• dianis

Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?

Hej,

Jag tog första abortpillret (mifegyne / mifepristone) i tisdags kl 10:00. Var då i v 9+3. Har varit jätteosäker hela sommaren och trodde det var mest förnuftigt, men fick panik sen på eftermiddagen och kände att det var helt fel. Ångrar mig något så fruktansvärt. Hittade lite trådar om folk som tagit första tabletten och sen inte cytotec, där fostret klarat sig, så fick lite hopp.

Men sen i onsdags mitt på dagen började jag blöda, det kom liksom vattniga blödningar (fyllde ungefär en vanlig binda), och på kvällen rejäla blodklumpar. Försökte rota i dem (äckligt, jag vet, men är man desperat så är man) för att se om fostret kommit ut, men vad jag kunde se så var det bara blod (är väl dock svårt att hitta ett så litet foster). Tog inte cytotec.

Har blött väldigt lite sen dess, mest som tunna ljusrosa flytningar. Har alltså inte haft några längre ihållande blödningar, utan det var det där vattniga som kom efter 24 h och sen blodklumpar efter ca 32 h.

Ringde gynakuten och abortmottagningen redan i tisdags men de spelade helt oförstående när jag sa att jag ville ha progesteron, däremot köpte jag en burk på en hälsokostbutik igår (efter 48 h) och svalde hela på en gång, men tror det är för svag styrka.

Finns det någon chans att bebisen kan ha klarat sig trots blödningar? Det mest sannolika är väl att jag fått missfall men att allt inte kommit ut ännu antar jag? är det någon som har tagit mifegyne, haft blödningar, men där barnet ändå klarat sig? Enormt tacksam för svar!

• Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?
  • Anonym (B)

Fostret är ca 2 cm långt i den veckan så du borde kunna se det, men kan säkert lätt misstas för en blodklump.

Att en del lyckats få överlevande foster trots tablett är väldigt ovanligt tyvärr. Vill också varna för att det finns stor risk för missbildningar så om jag vore du skulle jag fullfölja. Du har panik nu, men om man är så osäker på att behålla så är det rätt val.

Om vården anser att progesteron inte hjälper dig i nuläget så kan du nog lita på det, och du ska självklart inte självmedicinera! Snarare skulle du behöva uppsöka akuten för att kolla så du inte överdoserat och riskerar andra följder!

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/abortpillret-mifegyne_gg02so435/

Medicinskt är abortmetoden med abortpillret långt ifrån

idealisk och inte heller riskfri. Om kvinnan ångrar sig och

låter graviditeten fortsätta efter intag av RU 486 finns fall

beskrivna med svåra extremitetsmissbildningar.
  • Anonym (B)

OBS - Ta bort ordet "svåra" där kring missbildningar, men risken finns iaf.

Vill också tillägga att du verkligen behöver ta nästa tablett för du tog första i tisdags och progesteron först igår så det är garanterat för sent. Fullfölj aborten så du slipper komplikationer.

• dianis

Hej B,

Jag fattar vad du menar men jag kan inte fullfölja innan jag är helt hundra på att fostret inte lever. Så länge det finns minsta chans att det överlevt så hänger jag fast vid det halmstrået. (dock tror jag det är kört för jag har inga graviditetssymtom kvar)

Progesteron är vanligt motgift mot mifegyne i t ex USA men svenska vården vill bara inte erkänna det.

• Anonym (B)
    dianis skrev 2024-08-02 13:37:59 följande:

Hej B,

Jag fattar vad du menar men jag kan inte fullfölja innan jag är helt hundra på att fostret inte lever. Så länge det finns minsta chans att det överlevt så hänger jag fast vid det halmstrået. (dock tror jag det är kört för jag har inga graviditetssymtom kvar)

Progesteron är vanligt motgift mot mifegyne i t ex USA men svenska vården vill bara inte erkänna det.

