• dianis

Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?

Hej,

Jag tog första abortpillret (mifegyne / mifepristone) i tisdags kl 10:00. Var då i v 9+3. Har varit jätteosäker hela sommaren och trodde det var mest förnuftigt, men fick panik sen på eftermiddagen och kände att det var helt fel. Ångrar mig något så fruktansvärt. Hittade lite trådar om folk som tagit första tabletten och sen inte cytotec, där fostret klarat sig, så fick lite hopp.

Men sen i onsdags mitt på dagen började jag blöda, det kom liksom vattniga blödningar (fyllde ungefär en vanlig binda), och på kvällen rejäla blodklumpar. Försökte rota i dem (äckligt, jag vet, men är man desperat så är man) för att se om fostret kommit ut, men vad jag kunde se så var det bara blod (är väl dock svårt att hitta ett så litet foster). Tog inte cytotec.

Har blött väldigt lite sen dess, mest som tunna ljusrosa flytningar. Har alltså inte haft några längre ihållande blödningar, utan det var det där vattniga som kom efter 24 h och sen blodklumpar efter ca 32 h.

Ringde gynakuten och abortmottagningen redan i tisdags men de spelade helt oförstående när jag sa att jag ville ha progesteron, däremot köpte jag en burk på en hälsokostbutik igår (efter 48 h) och svalde hela på en gång, men tror det är för svag styrka.

Finns det någon chans att bebisen kan ha klarat sig trots blödningar? Det mest sannolika är väl att jag fått missfall men att allt inte kommit ut ännu antar jag? är det någon som har tagit mifegyne, haft blödningar, men där barnet ändå klarat sig? Enormt tacksam för svar!

• Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?
  • Anonym (B)
    Anonym (E) skrev 2024-08-05 03:18:20 följande:

Vården är mkt snabba med att boka in tid för abort. Två ggr har det hänt mig, trots att jag gråtit floder. Jag har också dessa två ggr bokat av samma dag Som det skulle genomföra.

önskar dig lycka till!

Klart de är snabba när du BER om en tid! Det är ofta lite tidspress just när det gäller aborter, sånt vill man inte dra ut på i onödan av både medicinska och psykiska orsaker, många tycker det är jobbigt att gå omkring och vara gravida när de väl bestämt sig. Och återigen, vården får inte ifrågasätta beslut om abort, inte ens när man gråter floder! Det är tjänstefel annars!!

Sluta skylla på vården när de bara sköter sitt jobb!
  • Anonym (B)
    Cathariiina skrev 2024-08-05 09:17:44 följande:
    Fast just i det här fallet, kan det vara den "näven tabletter" som gör att denna individ får leva. Utan skador. 
    Ja du påstod ju tidigare att det kan stoppa aborten, har du några stöd för det? Eller ska vi utgå från att graviditeten som stoppades för ca en vecka sedan faktiskt är över? Tabletten ts tog är till för att hämma progesteron, sedan tog det hela två dagar innan ts tog progesteron på egen hand, och du tror inte att ett foster som får allt mindre syre under den tiden möjligen kan ha dött redan? Jag tycker det är grymt att försöka uppmuntra ts till att tro att allt är ok med tanke på omständigheterna.
  • Anonym (Fndnd)
    Cathariiina skrev 2024-08-05 09:17:44 följande:
    Fast just i det här fallet, kan det vara den "näven tabletter" som gör att denna individ får leva. Utan skador. 
    Och hur menar du att man kunna veta det? Det var en annan person som letade upp massor på nätet om skador när man intagit det.
  • Anonym (Fndnd)
    Anonym (B) skrev 2024-08-05 09:24:19 följande:
    Ja du påstod ju tidigare att det kan stoppa aborten, har du några stöd för det? Eller ska vi utgå från att graviditeten som stoppades för ca en vecka sedan faktiskt är över? Tabletten ts tog är till för att hämma progesteron, sedan tog det hela två dagar innan ts tog progesteron på egen hand, och du tror inte att ett foster som får allt mindre syre under den tiden möjligen kan ha dött redan? Jag tycker det är grymt att försöka uppmuntra ts till att tro att allt är ok med tanke på omständigheterna.

Håller med 

På allt är det en näve hormoner personen tar. Är det verkligen bra att experimentera med kroppen på det sättet och dessutom med något man köpt själv och experimentera med egna doser osv. Nej som sagt, helt jäkla otroligt. Det borde vara totalt förbjudet.

• Anonym (Fndnd)

Man kan inte sitta och leka läkare själv med Google som grund 

• Anonym (B)
    Anonym (Fndnd) skrev 2024-08-05 09:28:34 följande:

Håller med 

På allt är det en näve hormoner personen tar. Är det verkligen bra att experimentera med kroppen på det sättet och dessutom med något man köpt själv och experimentera med egna doser osv. Nej som sagt, helt jäkla otroligt. Det borde vara totalt förbjudet.

Inte bara en näve utan en hel burk, jag skulle vara mer nervös för biverkningarna av en överdosering (men det är ju jag det). Inte för fostret då utan för ts del. Och självklart ska man inte experimentera själv, fattar att ts kände sig desperat men vet man inte vad man gör så kan det ge skador eller i minsta fall falskt hopp.
  • Anonym (Fndnd)
    Anonym (B) skrev 2024-08-05 09:37:02 följande:
    Inte bara en näve utan en hel burk, jag skulle vara mer nervös för biverkningarna av en överdosering (men det är ju jag det). Inte för fostret då utan för ts del. Och självklart ska man inte experimentera själv, fattar att ts kände sig desperat men vet man inte vad man gör så kan det ge skador eller i minsta fall falskt hopp.
    Precis! 
  • Anonym (B)
    Anonym (Fndnd) skrev 2024-08-05 09:29:02 följande:

Man kan inte sitta och leka läkare själv med Google som grund 

Det ironiska i det hela.... Jag lekte Google-läkare en stund, sökte på bieffekterna av progesteron. En av de som nämndes var "spontaneous abortion".

www.mayoclinic.org/drugs-supplements/progesterone-oral-route/side-effects/drg-20075298

Eller som den här sidan som påpekar att man inte ska ta progesteron om man är gravid: www.everydayhealth.com/drugs/progesterone

Do not use progesterone if you are pregnant. It could harm the unborn baby. Tell your doctor if you are pregnant or plan to become pregnant.
  • Anonym (Fndnd)

Undra om de skulle göra likadant mot barnet sen om det skulle vara något? Googla och prova. Så fel.

• Anonym (Fndnd)

Blir på riktigt rädd att man inte verkar tänka på konsekvenser överhuvudtaget .

Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?