• dianis

Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?

Hej,

Jag tog första abortpillret (mifegyne / mifepristone) i tisdags kl 10:00. Var då i v 9+3. Har varit jätteosäker hela sommaren och trodde det var mest förnuftigt, men fick panik sen på eftermiddagen och kände att det var helt fel. Ångrar mig något så fruktansvärt. Hittade lite trådar om folk som tagit första tabletten och sen inte cytotec, där fostret klarat sig, så fick lite hopp.

Men sen i onsdags mitt på dagen började jag blöda, det kom liksom vattniga blödningar (fyllde ungefär en vanlig binda), och på kvällen rejäla blodklumpar. Försökte rota i dem (äckligt, jag vet, men är man desperat så är man) för att se om fostret kommit ut, men vad jag kunde se så var det bara blod (är väl dock svårt att hitta ett så litet foster). Tog inte cytotec.

Har blött väldigt lite sen dess, mest som tunna ljusrosa flytningar. Har alltså inte haft några längre ihållande blödningar, utan det var det där vattniga som kom efter 24 h och sen blodklumpar efter ca 32 h.

Ringde gynakuten och abortmottagningen redan i tisdags men de spelade helt oförstående när jag sa att jag ville ha progesteron, däremot köpte jag en burk på en hälsokostbutik igår (efter 48 h) och svalde hela på en gång, men tror det är för svag styrka.

Finns det någon chans att bebisen kan ha klarat sig trots blödningar? Det mest sannolika är väl att jag fått missfall men att allt inte kommit ut ännu antar jag? är det någon som har tagit mifegyne, haft blödningar, men där barnet ändå klarat sig? Enormt tacksam för svar!

• Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?
  • Anonym (Fndnd)
    Cathariiina skrev 2024-08-03 14:23:59 följande:
    Du rör ihop det. Om man använder progesteron som antidot till mifepristone, så är det precis så som TS har gjort som man ska göra: ta en stor engångsdos. Dock tog hon det troligen för sent, även om det finns en liten chans att de hann verka.

Mifepristone verkar där och då, och det gör engångsdosen progesteron också. Man behöver inte fortsätta ta progesteron regelbundet i smådoser efter det. De råd du länkade till var inte avsedda för kvinnor som hade tagit abortpiller, utan för kvinnor som haft flera spontana missfall på grund av kroppens EGEN oförmåga att producera tillräckliga mängder progesteron. Abortpiller förstör inte den förmågan, de förstör bara UPPTAGET av progesteronet precis där och då. Läs nedan. 

Sedan är det tyvärr så att hela abortfrågan är politiserad. Kliniker som är för abort - som Planned Parenthood - står för en dödskult och vill att alla aborter ska fullföljas. De överdriver därför riskerna med att avbryta en abort. Abortmotståndarklinikerna däremot kan förstås överdriva åt andra hållet (alltså bagatellisera riskerna), för att de vill att så många barn som möjligt ska räddas.

Mitt råd är i alla fall att TS inte ska göra något mer nu, inte ta de andra pillren, utan avvakta. Eventuella missbildningar kommer att ses på ultraljud senare, och då kan hon göra abort då - men det kan också gå bra. Det skulle vara väldigt synd om hon skulle offra ett friskt foster i onödan.

fwpc.org/blog/regret-taking-the-abortion-pill-it-may-not-be-too-late-to-change-your-mind/

FAQ?s

When can it be done?

An abortion pill reversal procedure can only be done after the first pill of a medical abortion is taken (mifepristone, also called RU-486 or Mifeprex). It is not effective after the second set of pills (misoprostol). Abortion pill reversals are done within 0 -72 hours after taking the first pill and are most effective in the first 24 hours.

How does it work?

The first pill of a medical abortion (mifepristone) ends a pregnancy by blocking progesterone from being absorbed by the uterus. The abortion pill reversal process involves
    delivering a large influx of progesterone into the pregnant woman?s system to counteract the effects of mifepristone.

Is it safe?

Progesterone has been used in pregnancies for decades without significant negative effects. There is no evidence of birth defects in babies born after surviving the first part of a medical abortion procedure (mifepristone).

How effective is it?

According to the abortion pill reversal group, odds are 64%-68% that the pregnancy will continue when the progesterone is administered with 24 hours of taking the first abortion pill.

How do I get an abortion pill reversal procedure?

If you call the 24-hour, nurse-staffed Abortion Pill Reversal Hotline at 1-877-558-0333, they can connect you with a doctor who will help you. Or visit their website at www.abortionpillreversal.com.  Keep in mind that the progesterone influx is not guaranteed to save the pregnancy. However, even if the process is not effective, it is unlikely you will have side effects of the added progesterone.

For more information or to discuss your pregnancy options, you can also call the Fort Worth Pregnancy Center at 817-924-9110.