Jag skulle säga att det inte lever, det har redan gått tre dagar. Du ska väl ta de andra idag? Be dem på sjukhuset kolla så fostret är dött, men ring NU.
  • Anonym (B)

Kollade lite snabbt i tråden som länkades. Läs detta om och om igen tills du kan acceptera hur det är:

#12 barnmorskan som jag pratade med innan jag tog första tabletten frågade mig om jag var säker eftersom när man väl har tagit den första tabletten finns ingen återvändning.

• Anonym (Känner med dig)

Gick igenom samma sak i april, samma vecka som du? hormonstinn och var efter mycket velande säker på att det var rätt med abort men redan dagen efter (när hormonerna lättat något) fick jag fullständig panik över vad jag hade gjort. 

jag fullföljde dock, efter att jag läst om missbildningar och komplikationer OM fostret mot förmodan skulle överleva. Skulle inte kunna leva med mig själv att få ett (kanske) gravt handikappat barn och veta att det är MITT fel. 

fostret kom ut en hel vecka efter jag påbörjat aborten. Jag mår än idag fruktansvärt dåligt och tänker på det i princip varje dag. Klarar inte av att interagera med bebisar utan att riskera att tappa det och falla i gråt.. det enda jag tänker på är att jag vill bli gravid igen, varje steg i min menscykel gör mig nedstämd.. först ägglossning där jag potentiellt kan bli gravid (men min kille använder kondom) så när han skyddar sig så hoppas jag att den ska gå sönder eller att han ska slarva, blir besviken varje gång men försöker dölja.. svårt dock. Sen pms när allt är skit ändå och sen mensen, blodet påminner om aborten och det är så jävla hemskt. 

jag tänker på dig! Och jag förstår att ditt hjärta slits itu men du borde verkligen fullfölja aborten nu när du påbörjat den :( 
    stor kram

• Anonym (.)
    Anonym (B) skrev 2024-08-02 14:03:05 följande:

Kollade lite snabbt i tråden som länkades. Läs detta om och om igen tills du kan acceptera hur det är:

#12 barnmorskan som jag pratade med innan jag tog första tabletten frågade mig om jag var säker eftersom när man väl har tagit den första tabletten finns ingen återvändning.

Du läste inte alla de inlägg där barn fötts?
  • Cathariiina

Ja, det går att häva med stora doser progesteron, men det är bråttom. Ring genast kvinnokliniken på närmaste sjukhus och be dem skriva ut det. Eller så säger de kanske att du ska komma dit och få det där. Annars ring 1177. Låt dem inte intala dig att det inte går, för det GÖR det. Svensk sjukvård har order från Socialstyrelsen att bagatellisera aborter och se till att så många som möjligt fullföljs. 

• Cathariiina
    Anonym (B) skrev 2024-08-02 14:03:05 följande:

Svenska barnmorskor är i regel a) korkade, b) lågutbildade och c) har instruktioner från Socialstyrelsen att främja aborter. Så även om de skulle känna till att det finns en antidot så kommer de inte att berätta det för kvinnan. Det är likadant i USA: ringer en kvinna till Planned Parenthood (som är Pro Choice) så får de höra att det inte finns någon återvändo, men ringer de till kvinnokliniker som drivs av Pro Life-rörelsen så får de progesteron. 

Jag läste för övrigt TS för snabbt innan jag svarade (mitt förra inlägg) och JA har det gått tre dagar så är det för sent. Det var synd att hon inte frågade här tidigare. Men hon behöver för den skull INTE ta de uppföljande tabletterna, hon kan vänta och se. Det finns barn som har överlevt Mifegyne utan antidot.

Angående ev. missbildningar så syns ju de på ultraljud senare i så fall, och då går det att göra abort då i stället. Följden blir ju en aborterad individ i båda fallen, så det finns ingen anledning att inte ge ett eventuellt friskt och oskadat barn en chans till livet först. 
Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?