Padirac skrev 2024-11-12 19:22:49 följande:
Vil linte FN ha demokrati? Eller menar du att någon annan utsett denna special rapporteur?
Varför skulle inte alla människor ha samma rätt till den högsta uppnåbara standarden av fysisk och mental hälsa? Vilka av oss ska inte ha rätt att vara friska och må bra?
Ska vissa männsikor begräsans till att inte få åtnjuta god fysisk hälsa och god mental hälsa? Sja dessa människor hindras att få sjukvård, att få leva och arbeta i hälsosamma miljöer med ett sunt ledarskap och i fungerande familjer?
Att förhindra detta är att bygga och tillåta samhällen som utnyttjar människor, förstör deras häls aoch liv. Vilka av alla människor ska det vara? Judar, palestirnier, muslimer, afrikaner, romer, calvinister, homosexuella, de lägsta kasten i indien, arbetare, gästarebetare, polacker, ossi'es, kazaker, kvinnor och barn som utsätts för trafficking?
Vilka av alla människor ska inte ha rätt till högsta uppnåbara fysiska och mentala hälsa och vilka ska ha rätt till det?
Du vet vilka som ville göra skillnad på människor på det sättet - som såg slaver, judar, romer och andra männskor som mindre värda och utan rätt till de mest basala mänskliga rättigheterna, som sattes i arbetsläger till döds, som murades in i grunden på planerande semesteranläggnjngarm, som sattes i dödsläger
Självklart har ALLA människor dessa rättigheter och det är inte utopiskt att de har dessa rättigheter även om det i vissa samhällen kan uppfattas som ett utopiskt mål och i andra samhällen ses som inte ens önskvärt.
Nej, jag menar självklart inte att någon ska begränsas. Jag menar snarare att helt vanliga människor i västvärlden säkert inte har högsta standarden av fysisk och mental hälsa. Vi måste vänta i flera månader på operationer. Och - ännu värre tycker jag - unga människor som har råkat ut för allvarliga trauman, t.ex. våldtäkt får oftast INTE terapi i god tid, HÄR i Sverige. De får vänta så där mellan 5 och 10 år. Om de får behandling alls.
Det skulle bli lite fel om folk i u-världen tror att vi har allt detta, när det faktiskt inte är så. Det finns redan tillräckligt med terrordåd mot västvärlden. Det vore dumt att få på sig hat och krav från länder/människor som tror att vi skulle ha allt i överflöde.