• dianis

Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?

Hej,

Jag tog första abortpillret (mifegyne / mifepristone) i tisdags kl 10:00. Var då i v 9+3. Har varit jätteosäker hela sommaren och trodde det var mest förnuftigt, men fick panik sen på eftermiddagen och kände att det var helt fel. Ångrar mig något så fruktansvärt. Hittade lite trådar om folk som tagit första tabletten och sen inte cytotec, där fostret klarat sig, så fick lite hopp.

Men sen i onsdags mitt på dagen började jag blöda, det kom liksom vattniga blödningar (fyllde ungefär en vanlig binda), och på kvällen rejäla blodklumpar. Försökte rota i dem (äckligt, jag vet, men är man desperat så är man) för att se om fostret kommit ut, men vad jag kunde se så var det bara blod (är väl dock svårt att hitta ett så litet foster). Tog inte cytotec.

Har blött väldigt lite sen dess, mest som tunna ljusrosa flytningar. Har alltså inte haft några längre ihållande blödningar, utan det var det där vattniga som kom efter 24 h och sen blodklumpar efter ca 32 h.

Ringde gynakuten och abortmottagningen redan i tisdags men de spelade helt oförstående när jag sa att jag ville ha progesteron, däremot köpte jag en burk på en hälsokostbutik igår (efter 48 h) och svalde hela på en gång, men tror det är för svag styrka.

Finns det någon chans att bebisen kan ha klarat sig trots blödningar? Det mest sannolika är väl att jag fått missfall men att allt inte kommit ut ännu antar jag? är det någon som har tagit mifegyne, haft blödningar, men där barnet ändå klarat sig? Enormt tacksam för svar!

• Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?
  • Anonym (B)
    Cathariiina skrev 2024-08-02 16:47:20 följande:

Ja, det går att häva med stora doser progesteron, men det är bråttom. Ring genast kvinnokliniken på närmaste sjukhus och be dem skriva ut det. Eller så säger de kanske att du ska komma dit och få det där. Annars ring 1177. Låt dem inte intala dig att det inte går, för det GÖR det. Svensk sjukvård har order från Socialstyrelsen att bagatellisera aborter och se till att så många som möjligt fullföljs. 

Knappast när det redan har gått tre dagar. Snarare borde ts uppsöka vården för att kolla så hon inte överdoserat när hon igår dragit i sig en hel burk (!) med progesteron!

Sedan kan du lägga ner dina konspirationsteorier om att främja aborter, det hjälper ingen.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Känner med dig) skrev 2024-08-02 14:25:46 följande:

Gick igenom samma sak i april, samma vecka som du? hormonstinn och var efter mycket velande säker på att det var rätt med abort men redan dagen efter (när hormonerna lättat något) fick jag fullständig panik över vad jag hade gjort. 

jag fullföljde dock, efter att jag läst om missbildningar och komplikationer OM fostret mot förmodan skulle överleva. Skulle inte kunna leva med mig själv att få ett (kanske) gravt handikappat barn och veta att det är MITT fel. 

fostret kom ut en hel vecka efter jag påbörjat aborten. Jag mår än idag fruktansvärt dåligt och tänker på det i princip varje dag. Klarar inte av att interagera med bebisar utan att riskera att tappa det och falla i gråt.. det enda jag tänker på är att jag vill bli gravid igen, varje steg i min menscykel gör mig nedstämd.. först ägglossning där jag potentiellt kan bli gravid (men min kille använder kondom) så när han skyddar sig så hoppas jag att den ska gå sönder eller att han ska slarva, blir besviken varje gång men försöker dölja.. svårt dock. Sen pms när allt är skit ändå och sen mensen, blodet påminner om aborten och det är så jävla hemskt. 

jag tänker på dig! Och jag förstår att ditt hjärta slits itu men du borde verkligen fullfölja aborten nu när du påbörjat den :( 
    stor kram

Ledsen för din skull verkligen.. Men det blir nog inte så bra att få barn med en kille som inte vill. Vill du verkligen ha barn är det väl bättre att du skaffar det med en kille som vill eller på egen hand isåfall.. hellre det än att hoppas att en kondom ska gå sönder eller att han ska slarva tänker jag. Har själv varit ensamstående och det är inte lätt alls. 

Och ja det är bäst att fullfölja en abort även om jag förstår att det kan kännas jättejobbigt. 

• Anonym (Jag)
    Cathariiina skrev 2024-08-02 16:54:56 följande:
    Svenska barnmorskor är i regel a) korkade, b) lågutbildade och c) har instruktioner från Socialstyrelsen att främja aborter. Så även om de skulle känna till att det finns en antidot så kommer de inte att berätta det för kvinnan. Det är likadant i USA: ringer en kvinna till Planned Parenthood (som är Pro Choice) så får de höra att det inte finns någon återvändo, men ringer de till kvinnokliniker som drivs av Pro Life-rörelsen så får de progesteron. 

Jag läste för övrigt TS för snabbt innan jag svarade (mitt förra inlägg) och JA har det gått tre dagar så är det för sent. Det var synd att hon inte frågade här tidigare. Men hon behöver för den skull INTE ta de uppföljande tabletterna, hon kan vänta och se. Det finns barn som har överlevt Mifegyne utan antidot.