FAQ source: American Pregnancy Association ? https://americanpregnancy.org/unplanned-pregnancy/abortion-pill-reversal/

Det kanske man kan, men med hjälp av sjukvården och inte nåt man hittat på Google 
  • Anonym (Fndnd)
    dianis skrev 2024-08-03 10:35:43 följande:
    Nej, första tabletten mjukar upp cervix och minskar progesteron, detta kan leda till att fostret dör men det är inte säkert. Andra tabletten orsakar sammandragningar av livmodern, som stöter ut innehållet. Jag förstår att fostret kan vara dött även om det inte kommit ut, men hoppet är det sista som överger människan.
    Men en tanke på att den kan ha skadats då? Bryr man sig inte om det?
  • Cathariiina
    Anonym (Fndnd) skrev 2024-08-03 14:32:10 följande:
    Det kanske man kan, men med hjälp av sjukvården och inte nåt man hittat på Google 
    Problemet med den svenska sjukvården är att den är politiskt styrd, och har order i sina riktlinjer från Socialstyrelsen att se till att så många aborter som möjligt inleds och fullföljs. Vårdpersonal som inte ställer upp på detta får inte arbeta i offentligfinansierad svensk vård, då vi som ett av ytterst få länder på jorden inte har samvetsklausul för vårdpersonal.

Man kan säga att den officiella svenska sjukvården motsvarar Planned Parenthood-klinikerna i USA - och vi har tyvärr inte några kliniker som motsvarar de kristet styrda kvinnoklinikerna och mödravårdscentralerna i USA. Så i Sverige vill ingen läkare eller barnmorska upplysa om möjligheten att reversera aborten, eller skriva ut progesteronet, för då kan de förlora sina legitimationer och anställningar. De till och med ljuger och säger att det inte går, när kvinnan frågar för att hon har läst det någonstans. 

Det är jättebra att googla på andra språk än svenska, för då kan man hitta information som inte ges ut i Sverige! Och detta gäller alla möjliga ämnen, för den delen. 
  • Anonym (Sing)

Trådstartaren Dianis hade bestämt sig för att göra abort men sedan ändrat sig.

Det är väldigt ovanligt att någon i svensk sjukvård skulle puscha någon till att göra en abort! Det är heltokigt att tro det.

Svensk sjukvård ska vara neutral när det gäller sådant. Den ska utgå från att stötta kvinnan, oavsett vad hon väljer. 

Sedan finns det situationer där man som i Dianis fall påbörjat en abort men ångrar sig. Det är mycket svårt och sorgligt, men Dianis måste nog acceptera att hon påbörjat aborten, trots allt. Det går inte att gå tillbaka i tiden, man kan bara leva framåt, med all smärta som det innebär i det här fallet. 

• Cathariiina
    Anonym (Sing) skrev 2024-08-03 15:06:29 följande:

Trådstartaren Dianis hade bestämt sig för att göra abort men sedan ändrat sig.

Det är väldigt ovanligt att någon i svensk sjukvård skulle puscha någon till att göra en abort! Det är heltokigt att tro det.

Svensk sjukvård ska vara neutral när det gäller sådant. Den ska utgå från att stötta kvinnan, oavsett vad hon väljer. 

Sedan finns det situationer där man som i Dianis fall påbörjat en abort men ångrar sig. Det är mycket svårt och sorgligt, men Dianis måste nog acceptera att hon påbörjat aborten, trots allt. Det går inte att gå tillbaka i tiden, man kan bara leva framåt, med all smärta som det innebär i det här fallet. 

Det är som jag säger. I andra länder när en kvinna går till doktorn (för det är ofta en doktor i andra länder) och får graviditeten konstaterad, så säger doktorn "Ni ska bli mor! Hjärtliga lyckönskningar!" Här säger barnmorskan med en bekymrad min: "hur ställer du dig till graviditeten? Du vet att du har si-och-så många veckor på dig att avbryta den?" Och är det en ung tjej, så säger barnmorskan, konstaterande: "då ska det förstås vara abort" och så går hon in på tidbokningssidan. Jag VET att det går till så.

Avbrytna aborter skulle kunna ge signalen att det kan vara något fel med att välja abort från början, och att den attityden kan drabba andra kvinnor. Så det upplyser man inte om. 

Jag råkar även veta att barnmorskor har i sina riktlinjer från Socialstyrelsen, att de ska pusha för de säkraste preventivmetoderna, det vill säga de hormonella som innebär biverkningar och hälsorisker. Också av politiska skäl, det står att barnmorskorna ska "främja kvinnors deltagande i arbetslivet, och då måste det till de säkra preventivmedlen". 
  • Reclaimyourself

Det är lite för sent att ångra sig efter det första abortpillret, tyvärr. Har man redan tagit det så borde man veta att den här gången är det inte läge att behålla barnet. Jag har tagit både det första och det andra i unga år när jag egentligen velat ha barn men insåg att det inte gick just då pga att det var fel livssituation med fel kille och dessutom mår jag så pass skitdåligt av att vara gravid. Jag menar verkligen dåligt och går in i en depression, så det var ingen tvekan, när jag blev så nedstämd och deprimerad så insåg jag att det inte gick. Hur kan man vara så puckad att du ångrar dig? Att du tagit det första visar ju att du inte är redo nu och så pass osäker att det inte är rätt att behålla just nu! 

