Inlägg från: Anonym (B) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B)

Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?

Fostret är ca 2 cm långt i den veckan så du borde kunna se det, men kan säkert lätt misstas för en blodklump.

Att en del lyckats få överlevande foster trots tablett är väldigt ovanligt tyvärr. Vill också varna för att det finns stor risk för missbildningar så om jag vore du skulle jag fullfölja. Du har panik nu, men om man är så osäker på att behålla så är det rätt val.

Om vården anser att progesteron inte hjälper dig i nuläget så kan du nog lita på det, och du ska självklart inte självmedicinera! Snarare skulle du behöva uppsöka akuten för att kolla så du inte överdoserat och riskerar andra följder!

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/abortpillret-mifegyne_gg02so435/

Medicinskt är abortmetoden med abortpillret långt ifrån

idealisk och inte heller riskfri. Om kvinnan ångrar sig och

låter graviditeten fortsätta efter intag av RU 486 finns fall

beskrivna med svåra extremitetsmissbildningar.
  • Anonym (B)

OBS - Ta bort ordet "svåra" där kring missbildningar, men risken finns iaf.

Vill också tillägga att du verkligen behöver ta nästa tablett för du tog första i tisdags och progesteron först igår så det är garanterat för sent. Fullfölj aborten så du slipper komplikationer.

• Anonym (B)
    dianis skrev 2024-08-02 13:37:59 följande:

Hej B,

Jag fattar vad du menar men jag kan inte fullfölja innan jag är helt hundra på att fostret inte lever. Så länge det finns minsta chans att det överlevt så hänger jag fast vid det halmstrået. (dock tror jag det är kört för jag har inga graviditetssymtom kvar)

Progesteron är vanligt motgift mot mifegyne i t ex USA men svenska vården vill bara inte erkänna det.

Jag skulle säga att det inte lever, det har redan gått tre dagar. Du ska väl ta de andra idag? Be dem på sjukhuset kolla så fostret är dött, men ring NU.
  • Anonym (B)

Kollade lite snabbt i tråden som länkades. Läs detta om och om igen tills du kan acceptera hur det är:

#12 barnmorskan som jag pratade med innan jag tog första tabletten frågade mig om jag var säker eftersom när man väl har tagit den första tabletten finns ingen återvändning.

• Anonym (B)
    Cathariiina skrev 2024-08-02 16:47:20 följande:

Ja, det går att häva med stora doser progesteron, men det är bråttom. Ring genast kvinnokliniken på närmaste sjukhus och be dem skriva ut det. Eller så säger de kanske att du ska komma dit och få det där. Annars ring 1177. Låt dem inte intala dig att det inte går, för det GÖR det. Svensk sjukvård har order från Socialstyrelsen att bagatellisera aborter och se till att så många som möjligt fullföljs. 

Knappast när det redan har gått tre dagar. Snarare borde ts uppsöka vården för att kolla så hon inte överdoserat när hon igår dragit i sig en hel burk (!) med progesteron!

Sedan kan du lägga ner dina konspirationsteorier om att främja aborter, det hjälper ingen.
  • Anonym (B)
    Cathariiina skrev 2024-08-02 18:47:09 följande:
    Både sjuksköterske- och barnmorskeutbildningarna i Sverige är ju väldigt enkla i förhållande till t.ex. USA. Du kan ju googla på deras tentamensfrågor t.ex.. Det är frågor som ligger på läkarprogrammets tentor i Sverige. 

Jag har mött otroligt korkade barnmorskor. "Min" barnmorska vid en av mina graviditeter sa t.ex. att man inte behöver bry sig om vad man äter under graviditeten. Hon sa att det var gammalt, från förr när man trodde att fostrets näring kom från modern. Numera vet man att den kommer från moderkakan! Skrattande

En annan barnmorska, som jag känner privat, sa när vi pratade om evolutionen av amning, att den hade uppkommit när vi var apmänniskor. Tidigare apor som levde i träden, hade matat sina ungar med fruktjuicer! Skrattande

(Bara två exempel av många jag skulle kunna dra.)
    Ja är man obildad så är man... 
  • Anonym (B)
    dianis skrev 2024-08-03 08:09:33 följande:

Jag har läst på om missfall och fått pyttelite hopp igen, tycker inte det jag fått låter som ett missfall eftersom jag bara blödde i några timmar. Vissa kan ju blöda mycket utan att det är missfall. Blodklumparna var otäcka, men det vore väl konstigt om fostret är det absolut första som kommer ut? Det kanske var levrat blod som kom ut när cervix var uppmjukad av tabletten?

Helt blödningsfri sedan igår morse. Kan ju förstås inbilla mig, men tycker att jag börjar känna av lite gravidsymptom igen också, men det kan vara önsketänkande (eller för att hormonerna sitter i).

