• dianis

Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?

Hej,

Jag tog första abortpillret (mifegyne / mifepristone) i tisdags kl 10:00. Var då i v 9+3. Har varit jätteosäker hela sommaren och trodde det var mest förnuftigt, men fick panik sen på eftermiddagen och kände att det var helt fel. Ångrar mig något så fruktansvärt. Hittade lite trådar om folk som tagit första tabletten och sen inte cytotec, där fostret klarat sig, så fick lite hopp.

Men sen i onsdags mitt på dagen började jag blöda, det kom liksom vattniga blödningar (fyllde ungefär en vanlig binda), och på kvällen rejäla blodklumpar. Försökte rota i dem (äckligt, jag vet, men är man desperat så är man) för att se om fostret kommit ut, men vad jag kunde se så var det bara blod (är väl dock svårt att hitta ett så litet foster). Tog inte cytotec.

Har blött väldigt lite sen dess, mest som tunna ljusrosa flytningar. Har alltså inte haft några längre ihållande blödningar, utan det var det där vattniga som kom efter 24 h och sen blodklumpar efter ca 32 h.

Ringde gynakuten och abortmottagningen redan i tisdags men de spelade helt oförstående när jag sa att jag ville ha progesteron, däremot köpte jag en burk på en hälsokostbutik igår (efter 48 h) och svalde hela på en gång, men tror det är för svag styrka.

Finns det någon chans att bebisen kan ha klarat sig trots blödningar? Det mest sannolika är väl att jag fått missfall men att allt inte kommit ut ännu antar jag? är det någon som har tagit mifegyne, haft blödningar, men där barnet ändå klarat sig? Enormt tacksam för svar!

• Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?
  • Cathariiina
    Anonym (Jag) skrev 2024-08-06 00:30:56 följande:

Ulf Kristersson vill ha den inskriven i grundlagen. Är han en radikalfeminist nu också? 

Och nej partiet Nyans kommer inte få över 50% av rösterna. Vad lever ni i för fantasivärld? Alla muslimer är inte emot abort heller, det är tillåtet i flera muslimska länder. Vet från en nära vän som jobbar inom vården också att det inte är så ovanligt att de inte är emot det. 

Ulf Kristersson är konstig, och har något underligt personligt intresse i de här frågorna. Jag vet inte om det beror på att han och hans fru inte kunde fortplanta sig på naturligt sätt..? (De har tre adoptivungar.) UK var ju även för sänkningen av åldersgränsen för könsbyte, trots att så många röster höjts åt andra hållet, på grund av att unga människor som gjort detta tidigt i livet ångrar sig bittert.

Den muslimska befolkningen växer hela tiden. Det är väl inte så svårt att förstå? De (ja jag vet att det finns undantag, men det är försumbart i den här diskussionen) gifter bort sina döttrar vid 14, och då föder de första barnet vid 15. Därefter föder kvinnorna ett barn om året (eftersom de vanligen inte ammar) tills klimakteriet sätter stopp. Medan medelsvensken skaffar två barn mellan 28 och 35 års ålder. Räkna själv efter när den punkt inträffar, då muslimerna är fler än svenskarna!
  • Anonym (M)
    Cathariiina skrev 2024-08-06 00:01:29 följande:
    Ursäkta, men du verkar lite borta..? Partiet Nyans kan du väl inte ha missat? I och med att den muslimska befolkningen i Sverige växer okontrollerat, så kan det även komma att bildas fler muslimska partier som får ett stort väljarunderlag. Även partier som är mer fundamentalt islamistiska än vad Nyans är. 

Om mer än 50 procent av riksdagens ledamöter är emot abort, så kan de mycket väl rösta bort den rätten eller "rätten" i en ny omröstning i frågan. Inget är skrivet i sten. Just därför vill vissa radikalfeminister ha abort"rätten" inskriven i Grundlagen. Men inte ens det är någon evighetsgaranti, eftersom det GÅR att ända i Grundlagen. Det krävs bara ett allmänt riksdagsval emellan två omröstningar. 
    Nej. Det lill skitpartiet som funnits i ca 5 år kommer aldrig få någon majoritet i Sverige. Abortlagen kommer aldrig att ändras i Sverige hur långa muslimer som än flyttar hit. De är välkomna men får acceptera att vi har fri abort i Sverige. 

50% av ledamöter i riksdagen kommer inte vara mot abort, och för att en ny lag ska komma till behöver en proposition från regeringen. 