När jag blev gravid med sonen jag har, för flera år sedan, jag var 100% inställd på att jag skulle föda honom så jag fortsatte graviditeten. Men som vanligt så mådde jag så pass dåligt över att vara gravid att de tyckte att jag skulle ta medicin som de egentligen inte rekommenderar till gravida, men har man behovet så sätter de in medicin/er så att man mår bra. De sade att det är större risk för komplikationer och mer risker för fostret om mamman mår skit, än om de sätter in medicinerna hon behöver för att må bra. 

Tyvärr, fostret är nog redan skadat av det första pillret. Du bör fullfölja genom att ta det andra också! Var glad över att du kunnat bli gravid, för det är inte alla kvinnor som kan även om det inte är något fel! Då vet du att du kan bli det igen! Du får tänka över det noggrannare nästa gång! 
    (Även om jag förstår att det nog är normala känslor som drabbar alla som tagit ett avgörande beslut, att man känner sig osäker och att man ångrar det man valt bort. Jag tror det är normala känslor efter ett avgörande val som spökar, helt enkelt.)

• Anonym (Sing)

Det klart att man kan ångra sig, vi är ju människor!

Man kan inte alltid veta säkert, ibland pendlar man mellan flera alternativ i tankarna. Det man får göra då är att ta det alternativ som man landar i flest gånger. Dvs om man för det mesta landar i att det är bäst att göra en sak och bara ibland landar i att man inte ska göra det, så får man gå på det man flest gånger tycker är bäst.

Livet är inte svart eller vitt, ofta har alternativen både för- och nackdelar. Vi lever våra liv i mellanrummen, mellan svart och vitt.

Men i vissa situationer kan det vara svårt att i efterhand göra något åt det val man har gjort. 

• Anonym (Sing)

Det klart att man kan ångra sig, vi är ju människor!

Man kan inte alltid veta säkert, ibland pendlar man mellan flera alternativ i tankarna. Det man får göra då är att ta det alternativ som man landar i flest gånger. Dvs om man för det mesta landar i att det är bäst att göra en sak och bara ibland landar i att man inte ska göra det, så får man gå på det man flest gånger tycker är bäst.

Livet är inte svart eller vitt, ofta har alternativen både för- och nackdelar. Vi lever våra liv i mellanrummen, mellan svart och vitt.

Men i vissa situationer kan det vara svårt att i efterhand göra något åt det val man har gjort. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Sing)

Antalet aborter i Sverige har legat på en liknande nivå sedan mitten på 1980-talet. Då får man också komma ihåg att hela befolkningen har ökat under den tiden. Antalet tonårsaborter har minskat (enligt Socialstyrelsens uppgifter).

Staten/Socialstyrelsen har inget eget intresse av att aborterna ska öka. Om ett lands befolkning krymper så kommer man att få stora ekonomiska problem framöver. Få personer måste då försörja många äldre människor. 

I början på 1900-talet, då Sverige var mer auktoritärt styrt (kvinnorna fick rösträtt först i början på 1920-talet), så var preventivmedel helt förbjudna. Staten var rädd för en befolkningsminskning. Kvinnor började informera andra kvinnor om preventivmedel och till slut, 1938, blev det lagligt att sälja och använda dem (främst kondomer o. dyl.) 

Aborträtten växte fram från 1938, då det av vissa skäl blev tillåtet med abort (till exempel av medicinska skäl). Många olagliga aborter genomfördes (en del mycket farliga) och en del kvinnor åkte till Polen, där det var lättare att få abort.

Under 60-talet växte en praxis fram att om en gravid kvinna hade egna starka skäl att få abort så fick hon det. 1974 genomfördes rätten till fri abort i början av graviditeten.

Jag tycker att det skulle vara konstigt om en läkare gratulerade en kvinna till en graviditet, om hon kände att det var helt fel och tog emot beskedet med sorg. 

Att upplysa om att det finns en aborträtt under början av graviditeten kan vara  bra, så att ingen går och funderar så länge att beslutet sedan visar sig vara för sent taget. Ingen kvinna som vill ha barn tar något intryck av en sådan upplysning. De som är tveksamma till graviditeten går hem och funderar på alternativen. 

Jag skulle inte vilja vara barn till en mamma som inte vill ha/orkar med mig.

Här är senaste version av SOSFS 2009:15 Socialstyrelsens föreskrifter om abort, från Socialstyrelsens hemsida.
    (Vårdgivarna, som är regionerna och privata företag, utarbetar sedan sina rutiner utifrån föreskrifterna)

3 kap. Information och stödsamtal
    Medicinsk information m.m.
    1 § Vårdgivaren ska ansvara för att det fastställs rutiner för
    vilken medicinsk och annan information som ska lämnas,
    när informationen ska lämnas, och på vilket sätt informationen ska lämnas
    till en kvinna som begär abort, så att hon får den information hon behöver.

Preventivmedelsrådgivning och stödsamtal
    2 § Vårdgivaren ska ansvara för att det fastställs rutiner som säkerställer att kvinnan erbjuds preventivmedelsrådgivning före eller efter en abort, stödsamtal före och efter en abort, och stödsamtal före och efter avbrytande av havandeskap enligt 6 § abortlagen (1974:595).
Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?