Har lyckats boka privat ultraljud på måndag så då får jag veta. Försöker ställa in mig på att fostret troligen är dött men kan inte låta bli att hoppas lite ändå. Det hade gått mer än 63 dagar från min senaste mens när jag tog tabletten, kanske ökar det fostrets chanser att överleva litegrann?

Att du inte blöder mycket betyder ingenting, finns en tråd som är rätt ny och den stackars tjejen började inte blöda ordentligt förrän flera veckor efteråt.

Ja, det är hormoner. De kan sitta i upp till ett par veckor efteråt.

Om fostret nu råkar leva så måste du fortsätta göra kontroller, ännu mer än för en vanlig graviditet. Det är inget som vården kommer att tala om för dig utan som du själv måste be om. Detta för att det finns risk för missbildningar, och det är inte säkert man ser det förrän du är mycket längre gången. Tänk på att vi bara har fri abort upp till vecka 18! Och även om Socialstyrelsen ger sitt medgivande så garanterar jag att du inte vill göra abort efter det, eller ens i närheten av den gränsen.
  • Anonym (B)
    dianis skrev 2024-08-03 10:35:43 följande:
    Nej, första tabletten mjukar upp cervix och minskar progesteron, detta kan leda till att fostret dör men det är inte säkert. Andra tabletten orsakar sammandragningar av livmodern, som stöter ut innehållet. Jag förstår att fostret kan vara dött även om det inte kommit ut, men hoppet är det sista som överger människan.
    Ja, progesteronet är det som behövs för att graviditeten ska fortgå och du stoppade den processen och sedan tog det ca två dagar innan du drog i dig en hel burk. Det du tycks missa är att det inte räcker att ta tabletter vid ett enda tillfälle, det ska tillföras kontinuerligt och abortpillret du tog hämmar effekten av progesteron, det absolut viktigaste ämnet för att en graviditet ska kunna fortgå. Vid det laget du kommer till vården har det nästan gått en vecka sedan första tabletten, dvs att produktionen har varit hämmad ända sedan dess.

"Mifegyne tabletter innehåller mifepriston som är ett antihormon som hämmar effekten av progesteron, ett hormon som är nödvändigt för att graviditeten ska kunna fortsätta." 

docetp.mpa.se/LMF/Mifegyne%20tablet%20PL_09001bee807a58eb.pdf

Hittade även detta på en sida som förklarar effekten tydligare så du ska förstå ordentligt vad som faktiskt har hänt: "Abortpillret Mifeprex (RU-486, Mifepristone, Mifegyne) har till uppgift att blockera tillförseln av hormonet progesteron. Detta leder till att närings- och syretillförseln till barnet stryps, och följden blir att det ofödda barnet dör." 

Har försökt hitta information och de enda personer där progesteron verkar hjälpa är de som blöder före vecka 12 och har haft missfall förut, däremot inte för personer som inte haft missfall förut. (Det står uttryckligen på sidan nedan.) Enligt en annan sida jag hittade ska det tillföras kontinuerligt fram till vecka 16, det räcker alltså inte med en dos (som jag fortfarande tror att du har överdoserat, rätt mängd finns att läsa om online.)

If you have had 1 or 2 miscarriages, taking progesterone in early pregnancy may increase your chances of having a successful pregnancy by 5%.

www.tommys.org/baby-loss-support/miscarriage-information-and-support/pregnancy-after-miscarriage/taking-progesterone-early-pregnancy

Det bästa du kan göra är att acceptera att graviditeten är stoppad, att effekten av progesteron är hämmad och är det fortfarande trots den där burken du köpte. Effekterna av det kan du läsa om ovan i det understrukna. Fullfölj aborten, man kan inte rädda ett foster en vecka senare.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (B)
    dianis skrev 2024-08-04 23:01:38 följande:

Jag har inte hittat någon information - och då har jag ändå dammsugit hela internet i flera dygn - som säger att det finns ngn direkt risk för fosterskador, OM barnet överlever. Den stora risken med tabletten jag tagit är missfall/att fostret dör när progesteronnivåerna går ner. Klarar man de kritiska dygnen brukar det gå bra sedan. Däremot kan inget läkemedelsföretag av juridiska skäl säga att det INTE finns risker, men det är en helt annan sak. Dessutom kommer det synas på ultraljud isf. (Det finns ngr få dokumenterade fall med klumpfot efter att mamman tagit mifegyne, men ingen hög sannolikhet.)

Jag önskar sannerligen att sjukvården hade gratulerat mig till graviditeten och ställt lite mer kritiska frågor om VARFÖR jag ville göra abort, samt sagt åt mig att vänta några dagar, istället för att typ trycka tabletten i handen på mig. Oansvarigt och moraliskt fel av dem.

Nej ts, de får faktiskt inte ifrågasätta ditt beslut.