Självklart går det att ändra i Sveriges grundlagar (de är flera, inte bara en), men det är svårare eftersom de innehåller regler om hur Sverige ska styras. Abortlagen har inget med hur Sverige ska styras och kommer heller aldrig att ha det. 

Nja, för att ändra en grundlag krävs att riksdagen fattar två likadana beslut och att det hålls ett riksdagsval mellan de två besluten. 
    Det är med andra ord inte gjort i ett nafs.

Man kan även folkomrösta om grundlagsändring men hittills har det aldrig blivit gjort och då har den möjligheten funnits i 44 år.
    Cathariiina skrev 2024-08-06 00:03:19 följande:
    Vad vårdpersonal "ska" göra bestäms av Socialstyrelsens riktlinjer, och dessa ändras kontinuerligt beroende på regering och riksdagsmajoritet. 
    Nja, det är inte heller korrekt. Socialstyrelsen nationella riktlinjer ändras inte men kan uppdateras, efter att ny forskning tillkommit i de olika ämnena. De är inte politiskt styrda utan styrda av vetenskaplig forskning. 

• Anonym (M)
    Cathariiina skrev 2024-08-06 00:47:55 följande:
    Ulf Kristersson är konstig, och har något underligt personligt intresse i de här frågorna. Jag vet inte om det beror på att han och hans fru inte kunde fortplanta sig på naturligt sätt..? (De har tre adoptivungar.) UK var ju även för sänkningen av åldersgränsen för könsbyte, trots att så många röster höjts åt andra hållet, på grund av att unga människor som gjort detta tidigt i livet ångrar sig bittert.

Den muslimska befolkningen växer hela tiden. Det är väl inte så svårt att förstå? De (ja jag vet att det finns undantag, men det är försumbart i den här diskussionen) gifter bort sina döttrar vid 14, och då föder de första barnet vid 15. Därefter föder kvinnorna ett barn om året (eftersom de vanligen inte ammar) tills klimakteriet sätter stopp. Medan medelsvensken skaffar två barn mellan 28 och 35 års ålder. Räkna själv efter när den punkt inträffar, då muslimerna är fler än svenskarna!
    Så art ha adoptiv ungar är något helt fel?

Du vet det finns de som adopterar även om de kan få barn på narurlig väg... huruvida det är så med Kristersson och hans fru är det ingen dom vet. 

Förövrigt så är Birgitta Ed präst och inte emot abort. 

Du vet att Sverige inte är ett muslimskt land och i Sverige "måste" man följa sensk lagstiftning vilket innebär att man inte får gifta sig före man är myndig. Mynsighetsåldern är 18 år i Sverige idag. 
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-08-06 01:47:20 följande:
    Nej. Det lill skitpartiet som funnits i ca 5 år kommer aldrig få någon majoritet i Sverige. Abortlagen kommer aldrig att ändras i Sverige hur långa muslimer som än flyttar hit. De är välkomna men får acceptera att vi har fri abort i Sverige. 

50% av ledamöter i riksdagen kommer inte vara mot abort, och för att en ny lag ska komma till behöver en proposition från regeringen. 

Självklart går det att ändra i Sveriges grundlagar (de är flera, inte bara en), men det är svårare eftersom de innehåller regler om hur Sverige ska styras. Abortlagen har inget med hur Sverige ska styras och kommer heller aldrig att ha det. 

Nja, för att ändra en grundlag krävs att riksdagen fattar två likadana beslut och att det hålls ett riksdagsval mellan de två besluten. 

