• dianis

Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?

Hej,

Jag tog första abortpillret (mifegyne / mifepristone) i tisdags kl 10:00. Var då i v 9+3. Har varit jätteosäker hela sommaren och trodde det var mest förnuftigt, men fick panik sen på eftermiddagen och kände att det var helt fel. Ångrar mig något så fruktansvärt. Hittade lite trådar om folk som tagit första tabletten och sen inte cytotec, där fostret klarat sig, så fick lite hopp.

Men sen i onsdags mitt på dagen började jag blöda, det kom liksom vattniga blödningar (fyllde ungefär en vanlig binda), och på kvällen rejäla blodklumpar. Försökte rota i dem (äckligt, jag vet, men är man desperat så är man) för att se om fostret kommit ut, men vad jag kunde se så var det bara blod (är väl dock svårt att hitta ett så litet foster). Tog inte cytotec.

Har blött väldigt lite sen dess, mest som tunna ljusrosa flytningar. Har alltså inte haft några längre ihållande blödningar, utan det var det där vattniga som kom efter 24 h och sen blodklumpar efter ca 32 h.

Ringde gynakuten och abortmottagningen redan i tisdags men de spelade helt oförstående när jag sa att jag ville ha progesteron, däremot köpte jag en burk på en hälsokostbutik igår (efter 48 h) och svalde hela på en gång, men tror det är för svag styrka.

Finns det någon chans att bebisen kan ha klarat sig trots blödningar? Det mest sannolika är väl att jag fått missfall men att allt inte kommit ut ännu antar jag? är det någon som har tagit mifegyne, haft blödningar, men där barnet ändå klarat sig? Enormt tacksam för svar!

• Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?
  • Cathariiina
    Anonym (Jag) skrev 2024-08-05 19:45:33 följande:
    Om hon är överviktig ska barnmorskorna prata med henne om det. Speciellt om hon är kraftigt överviktig. Har flera barnmorskor pratat om det är hon antagligen iallafall överviktig. Det är inte hälsosamt för barnet att gå upp alldeles för mycket i vikt när man är gravid , oavsett om man går ner allt efteråt.

Jag är själv gravid nu och har några kilo för mycket sen innan , jag vet att jag inte borde gå upp lika mycket som förra graviditeten men jag har aldrig gått upp extremt mycket. 
    Om nån är gravid och röker eller gör något annat som kan vara skadligt ska de också prata om det, tycker ni det är fel också? 
    Du missförstår ju vad man skriver? SJÄLVKLART ska barnmorskan ta upp ämnet, om den gravida kvinnan är överviktig eller röker! Eller dricker. Eller använder narkotika. Eller om barnmorskan misstänker att kvinnan blir misshandlad av sin man. Eller om kvinnan inte har en ordnad bostad inför babyns ankomst. Eller, eller, eller... De här sakerna hör inte till den här debatten, eftersom de är självklara och inte politiska åsikter som man kan tycka olika om. 
  • Anonym (Jag)
    Cathariiina skrev 2024-08-05 19:42:11 följande:
    Nej, den texten är vettig, och jag hoppas att TS också kommer att låta göra missbildningsultraljud i vecka 18 eller 19, som är ett mer noggrant ultraljud än det som normalt görs. Hon bör berätta detta för sin barnmorska, så kan hon remittera till kvinnokliniken där de har ultraljudsutrustning med mycket bättre upplösningen än den som finns på mödravårdscentralerna. 

Nu har det här barnet fått en chans i alla fall, och visar det sig att det har svåra missbildningar så kan TS ta bort det då. Det var ändå inte fel att ge barnet den chansen.

"felet" här är att abort ligger så nära till hands i vår tankevärld, och går så lätt att få, att det ofta förekommer att kvinnor ångrar sig efteråt.

Jag har inte direkt nån åsikt om vad som är rätt eller fel, det är hennes beslut. Och jag hoppas såklart att allt går bra. Men det är MYCKET värre att ta bort ett barn efter vecka 18-19 än att göra en tidig abort. Jag har en person i min närhet som behövde ta bort ett barn efter rutinultraljudet på grund av svåra missbildningar. Det önskar man inte sin värsta fiende. Det känns som att du säger det som att det är en liten grej och det är det inte.