Vet inte hur du "dammsuger" internet för när jag söker på "mifegyne mifepristone damage to foetus" kommer det rätt många länkar.
  • Anonym (B)
    Anonym (E) skrev 2024-08-05 03:18:20 följande:

Vården är mkt snabba med att boka in tid för abort. Två ggr har det hänt mig, trots att jag gråtit floder. Jag har också dessa två ggr bokat av samma dag Som det skulle genomföra.

önskar dig lycka till!

Klart de är snabba när du BER om en tid! Det är ofta lite tidspress just när det gäller aborter, sånt vill man inte dra ut på i onödan av både medicinska och psykiska orsaker, många tycker det är jobbigt att gå omkring och vara gravida när de väl bestämt sig. Och återigen, vården får inte ifrågasätta beslut om abort, inte ens när man gråter floder! Det är tjänstefel annars!!

Sluta skylla på vården när de bara sköter sitt jobb!
  • Anonym (B)
    Cathariiina skrev 2024-08-05 09:17:44 följande:
    Fast just i det här fallet, kan det vara den "näven tabletter" som gör att denna individ får leva. Utan skador. 
    Ja du påstod ju tidigare att det kan stoppa aborten, har du några stöd för det? Eller ska vi utgå från att graviditeten som stoppades för ca en vecka sedan faktiskt är över? Tabletten ts tog är till för att hämma progesteron, sedan tog det hela två dagar innan ts tog progesteron på egen hand, och du tror inte att ett foster som får allt mindre syre under den tiden möjligen kan ha dött redan? Jag tycker det är grymt att försöka uppmuntra ts till att tro att allt är ok med tanke på omständigheterna.
  • Anonym (B)
    Anonym (Fndnd) skrev 2024-08-05 09:28:34 följande:

Håller med 

På allt är det en näve hormoner personen tar. Är det verkligen bra att experimentera med kroppen på det sättet och dessutom med något man köpt själv och experimentera med egna doser osv. Nej som sagt, helt jäkla otroligt. Det borde vara totalt förbjudet.

Inte bara en näve utan en hel burk, jag skulle vara mer nervös för biverkningarna av en överdosering (men det är ju jag det). Inte för fostret då utan för ts del. Och självklart ska man inte experimentera själv, fattar att ts kände sig desperat men vet man inte vad man gör så kan det ge skador eller i minsta fall falskt hopp.
  • Anonym (B)
    Anonym (Fndnd) skrev 2024-08-05 09:29:02 följande:

Man kan inte sitta och leka läkare själv med Google som grund 

Det ironiska i det hela.... Jag lekte Google-läkare en stund, sökte på bieffekterna av progesteron. En av de som nämndes var "spontaneous abortion".

www.mayoclinic.org/drugs-supplements/progesterone-oral-route/side-effects/drg-20075298

Eller som den här sidan som påpekar att man inte ska ta progesteron om man är gravid: www.everydayhealth.com/drugs/progesterone

Do not use progesterone if you are pregnant. It could harm the unborn baby. Tell your doctor if you are pregnant or plan to become pregnant.
  • Anonym (B)

Om ni ska diskutera politik mm kan ni skapa en egen tråd istället för att kapa denna.

Hur har det gått ts?

• Anonym (B)
    Cathariiina skrev 2024-08-05 19:42:11 följande:
    Nej, den texten är vettig, och jag hoppas att TS också kommer att låta göra missbildningsultraljud i vecka 18 eller 19, som är ett mer noggrant ultraljud än det som normalt görs. Hon bör berätta detta för sin barnmorska, så kan hon remittera till kvinnokliniken där de har ultraljudsutrustning med mycket bättre upplösningen än den som finns på mödravårdscentralerna. 

Nu har det här barnet fått en chans i alla fall, och visar det sig att det har svåra missbildningar så kan TS ta bort det då. Det var ändå inte fel att ge barnet den chansen.

"felet" här är att abort ligger så nära till hands i vår tankevärld, och går så lätt att få, att det ofta förekommer att kvinnor ångrar sig efteråt.
    Vi har bara fri abort fram till v 18 i Sverige och då måste ts gå till Socialstyrelsen för deras tillåtelse, ett beslut de så klart tar så snabbt som möjligt men antagligen kommer ts inte kunna göra abort förrän i minst v 20 då man alltså har gått väldigt lång tid och fostret är nära livsdugligt utanför livmodern (v 22), dvs väldigt grymt psykiskt mot mamman om det visar sig att barnet har skador och hon bestämmer sig för sen abort, för att inte tala om både fysisk och psykisk smärta att föda fram ett dött foster av den storleken, så gott som ett riktigt barn. Kan man så ska man så klart göra alla undersökningar långt tidigare!

Och nej, vi har inte "facit" för någonting. Bara för att fostret överlevde den här pärsen är det inte alls säkert att allt har gått bra, så alla som skriver grattis hit och dit ska nog vara lite försiktigare i att spä på ts optimism innan man vet mer. Även om ts gör ett sånt UL som du beskriver skulle jag verkligen inte våga lita på att det vore 100 % tillförlitligt heller.
Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?