Man kan även folkomrösta om grundlagsändring men hittills har det aldrig blivit gjort och då har den möjligheten funnits i 44 år.
    Vad vårdpersonal "ska" göra bestäms av Socialstyrelsens riktlinjer, och dessa ändras kontinuerligt beroende på regering och riksdagsmajoritet. 
    Nja, det är inte heller korrekt. Socialstyrelsen nationella riktlinjer ändras inte men kan uppdateras, efter att ny forskning tillkommit i de olika ämnena. De är inte politiskt styrda utan styrda av vetenskaplig forskning. 
    Fast Regeringen ger SBU uppdrag och styr dem på så sätt genom regleringsbrev. Om Regeringen anser det finns en kunskapslucka - t ex i hur och när man kan administrera en substans, eller om tidsgränsen för den fria aborten anses kommit alltför nära den gräns där barn kan överleva utanför livmodern, etc - kan de betala för uppdrag att sammanställa information och utvärdera. Och de beaktar ju allt från medicinska till ekonomiska, etiska och sociala aspekter. Det ska väl miljömärkas också. Så vilka uppdrag en Regering vill ge, beror ju på vilka som sitter i den.
  • Jemp
    Tow2Mater skrev 2024-08-06 03:23:22 följande:
    Fast Regeringen ger SBU uppdrag och styr dem på så sätt genom regleringsbrev. Om Regeringen anser det finns en kunskapslucka - t ex i hur och när man kan administrera en substans, eller om tidsgränsen för den fria aborten anses kommit alltför nära den gräns där barn kan överleva utanför livmodern, etc - kan de betala för uppdrag att sammanställa information och utvärdera. Och de beaktar ju allt från medicinska till ekonomiska, etiska och sociala aspekter. Det ska väl miljömärkas också. Så vilka uppdrag en Regering vill ge, beror ju på vilka som sitter i den.
    Och regleringsbreven är offentliga dokument som även ligger ute. Såvitt min sökning hittar nämns inte abort en enda gång i årets regleringsbrev för socialstyrelsen. 
  • Cathariiina
    Anonym (M) skrev 2024-08-06 01:47:20 följande:

Vad är det du inte förstår? I och med att den muslimska befolkningen växer exponentiellt - de skaffar ju många fler barn än svenskar, och börjar även föda barn mycket tidigare än vad svenska kvinnor gör, vilket snabbar på processen - så kan de så småningom ta över riksdagen och därmed även regeringen. Vad regeringen gör, beror ju på vilka som sitter i regeringen. Det finns inga garantier för att några lagar vi har idag kommer att bli kvar i så fall. 

Det har diskuterats att skriva in aborträtten i grundlagen (ja man kan använda singularis), jag tycker också att det är konstigt - men som sagt det har diskuterats. Men även om det skulle ske, så går det att få bort det igen.

Och det är väl klart att Socialstyrelsens riktlinjer kan ändras, precis som allt annat? Och självklart påverkar politiken. Att vi ska ha fri abort i Sverige är t.ex. ett politiskt beslut, och när det beslutet kom så ändrades riktlinjerna naturligtvis. Enligt tidigare lagar och regler fick vårdpersonal inte hjälpa till med något sådant, och om de fick hand om en kvinna som försökt göra abort på sig själv så var de skyldiga att polisanmäla. 

På samma sätt: om legal dödshjälp skulle införas i Sverige, så skulle riktlinjerna för det också ändras naturligtvis. Idag finns officiellt bara passiv dödshjälp (att aktiv dödshjälp ändå förekom under pandemin är en skandal, och det var självklart emot Socialstyrelsens riktlinjer). 
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2024-08-06 03:23:22 följande:
    Fortfarande inte politiskt utan vetenskaplig. 
  • Anonym (M)
    Cathariiina skrev 2024-08-06 10:40:39 följande:
    Vad är det du inte förstår? I och med att den muslimska befolkningen växer exponentiellt - de skaffar ju många fler barn än svenskar, och börjar även föda barn mycket tidigare än vad svenska kvinnor gör, vilket snabbar på processen - så kan de så småningom ta över riksdagen och därmed även regeringen. Vad regeringen gör, beror ju på vilka som sitter i regeringen. Det finns inga garantier för att några lagar vi har idag kommer att bli kvar i så fall. 

Det har diskuterats att skriva in aborträtten i grundlagen (ja man kan använda singularis), jag tycker också att det är konstigt - men som sagt det har diskuterats. Men även om det skulle ske, så går det att få bort det igen.

Och det är väl klart att Socialstyrelsens riktlinjer kan ändras, precis som allt annat? Och självklart påverkar politiken. Att vi ska ha fri abort i Sverige är t.ex. ett politiskt beslut, och när det beslutet kom så ändrades riktlinjerna naturligtvis. Enligt tidigare lagar och regler fick vårdpersonal inte hjälpa till med något sådant, och om de fick hand om en kvinna som försökt göra abort på sig själv så var de skyldiga att polisanmäla. 

På samma sätt: om legal dödshjälp skulle införas i Sverige, så skulle riktlinjerna för det också ändras naturligtvis. Idag finns officiellt bara passiv dödshjälp (att aktiv dödshjälp ändå förekom under pandemin är en skandal, och det var självklart emot Socialstyrelsens riktlinjer). 
    Sverige kommer aldrig bli ett muslimsk land, hur mång muslimer som än flyttar hit. Abortlagen kommer aldrig att tas bort, kanske ändras den någon gång och sänker veckorna men aldrig tas bort. 