Angående ev. missbildningar så syns ju de på ultraljud senare i så fall, och då går det att göra abort då i stället. Följden blir ju en aborterad individ i båda fallen, så det finns ingen anledning att inte ge ett eventuellt friskt och oskadat barn en chans till livet först. 
    Jag har också träffat mindre trevliga barnmorskor , finns väl mindre trevliga personer inom alla yrken. Men hur menar du att de är lågutbildadade? De har ju utbildat sig till barnmorskor. Det är en treårig högskoleutbildningutbildning till sjuksköterska (som jag snart är klar med nu men vill inte bli barnmorska) sen 1,5 år till för att bli barnmorska. Alltså 4,5 år. Vad tycker du krävs för att man inte ska räknas som lågutbildad? 
  • Anonym (Jag)
    dianis skrev 2024-08-02 13:37:59 följande:

Hej B,

Jag fattar vad du menar men jag kan inte fullfölja innan jag är helt hundra på att fostret inte lever. Så länge det finns minsta chans att det överlevt så hänger jag fast vid det halmstrået. (dock tror jag det är kört för jag har inga graviditetssymtom kvar)

Progesteron är vanligt motgift mot mifegyne i t ex USA men svenska vården vill bara inte erkänna det.

Kolla upp det så snart du kan då. Jag tror det bästa är att fullfölja och sen får du försöka bli gravid igen om du vill det. 
  • Cathariiina
    Anonym (Jag) skrev 2024-08-02 18:41:20 följande:
    Jag har också träffat mindre trevliga barnmorskor , finns väl mindre trevliga personer inom alla yrken. Men hur menar du att de är lågutbildadade? De har ju utbildat sig till barnmorskor. Det är en treårig högskoleutbildningutbildning till sjuksköterska (som jag snart är klar med nu men vill inte bli barnmorska) sen 1,5 år till för att bli barnmorska. Alltså 4,5 år. Vad tycker du krävs för att man inte ska räknas som lågutbildad? 
    Både sjuksköterske- och barnmorskeutbildningarna i Sverige är ju väldigt enkla i förhållande till t.ex. USA. Du kan ju googla på deras tentamensfrågor t.ex.. Det är frågor som ligger på läkarprogrammets tentor i Sverige. 

Jag har mött otroligt korkade barnmorskor. "Min" barnmorska vid en av mina graviditeter sa t.ex. att man inte behöver bry sig om vad man äter under graviditeten. Hon sa att det var gammalt, från förr när man trodde att fostrets näring kom från modern. Numera vet man att den kommer från moderkakan! Skrattande

En annan barnmorska, som jag känner privat, sa när vi pratade om evolutionen av amning, att den hade uppkommit när vi var apmänniskor. Tidigare apor som levde i träden, hade matat sina ungar med fruktjuicer! Skrattande

(Bara två exempel av många jag skulle kunna dra.)
  • Anonym (B)
    Cathariiina skrev 2024-08-02 18:47:09 följande:
    Både sjuksköterske- och barnmorskeutbildningarna i Sverige är ju väldigt enkla i förhållande till t.ex. USA. Du kan ju googla på deras tentamensfrågor t.ex.. Det är frågor som ligger på läkarprogrammets tentor i Sverige. 

Jag har mött otroligt korkade barnmorskor. "Min" barnmorska vid en av mina graviditeter sa t.ex. att man inte behöver bry sig om vad man äter under graviditeten. Hon sa att det var gammalt, från förr när man trodde att fostrets näring kom från modern. Numera vet man att den kommer från moderkakan! Skrattande

En annan barnmorska, som jag känner privat, sa när vi pratade om evolutionen av amning, att den hade uppkommit när vi var apmänniskor. Tidigare apor som levde i träden, hade matat sina ungar med fruktjuicer! Skrattande

Ja är man obildad så är man... 
  • dianis
    Anonym (Känner med dig) skrev 2024-08-02 14:25:46 följande:

Gick igenom samma sak i april, samma vecka som du? hormonstinn och var efter mycket velande säker på att det var rätt med abort men redan dagen efter (när hormonerna lättat något) fick jag fullständig panik över vad jag hade gjort. 

jag fullföljde dock, efter att jag läst om missbildningar och komplikationer OM fostret mot förmodan skulle överleva. Skulle inte kunna leva med mig själv att få ett (kanske) gravt handikappat barn och veta att det är MITT fel. 

fostret kom ut en hel vecka efter jag påbörjat aborten. Jag mår än idag fruktansvärt dåligt och tänker på det i princip varje dag. Klarar inte av att interagera med bebisar utan att riskera att tappa det och falla i gråt.. det enda jag tänker på är att jag vill bli gravid igen, varje steg i min menscykel gör mig nedstämd.. först ägglossning där jag potentiellt kan bli gravid (men min kille använder kondom) så när han skyddar sig så hoppas jag att den ska gå sönder eller att han ska slarva, blir besviken varje gång men försöker dölja.. svårt dock. Sen pms när allt är skit ändå och sen mensen, blodet påminner om aborten och det är så jävla hemskt. 

jag tänker på dig! Och jag förstår att ditt hjärta slits itu men du borde verkligen fullfölja aborten nu när du påbörjat den :( 
    stor kram

Tack för att du skriver! Förstår precis, man är så förvirrad av alla hormoner att det inte går att tänka klart?

