "order från Socialstyrelsen att bagatellisera aborter och se till att så många som möjligt fullföljs." utan för att det finns för lite och för osäker forskning om detta verkligen räddar barnet och för att man inte vet vilka skader de kan ge barnet. 

Socialstyrelsen struntar blankt i hur många som gör abort. Och nej, de bagatelliserar inte heller aborter. De står neutrala i abortfrågan i likhet med vad vårdpersonalen ska göra. Ja, det finns barnmorskor som är emot abort. Men det finns alltid vårdpersonalen som har sina egna funderingar om saker och ting. 
    Jo jag håller med , dessutom föds det ju lite för lite barn nu , en avdelning på min sons förskola har fått stänga på grund av det. Så jag tror verkligen inte de har order från Socialstyrelsen att se till att så många som möjligt gör abort, det skulle vara väldigt märkligt. Som att det finns någon konspiration för att se till att det föds mindre barn. Hur förklarar man då barnbidrag, flerbarnstillägg, extra bostadsbidrag för barnfamiljer osv. 

Nu handlar det ju inte om nån som funderar på att göra abort eller inte utan nån som redan har påbörjat en abort. Då är det såklart bäst att fullfölja. 
  • Anonym (Mimmi)
    dianis skrev 2024-08-04 23:01:38 följande:

Jag har inte hittat någon information - och då har jag ändå dammsugit hela internet i flera dygn - som säger att det finns ngn direkt risk för fosterskador, OM barnet överlever. Den stora risken med tabletten jag tagit är missfall/att fostret dör när progesteronnivåerna går ner. Klarar man de kritiska dygnen brukar det gå bra sedan. Däremot kan inget läkemedelsföretag av juridiska skäl säga att det INTE finns risker, men det är en helt annan sak. Dessutom kommer det synas på ultraljud isf. (Det finns ngr få dokumenterade fall med klumpfot efter att mamman tagit mifegyne, men ingen hög sannolikhet.)

Jag önskar sannerligen att sjukvården hade gratulerat mig till graviditeten och ställt lite mer kritiska frågor om VARFÖR jag ville göra abort, samt sagt åt mig att vänta några dagar, istället för att typ trycka tabletten i handen på mig. Oansvarigt och moraliskt fel av dem.

Nej.
    Sjukvården ska INTE försöka påverka en kvinnas beslut att göra abort.
    För mig hade det varit galet provocerande om någon ifrågasatt mitt beslut om min kropp.

Att bli gratulerade till en oönskad graviditet är som att gratulera till skoskav. Med skillnaden  att skoskav försvinner av sig självt om man byter skor.
  • Anonym (Känner med dig)

Jag hoppas besöket hos kliniken går bra idag och att du får det svar du önskar! 

• Anonym (Jo)

Har inga råd till TS men angående vårdpersonal, speciellt kring preventivmedel och graviditeter så har jag noll tillit för dem.

När jag var gravid med mitt första barn åt jag antidepressiv medicin vilket jag råddes av barnmorskan att fortsätta med. Att jag absolut inte skulle sluta. Samtidigt fick jag träffa en läkare som avrådde mig (med typ skrämselpropaganda) att sluta direkt. Ett sjukt utsatt läge att få så två olika råd. Jag bestämde själv att jag skulle gå ner på halv dos och fortsätta ta vilket gick bra.

Mycket tjat av barnmorskor att ta hormoner (p-piller, stav, spiral mm) fast man säger att man mår dåligt av dem. En vän till mig sa att hon var tvungen att ljuga när hon ville ha ut sin spiral, BM ville inte ta ut den utan en massa tjafs om annat p-medel så min vän sa att hon vill bli gravid (då var hon SÅ välkommen!) Som någon skrev här: det är politiskt. De blir programmerade att hålla på såhär. Är väl en sak med tonåringar men när man kommer 30+ och blir behandlat på det här viset då är det något fel i systemet. 

Jag har klarat mig hela livet på att hålla koll på min cykel och använda kondom under de dagar då jag är fertil.

Fick också höra när jag kom till min första förlossning att eftersom jag var förstföderska skulle det ta tid. De ville skicka hem mig, sjukt dålig attityd och mästrande, och sen visade det sig att min magkänsla var rätt. Jag var öppen och födde bara timmar efter.

Fick också en del skammande kommenterar under graviditeterna, av just barnmorskor, om min vikt. Att jag inte ska äta för mycket mm. Har gått ner allt inom 6 månader med båda barnen. 

• Anonym (M)
    Anonym (Jo) skrev 2024-08-05 12:12:26 följande:

Har inga råd till TS men angående vårdpersonal, speciellt kring preventivmedel och graviditeter så har jag noll tillit för dem.

När jag var gravid med mitt första barn åt jag antidepressiv medicin vilket jag råddes av barnmorskan att fortsätta med. Att jag absolut inte skulle sluta. Samtidigt fick jag träffa en läkare som avrådde mig (med typ skrämselpropaganda) att sluta direkt. Ett sjukt utsatt läge att få så två olika råd. Jag bestämde själv att jag skulle gå ner på halv dos och fortsätta ta vilket gick bra.