• Cathariiina
    Anonym (Jag) skrev 2024-08-05 20:11:32 följande:

Jag har inte direkt nån åsikt om vad som är rätt eller fel, det är hennes beslut. Och jag hoppas såklart att allt går bra. Men det är MYCKET värre att ta bort ett barn efter vecka 18-19 än att göra en tidig abort. Jag har en person i min närhet som behövde ta bort ett barn efter rutinultraljudet på grund av svåra missbildningar. Det önskar man inte sin värsta fiende. Det känns som att du säger det som att det är en liten grej och det är det inte.

Jag är ju emot abort - eller i alla fall emot vår alltför liberala aborlagstiftning - så jag är verkligen inte den som vill bagatellisera en sen abort. Men just vid svåra missbildningar kan man tänka, att det ändå är bättre för det barnet än att det ska leva med de missbildningarna. I just det här fallet är det också så tråkigt, att barnet kommer att fråga mamma varför det ser ut som det gör... 

Det bästa hade förstås varit om TS aldrig hade tagit de första tabletterna, och kanske kan den här tråden få andra kvinnor som läser att tänka efter en gång till, medan DE fortfarande har ALLA vägar öppna.
  • Anonym (Jag)
    Cathariiina skrev 2024-08-05 20:18:53 följande:
    Jag är ju emot abort - eller i alla fall emot vår alltför liberala aborlagstiftning - så jag är verkligen inte den som vill bagatellisera en sen abort. Men just vid svåra missbildningar kan man tänka, att det ändå är bättre för det barnet än att det ska leva med de missbildningarna. I just det här fallet är det också så tråkigt, att barnet kommer att fråga mamma varför det ser ut som det gör... 

Det bästa hade förstås varit om TS aldrig hade tagit de första tabletterna, och kanske kan den här tråden få andra kvinnor som läser att tänka efter en gång till, medan DE fortfarande har ALLA vägar öppna.

Tvärtom säkert. Hoppas som sagt att det går bra för TS men både du och TS har ju tjatat hål i huvudet på alla andra om att det är tvärlugnt att ångra sig och att man absolut inte behöver fullfölja en abort. Blir det missbildningar (som några har förnekat att det ens kan bli) är det bara att göra en sen abort sen i vecka 18-19, piece of cake.. Så om du vill att folk ska tänka efter innan de tar första tabletten var det här kanske inte rätt sätt. TS har ju till och med skrivit ungefär att om andra ser tråden så ska de inte lyssna på folks råd utan de ska veta att det inte är några problem att ångra sig. 

Jag hoppas igen som sagt att det går bra i det här fallet men nej jag tycker egentligen inte riktigt det är rätt mot barnet att ta en tablett och sen ångra sig. Jag tycker inte läkare eller barnmorskor ska ifrågasätta när nån vill göra abort men är man osäker är det bättre att boka tid hos kurator och bolla alla tankar man har. Jag har själv gjort det för längesen och det landade i att jag behöll barnet, mycket tack vare samtalet med kuratorn på abortmottagningen. 

• Anonym (Jo)
    Cathariiina skrev 2024-08-05 19:33:59 följande:
    Hon skrev inte att hon trodde att barnmorskan anmärkte på hennes vikt av politiska skäl. Det gjorde hon såklart inte, och jag kan inte kommentera detta då jag inte vet hur mycket hon vägde eller hur mycket hon gått upp i vilken vecka. Barnmorskan kan ha haft rätt, men hon kan också ha varit dum i huvudet såklart.

Vissa barnmorskor utvecklar sina egna, högst privata hang-ups.

Om det är mig nån menar så var jag normalviktig från början och hela vägen fram. Ändå så skulle det förhöras om vad jag åt och ges pekpinnar om jag t ex nämnde en fika. 

Det finns inte EN vettig anledning till att bete sig på det sättet. Lägg energin på uppenbara problem (om det finns några) istället för att hålla på och leta efter ställen där man kan peta in en pekpinne helt i onödan. 

• Anonym (M)
    Cathariiina skrev 2024-08-05 19:11:05 följande:
    Det är väl klart att ingen kan veta det i förväg, men nu har vi ju facit och det gick bra. 
    Facit att det gick bra? 

Nej, det finns inget facit att det har gått bra för ts barn. Om det gått bra märks först när barnet är född och kanske även ännu senare. 
  • Anonym (M)
    Cathariiina skrev 2024-08-05 19:25:01 följande:
    SA jag att blindtarmen fyller en funktion? Nej det sa jag inte. Med detta sagt, så tvistar faktiskt de lärde om ifall det kan vara så att den har en funktion ändå. Men detta är utanför den här trådens område. 