Känner som du, ser barn överallt, kommer för alltid tänka på hur gammalt barnet hade varit. Fattar inte hur jag kunde vara så otroligt dum! Det var verkligen bara tillfällig sinnesförvirring, hela sommaren har vi sagt att vi ska behålla barnet, sedan började jag tänka på hur opraktiskt det skulle bli och fegade ur, vilket jag aldrig kommer att förlåta mig! Men skönt nånstans att höra att man inte är ensam.

Kram

• dianis
    Cathariiina skrev 2024-08-02 16:54:56 följande:
    Svenska barnmorskor är i regel a) korkade, b) lågutbildade och c) har instruktioner från Socialstyrelsen att främja aborter. Så även om de skulle känna till att det finns en antidot så kommer de inte att berätta det för kvinnan. Det är likadant i USA: ringer en kvinna till Planned Parenthood (som är Pro Choice) så får de höra att det inte finns någon återvändo, men ringer de till kvinnokliniker som drivs av Pro Life-rörelsen så får de progesteron. 

Jag läste för övrigt TS för snabbt innan jag svarade (mitt förra inlägg) och JA har det gått tre dagar så är det för sent. Det var synd att hon inte frågade här tidigare. Men hon behöver för den skull INTE ta de uppföljande tabletterna, hon kan vänta och se. Det finns barn som har överlevt Mifegyne utan antidot.

Angående ev. missbildningar så syns ju de på ultraljud senare i så fall, och då går det att göra abort då i stället. Följden blir ju en aborterad individ i båda fallen, så det finns ingen anledning att inte ge ett eventuellt friskt och oskadat barn en chans till livet först. 

Ja, jag tror som du skriver. Ringde gynakuten samma dag och en barnmorska där hävdade att hon aldrig ens hade tänkt tanken att man skulle kunna ta progesteron, vilket jag inte tror på. Jag googlade fram det på 2 min, om hon jobbat med det ett helt yrkesliv lär tanken ha slagit henne nångång... Kontaktade privata mottagningar också men de sa bara att de följer VGR:s riktlinjer (vilket alltså betyder att de känner till att det går, men riktlinjen är som du säger att främja abort - är man det minsta osäker ska man alltid göra abort, de bara kastar tabletterna på en).

Håller med ang fullfölja och missbildningar. Troligen har jag redan förlorat barnet men jag tänker vänta och se, det finns frtf en pytteliten chans till ett mirakel.

• Anonym (Jag)
    Cathariiina skrev 2024-08-02 18:47:09 följande:

Hur vet du att de är väldigt enkla? Har du själv gått dom? Jag kan lova dig att utbildningarna innehåller mer än några tentafrågor du har googlat. Om det är så att du själv har gått dom och alltså är utbildad barnmorska är det väldigt märkligt att du säger att barnmorskor är lågutbildade och korkade. 

Korkad kan ju ha lite olika betydelser , visst kan man ha kunskapsluckor eller till exempel knäppa åsikter även om man är högutbildad. Men nej , barnmorskor är inte lågutbildade iallafall. Såklart inte lika högutbildade som läkare men det är fortfarande en lång utbildning. 

• Anonym (Känner med dig)
    Anonym (Jag) skrev 2024-08-02 18:37:44 följande:

Ledsen för din skull verkligen.. Men det blir nog inte så bra att få barn med en kille som inte vill. Vill du verkligen ha barn är det väl bättre att du skaffar det med en kille som vill eller på egen hand isåfall.. hellre det än att hoppas att en kondom ska gå sönder eller att han ska slarva tänker jag. Har själv varit ensamstående och det är inte lätt alls. 

Och ja det är bäst att fullfölja en abort även om jag förstår att det kan kännas jättejobbigt. 

Jag berättade inte allt :p 
    han vill ha barn och jag med, det blev bara så jävla fel med allt. Vi fick missfall i v 7 i oktober -23 och det var jobbigt för oss båda. Vi gladdes mycket åt den graviditeten. 
    kunde inte för mitt liv föreställa mig det kaos som skulle bli med graviditet nr 2, den var planerad och allt. 

det är svårt för en utomstående att förstå det som hände för oss, jag förstår det. Man behöver den stora bilden om hur vi är som personer, vilka vi är som par och vilka svårigheter vi bär på. det är inget jag tänker gå in på, men jag förstår att allt låter sjukt och det ÄR det ju. 

jag klandrar mig själv väldigt mycket och kan inte förstå hur jag kunde göra sådär för att sedan ångra mig några timmar senare. Det är liksom inte en hamburgare man äter utan man dödar ju sitt foster. 

jag har två barn sen innan så jag vet hur det är att vara själv. Och jag vet ju vad jag valde bort och det är det som krossar mig. 

Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?