Mycket tjat av barnmorskor att ta hormoner (p-piller, stav, spiral mm) fast man säger att man mår dåligt av dem. En vän till mig sa att hon var tvungen att ljuga när hon ville ha ut sin spiral, BM ville inte ta ut den utan en massa tjafs om annat p-medel så min vän sa att hon vill bli gravid (då var hon SÅ välkommen!) Som någon skrev här: det är politiskt. De blir programmerade att hålla på såhär. Är väl en sak med tonåringar men när man kommer 30+ och blir behandlat på det här viset då är det något fel i systemet. 

Jag har klarat mig hela livet på att hålla koll på min cykel och använda kondom under de dagar då jag är fertil.

Fick också höra när jag kom till min första förlossning att eftersom jag var förstföderska skulle det ta tid. De ville skicka hem mig, sjukt dålig attityd och mästrande, och sen visade det sig att min magkänsla var rätt. Jag var öppen och födde bara timmar efter.

Fick också en del skammande kommenterar under graviditeterna, av just barnmorskor, om min vikt. Att jag inte ska äta för mycket mm. Har gått ner allt inom 6 månader med båda barnen. 

Generellt så tar det längre tid när man är förstföderska

Vikt och kostråd är en del av graviditetsråden man ska ge och som man som gravid bör ta till sig. Det är inte ebra att gå för mycket men heller inte bra att gå upp för lite. Och det har inget att med om man går ner allt inom 6 månader. Mycket av det man lägger på sig är vatten och det försvinner normalt efter någon/några dagar. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (M) skrev 2024-08-05 13:17:59 följande:
    Generellt så tar det längre tid när man är förstföderska

Vikt och kostråd är en del av graviditetsråden man ska ge och som man som gravid bör ta till sig. Det är inte ebra att gå för mycket men heller inte bra att gå upp för lite. Och det har inget att med om man går ner allt inom 6 månader. Mycket av det man lägger på sig är vatten och det försvinner normalt efter någon/några dagar. 

Du verkar vara lika korkad du?

Att det generellt sett tar längre tid för en förstföderska är inget som säger något som helst om hur lång tid det kommer ta för en enskild individ och således det dummaste du kan säga till någon som har så starka värkar att hon inte kan stå upp, utan att i alla fall göra en undersökning, bara för att hon är just en förstföderska.

Det är som att neka en ung tjej att kolla upp en knöl i bröstet pga bröstcancer är ovanligt bland yngre tjejer. 

Och angående kost är det jäkla skillnad på att informera och att skamma. Jag var dessutom normalviktig. 
    Du kommer få ett stort barn, fick jag höra. Nej han vägde lite över 3,5 kg. 

• Anonym (M)
    Anonym (Jo) skrev 2024-08-05 13:40:05 följande:

Du verkar vara lika korkad du?

Att det generellt sett tar längre tid för en förstföderska är inget som säger något som helst om hur lång tid det kommer ta för en enskild individ och således det dummaste du kan säga till någon som har så starka värkar att hon inte kan stå upp, utan att i alla fall göra en undersökning, bara för att hon är just en förstföderska.

Det är som att neka en ung tjej att kolla upp en knöl i bröstet pga bröstcancer är ovanligt bland yngre tjejer. 

Och angående kost är det jäkla skillnad på att informera och att skamma. Jag var dessutom normalviktig. 
    Du kommer få ett stort barn, fick jag höra. Nej han vägde lite över 3,5 kg. 

Om du inte förstår vad "generellt" betyder så är det du som är korkad. 

Självklart är det skillnad på att informera och skamma. Det trodde jag var underförstått? Men tydligen inte. 

Ang storleken på barnet så är det svårt att bedöma korrekt storlek, så kan skilja flera gram mot vad de säger och mot vad som kommer ut. Inget att hänga upp sig på.
    3,5kg räknas dock som normalstort barn. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (M) skrev 2024-08-05 13:57:08 följande:
    Om du inte förstår vad "generellt" betyder så är det du som är korkad. 

Självklart är det skillnad på att informera och skamma. Det trodde jag var underförstått? Men tydligen inte. 

Ang storleken på barnet så är det svårt att bedöma korrekt storlek, så kan skilja flera gram mot vad de säger och mot vad som kommer ut. Inget att hänga upp sig på.
    3,5kg räknas dock som normalstort barn. 

Det är skillnad på att förstå vad ett ord betyder och faktiskt förstå innebörden av det. 

Liksom att fatta skillnaden på korrelation och kausalitet, vilket folk GENERELLT gör hela tiden. 

När det gäller människor, individer, så kan du inte behandla dem; neka dem hjälp eller dra slutsatser genom att hänvisa till sannolikhet innan du först gjort en undersökning. Det är högst oprofessionellt och också ointelligent. 

Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?