Hur sjutton kan du mena att abort inte är en politisk fråga? I Sverige vågar inget riksdagsparti vara emot - även om det finns ett växande parti som är det, nämligen Kristna värdepartiet - och därför kan det kanske verka här som att abortfrågan är politisktavgjord en gång för alla - i Riksdagen år 1974 - men så är det såklart inte. Tiden går och det kommer alltid nya rörelser. T.ex. kan jag tänka mig att om ett muslimskt parti får egen majoritet i Sverige, så kommer aborterna att förbjudas igen. 

Du kan väl inte ha missat att abortlagarna i andra länder - t.ex. USA och Polen - ändras varteftersom nya/andra partier får makten..? Klart att det är en politisk fråga, och det är även t.ex. dödsstraff, dödshjälp och fosterdiagnostik, som sedan också GENOMFÖRS av läkare. Men läkarna tar inte beslutet om ifall det ska vara tillåtet eller förbjudet, utan det gör riksdagen.
    Nej, blindtarmen har ingen funktion. Det kan docka användas till en del typer av stomier (utlagd tarm). 

Nej, anort är ingen politisk fråga. Och nej, aborter kommer aldrig att förbjudas i Sverige igen eftersom det inte är något politiskt utan är upp till varje enskild kvinna att besluta. Precis som med en graviditet. 

Jag vet att andra länder har andra abortlagar än vad vi har. Sedan är inte lagar generellt något ett politiskt parti står bakom utan beslutet om lagar kommer från riksdagen, efter en sk proposition från regeringen. 

Ang dödshjälp så finns egentligen inget förbud i lagen mot dett. Dödsstraff har vi inte i Sverige och har inte haft på länge. Fosterdiagnostik görs och har inget att göra med politiken. 
  • Anonym (M)
    Cathariiina skrev 2024-08-05 19:25:01 följande:
    SA jag att blindtarmen fyller en funktion? Nej det sa jag inte. Med detta sagt, så tvistar faktiskt de lärde om ifall det kan vara så att den har en funktion ändå. Men detta är utanför den här trådens område. 

Hur sjutton kan du mena att abort inte är en politisk fråga? I Sverige vågar inget riksdagsparti vara emot - även om det finns ett växande parti som är det, nämligen Kristna värdepartiet - och därför kan det kanske verka här som att abortfrågan är politisktavgjord en gång för alla - i Riksdagen år 1974 - men så är det såklart inte. Tiden går och det kommer alltid nya rörelser. T.ex. kan jag tänka mig att om ett muslimskt parti får egen majoritet i Sverige, så kommer aborterna att förbjudas igen. 

Du kan väl inte ha missat att abortlagarna i andra länder - t.ex. USA och Polen - ändras varteftersom nya/andra partier får makten..? Klart att det är en politisk fråga, och det är även t.ex. dödsstraff, dödshjälp och fosterdiagnostik, som sedan också GENOMFÖRS av läkare. Men läkarna tar inte beslutet om ifall det ska vara tillåtet eller förbjudet, utan det gör riksdagen.
    Vilket muslimsk parti tänkte du skulle få majoritet I Sverige? 

Vad jag vet finns inget muslimsk parti ens i Sverige, vilket kan bero på att vi inte är ett muslimsk land. 
  • Anonym (M)
    Cathariiina skrev 2024-08-05 19:31:27 följande:
    Kristna värdepartiet finns. De växer, om än långsamt - det är svårt för ett nytt parti att ta sig ända fram till riksdagsspärren i Sverige. Och visst skulle man kunna skriva in i vårspersonalens riktlinjer - kanske inte direkt att de ska gratulera - men en formulering av typen "vårdpersonalen ska förmedla, att graviditet och barnafödande i utgångsläget är att se som naturliga och positiva företeelser i den fertila kvinnans liv". 
    Det kommer aldrig att hända eftersom vårdpersonal ska vara neutrala i den frågan. De ska aldrig påverka en kvinna till att behålla ett barn eller pressa till abort. 
  • Anonym (M)
    Cathariiina skrev 2024-08-05 20:18:53 följande:

Ja, det är din rätt att vara emot abort. Precis som det är min rätt att vara för abort. 

"Det bästa hade förstås varit om TS aldrig hade tagit de första tabletterna,..." Ehh...Nej, der kan inte du bestämma. 
Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?