Sedan lever på 2024-talet där man inte skaffar barn för än tidigast i 30-åren. Detta gäller även muslimer. 

Ja, frågan om abortlagen ska ingå i Sverige grundlagar har varit upp på tapeten. Men det är helt befängt eftersom det inte rör hur Serige ska styras. 

Socialstyrelsens nationella riktlinjer revideras efter ny vetenskaplig forskning som framkommit. Den ändras inte enbart för att parti X och Z tycker si och så. 

Nu blandar du igår Socialstyrelsens nationella riktlinjer med abortlagen. Dessa är två vitt skilda saker.

Socialstyrelsen nationella riktlinjer om abort innehåller enbart riktlinjer om att man ska ha rutiner på arbetsplatsen om bla stödsamtal och information, att det ska finnas rutiner om medicinsk informarion, rutiner preventivmedelsrådgivning och information, de som är under 18 år, genomförande om abort och efter kontroll etc etc.

Det har inget att göra med själva abortlagen, som är en lag där kvinnan har bestämmande rätt över sin egen kropp och kan göra fri abort upp tiö v 17+6. 

Vårdpersonal har aldrig fått "hjälpa till" i abortfrågan eftersom de ska vara neutrala. Sedan har man fått göra abort sedan 1938, då den första abotlagen kom som gjorde lagligt och säker abort möjligen. Dock inte fri abort. 1975 kol abortlagen om fri abort. 

Men det var länge sedan man som vårdpersonal polisanmäla laglig och säker abort. De kvinnor som prövade själva gjorde det hemma eller gjorde det olagligt, det polisanmälades inte heller. 

Om du med "passiv dödshjälp" menar palliation så är dette överhuvudtaget inte någon dödshjälp. 

Och nej, det förekommer inte "aktiv dödshjälp" under pandemin. 

Men en faktiskt så står det inget i lagen om att det är förbjudet med dödshjälp... 
  • Cathariiina
    Anonym (M) skrev 2024-08-06 10:53:32 följande:
    Fortfarande inte politiskt utan vetenskaplig. 
    Du lever i en parallell verklighet, och jag orkar inte tjafsa med dig längre. För övrigt hjälper det inte att du skriver dubbelanonymt, för det är så tydligt vem du är ändå. Det ÄR bara du på det här forumet numera, som tjatar och tjatar sina egna konstiga föreställningar, och inte tar åt sig av vad någon annan försöker förklara.

"Muslimerna skaffar barn först vid 30"... käre värld... Tomte 
  • Anonym (Jag)
    Cathariiina skrev 2024-08-06 10:40:39 följande:

Partiet Nyans fick 0,44% i förra valet, Kristna Värdepartiet som du också pratade om fick 0,09%. Det är nog ingen risk att de påverkar aborträtten i Sverige.

Alla muslimer eller personer från muslimska länder röstar inte på partiet Nyans heller.. väldigt långt ifrån alla. Jag känner en iranier som röstar på SD.. till exempel.

Och även om de får fler barn än svenskar ofta tror jag du överdriver lite om hur extremt många barn de får. Du skrev att en muslimsk kvinna får ett barn per år från 14 till klimakteriet, det skulle alltså bli över 30 barn. Du vet också att det inte är så det ser ut. Sen är det inte säkert att andra och tredje generationens invandrare är lika religiösa som sina föräldrar och en del får barn med svenskar. 

Nej som tur är kommer inte partiet Nyans få något att säga till om i Sverige. Fast jag vet inte om ni (abortmotståndarna i tråden) hoppas på det eftersom de ändå är det största partiet som är emot abort? Skulle ju bli kul med allt annat vi skulle få på köpet då, bara för att vuxna människor inte klarar av att de får bestämma själva om de vill göra abort eller inte. 

Här är ett exempel på hur ni tänker. Jag är 35+ och om allt går bra med den här graviditeten kommer jag vara fyrabarnsmamma efter det. Hade jag bett om att steriliesera mig efter det hade jag fått det utan problem. Men det finns ingen som kommer tvångssterilisera mig. Så med er logik borde det vara förbjudet att sterilisera sig också för jag kan ju råka be om det och gå igenom operationen och sen ångra mig och då är det sjukvården och politikernas fel. 

Jag förstår att det finns folk som ångrar aborter och det är såklart hemskt att behöva känna så.. men att förbjuda det eller att det ska bli mycket svårare att göra abort är inte lösningen. 

Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?